تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815724366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دره عمیق محرومیت در قله زیبایی های طبیعت زاگرس/ قابلیتهایی که چشم به راه شکوفایی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان مهر گزارش می دهد؛
دره عمیق محرومیت در قله زیبایی های طبیعت زاگرس/ قابلیتهایی که چشم به راه شکوفایی است
نورآباد - خبرگزاري مهر: بخش کاکاوند با 220 روستا دارای ظرفیتهای منحصر به فردی در حوزه گردشگری است، ظرفیتهایی که می تواند این بخش محروم و اهالی آن را از دره عمیق محرومیت نجات دهد ولی شکوفایی این پتانسیلها همچنان چشم به راه سرمایه گذاری مسئولان باقی مانده است.



به گزارش خبرنگار مهر، بخش کاکاوند به مرکزیت شهر هفت چشمه  در 31 کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان دلفان و در همسايگي استانهای همدان و کرمانشاه  قرار گرفته است. اين بخش داراي هزار و 500 کیلومتر وسعت جغرافیایی بوده و یکی از بخشهای پهناور در سطح استان به شمار مي رود. بر اساس سر شماری سال 90 بخش كاكاوند 24 هزار نفر جمعيت دارد که در بعضی فصول سال جمعیت شناور این بخش به بيش از 30 هزار نفر هم می رسد. وجود بارگاه سه تن از امامزادگان معصوم (ع) با نام هاي احمد و محمود معروف به باولین در 45 كيلومتري غرب شهر نورآباد و امامزاده ابراهیم معروف به باباي بزرگ از ظرفیتهای گردشگری مذهبی این بخش محروم بوده که هر ساله پذیرای زائرانی از استانهای همدان و کرمانشاه، ایلام و شهرستانهای استان است.

این بخش دارای چهار دهستان کاکاوند غربی و شرقی و ایتیوند شمالی و جنوبی است که ساکنان آنها در 220 روستاي آن سکونت دارند. 80 درصد اراضی کشاورزی کاکاوند به صورت دیم و سنتی کشت می شود بخشدار كاكاوند در این رابطه در گفتگو با مهر با بیان اسنکه اين بخش دارای تعداد 31 دهیاری و 49 شورای اسلامی روستا به عنوان پل ارتباطی مردم و دولت است اظهار داشت: شغل اكثر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است و از اين راه  امرار و معاش می کنند. آزاد سليمي مي گويد:  این بخش از لحاظ  فرهنگی و اجتمایی دارای آداب و رسوم و باورهای عمیق بوده و هنوز مناسبتهای اجتماعی و طوايف به هم پیوسته در این منطقه حاکم است. وي مي افزايد: این بخش دارای ظرفیتها و پتانسیل های فراوانی است که می توان به وجود 40 هزار هکتار اراضی کشاورزی اشاره كرد كه متاسفانه از اين ميزان اراضي تنها 6 هزار هكتار به صورت آبي است و مابقي آن به صورت ديم و سنتي كشت مي شود. ظرفیت مراتع غنی و گیاهان دارویی سلیمی یادآور می شود: بیش از 100 هکتار از وسعت جغرافیایی بخش كاكاوند دارای پوشش جنگلی و مرتع و انواع گیاهان دارویی بوده و بسياري از درختان میوه وحشي در اين بخش به وفور وجود دارد.

بخشدار كاكاوند مي افزايد: در اين بخش 180 هزار راس دام سبك و 15 هزار راس دام سنگين وجود دارد كه از اين ظرفيت دامداري سالانه هزار و 500 تن گوشت قرمز و 90 تن شیر تولید می شود. سليمي ادامه مي دهد: در حوزه آموزشي نيز تعداد 156 مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با بیش از سه هزار و 500  دانش آموز در مدارس اين بخش در حال تحصيل هستند. وجود مداس شبه کپری در بخش کاکاوند وی به وجود مدارس شبه کپری در این بخش محروم اشاره کرده و تصریح می کند: برخی از کلاسهای درس در این منطقه محروم به صورت چادری دایر می شود که با پیگیریهای صورت گرفته قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای ساخت مدرسه در این مناطق اعلام آمادگی کرده است.

سلیمی عنوان کرد: مطابق آمار اعلام شده توسط مسئولان 11 کلاس درس چادری در منطقه محروم کاکاوند وجود دارد که برای احداث کلاس در این منطقه ما نیازمند 660 میلیون تومان اعتبار هستیم. وی با یادآوری اینکه بخش محروم كاكاوند شهرستان دلفان داراي  560 کیلومتر راه مواصلاتی روستایی است، ادامه می دهد: نزدیک به 60 درصد راههای مواصلاتی روستایی این بخش همچنان مالرو بوده که تردد مردم را با مشکل مواجه کرده است. 1600 خانوار تحت پوشش کمیته امداد گواه محرومیت منطقه بخشدار كاكاوند به ظرفیتهای این بخش محروم اشاره کرده و می گوید: این منطقه دارای تنوع آب و هوایی بوده به گونه اي که در دهستانهای ایتیوند شمالی و کاکاوند شرقی شاهد اقلیم آب و هوایی سرد و در دهستانهای کاکاوند غربی و ایتیوند جنوبی شاهد اقلیم هوای خشک هستیم.

سلیمی با یادآور اینکه بخش كاكاوند دارای سه مرکز درمانی و 16 خانه بهداشت برای ارائه خدمات بهداشتی به مردم است، معتقد است که حوزه بهداشت و درمان باید در این منطقه محروم ارتقا پیدا کند و امکانات موجود جوابگوی نیاز مردم نیست. وی ادامه می دهد: از جمعیت این بخش بیش هزار و 600 خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند كه اين موضوع خود گواه عمق محروميت اين منطقه است. قابلیتهای گردشگری بخش محروم کاکاوند سلیمی یادآور می شود: این بخش در کنار محرومیت فراوان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در حوزه های گردشگری بوده كه از جمله اين مناطق گردشگري به چشمه آب گرم اين بخش به عنوان تنها چشمه آبگرم غرب كشور می توان اشاره كرد كه در نوع خود به عنوان یکی از مناطق  منحصر بفرد به شمار مي رود. وی وجود غار پیردوستی و سراب پیردوستی، سراب قمش و سراب سرکشتی و منطقه گردشگری "گیزه رود" را تنها بخشی توانمدیهای بخش کاکاوند در بخش گردشگری می داند.

بخشدار کاکاوند یادآور می شود: در بخش محروم كاكاوند ظرفيت صنعتي نيز وجود دارد كه از جمله آن مي توان به سنگ معدن واقع در روستاهای چفته دره و کمانه میرزا بیگی و وجود معادن آهن و غيره در این منطقه اشاره كرد که متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری در این بخش شاهد تشدید بیکاری و مهاجرت مردم به شهرهای مجاور هستیم. به هر روي به رغم همه ظرفیتهای یاد شده امروز شاهد عمق محروميت بخش کاکاوند و توسعه نيافتگي آن در بسياري از زيرساخت هاي اوليه زندگي از جمله نبود آب آشاميدني سالم و بهداشتي در اكثر روستاهاي اين بخش هستیم. محروم ماندن تعداد زیادی از روستاهاي بخش از نعمت گاز و روشنايي و عدم وجود راه ارتباطي مناسب و يا نبود راه ارتباطي در بسياري از روستاهاي بخش کاکاوند از دیگر مشکلاتی است که این بخش با آن دست و پنجه نرم می کند. این در حالیست که بخش کاکاوند داراي ظرفيت ها و پتانسيل هاي فراواني در حوزه هاي مختلف است که نگاه ويژه به اين منطقه محروم از كشورمان از سوی مسئولان ملی، استانی و شهرستانی می تواند به شکوفایی ظرفیتهای موجود در این بخش و رشد و توسعه آن کمک کرده و مانع از هجوم روستائيان به شهر و مهاجرت از خانه و كاشانه شان شود.
















۱۳۹۳/۶/۱۵ - ۱۱:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن