تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802467427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه درخواست‌های اقلیم کردستان، وحدت عراق را تهدید می‌کند؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چگونه درخواست‌های اقلیم کردستان، وحدت عراق را تهدید می‌کند؟
طی ماه های اخیر، پیشروی گروه های تروریست تکفیری در عراق، زمینه بحران جدیدی را در این کشور فراهم کرده که در کنار شکاف و اختلافات دیرپای سیاسی موجود در این کشور، بر چالش های دولت عراق افزوده است. در این میان، به نظر می رسد کردهای عراق با وجود تلاش های بسیار برای مقابله با داعش، دستور کار سیاسی جدیدی را نیز پیگیری می کنند که مستقیماً با وحدت ملی و یکپارچگی عراق در تضاد است.
کد خبر: ۴۳۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸ - 30 August 2014



چگونه درخواست‌های جدید اقلیم کردستان، وحدت عراق را تهدید می‌کند؟
طی ماه های اخیر، پیشروی گروه های تروریست تکفیری در عراق، زمینه بحران جدیدی را در این کشور فراهم کرده که در کنار شکاف و اختلافات دیرپای سیاسی موجود در این کشور، بر چالش های دولت عراق افزوده است. در این میان، به نظر می رسد کردهای عراق با وجود تلاش های بسیار برای مقابله با داعش، دستور کار سیاسی جدیدی را نیز پیگیری می کنند که مستقیماً با وحدت ملی و یکپارچگی عراق در تضاد است.


به گزارش «تابناک»، روزنامه «نیویورک تایمز» امروز درمطلبی به بررسی آخرین وضعیت آرایش نیروهای سیاسی در عراق پرداخته و می نویسد در کنار همه بحران هایی که پیشروی تکفیری ها در عراق به وجود آورده، یکی از مهمترین مسائل، درخواست اقلیم خودمختار کردستان عراق برای کسب خودمختاری هرچه بیشتر است.


به نوشته این روزنامه، هرچند دولت آمریکا به طور رسمی با تشکیل یک دولت مستقل در کردستان عراق مخالفت کرده، اما برخی مقامات آمریکایی و همچنین مقامات کرد عراقی معتقدند پیشروی داعش سبب تغییر در جغرافیای سیاسی عراق شده و اقلیم کردستان را از بقیه بخش های کشور جدا کرده و همین موضوع، سبب تشویق کردها برای کسب خودمختاری بیشتر شده است.


مسرور بارزانی، رئیس اطلاعات اقلیم خودمختار کردستان عراق، اخیراً در اظهاراتی اشاره کرده بود که ایالات متحده به صراحت انتظار خود مبنی بر مشارکت کردها در فرایند تشکیل دولت جدید در عراق را بیان کرده است. اما درخواست های کردها برای مشارکت در فرایند سیاسی جدید، بسیار گسترده بوده و شامل مواردی از جمله حق فروش نفت به صورت مستقل، خرید تسلیحات، برگزاری رفراندوم برای الحاق مناطق جدید به این اقلیم و همچنین طرح ساز و کاری برای جلوگیری از «سوءاستفاده از قدرت» توسط دولت بغداد می شود.
 
گستره درخواست های مطرح شده از سوی کردها به حدی وسیع است که برخی مقامات آمریکایی معتقدند این اقلیم تلاش دارد خود را به وضعیت خودمختاری کامل نزدیک کرده و حتی پایه و اساسی برای استقلال این منطقه فراهم نماید. یک مقام وزارت دفاع آمریکا در این زمینه می گوید: «من فکر نمی کنم که کردها از مسیر خود برگردند». 


در همین حال، یک مقام ارشد کاخ سفید، این درخواست را به چالش کشده و گفته: «به نظر من، این درخواست ها ناپخته است. فارغ از اینکه هر کسی در این چارچوب به چه چیزی می اندیشد، اکنون زمان انجام یک اقدام بی ثبات کننده دیگر نیست». در همین راستا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و مشاوران ارشد وی نیز تلاشی جدی را برای نگه داشتن کردستان در چارچوب سرزمینی عراق آغاز کرده اند.


جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز طرحی را در این زمینه مطرح کرده که البته مستلزم تغییرات کلی در ساختار سیاسی عراق است. وی ایده تشکیل یک دولت فدرال در عراق را مطرح کرده که تقسیم بندی آن بر اساس شیعه، سنی و کردنشین بودن مناطق مختلف عراق انجام شود. 


با این حال، درخواست های کردها تا آن حد زیاد است که حتی این طرح نیز از نظر آن ها مناسب به شمار نمی رود. به همین دلیل، برخی مقامات آمریکایی می گویند این مسئله را نمی توان به سرعت حل و فصل کرد و موضوع باید از طریق مذاکره با مقامات عراقی در بغداد پیگیری و به نتیجه رسانده شود. در همین حال، برخی نمایندگان کنگره آمریکا نیز با کردها همراه شده و به وضع موجود دامن می زنند.  


مسرور بارزانی خود اذعان کرده که آمریکایی ها هیچ گاه به طور رسمی نشانه ای مبنی بر تمایل به حمایت از یک کردستان مستقل از خود بروز نداده اند و شماری از مقامات آمریکایی نیز اشاره می کنند که در صورت حرکت کردها به این سمت، آن ها با مسائل و چالش های اقتصادی و امنیتی مهمی مواجه خواهند شد. 


بر اساس تخمین های دولت آمریکا، در صورتی که کردها بخواهند تنها بر درآمد نفتی مناطق تحت کنترل خود تکیه کنند و بودجه ای از دولت بغداد دریافت نکنند، با میلیاردها دلار کسری بودجه مواجه خواهند شد. از سوی دیگر، پیشروی های داعش نیز نشان داد که کردها برای تأمین امنیت خود نیز به کمک دیگران نیاز دارند و نمی توانند به طور مستقل و به تنهایی این وظیفه را به انجام برسانند. 


از سوی دیگر، تحلیلگران به این موضوع اشاره می کنند که جوامع عرب عراقی و همچنین ایران، به طور کامل با موضوع استقلال کردها مخالفند و از سوی دیگر، هرگونه اقدام در این زمینه واکنش ترکیه را نیز در پی خواهد داشت. در این میان، برخی تحلیلگران می گویند که کردها همزمان با انجام اقداماتی در راستای مشارکت در دولت جدید عراق، میل استقلال طلبی خود را نیز کنار نگذاشته و به طور موازی، در آن راستا نیز فعالیت می کنند.


در همین راستا، مقامات اقلیم کردستان می گویند هیچ برنامه ای برای بازگرداندن کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه با بغداد به دولت عراق ندارند و قصد دارند برای تعیین سرنوشت این مناطق، اقدام به برگزاری رفراندوم در آن ها نمایند. 


به هر حال، آنچه از مطلب نیویورک تایمز و اظهارات مقامات کرد عراقی برمی آید، در راستای همان مواردی است که پیش از این، بسیاری از تحلیلگران و همچنین سیاستمداران کشورهای منطقه نسبت به آن هشدار داده بودند و آن، طرح درخواست های افراطی از سوی برخی گروه های سیاسی در عراق است. بی تردید طرح این گونه درخواست ها در شرایط بحران کنونی عراق هیچ توجیهی نداشته و تنها در راستای سهم خواهی های گروهی و مغایر با منافع ملی عراق مطرح می شود. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن