تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814719708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شايعات وايبري روان جامعه را روي ويبره مي برد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شايعات وايبري روان جامعه را روي ويبره مي برد
صداي زنگ‌هاي كوتاهي كه پشت سر هم شما را وادار مي‌كند تا به سراغ تلفن همراهتان بياييد، هميشه هم قرار نيست تا با متني ادبي روح شما را جلا بدهد يا با لطيفه‌اي لبخندهاي تك نفره را روي لب شما بنشاند...
نویسنده : زهرا چيذري 


صداي زنگ‌هاي كوتاهي كه پشت سر هم شما را وادار مي‌كند تا به سراغ تلفن همراهتان بياييد، هميشه هم قرار نيست تا با متني ادبي روح شما را جلا بدهد يا با لطيفه‌اي لبخندهاي تك نفره را روي لب شما بنشاند؛‌ خيلي وقت‌ها پيام‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي كپي و تكرار مي‌شوند، حكايت از شايعاتي دارند كه مي‌تواند جامعه را ملتهب و متشنج كند و خيلي وقت‌ها مبدأ چنين شايعاتي افراد سودجويي هستند كه مي‌خواهند آب را‌ گل‌آلود كرده و از آن ماهي بگيرند؛‌شايعات غذايي در شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه از همين دست موضوعات است كه حالا و با پايان ماجراي شيرهاي پالم‌دار، ‌تازه شروع شده است.

اما حكايت شايعه پراكني در فضاي مجازي به همين‌جا ختم نمي‌شود.
پرونده تخلف برخي از شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات لبني با ارسال گزارش تخلفات روغن به دادستان كل كشور بسته شد و به گفته علي كائيدي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي برخي واحدهاي لبني استفاده‌كننده از پالم، پلمب شدند و به دادگاه رفتند. با وجود اين بازار شير و روغن پالم در شبكه‌هاي اجتماعي و تلفن همراه همچنان داغ است و حالا خوراكي‌هاي تازه‌تري هم وارد اين ليست شده‌اند كه بنابر پيام‌هاي وايبري و واتس‌اپي خوردنشان ظرف مدت كوتاهي شما را از بين مي‌برد. گسترش چنين پيام‌هايي آنچنان فراگير شده است كه حتي وزير بهداشت را به واكنش واداشته به گونه‌اي كه وي در واكنش به پيام‌هاي هشداري فضاي مجازي مي‌گويد: به نظر مي‌رسد افرادي مي‌خواهند حركتي را كه در رابطه با مواد لبني و مصرف روغن پالم انجام شد، كمرنگ كنند.

شايعه سوار بر موج واقعيت مي‌آيد
حكايت نا امن بودن سبد غذايي كشورمان امري غير قابل‌انكار است. باقي مانده داروهاي هورموني و آنتي بيوتيك‌ها در گوشت و مرغ، ‌واردات برنج‌هاي آلوده به سرب و آرسنيك، ‌روغن پالم مضر براي سلامت، ‌سبزيجات و ميوه‌هايي با باقي مانده سموم گياهي خطرناك و آب‌هاي نيترات‌دار و بسياري موارد ديگر حقايقي هستند كه بارها از مراجع رسمي نظير وزارت بهداشت يا نمايندگان مجلس و افراد حقوقي بيان شده‌اند. شايد همين مسئله موجب شده است تا مردم ما براي پذيرش شايعات هم آمادگي داشته باشند و وقتي با پيامي مواجه مي‌شوند كه محتواي آن بر توزيع خرماي مسموم و آلوده شده توسط گروهك داعش دلالت دارد، آن را باور مي‌كنند و اگر سرعت اينترنت اجازه بدهد در عرض چند ثانيه آنچنان نگراني و وحشتي را به مخاطب منتقل مي‌كند كه چنين پيامك‌هايي ميليون‌ها بار در ميان كاربران تلفن همراه و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌چرخد.

اين پيامك‌ها حتي وارد حوزه‌هاي ديگر نيز شده است و شايد هم اكنون كه صداي زنگ پيام كوتاه تلفن همراه شما به صدا در مي‌آيد، پيامك مربوط به زلزله تهران ظرف 48 ساعت آينده باشد كه امروز به دست شما مي‌رسد؛‌هر چند برخي از افراد اين پيامك را چند روز پس از زلزله مورموري ايلام دريافت كرده‌اند.
 بنابراين مي‌بينيم كه لااقل پيامك‌ها و مطالبي كه از طريق فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود، اغلب با اهداف ويژه و ‌به شكل سازمان يافته مقاصد متعدد اقتصادي، ‌اجتماعي و حتي سياسي را پيگيري مي‌كنند و جريان‌ها و اتفاقات شكل گرفته در جامعه خيلي وقت‌ها زمينه‌هاي لازم براي باورپذيري اين شايعات را فراهم مي‌آورند.
درست مانند چند هفته اخير كه ظرف مدت كوتاهي ماجراي شيرهاي پالم‌دار، ‌آب‌هاي نيتراته و بسته‌بندي آلوده روغن و برنج‌هاي وارداتي خبرساز شد؛‌خبرهايي كه هيچكدام شايعه نبودند اما با كاهش اعتماد مردم به پيگيري و نظارت مسئولان بر مواد خوراكي مسير شايعه‌ها را باز كردند.

اعتماد كه برود شايعه مي‌آيد
سرعت انتقال و رشد چشمگير شايعات غذايي در شبكه‌هاي اجتماعي اما حكايت از اين دارد كه مردم نسبت به امنيت سبد غذايي‌شان حساس شده‌اند و با اخباري كه در اين چند وقت اخير منتشر شده است، آنها نگران سلامتي خود هستند.
با وجود اين، آگاهي دادن به مردم و شفاف‌سازي فضا به طور يقين مي‌تواند بساط شايعه را از ذهن مردم جمع كند و عنصر «‌اعتماد»‌را به عنوان اصلي‌ترين سرمايه اجتماعي دولت و نهادها برقرار سازد.
وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم در تلاشند تا در ماجراي مواد خوراكي آلوده اين اعتماد را به فضاي جامعه باز گردانند.

مردم به وزارت بهداشت اعتماد كنند
دكتر سيد حسن قاضي زاده‌هاشمي از مردم مي‌خواهد كه به وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت جامعه و دستگاهي نظارتي اعتماد كنند. به باور وزير بهداشت البته فضاي مجازي هم داراي حسن است هم عيب. وي تأكيد مي‌كند: مردم بايد به دستگاه‌هاي نظارتي اعتماد كنند. مطمئن باشيد اگر مشكلي وجود داشته باشد حتماً به اطلاع مردم مي‌رسانيم.
 وي تأكيد مي‌كند: مردم باور كنند كه هر مشكلي درباره سلامتي‌شان وجود داشته باشد ما همچنان به آنها اعلام خواهيم كرد. اگر امروز مي‌گويم مواد لبني موجود در بازار عاري از هرگونه مشكلي است، مردم آن را بپذيرند. در مورد ساير مواد غذايي و مصرفي هم مردم به اقدام نظارتي وزارت بهداشت اعتماد كنند.
وزير بهداشت كاهش استفاده از مواد لبني پرچرب را افتخاري براي نظام سلامت كشور مي‌داند اما تأكيد مي‌كند: مردم اطمينان داشته باشند كه با افراد متخلف در زمينه استفاده از روغن پالم برخورد شده و ما خود نيز از همين مواد لبني موجود در بازار استفاده مي‌كنيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن