تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798341368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجوزهاي ۱۲ تا ۴۰ ميليارد توماني در بورس |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مجوزهاي ۱۲ تا ۴۰ ميليارد توماني در بورس
آمار معاملات سازمان بورس نشان مي‌دهد كه 70 درصد حجم معاملات بورس درحال حاضرمتعلق به 20 درصد كارگزاران است كه اين موضوع نشان مي‌دهد توزيع درآمد و حجم معاملات در اين نهادهاي واسطه مالي استاندارد نيست و شاهد انباشت حجم زيادي از معاملات در تعداد كمي از كارگزاران هستيم
کد خبر: ۴۳۰۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹ - 30 August 2014




سازمان بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمايه ايران 10 سالي مي‌شود كه از سوي متقاضيان مجوز كارگزاري تحت فشار است تا از سياست خود مبني بر عدم ارائه هرگونه مجوز ايجاد كارگزاري جديد كناره‌گيري كرده و نسبت به ارائه مجوزهاي جديد اقدام كند و اين فشارها تا آنجا پيش رفت كه رييس سازمان بورس در دولت احمدي‌نژاد از سوي مراجع بالاي سياسي بارها مورد خطاب قرار گرفت تا به عده‌يي از متقاضيان كه از پشتوانه اين مديران برخوردار بودند مجوز تاسيس كارگزاري اعطا شود.

به گزارش اعتماد، حسين عبده‌تبريزي آخرين رييس سازمان بورس اوراق بهادار تهران بود كه آخرين مجوزهاي تاسيس نهادهاي مالي كارگزاري را صادر كرد وتعداد كارگزاران بورس را به 110 شركت افزايش داد، از سال 84 به بعد همه مديراني كه پس از او بر صندلي رياست سازمان نشستند بر سر يك دوراهي قرار گرفتند،

از سويي حجم معاملات تالارشيشه‌يي از سال 83 به بعد به مانعي اصلي براي اعطاي مجوز جديد تبديل شد و به عقيده آنها بازار سرمايه كوچك ايران نيازمند 110 نهادمالي درشرايط كنوني نيست و نيازي به مجوزهاي جديد ندارد و از سويي ديگر متوقف شدن اعطاي مجوز موجب شده آنها كه قصد فروش دارند رقم‌هاي نجومي را براي مجوزهاي خود تعيين كنند كه گاهي اين مجوزها از 12 ميليارد تومان براي كارگزاري گروه ب تا 40 ميليارد تومان براي گروه الف قيمت‌گذاري شده‌اند. در شرايط كنوني درباره سياست ممنوعيت عرضه مجوزهاي جديد كارگزاري چالشي جدي ايجاد شده است، مخالفان اين سياست مدعي هستند بازارسرمايه ايران نسبت به سال 84 بزرگ‌تر شده و نيازمند نهادهاي مالي قدرتمندتراست، چرا كه هم‌اكنون تعداد زيادي از شركت‌هاي كارگزاري در بازار هستند كه تقريبا تنها جنبه خانوادگي دارند و نقش چنداني را در معاملات بازار ايفا نمي‌كنند و از سويي ديگر موافقان مي‌گويند بازار سرمايه ايران در مقايسه با بورس‌هاي دنيا آنقدر كوچك هست كه ديگر نيازي به مجوزهاي جديد ندارد درحالي كه دربورس‌هايي مانند لندن كه چندبرابر بازار ايران وسعت دارد تعداد كارگزاران نصف ايران است.

حسين خزلي خرازي، دبيركل سابق كانون كارگزاران با بيان اينكه موضوع اعطاي مجوزهاي كارگزاري به تازگي دوباره به چالشي جديد ميان متقاضيان و دارندگان مجوز در گروه‌هاي شبكه‌هاي مجازي قرار گرفته، ‌به «اعتماد» گفت: اگر سال 92 را به عنوان سالي استثنايي دركارنامه بورس ايران به كناري بگذاريم، ‌من هم معتقدم كه اين بازار با ارزش كنوني نيازمند مجوز جديد نيست و سازمان ناظر به عنوان نهاد ناظر سياست مناسبي را از سال 83 به بعد درپيش گرفته است. به گفته او، از سال 86 به بعدسازمان بورس با بزرگ‌ترشدن و فعال شدن بورس‌هاي كالا، انرژي و فرابورس به كارگزاران موجود در بازار اعلام كرد كه با مجهز كردن خود مي‌توانند در اين بورس‌ها نيز مجوز فعاليت دريافت كنند و به عبارتي ديگر به جاي اعطاي مجوزهاي جديد، ‌كارگزاران را از يك بورس به بورس ديگر منتقل كرد، درحال حاضر بالغ بر 60 كارگزاري مجوز فعاليت در بورس كالا، پتروشيمي و فلزات و معاملات آتي را دارند.

آمار معاملات سازمان بورس نشان مي‌دهد كه 70 درصد حجم معاملات بورس درحال حاضرمتعلق به 20 درصد كارگزاران است كه اين موضوع نشان مي‌دهد توزيع درآمد و حجم معاملات در اين نهادهاي واسطه مالي استاندارد نيست و شاهد انباشت حجم زيادي از معاملات در تعداد كمي از كارگزاران هستيم اگرچه به عقيده خزلي خرازي در اين موضوع هيچ رانتي نهفته نيست زيرا اين كارگزاران طي اين سال‌ها تلاش بسياري كرده‌اند تا خود را مطابق با استانداردهاي روز دنيا همگام كنند و رتبه خود را افزايش دهند.

اين كارشناس بازارسرمايه ايران درادامه مي‌افزايد: در مذاكرات خود با مديران سازمان بورس بارها اين پيشنهاد را داده‌ام كه به جاي اعطاي مجوز جديدنهاد ناظر مي‌تواند هردوسال يك‌بار عملكرد اين نهادها را در بازار مورد ارزيابي قرار دهد وازميان 110 شركت كارگزاري موجود در بازارآنها را كه فعاليت چنداني ندارند حذف و به جاي آنها چند مجوز جديد صادر كند. به عنوان مثال درحال حاضر بسياري از متقاضيان مي‌خواهند به دلايل متعدد مانند تكميل حلقه زنجيره خدمات خود درزمينه مالي كارگزاري تاسيس كنند. بسياري از دارندگان مجوز شركت‌هاي كارگزاري در پاسخ به اين پيشنهادات و اعتراضات مي‌گويند كه متقاضيان مي‌توانند نسبت به خريد مجوز اقدام كنند در صورتي كه هر روز بر تعداد فروشنده‌ها در بازار كاسته شده و تعادل ميان عرضه و تقاضا به هم خورده است و تعداد خريداران بيش از فروشنده‌هاست و طبيعي است اين تقاضاي فوق‌العاده و عدم عرضه باعث رقم خوردن قيمت‌هاي نجومي براي مجوزها شده است بطوري كه يك مجوز كارگزاري گروه ب، ‌12 ميليارد تومان و مجوز گروه الف با ارزيابي دارايي?ها تا 40 ميليارد تومان هم قيمت‌گذاري مي‌شود كه البته كمتر ديده شده دربخش گروه الف مجوزي فروخته شود.

تعداد كارگزاران در بورس‌هاي دنيا نسبت به بورس تهران

آمار مقايسه‌يي تعداد نهادهاي مالي كارگزاري در بورس تهران و بورس‌هاي خارجي نشان مي‌دهد كه به عنوان مثال در بورس مالزي كه حجم معاملاتش چندين برابر بورس تهران است تعداد كارگزاران يك سوم بورس تهران است. در بورس فلزات لندن كه حجم معاملات يك ساعت از اين بورس معادل تمام معاملات بورس تهران درطول يك سال است، معاملات توسط 11 شركت كارگزاري صورت مي‌گيرد درحالي كه در بورس كالاي ايران 90 شركت كارگزاري وجود دارد.

صنعت كارگزاري رقابتي شود

روح‌الله ميرصانعي، ‌دبير كانون كارگزاران نيز درگفت‌وگو با «اعتماد» مبني براينكه چرا مجوزهاي كارگزاري در بورس تهران با چنين رقم‌هايي به فروش مي‌رسد، گفت: به نظرمن تعداد نهادهاي مالي موجود دربازار در مقياس با اندازه بازار سرمايه ايران زياد هم هستند و اعطاي مجوز جديد توجيه اقتصادي ندارد و به نظر مي‌رسد به جاي دادن مجوزهاي جديد بايد صنعت كارگزاري را به سوي رقابتي شدن سوق داد. وي افزود: درحال حاضر ديده مي‌شود كه مكانيزم و نظام بازاربا توسعه تدريجي خود باعث شده كه كارگزاران ضعيفي كه تمايل به گام برداشتن با توسعه بازار را ندارند مجبور شده‌اند مجوزهاي خود را در بازار به متقاضيان و افراد جديد توسعه‌گرا بفروشند و به نظر من اصلا حتي اگر نهاد ناظر هم حذف كارگزاران غيرفعال اقدام نكند، شرايط حاكم بر بازار و هزينه‌هاي بالاي نگهداشت اين شركت‌ها، ‌موجب مي‌شود اين شركت‌ها خود به خود از بازار حذ ف شوند. ميرصانعي در ادامه افزود: به نظر من هرچه بر ميزان دارايي و ارزش نهادهاي مالي فعال در كشور افزوده شود احتمال سوءاستفاده در اين نهادها كمتر است و ضمانت اجرايي براي سهامداران و مشتريان اين نهادها افزايش مي‌يابد.

سازمان بورس با طرحي جديد

به هر روي اخبار غير رسمي گوياي يك نكته مهم درباره سياست جديد سازمان بورس درباره نهادهاي مالي در بورس است مبني بر اينكه هم‌اكنون شوراي بورس درحال بررسي طرحي است كه اجازه تاسيس كارگزاري را به بعضي از صندوق‌ها و شركت‌هاي تامين سرمايه بدهد كه البته اين موضوع نيز خود به‌شدت مخالفان و موافقان جدي دارد.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن