تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799091087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسته حمايتي آموزش و پرورش از مدارس غيردولتي در معرض چاقي مفرط


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بسته حمايتي آموزش و پرورش از مدارس غيردولتي در معرض چاقي مفرط
واگذاري مدارس دولتي به مؤسسان مدارس غيردولتي به عنوان آخرين ماده بسته حمايتي آموزش و پرورش از مدارس غيردولتي هر روز بعد تازه‌تري مي‌گيرد و واكنش‌ها به آن وسيع‌تر مي‌شود.
نویسنده : نفيسه ابراهيم زاده انتظام 


واگذاري مدارس دولتي به مؤسسان مدارس غيردولتي به عنوان آخرين ماده بسته حمايتي آموزش و پرورش از مدارس غيردولتي هر روز بعد تازه‌تري مي‌گيرد و واكنش‌ها به آن وسيع‌تر مي‌شود. تحليل محتواي شرايط واگذاري مدارس دولتي به مؤسسان مدارس غيردولتي منتشر شده، تازه‌ترين ابعاد اين تصميم را نشان مي‌دهد كه طي آن مشخص است هيچ تمهيدي براي بازگرداندن اين مدارس به آموزش و پرورش در صورت بروز انحراف از مباني آموزشي و تربيتي كشور وجود ندارد و در عمل نقش حاكميتي آموزش و پرورش در اين مدارس در حد تأمين حداقل‌هاي حقوقي هم نيست.
در حال حاضر پيگيري دو اولويت آموزش و پرورش در حوزه نيروي انساني و توسعه مشاركت‌ها اولي را به محور اخبار رسانه‌ها و پيگيري‌هاي بهارستاني‌ها تبديل كرده، در حالي كه دومي با شتاب بيشتر و حاشيه كمتر به اجرا نزديك‌تر است. در اين ميان شيوه اطلاع‌رساني مبهم و كلي‌گويي آموزش و پرورش نيز به فراهم كردن زمينه تحقق اين اولويت‌ها كمك مي‌كند؛ شيوه‌اي كه شايد بتوان از آن به عنوان شگرد مديريتي و باز گذاشتن راه درروهاي متعدد ياد كرد و در عين حالي كه امكان هر نوع برداشت آزادي را از صورت مسئله فراهم مي‌كند، در عين حال امكان تكذيب سر بزنگاه را نيز ميسر مي‌كند.

بسته 7 محوري هنوز بسته نشده!
از طرفي دوره جديد مديريت كلان آموزش و پرورش در حالي با تأكيد بر توسعه مشاركت آغاز شد كه طي يك سال گذشته به طور متوسط هر يك ماه و نيم يك بار محوري از بسته حمايتي آموزش و پرورش از مدارس غيردولتي در رسانه‌ها منتشر شده است و در نهايت نيز اين بسته با هفت محور رونمايي شده كه خريد خدمات آموزشي، تأمين منابع انساني مورد نياز و اعطاي وام‌هاي كم‌بهره براي حمايت از مدارس غيردولتي از جمله آنهاست. اما انتشار خبر واگذاري مدارس دولتي به مؤسسان مدارس غيردولتي نشان مي‌دهد كه محتواي اين بسته مي‌تواند صورت‌هاي مختلفي به خود بگيرد و حتي همچنان در معرض افزودن مفاد بيشتري باشد.

 صدور مجوز تأسيس مدرسه غيردولتي 20روزه، انعقاد قرارداد براي انتقال دانش‌آموزان مدارس دولتي به غيردولتي‌ها و خريد خدمات آموزشي، تكميل ظرفيت مدارس غيردولتي، واگذاري تجهيزات بلااستفاده به مؤسسان مدارس غيردولتي و واگذاري بخشي از امور مورد تصدي در آموزش و پرورش به بخش غيردولتي و دريافت اجاره به‌ازاي آن يا اعزام دانش‌آموزان بدون اخذ هزينه به آن مدرسه، تبادل معلم از مدارس دولتي به مدارس غيردولتي، كيفيت‌بخشي آموزشي و پرورشي به مدارس غيرانتفاعي، اعطاي تسهيلات كم‌بهره بانكي به مؤسسان مدارس غيردولتي و حمايت از مدارس غيردولتي و اعطاي كمك بلاعوض كه دانش‌آموزان بي‌بضاعت را در مناطق محروم و مرزي جذب مي‌كنند از محل درآمدهاي هفت محور بسته مورد اشاره‌اند كه به‌منظور تقويت مشاركت مردم در اداره مراكز غيردولتي و با هدف افزايش كيفيت آموزش در مدارس دولتي از طريق كاهش جمعيت دانش‌آموزي اين مدارس طراحي شده است.

حاكميت حقوقي آموزش و پرورش كجاست؟
با اين وجود در تدوين اين بسته حمايتي به ماده 22 قانون مديريت خدمات كشوري استناد شده در حالي كه اين مسئله نيز ابهامات وارده به نحوه واگذاري را برطرف نمي‌كند. اولاً  آيا واگذاري مدارس دولتي در قالب قرارداد، تفاهمنامه، پيمانكاري، قراردادهاي سه عاملي و. . . است؟ يعني ماهيت اين واگذاري تا لحظه تهيه اين گزارش مشخص نيست. به عبارتي امتياز استفاده از امكانات دولتي در چه قالبي در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌گيرد؟ ارائه خدمات رايگان به دانش‌آموزان محروم مسئله تضمين شده‌اي از سوي بخش خصوصي نيست و مفاد بسته نيز بند الزام‌آوري ندارد و تنها به عنوان يك پيشنهاد كه پيامدهاي تشويقي نيز دارد، آورده شده است.

از طرفي اين سؤال مطرح است كه آيا در اين قراردادها به طرف مقابل لايسنس يا امتياز و پروانه بهره‌برداري از امكانات دولتي داده مي‌شود تا آموزش و پرورش يا نهادهاي حاكميتي در صورت بروز تخلف در نحوه مديريت قادر به لغو امتياز بهره‌برداري باشند؟ يا در صورت بروز تخلف، پرونده وارد فرآيند دادرسي مي‌شويم  و بايد تبعات آن را هزينه ‌كنيم؟ اين در حالي است كه اين دست مدارس به دليل نبود اساسنامه مصوب، مشمول قانون انحلال هم نمي‌شوند.

علاوه بر اين، هدف كلي توسعه مشاركت مردمي براي اعطاي امتياز بهره‌برداري از امكانات دولتي به بخش خصوصي تمام ريسك‌هايي را كه مي‌پذيريم، توجيه نمي‌كند.

گفتني است كشورهاي ديگر براي قراردادهايي كه محتويات آن متضمن منافع ملي‌شان است، اين ريزه‌كاري‌ها را در نظر مي‌گيرند. اما ما ارزشمندترين سرمايه كشور يعني سرمايه انساني و نيروي آينده ساز كشور و منابع بيت‌المال را مورد قرارداد قرار مي‌دهيم اما ساحت حاكميتي آموزش و پرورش را در آن لحاظ نمي‌كنيم. به طوري كه حتي شرايط اعطاي مجوز تأسيس مدرسه غير دولتي به واگذاري مدارس دولتي تعميم پيدا كرده و برخي از بندهاي آن اصلاً تغييري نكرده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن