تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802941030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان یزد رکوردار بیشترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
استان یزد رکوردار بیشترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: سابقه مشاهده یوزپلنگ در استان یزد (سابقه ثبت شده و موجود) به سال 1354 در منطقه کلوت سرخابی شهرستان مهریز در استان یزد بر می گردد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، 9  شهریور،روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ،یادآور عهدیست که برای حفاظت از آخرین بازمانده های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم.و این روز وعده ما برای دست به دست هم دادن،هم قسم شدن و یکی شدن برای حفاظت از نسل یوزپلنگ است.به مناسبت گرامیداشت همین روز در برنامه «افق روشن» شبکه رادیو سلامت،با حضور مهندس هومن جوکار،مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به همراه سید حسین سادات موسوی،مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان یزد به بررسی وضعیت این گونه ارزشمند در استان پرداخته شد و مطالبی در این خصوص مطرح گردید.
 
سید حسین سادات موسوی،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد،در این مصاحبه بیان نمود: از ابتدای دهه 80 فعالیت پروژه حفاظت یوزپلنگ آسیایی در استان رسما شروع شده است،اگرچه سابقه مشاهده یوز پلنگ در استان یزد (سابقه ثبت شده و موجود) به سال 1354 در منطقه کلوت سرخابی مهریز بر می گردد.
 
وی گفت:در ابتدا نگاه محیط زیست بیشتر به حفاظت این گونه معطوف شد به گونه ای که انتخاب و توسعه شبکه مناطق چهارگانه و شکار ممنوع در اوائل دهه 80 مبتنی بر همین نگاه بود بویژه انتخاب منطقه شکار ممنوع بسیار بزرگی که از بافق شروع و به اردکان ختم می شود(منطقه شکار ممنوع باجگان،آریز،دره انجیر و نی باز) که عرصه نسبتا و سیعی از زیستگاه های یوز را در بر می گرفت.
 
موسوی اظهار داشت:همزمان با ورود تکنولوژی دوربین های تله ای،استان یزد یکی از استان هایی بود که بیشترین فعالیت را در زمینه ثبت وقایع،عکس و تصویر توسط دوربین های تله ای داشت و بدین ترتیب در شناسایی مناطق حضور گونه پیشگام بود و در آن مقطع نیمی از زیستگاههای یوز در ایران (5  زیستگاه از 10 زیستگاه رسمی) در استان یزد شناسایی و اعلام شد.
 
سادات موسوی گفت:در ادامه علاوه بر حفاظت از طعمه ها و ثبت مناطق حضور یوز،توجه جامعه محیط زیست کشور به برآورد جمعیت یوز پلنگ آسیایی،وضعیت رقابت آن با سایر گونه ها و نیز برآورد جمعیت طعمه های آن معطوف شد که در این زمینه نیز علاوه بر فعالیت های معمول سازمانی،بزرگترین پروژه دوربین گذاری تله ای در اواخر دهه 80 در 5 منطقه تحت مدیریت محیط زیست به طور همزمان انجام گرفت و نزدیک به 100 دوربین تله ای به مدت حدود 4 ماه زیستگاه های یوز در استان را رصد نموده و نتایج آن به سازمان و عموم مردم منعکس شد.
 
این مقام مسئول ادامه داد:پس از آن آموزش جوامع محلی،فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردمی در حفظ زیستگاه ها و طعمه های یوز مد نظر کارشناسان و دوستداران محیط زیست قرار گرفت که در این زمینه هم ،یزدی ها پیش قدم بودند.
 
وی همچنین برگزاری کلاس های آموزشی برای بیش از 1500 شکارچی مجاز استان،عقد تفاهم نامه با دستگاههای مختلف و آموزش دبیران و دانش آموزان و مهمتر از همه شروع حفاظت از زیستگاه های یوز در مناطق آزاد با همکاری جوامع محلی و استفاده از همیاری افتخاری متقاضیان قرق اختصاصی برای افزایش ضریب حفاظتی زیستگاه های یوز از جمله این اقداماتی دانست که به عقیده کارشناسان ،تجربه موجود در زمینه مورد اخیر یکی از موفق ترین روشهای حفظ محیط زیست در ایران بوده است.
 
وی افزود: علاوه بر آن در زمینه پژوهش و تکمیل حلقه های  مدیریتی حیات وحش از طریق توسل جستن به مطالعات و پژوهش های کاربردی نیز مدعی هستیم تیم کارشناسی و یا به تعبیری شبکه کارشناسی در استان شکل گرفته و نتایج تحقیقات آنها در مجامع ملی و بین المللی ثبت شده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد خاطر نشان کرد :از نظر عمرانی به جرات مدعی هستیم که بیشترین اقدامات پیشگیرانه و مقابله با اثرات تخریبی خشکسالی در مناطق تحت مدیریت استان یزد انجام شده است.
 
وی همچنین بیان کرد:ساخت بیش از 100 آب انبار ،آبشخور و ترمیم چشمه ها و بهره گیری از نزولات جوی جهت تامین منابع آب پایدار از جمله اقدامات می باشد.


انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن