تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804331313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرماگدون آماده مقابله با حمله به تهران می شود / کم لطفی مسئولان به ساخت اولین بازی ایرانی ضد اسرائیلی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان در گفتگو با مهر عنوان شد/
"آرماگدون" آماده مقابله با "حمله به تهران" می شود / کم لطفی مسئولان به ساخت اولین بازی ایرانی ضد اسرائیلی
گرگان- خبرگزاری مهر: "آرماگدون" نام اولین بازی ایرانی با موضوع ضد اسرائیلی است که توسط جوانان کشور ما در حال ساخت است. برای آشنایی بیشتر درباره ی این بازی و تیم سازنده ی آن با سرپرست گروه "ایرانا" در استان گلستان گفت وگویی ترتیب دادیم و در این گفتگو معضلات و مشکلات پیش روی ساخت بازی ها را بررسی کردیم.



به گزارش خبرنگار مهر، گروه سازنده بازی "آرماگدون" که یک بازی ایرانی ضد اسرائیلی است، فعالیت خود را از مهر ماه سال 90 با چهار نفر شروع کرد که به مرور زمان جمعیت این گروه چهار نفره ، به 19 نفر از استان های کردستان، خراسان رضوی ، شیراز و گلستان افزایش یافت.  سرپرست طراحی این بازی رایانه ای در گلستان پیمان یعقوبی است که در ادامه گفت وگوی مهر با این کارشناس و هنرمند را می خوانید: "پیمان یعقوبی" متولد 1370 در گرگان و فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار است. وی که علاقه مند به ساخت بازی های رایانه ای بود وارد این عرصه شد و فعالیت حرفه ای خود را به طور حرفه ای از سال 91 با ساخت بازی هایی همچون ناین، پازل، اسنیک و رالی اغاز کرد. پیمان یعقوبی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره ی سابقه ی فعایت خود گفت: سابقه ی فعالیت نرم افزاری ام از دوران دبیرستان آغاز می شود اما با توجه به رشته ی تحصیلی ام فعالیت حرفه ای ام در دوران دانشگاه و با بررسی و ساخت بازی های پیشرفته آغاز شد. در همان دوران چند بازی کوچک ساختم و آن ها را نیز به صورت مجازی در اینترنت قرار داده شد . پس از آن بعد از مشورت با گروهی که سال 91 تشکیل داده بودیم، ساخت بازی های سه بعدی بزرگ بعنوان هدف قرار گرفت.  

  وی درباره ی بازی "آرماگدون" افزود: بازی ایرانی آرماگدون یکی از بازی های پیشرفته است که همزمان با شروع تحصیل در دانشگاه در مهر ماه سال نود برنامه ریزی آن شروع شد. بعد ازطی زمان چهار ماهه برای انتخاب فضا ، زبان ، محیط شبیه سازی ،  برنامه ونوع بازی  سناریوی پنج صفحه ای آن آماده شد.تهیه ی این سناریو که دو سال طول کشید درباره مسائل اخیر جنگ غزه نیز در آن کار شده است. وی با بیان اینکه  شش ماه  برای افزایش کیفیت بازی زمان برد ، افزود : بعد از افزایش کیفی در مراحل ساخت بازی در سال 91 پروژه ی آرماگدون  در جشنواره ی پارکهای  علم و فناوری شرکت کرد. در این جشنواره بازی آرماگدون بعنوان ایده ی برتر شناخته شد که موجب دلگرمی گروه ، برای ادامه دادن فعالیت بود. یعقوبی به آشنایی این گروه تازه کار با بنیاد علمی بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: در سال نود بازی گرشاسب توسط گروهی  در ایران  به حمایت این بنیاد منتشر شد. ما نیزدر همان زمان  می توانستیم بازی طراحی و ساخته شده خود را طبق قرارداد با بنیاد علمی بازی های تراین منتشر کنیم اما برای کیفیت بیشتر به بازی بخشیدن، از این کار صرف نظر کردیم. سرپرست بازی سازان رایانه ای گلستانی تصریح کرد: شرکت در جشنواره  پارک های علمی و فناوری باعث  شد که گروه زیر نظر پارک علمی فناوری خراسان  و بنیاد نخبگان علمی  شهید فهمیده قرار بگیرد که بعد از آن  ثمر این ارتباط  گرفتن سفارشات بازی و ایده از نهاد ها شد که برای کیفیت بیشتر ایرادات و نواقص کار را نیز بازگو می کردند.  

  نبود تجهیزات و کم بود هزینه چالش پیش روی ساخت بازی در ایران وی با بیان اینکه بعد از مدتی نبود تجهیزات و هزینه برای ساخت  دغدغه ی گروه قرار گرفت، افزود: برای حل این مشکلات با سازمانهای مختلف مذاکره انجام دادیم که برخی نیز به قراداد منجر شد، اما بعد از پیش رفتن کار در مراحل نهایی قرارداد، سازمانها ایرادی به بازی می گرفتند و مذاکرات به مرحله ی انجام نمی رسید. یعقوبی نیمه سال 91 تا اوایل سال 92 را اوج مشکلات مالی گروه دانست و گفت: ما به خاطر مشکلات مالی تعدادی از نیروهای خوب خود را از دست دادیم. این افراد در تیم های دیگر بعنوان مثال در طرح قلم نویسا فعالیت خود را آغازکردند ، هرچند برای حل مشکلات ما  توسط پارک علمی و فناوری مبالغی محدود اختصاص یافت و چند وام نیز توسط صندوق پژوهش خراسان به گروه داده شد.  

  وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های گروه برای ساخت "آرماگدون" رعایت اصول تئوری ساخت بازی وداشتن رفتار حرفه ای است ، افزود: سازمان ها انتقادات مختلفی  به بازی ها ی طراحی شده می کنند از جمله  اینکه خشونت در بازی نباید دیده شود. این انتقاد در بخشی  چون بازی کودک رعایت آن مهم است اما در بخش بازی بزرگسال غیر از این خواهد بود.اگر بازی های ایرانی با بازی های خارجی بخواهد رقابت کند ، نمی توانیم اینطور عمل کنیم که اصلا خشونت در بازی  نباشد. وی افزود: در بخش سفارشات بازی نیز با هر نهادی که کار می کنیم به بازی ها ایراد می گیرند و دنبال علت  نبود بعضی از چهار چوب ها هستند که این چهارچوبها پیزی جز سفارش خود آن ها نیست. وی در پاسخ به اینکه چرا چهار چوب سفارشات ارگان ها را رعایت نمی کنید ، گفت: بارعایت سفارشات برخی سازمان ها چیزی از طرح و فرضیه ی بازی که توسط گروه درنظرگرفته شده نمی ماند. توان ضبط صدای بازی در استودیوی تهران نیست یعقوبی با بیان اینکه نود درصد ساخت بازی آرماگدون انجام شده است، گفت: اما  برنامه های صدا سازی مانده است. با توجه به قیمتی که در تهران گرفته شده ما توان ضبط دراستودیوی کپچر تهران را نداریم.  کلا ضبط صدا دوماه زمان می برد که بعد از آن ، مهر ماه  در مصلی امام خمینی تهران نمایشگاه خواهیم داشت و این بازی آذر ماه در بازار توزیع خواهد شد. وی افزود: در حال حاضر 16دوربین ضبط  ماشین کپچرمهیا شده اما این تعداد کم است وباید تعدادآن 50 تا باشد. یعقوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته در سومین  جشنواره بازی های رایانه ای در تهران استقبال خوبی از  سن 10 تا25 سال نسبت به بازی صورت گرفته ، بیان کرد: بدلیل نوآوری و همه جانبه بودن کار حالت تعادلی را در بازی پیش گرفتیم. داشتن حالت تعادلی در کار هدف اصلی ما را که همان جذب مخاطب حداکثری است، میسر می کند. ما برخلاف دیدگاه سازمان های دولتی نخواستیم مخاطب با یک بار دیدن کاوربازی  ، تا انتهای بازی را متوجه بشود و هنوز هم بر این نکته واقف هستیم.  

  شورای عالی فضای مجازی زیر قولش زد وی با بیان اینکه در نمایشگاه بین المللی سوم قرار شد با شورای عالی فضای مجازی و بنیاد بازی های رایانه ای قرار داد بسته بشود افزود: در آن زمان که  مسئول شورای عالی آقای دکتر اخوان بودند قول خرید دوهزار نسخه ی بازی را دادند. همچنین رییس بازی های رایانه ای دکتر مینایی قول در اختیار گذاشتن استودیو را دادند که بعد از نمایشگاه دکتر اخوان استعفا دادند و شخص بعدی که جای ایشان آمدند گفتند که قول و قراردادهایی که در زمان  دکتر اخوان بوده، اجرا نمی شود. وی ادامه داد: بنیاد بازی های یارانه ای نیز گفتند که بودجه ی این سازمان محدود بوده و توان مشارکت نیست.در نتیجه این اتفاق  بعنوان یک خاطره تلخ موجب ضربه خوردن گروه شد.

به گفته ی یعقوبی طبق نظر جامعه همیشه بازی های خارجی طرفدار بیشتری نسبت به بازی های ایرانی دارد بعنوان مثال بازی های خارجی همچون "واتیکان" و "کال آف دیوتی" که بسیار مشهور هستند. برای ساخت این بازی ها بیش از دو هزار نفر فعالیت می کنند که با تعداد افراد گروه های ایران قابل مقایسه نیست. همچنین هزینه ای که برای یک ساخت بازی در خارج پرداخت می شود سی میلیون تومان است در حالی که هزینه ی ساخت بازی در ایران برای همه ی بازی ها به سی میلیون تومان نمی رسد.  

  وی درباره ی عدم توان افراد در خرید بازی گفت: بازی های معروف خارجی را به راحتی می توان کپی کرد که اگرقانون کپی رایت در ایران لحاظ بشود، بسیاری از مشکلات برطرف می شود. همچنین  جلوی پخش  بازی های غیر مجاز خارجی گرفته می شود که در این رابطه با اداره فرهنگ و ارشاد صحبت شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. وی افزود: سازندگان ایرانی بازی از بازی های ساخته شده و توزیع  شده سودی دریافت نمی کنند و آورده ی مالی ساخت بازی تنها همان هزینه هایی است که پرداخت کردند.
این بازی ساز گلستانی گفت: طرح بازی ها که توسط ما ساخته می شود تماما نوآورانه نبوده و همه ی کار سرچشمه گرفته از ذهن نیست چون کشورهای دیگر پنجاه سال زودتر از ما شروع کردند ، سابقه وتجربه ی بیشتری دارند. پیمان یعقوبی افزود: هشتاد درصد کار سازندگان بازی های یارانه ای از رصد کردن آثار خارجی است و تنها20 تا 30 درصد ابتکاری است. سازندگان بازی رایانه در ایران امنیت شغلی ندارند سرپرست گلستانی بازی آرماگدون ادامه داد: ساختن بازی رایانه ای برای نفرات اصلی گروه برخلاف هزینه ها یی که پرداخت می کنند و زحمتی که می کشند امنیت شغلی ندارد . وی با اشاره به اینکه در جامعه ی امروز بازی یارانه ای سن وسال نمی شناسد درباره ی تاثیر بازی ها، گفت: بازی های رایانه ای از سن چهار سال تا پیر مرد هفتاد ساله را دربرگرفته و بطور کلی نمی توان گفت که بازی های خارجی بد هستند و باید کنار گذاشته شوند. هر چند بازی هایی خارجی  مثل "حمله به تهران " هستند که بسیاری از سایت ها در گزارشات خود دنبال جلوگیری پخش این بازی بدلیل نداشتن بار ارزشی ومتقاضی  منع فروش آن در ایران بودند اما افراد 15 تا 25 سال ، فکر نمی کنم این بازی را نکرده باشند. وی باتوجه به تعاریفی که از این بازی شنید افزود: بعنوان اولین نفرات این بازی را دیدم اما باید گفت که قطعا نگاه ودیدگاه من و گروه  با کسی که بازی می کند فرق دارد. بعد ازبررسی بازی از نظر بافت وساختار متوجه شدیم که کار در شبیه سازی خیلی قوی نبود هرچند در آن بازی برج تهران ، نماد صندوق صدقات ، تپه های عباس آباد خوب شبیه سازی شده بود اما بیشتر از این که شبیه تهران باشد ، با بغداد شباهت داشت اما برای کسانی که ایرانی نیستند ، شاید اینطور تصور نشود.  

  مدیر گلستانی اولین بازی ایرانی ضداسرائیلی گفت: سازندگان بازی ایرانی  در پاسخ به بازی سازان خارجی "حمله به تهران" می توانند یک بازی تند و ضد خارجی بسازند که در سازمان های داخل از استقبال خوبی برخوردار بشود یا اینکه ما نیز طبق بررسی رفتار ، فرهنگ ، شهرها و جنگ افزار های خارجی  یک بازی بسازیم . "آرماگدون" آماده مقابله با "حمله به تهران" می شود وی افزود: ما روش دوم را انتخاب کردیم و نقشه ی دو شهرخارجی را از گوگل اِرث پیدا کردیم وبا گرفتن عکس های سه بعدی از سورینیتوو... شبیه سازی هفتاد درصدی آن از مترو ، خیابان ها ، تبلیغات روی دیوارانجام دادیم. وی درباره ی وضعیت گروه خود گفت: گروه سازندگان بازی ایرانی شبیه گروه های موسیقی زیر زمینی است. نه امکات و نه مکان مناسب برای کار داریم و با توجه به اینکه این بازی ساخته شده  یک نوع کار ارزشی محسوب می شود باید مراقب باشیم تا جایی متوجه این موضوع نشودکه از 50 ماشین کپچر استفاده شده است.   یعقوبی گفت: نوع جنگ افزارهای هوایی بازی از نوع f14,f15 از آمریکا و برخی روسی انتخاب شده است که با انتقاد زیادی روبرو شد که چرا ایرانی و از نوع آذرخش نیست. باید بگویم که علت آن بخاطر وجود فضایی خاص است  که آذرخش قابلیت پرواز در آن ارتفاع و قابلیت این فضا را ندارد. وی با اشاره به اینکه این بازی سه زبانه بوده افزود: انتقادهایی که سازمان ها به طرح بازی ، چهره ی شخصیت ها ، اسم کاراکتر و حتی نوع آن می کردند را اگر می خواستیم تغیر بدهیم هفتاد درصد طرح گروه عوض می شد. وی با تاکید بر ارزشی بودن کار افزود: درست است که جنگ افزارهای آن ایرانی تعبیه نشده اما این اتفاق برای اولین بار است که درایران انجام می شود اما از طرف سازمان ها برای حمایت تاکنون استقبال چندانی صورت نگرفته است. به گفته ی یعقوبی نیاز های یک سازنده ی بازی یارانه ای حمایت مالی ومعنوی است که حتی اگر سازمان ها 40 درصد هم کمک کنند سازندگان بازی از جمله خودم با هزینه ی 60 درصدی خود نیز خود نیز راضی به انجام کار هستم. کمک 30 تا 40 درصدی سازمان ها حداقل برای تبلیغات لازم است.  

  وی درباره ی مشکلات فروش آثار گفت : برای فروش بازی با شورای عالی مجازی صحبت می شود آن ها می گویند که در بحث فروش وظیفه ای ندارند یا با بنیاد علمی نخبگان بازی صحبت می شود آنها نامه را ارجاع به شورای عالی می دهند. سازنده ی گلستانی بازی های رایانه ای درباره ی حمایت بنیاد علمی این بازی ها گفت: بنیاد سازمان بزرگی است که موجب شد سازندگان بازی آماتور کار خود را بطور حرفه ای پیگیری کنند اما از نظر مالی ومعنوی هیچ حمایتی نکرد. وضعیت انیمیشن بهتر از بازی های رایانه ای است وی درباره ی وضعیت انیمیشن در بازی های طراحی شده گفت: انیمیشن وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیداکرده آن هم تنها با ده سال فعالیت حرفه ای. ما از کشورهایی که صدسال در انیمیشن تجربه دارند شاید عقب باشیم اما وقتی به کیفیت  بازی های طراحی شده نگاه می کنیم می بینیم که پیشرفت خوبی داشتیم. این سازنده بازی های رایانه ای با بیان این که در انیمیشن حمایت های مسئولین بیشتر از طراحی بازی است ، افزود: زمانی که با پارک علمی فناوری خراسان خواستیم قرارداد ببندیم، مسئول بخش قرارداد به ما گفت که کار بسیار خوب طراحی شده اما کاش فقط انیمیشن طراحی می کردید. وی در پایان شیرین ترین خاطره ی خود را زمانی دانست که روزی برسد که بازی آرماگدون در بازار بفروش برسد. به گفته پیمان یعقوبی آن روز مسلما تمام گروه ازتمام سختی هایی که کشیدند نیز لذت خواهند برد.


















۱۳۹۳/۶/۱۶ - ۱۶:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن