تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799405882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمپ های ترک اعتیاد اسدآباد،‌ مکان هایی با هزاران اما و اگر/جوانان خود مراقبتی را سرلوحه کار خود قرار دهند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش میدانی مهر/
کمپ های ترک اعتیاد اسدآباد،‌ مکان هایی با هزاران اما و اگر/جوانان خود مراقبتی را سرلوحه کار خود قرار دهند
اسدآباد - خبرگزاری مهر: شهرستان اسدآباد دارای سه کمپ فعال ترک اعتیاد است که متاسفانه هیچ یک از این کمپ‌ها استانداردهای بهداشتی لازم را ندارند و این درحالیست که کمپ های ترک اعتیاد، به عنوان مکان هایی برای نگهداری، ترک و رهایی معتادان از مواد مخدر و مواد محرک فعالیت می کنند اما همین نبود استانداردها برای درمان اعتیاد معضلی نگران کننده شده است.



به گزارش خبرنگار مهر،بر اساس استانداردهای قانونی، کمپ های ترک اعتیاد باید در یک مکان آرام، بدون هیاهو و صداهای کاذب و داروها و وسایل کاملا مجاز میزبان افراد معتاد باشند. کارشناسان معتقدند مشکلاتی مانند دورماندن از درمان های روز دنیا، نبود تنوع در شیوه های درمانی و مدت درمان ها، گرایش به سود اقتصادی و ورود افراد غیرمتخصص به کادر اجرایی کمپ های ترک اعتیاد، باعث افت کیفیت آنها شده است.

اما بر اساس آنچه که در موافقتنامه اصولی سازمان بهزیستی آمده، کمپ های ترک اعتیاد باید با دریافت مجوز از سازمان بهزیستی و در محیط های بهداشتی و معتبر به همراه استقرار پزشک و مددکار و روانپزشک اجتماعی تاسیس شود.

این مساله به این معنا است که هر کمپ ترک اعتیاد بدون اخذ مجوز از سازمان بهزیستی در هر نقطه از کشور دایر شود، مکانی غیرقانونی خواهد بود. در بازدید میدانی خبرنگار مهر از کمپ های ترک اعتیاد اسدآباد آنچه بیشتر به چشم می خورد بی توجهی به رعالیت استانداردها بود بطوری که چندان از مکان آرام، بدون هیاهو و صداهای کاذب و داروها و وسایل کاملا مجاز خبری نبود. زخم‌های دست مرهمی برای دل زخمی من هستند یکی از افراد در حال ترک در این کمپ ها در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جای‌جای دست من آثار تزریق مواد مخدر را دارد اما همه این‌ها نسبت به زخم دلم مانند قطره به دریا است و وقتی به نگاه به زخم‌های دستم کمی دلم آرام می‌گیرد، گفت: رفتار مانوران کمپ مصالحت آمیز است و بهداشت در این کمپ‌ها خوب است اما تا رسیدن به حد ایده آل فاصله زیادی دارد.

یکی دیگر از معتادان در حال ترک که در بین انگشتان خود حرف‌های انگلیسی را خال‌کوبی کرده است می‌گوید: سال‌ها دل به دختری بسته بودم اما پس از مدتی مشکلی بر سر راه ما پیش آمد که زندگی‌ام را تغییر داد و برای همیشه فرد موردعلاقه‌ام را از دست دادم که برای تسکین درد خود با کمک رفقای ناباب خود به‌سوی اعتیاد کشیده شدم. وی با بیان اینکه دوست ناباب تمام زندگی مرا گرفت و آن را نابود کرد، گفت: دوستم خود را از قائله اعتیاد دور نگه داشته است. کمپ‌ها با مجوز بهزیستی راه‌اندازی می‌شوند رئیس اداره بهزیستی شهرستان اسدآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: کمپ‌ها مراکز اقامتی کوتاه مدتی هستند که پس از اخذ مجوز از اداره بهزیستی معتادین را تحت درمان کوتاه‌مدت قرار می‌دهند. اکبر احمدی یادآور شد: برنامه‌های درمانی کمپ‌های ترک اعتیاد کمتر از یک ماه است و به‌طور کامل تا 21 روز به طول می‌انجامد و در صورت وجود مشکلات حاد در برخی از موارد فرد معتاد در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. وی عنوان کرد: مراکز با ایجاد یک محیط ایزوله و عاری از هرگونه مواد مخدر برنامه‌های 12 قدم خود را با تأمین نیازهای حیاتی یک معتاد به اجرا درمی‌آورند. وی اضافه کرد: فرایندی که در کمپ‌ها یا مراکز دارو درمانی جاری است بیشتر یک عمل برای سم‌زدایی است تا درمان واقعی،لذا بازگشت این افراد به مصرف مجدد بسیار محتمل است مگر آنکه فرد معتاد پیگیر بهبودی خود از طریق برنامه‌های انجمن معتادین گمنام پیگیری کند. اکبری اظهار کرد: شرکت در جلسات NA برای عموم مردم رایگان است اما افراد ترک کرده می‌توانند با حضور در این جلسات برای همیشه از مواد مخدر به دور باشند. کمپ‌ها توان مالی برای استخدام پزشک را ندارند فرماندار اسدآباد نیز در این خصوص نبود پزشک در کمپ‌ها را یکی از اصلی‌ترین مشکلات کمپ‌ها عنوان کرد و گفت: کمپ‌های توانایی مالی برای استخدام پزشک را ندارند.

مسعود بکایی توسعه بهداشتی کمپ را مهم ارزیابی کرد و افزود: توسعه بهداشتی و افزایش امکانات رفاهی بر اثر بخشی بیشتر درمان معتادان کمک می‌کند. فرماندار اسدآباد محیط مناسب را یکی از مهم‌ترین اصول اساسی برای ترک اعتیاد دانست و بیان کرد: امنیت و آرامش در کمپ‌های ترک اعتیاد موجب می‌شود که خانواده‌ها با رغبت بیشتری برای سپردن فرزندان خود به این کمپ‌ها اقدام کنند. وی عنوان کرد: یکی از وظایف دولت حمایت از معتادین در حال ترک است که در همین راستا در مناطق آلوده شهرستان کمپ‌های جدیدی ایجاد و توسعه خواهیم داد. بکایی یکی از مشکلات کمپ‌های ترک اعتیاد را نبود پزشک به صورت دائم دانست و ادامه داد: متأسفانه این کمپ‌ها قدرت و توان مالی برای استخدام پزشک ندارند که بتواند به‌صورت دائم پزشکی را در کمپ برای مداوای معتادان داشته باشند. یارانه درمان به افراد در حال درمان تعلق می‌گیرد کارشناس بهزیستی شهرستان اسدآباد نیز گفت: به افراد بی‌بضاعت که توانایی مالی ندارند یارانه درمان تعلق می‌گیرد که این یارانه در بحث آموزش نیز کمکی برای افراد در حال ترک خواهد بود. حسین رحمانی افزود: هر کمپ ماهیانه به‌طور میانگین 30 نفر را ترخیص می‌کند که از ابتدای سال 93 تاکنون بیش از 500 نفر در کمپ‌های ترک اعتیاد شهرستان اسدآباد دوره‌های درمان را گذرانده‌اند.

وی بیان کرد: در صورت داشتن شرایط خاص پس از تکمیل دوره درمان به افراد نیازمند فاقد شغل وام خوداشتغالی داده می‌شود. مراقب جوانان خود باشیم در زمان کنونی اعتیاد یکی از عوامل بسیار مهم از هم پاشیدن خانواده‌ها است که ضعف اطلاعات و آگاهی والدین در مورد مواد اعتیادآور در سطح پایینی قرار دارد و جوانان باید خود مراقبتی را سرلوحه کار خود قرار دهند چراکه اعتیاد دامی برای جوانان است که تاکنون هزاران نفر براثر بی‌احتیاطی و بی‌خردی در این دام افتاده‌اند. وظیفه حفاظت از فرزندان در مقابل مواد مخدر تنها بر عهده پدر خانواده نیست بلکه وظیفه مادران از جهت پیشگیری از مصرف مواد مخدر در فرزندان خود بیشتر از همسران خود است چراکه مادران زمان بیشتری را در کنار فرزندان خود سپری می‌کنند. خانواده‌ها با افزایش سطح آگاهی‌های خود در مورد انواع مواد مخدر و قرص‌های روان‌گردان و اطلاع از نشانه‌های آن راحت‌ترمی‌توانند مانع اعتیاد فرزندان خود شوند.     




۱۳۹۳/۶/۱۳ - ۱۱:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن