واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین:
ایران اسلامی قویترین پشتوانه قیام امامزادگان بوده است خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین به تشریح علل تعدد امامزادگان در ایران پرداخت و گفت: امامزادگان نوعا وظیفه قیام و انقلاب علیه خلفای ظالم را برعهده داشتند و ایرانیان نیز از دیرباز حامی آنان بوده و به همین دلیل ایران و به ویژه شهر قم پذیرای حضور بسیاری از امام زادگان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام غلامرضا شرافتی استاد اخلاق حوزه علمیه شب گذشته 11 شهریور در سلسله نشستهای اخلاقی آستان چهار انبیا(ع) قزوین ضمن تبریک ایام دهه کرامت به تشریح علل تعدد امامزادگان در ایران پرداخت و گفت: امامزادگان نوعا وظیفه قیام و انقلاب علیه خلفای ظالم را برعهده داشتند و ایرانیان نیز از دیرباز حامی آنان بوده و به همین دلیل ایران و بهخصوص شهر قم پذیرای حضور بسیاری از امام زادگان است. استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه توسل به امامزادگان و حاجت گرفتن از آنان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد اظهار کرد: برآورده شدن حوائج درنتیجه توسل به بعضی از امام زادگان گاهی تنها به خاطر اتصالی است که ایشان به پیامبر(ص) و ائمه دارند و یا حتی ممکن است به دلیل صفای باطنی یا اعتقاد خود شخص حاجت وی برآورده شود. وی در ادامه افزود: اما واسطه فیض شدن برخی از امامزادگان به دلیل مقامات بلند عرفانی و آبروی ایشان در پیشگاه خداوند است، مانند حضرت معصومه(س) که روایات زیادی از خود معصومان درباره مقام رفیع ایشان ذکر شده و یا حتی حضرت شاه عبدالعظیم حسنی که ثواب زیارت وی برابر با زیارت امام حسین(ع) یاد شده است. در مسیر خودسازی برای رسیدن به درجات عالی باید قوای حیوانی را کنترل کرد حجت الاسلام شرافتی با بیان اینکه قوه غضبیه مانند سایر غرایز حیوانی اگر تحت تسلط عقل دربیاید انسان را در مسیر رشد قرار می دهد ابراز داشت: اصل وجود غضب در مواردی مانند دفاع از ناموس و مقدسات و حتی مقابله با خطرات جسمانی ضروری و بر اساس حکمت است و اگر نباشد انسان هیچ تلاشی برای بقا و دفاع از خود نمی کند. وی در ادامه بیان داشت: البته دو نوع خشم داریم که یکی خشم مقدس و در جهت دفاع از دین و ناموس و پسندیده است و دیگری که خشمی مذموم و در پیروی از هوای نفس و خطرناک است. این استاد حوزه علمیه با رد کردن این طرز تفکر که صرف عبادت موجب تعالی انسان هاست تأکید کرد: اگر انسان تنها به عبادت توجه کرده ولی از کنترل شهوات از جمله خشم غافل شود نه تنها صعود نمی کند بلکه زمینه سقوط خواهد کرد. حجت الاسلام شرافتی در ادامه افزود: اگر انسان بتواند در مواقع شعله ور شدن غضب آن را کنترل نماید از بعد تربیتی رشد خواهد کرد و گرنه همچون آب راکد به تباهی کشیده خواهد شد. استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین با اشاره به آیه 150سوره مبارکه اعراف و داستان کافر شدن قوم حضرت موسی در غیاب ایشان بیان داشت: حضرت موسی پس از مطلع شدن از کفر قوم خود نسبت به قوم خود و حتی برادر و وزیر خود خشمگین شد. وی در ادامه با بیان اینکه برگشتن از توحید به قدری خطرناک است که پیامبر خدا که دریای حلم است را آشفته خاطر میکند خاطر نشان کرد: با وجود اینکه عصبانیت حضرت موسی به خاطر مسائل شخصی و از روی هوا و هوس نبوده بلکه به دلیل دست کشیدن قوم ایشان از توحید بوده است با این وجود حضرت موسی به دلیل خشم خود که گناه محسوب نمی شد از خداوند طلب آمرزش کرد و این تکلیف ما را سخت تر می کند. حجت الاسلام شرافتی با بیان اینکه متاسفانه ما گاهی برعکس پیامبران عمل میکنیم، ابراز داشت: یعنی در مسائل شخصی و نفسانی زود عصبانی می شویم ولی در مسائلی مانند زیر پا گذاشته شدن ارزش های دینی سکوت کرده و هیچ عکس العملی نشان نمی دهیم. این استاد اخلاق مشکل افراد در مسیر خودسازی را اکتفا کردن به مطالعه دانست و اظهار داشت: افراد نمیتوانند با مطالعه حالات بزرگان و سیره های اخلاقی اساتید به تعالی برسند بلکه باید بدانند تنها با مجاهده و مبارزه با نفس رشد کرده و موحد می شوند. وی با بیان اینکه یکی از جایگاه هایی که انسان خود را بهتر می شناسد در هنگام رویارویی با آزمایشات الهی است بیان داشت: اگر انسان بتواند در مواقعی که تمام زمینه های گناه و غضب فراهم است خود را کنترل نماید نشان می دهد که انسان خودساخته ای است و دیگر نیازی نیست از بزرگان بخواهد تا از باطن وی خبر بدهند. حجت الاسلام شرافتی با اشاره به دادخواهی از مظلوم به عنوان یکی از موارد مجاز ناراحتی و عصبانیت تأکید کرد: البته دفاع ما از مظلوم باید حکیمانه باشد و نیازی نیست چاقو به دست بگیریم بلکه باید با زبان دیپلماسی و منطقی و کمترین هزینه مشکل را حل کنیم. این کارشناس مسائل دینی در ادامه غضب را از عوامل برهم زننده آرامش در خانه دانست و ابراز داشت: به طور معمول بداخلاقی و عصبانیت که در نتیجه خودخواهی زوجین به وجود می آید زندگی را متلاشی می کند، پس ضروری است زوجین در موارد اختلاف از خودگذشتگی نشان داده و در امور عادی و شخصی زندگی عصبانی نشوند. وی با اشاره به عصبانی نشدن پیامبر اسلام(ص) در امور شخصی بیان کرد: اگرچه ایشان در مسائل شخصی خود هیچ وقت غضبناک نمیشدند ولی در مواقع بی توجهی به دین از جمله مخالفت اصحاب با امیر مومنان(ع) برآشفته می شدند. استاد اخلاق حوزه علمیه خاطر نشان کرد: البته مومن نباید اجازه دهد کسی به حیثیت او بی احترامی کند، چرا که آبروی مومن مال خودش نیست و در مواردی که هرچه نصیحت می کند فایده ای نداشته و اثرگذار نیست باید صلابت خود را نشان داده و برای دفاع از آبروی خود غضب نماید. حجت الاسلام شرافتی در پایان گفت: بشارت بهشت تنها برای کسانی است که درد دین دارند پس لازم است در برابر عصیان خداوند و گناه و کوتاهی در مسائل دینی تعصب نشان داده و برآشفته شویم ولی در مقابل هنگام برخورد با مسائل شخصی و هوای نفس عصبانی نشویم./955/پ202/ب4
۱۳۹۳/۶/۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]