تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799302923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خروج از رکود تنها با مديريت تورم محقق نمي شود/ اهتمام به فضاي کسب و کار و اصل44 بازهم فراموش شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ شهريور ۱۳۹۳ (۱۰:۱۲ق.ظ)
پورابراهيمي: خروج از رکود تنها با مديريت تورم محقق نمي شود/ اهتمام به فضاي کسب و کار و اصل44 بازهم فراموش شد گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دولت تاکنون درصدد بسترسازي و تزريق آرامش به جامعه بوده و از همين سو در اين تفکر بوده که بزرگترين خدمت دولت مي تواند بازگرداندن آرامش به ذهن مردم در ابعاد اقتصادي باشد.
امروز تورم به بزرگترين دشمن جيب مردم تبديل شده و دليل اين امر آن است که مردم آرامش چنداني را در مسائل اقتصادي ندارند و روز به روز به مسائل اقتصادي دولت ها بدبين شده اند و اين تلاطمات اقتصادي تاکنون تنها به ضرر مردم تمام شده است.
البته برخلاف عملکرد تيم اقتصادي دولت قبل، دولت يازدهمي ها بجاي وعده و وعيد و مصاحبه در حال حاضر وقت خود را صرف مطالعه بسته اقتصادي و تمرکز بر تصويب اين لايحه کرده اند و براي تحقق و کسب راي مجلس اقدامات متنوعي از جمله بازگزاشتن اين بسته براي افزودن نظرات کارشناسي فعالان اقتصادي بخش خصوصي، کارشناسان علم اقتصاد و حتي نمايندگان را در دستور کار خود قرار دادند.
اما دولت يازدهم بايد به اين نکته پايبند باشد که مطالبات و انتظارات مردم را بيش از حد بالا نبرد در حاليکه امکانات اجرايي دولت جوابگو انتظارات زاييده شده از وعده خود نيست.
اميد به بهبود شايد يکي از مهمترين دليل راي آوردن دولت باشد و مردم اين انتظار را دارند که دولت يازدهم پارادوکس هايي که در دولت هاي قبل ايجاد شد و به اقتصاد آسيب هاي فراواني رساند را را شفاف سازي و درصدد رفع آن برآيد.
در همين خصوص با محمدرضا پورابراهيمي عضو کميسيون اقتصادي مجلس و عضو شوراي عالي بورس به گفت و گو نشستيم که قسمت نخست آن به شرح زير است:

ارزيابي شما از عملکرد تيم اقتصادي دولت چگونه است؟
اگر عملکرد را در مجموع بخواهيم مورد بررسي قرار دهيم، عملکرد مثبت است اما اگر بخواهيم وارد جزئيات بيشتر در موضوعات و نحوه تصميم گيري و اجرايي شدن امور اقتصادي شويم، بايد به نکاتي که دولت ملزم به عملياتي کردن آن بود و متاسفانه اجرا نشد ، اشاره کنيم.
اشکالاتي که به دولت از باب اقتصادي وارد است، ابتدا برخلاف شعارهاي فراوان انتخاباتي دولت مبني بر بهبود فضاي کسب و کار، تاکنون اقدامي در اين راستا صورت نپذيرفته است ؛ موضوع دوم نيز نفاوت نقطه نظرات اعضاي هيات دولت درخصوص موضوعات اقتصادي کلان کشور است.
اما در بحث هاي مانند چشم انداز و روند اقتصادي کشور، فضاي خوبي ارزيابي مي شود البته با اهتمام اينکه دولت در خصوص لوايحي مانند لايحه انضباط عمومي يا لايحه رفع موانع توليد رقابت پذير که به تازگي تقديم به مجلس کرده است، بتواند در کوتاه مدت و بلند مدت توسعه اقتصادي را هموار سازد.
مطرح شدن مسائلي به اين ترتيب، تنها به منظور مطرح کردن نکات منفي اقتصادي دولت در طول يکسال گذشته نيست ، دولت بايد اشکالات بيروني را بشناسد و درصدد رفع آن برآيد تا فضاي اقتصادي بهتر و مناسب تري را براي فعالان فراهم بياورد.

به بهبود فضاي کسب و کار اشاره داشتيد، چرا تنها اين قانون شعار انتخاباتي شده است؟
نويد اجراي قانون بهبود فضاي کسب و کار که جزو نخستين برنامه هاي کاري و اولين وعده هاي رئيس جمهور در مصاحبه هاي انتخاباتي و پس از پيروزي در انتخابات بود، اهالي بخش توليد را بسيار دلگرم کرده بود.
اما با اينکه تاکنون يکسال از عمر دولت يازدهم گذشته تا به امروز حتي آيين نامه هاي اين قانون نه تنها ابلاغ نشده است بلکه تا به امروز حتي اين آيين نامه نيز تهيه نشده است.

دولت درخصوص اجراي اصل44 چگونه بود؟
خصوصي سازي و کاهش تصدي گري نيز به همين شکل، همواره اجراي صحيح قانون سياست هاي اصل44 و يا خصوصي سازي جزو مهمترين شعارهاي هر دولت بوده اما طبق بررسي هاي صورت پذيرفته از روند اجرايي اين قانون در دولت فعلي به نحوي بوده که اين قانون زياد جدي گرفته نشده است ؛ در بعضي از نکات نيز با مصوباتي که در هيات دولت تصميم گيري شده، آنچه که به عنوان واگذاري هاي قبلي انجام شده بود نيز لغو شد.
متاسفانه بهبود نيافتن و پيگيري نکردن موضوعات ذکر شده جزو ابهاماتي است که در عملکرد تيم اقتصادي دولت تاکنون وجود داشته است.

بسته اقتصادي پيشنهادي دولت چگونه بود؟
چارچوب بسته در تحليل رواني و نظري خوب است اما در حوزه عمليات اجرايي اشکالاتي دارد که بايد در خصوص موارد مطرح شده در اين بسته به تفاهم برسيم.

نقاط ضعف اين بسته از ديد شما چيست؟
در اين بسته اقتصادي، بيشتر به مباني نظري پرداخته شده همچنين در حوزه عمليات اجرايي در قالب يک تعريف مشخص از اقدامات اجرايي اقدام چنداني انجام نشده است.

يعني؟
اقتصادي زنجيره اي به هم پيوسته است، در سياست هاي اقتصادي دولت تحت عنوان خروج غيرتورمي از رکود بخش هاي اقتصادي مستقل از يکديگر ديده شده است در صورتي که اقتصاد همانند يک زنجيره در هم تنيده است ؛ در دولت قبل شاهد اين قضيه بوديم که يک تصميم اشتباه در يک بخش چگونه تاثيرات منفي را بر ساير بخش ها تحميل مي کرد.
دولت در اين سياست اقتصادي، اگر بخواهد براي هر بخش بدون توجه به زنجيره وار بودن اقتصاد تصميم و سياستي را جداگانه اتخاذ کند بازهم اقتصاد را با چالش مواجه مي کنيم و لذا بايد اقتصاد را به مانند يک مدل نگاه کنيم که با هر تغيير اثرات مستقيم و غيرمستقيم آن را بر کل اقتصاد ببينيم.

دولت برکاهش تورم مي بالد، آيا جلوگيري از رشد تورم به صورت مناسب شکل گرفته است؟
دولت رشد تورم را مهار کرد اما خود تورم در جامعه وجود دارد و مردم تا به همين امروز نيز در کشور با افزايش اين شاخص رنج مي کشند ؛ آنچيزي که در عمل اتفاق افتاده جلوگيري از نرخ رشد بوده و تورم تنها مديريت شد تا مانند شوک ارزي حرکت لجام گسيخته اي نداشته باشد.
نبايد از اين نکته نيز غافل شد که کاهي اوقات تورم را کنترل مي کنيم اما اين کنترل به قيمت آن است که عمق رکود بيشتر مي شود ؛ در قسمت هاي قبل عنوان شد که اقتصاد زنجيروار به يکديگر متصل هستند و تورم و رکود نيز به يکديگر ارتباط دارند.

اما همه فکر مي کنند که اگر تورم کنترل شود، اقتصاد گلستان مي شود؟
دولت بايد برنامه هاي خود را براي خروج از رکود اعلام کند مگر اينکه نخواهيم تورم کنترل شده اي را داشته باشيم.
اين اشتباه است که کسي فکر کند که مي تواند بدون توجه به اين نکته که تمامي اقتصاد به يکديگر مرتبط است با تورم مديريت شده بتواند خروج از رکود را تعريف کند و لذا اعتقاد ما اين است که مي توانيم از رکود خارج شويم ولي بخشي از تورم نيز که اجتناب ناپذير است را بپذيريم.

درخصوص توجه به بخش معادن و کشاورزي در اين سياست ها چه نظري داريد؟
دولت در بحث معادن ورود جدي را داشته است و دوست دارد که معدن را جايگذين نفت کند، البته اين شرايط کمي سخت و زمانبر است اما در بحث کشاورزي نيز شايد به دليل شرايط اقليم و موضوعات آب و خشکسالي اخير که مشکلات اين حوزه را بيشتر کرده، توجه لازم و درخور اهميت اين صنعت تاکنون صورت نپذيرفته است.

گفت و گو از احمد کريمي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن