تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802736148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شورشیان سنی عراق نیز به ائتلاف ضدتکفیری خواهند پیوست؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شورشیان سنی عراق نیز به ائتلاف ضدتکفیری خواهند پیوست؟
این روزها، شدت تهدید اعمال شده از سوی تروریست های تکفیری در عراق علیه گروه های مختلف قومی و مذهبی به حدی رسیده که اکنون به جز شیعیان و کردها، دیگر گروه های عراقی نیز مبارزه علیه آن ها را آغاز کرده اند. جدیدترین اخبار در این زمینه، از آغاز مبارزه «شورشیان سنی» عراق با داعش حکایت دارد.
کد خبر: ۴۳۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷ - 01 September 2014


این روزها، شدت تهدید اعمال شده از سوی تروریست های تکفیری در عراق علیه گروه های مختلف قومی و مذهبی به حدی رسیده که اکنون به جز شیعیان و کردها، دیگر گروه های عراقی نیز مبارزه علیه آن ها را آغاز کرده اند. جدیدترین اخبار در این زمینه، از آغاز مبارزه «شورشیان سنی» عراق با داعش حکایت دارد.


به گزارش «تابناک»، گروه های شورشی سنی عراق که تا چندی پیش علیه دولت نوری مالکی سلاح به دست گرفته و خواستار کناره گیری دولت بودند، برای نخستین بار جهت مبارزه با تروریست های داعش ابراز آمادگی کرده اند. این اتفاق، در پی پیشروی تکفیری ها به سمت مناطق سنی نشین تحت کنترل این گروه ها صورت می گیرد. 


«بی بی سی» ضمن انتشار این خبر می نویسد با وجود این ابراز آمادگی برای مبارزه با داعش، این گروه های شورشی که از شبه نظامیان قبایل و همچنین برخی نظامیان سابق در مناطق سنی نشین تشکیل شده، گرفتن تضمین هایی از آمریکا و همچنین دیگر کشورهای دخیل را برای اقدام عملی خود ضروری می بینند. 


ابومحمد الزعبی، از رهبران شورشی در استان انبار می گوید وی و هم قطارانش خواستار دریافت سلاح از آمریکا نیستند؛ بلکه می خواهند آمریکا جهت دستیابی به یک راه حل سیاسی واقعی برای پایان دادن به شکاف سیاسی در عراق تلاش کند. وی می گوید اگر آمریکا تضمین بدهد که چنین راه حلی به دست خواهد آمد، شورشیان نیز تضمین می دهند که شر داعش را از سر عراق کم کنند. 


گروه های شورشی سنی که از ماه ژانویه با دولت عراق در مبارزه بودند، در پیشروی های اولیه داعش و به ویژه اشغال شهر موصل از سوی این گروه، موثر بوده و به تروریست ها کمک کرده بودند؛ اما از آن زمان تاکنون، خود آن ها نیز از فشارهای اعمال شده از سوی داعشی ها به تنگ آمده و اکنون به نظر می رسد که در مقابل این گروه قرار گرفته اند.


الزعبی می گوید: «زندگی کردن با داعش مانند نگه داشتن ذغال داغ در دست است. آن ها برافراشته شدن هیچ پرچم دیگری را بر نمی تابند. آن ها اکنون همه مناطق سنی نشین را تحت کنترل دارند». به گفته وی، گروه های شورشی سنی اخیراً در نزدیکی فلوجه با داعش درگیر شده و 16 تن از نیروهای این گروه را به هلاکت رسانده اند.


وی می افزاید: «ما باید میان مقابله فراگیر با داعش و یا واگذار کردن کنترل منطقه و کنار کشیدن خود، یکی را انتخاب کنیم». اما به گفته الزعبی، شورشیان تاکنون تصمیم گرفته اند وارد چنین مقابله ای نشوند، زیرا در شرایط کنونی برای آن آمادگی ندارند و از سوی دیگر، نمی دانند که نبردشان با داعش به نفع چه کسی خواهد بود.


به هر حال، تحولات سه هفته اخیر، احتمال ورود شورشیان سنی به نبرد با داعش را افزایش داده است. حملات داعش به کردستان عراق، سبب شد نیروهای پیشمرگه کرد وارد مبارزه با این گروه شوند و با توجه به حضور عناصر داعش در مناطق تحت کنترل شورشیان، این مناطق را تحت محاصره قرار دادند. اکنون با وارد شدن آمریکا و دیگر قدرت ها به عرصه، شورشیان نگران هستند که با آن ها نیز همچون داعشی برخورد شود.


در مراحل ابتدایی پیشروی داعش، شورشیان که به مقابله با دولت نوری مالکی برخاسته بودند، امیدوار بودند که بتوانند دامنه اقدامات خود را به بغداد رسانده و ضمن خلع مالکی از قدرت، عرصه سیاسی عراق را دستخوش تغییر سازند. آن ها قصد داشتند پس از تحقق این هدف به مقابله با داعشی ها پرداخته و آن ها را حذف کنند. با این حال، اوضاع آنطور که آن ها می خواستند پیش نرفت.


اما با وجود همه این تحولات، درخواست های مطرح شده از سوی شورشیان برای آغاز عملیات علیه داعش نیز در نوع خود جالب توجه است. آن ها می گویند از آنجا که حیدر عبادی، نخست وزیر جدید عراق نیز از همان حزب مالکی است و مذهب شیعه دارد، به وی اعتمادی ندارند و خواستار برگزاری کنفرانسی بین المللی برای تقسیم قدرت در عراق هستند که از یک سو داعش و از سوی دیگر گروه های مسلح شیعه در آن حضور نداشته باشند. 


با این وجود، شورشیان به خوبی می دانند که در صورت عدم حمایت از روند سیاسی جاری تقسیم قدرت در عراق – که بیشتر گروه های میانه رو سنی از آن حمایت می کنند – از یک سو در خطر منزوی شدن قرار گرفته و از سوی دیگر، با تهدیدی عینی از طرف داعش و همچنین ائتلاف بین المللی ضد داعش روبرو می شوند.


اما نکته ای که این گروه های شورشی به عنوان برگ برنده روی آن تأکید می کنند، این است که فقط خودشان توانایی مبارزه با داعش را – البته در کنار کمک نظامی خارجی – دارند. این موضوعی است که به نظر می رسد آمریکا نیز به آن بی میل نیست؛ زیرا استدلال آمریکایی ها این است که در صورت حمایت از ائتلاف شکل گرفته از سوی دولت مالکی علیه داعش و شورشیان سنی، نبرد حالت فرقه ای پیدا می کند. اما در صورتی که شورشیان سنی نیز وارد ائتلاف ضد داعش شوند، اوضاع به کلی متفاوت خواهد بود. 


به هر حال، باید دید رویکرد جدید گروه های شورشی سنی در زمینه مبارزه با داعش، تا چه حد بر اوضاع آینده عراق تأثیرگذار خواهد بود و آیا اصولاً از حد یک ایده به یک واقعیت عینی تبدیل خواهد شد یا خیر. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن