تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802402030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گروه تكفيری داعش؛ دست پروده واشنگتن، ریاض و تل آویو


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: آنتی وار:
گروه تكفيری داعش؛ دست پروده واشنگتن، ریاض و تل آویو
آنتی وار گزارش داد: در حال حاضر گروه تروريستي موسوم به داعش با كمك غول‌هاي رسانه‌اي غربي ، به عنوان جدی‌ترین "تهدید امنيتي" كشور آمریکا رسانه‌اي شده است .


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، موضع‌گيري‌هاي اخير در داخل امريكا ، همگي به حمله نظامي اين كشور به گروه داعش (به عبارتي ديگر بازگشت مجدد به عراق) براي جلوگيري از عمليات احتمالي تروريستي در داخل خاك آمريكا ، جهت‌گيري شده است . دولت اوباما سعي دارد خطر داعش را نه تنها به عنوان دشمن درجه يك امنيت ايالات متحده  ، بلكه تهديدي براي كل بشريت تصويرسازي كند .
وزير دفاع آمريكا چاك هيگل پيشتر ، داعش را تهديد شماره يك براي منافع امريكا در سطح جهان توصيف كرده است .
جالب اينكه در فيلم سر بريدن جیمز فولی ، فرد نقاب زده لهجه انگلیسی داشته و گزارش‌هاي زيادي نيز در مورد سفر تعداد زيادي انگليسي‌تبار به سوريه براي الحاق به گروه داعش مخابره شده بود .
 بنابراین این افراطي‍هاي "انترناسیونالیست" می‌توانند به انگلستان و یا ایالات متحده سفر كنند (!) و همين موضوع به سوژه داغ امنيتي در غرب تبديل شده است . 
به گزارش اف بي آي ، داعش در واقع تهديد معني‌داري براي ايالات متحده قلمداد نمي‌گردد . اگر ما تهدید داعش را جدی بدانيم ، ما در ديدگاه‌مان نسبت به كارآيي سازمان‌های اجرای قانون غرب ، با تمام ابزارهاي اجرايي در دسترس آنها از جمله فن‌آوري نظارت ارتباطات آنلاین و تلفنی در سراسر جهان ، زير سوال مي‌رود ، چرا كه  هیچ اطلاع مشخصي در مورد شخصیت‌های مشکوک كه از طریق نیویورک یا لندن به سوریه سفر کرده‌اند ، در اختيار نداشته‌اند  (!)، و در هر صورت آنچنان كه اكنون وانمود مي‌كنند ، قادر به جلوگیری از بازگشت آنها نيز نيستند (!) .
به طور خلاصه ، آمريكا مجبور خواهد بود به یک کشور دیگر (یا دو كشور ديگر ) به خاطر نحوه برنامه‌ريزي امنیتی بد خود پس از يازده سپتامبر با وجود صرف میلیاردها دلار ، حمله كند (!) .
واقعيت نهفته در داستان سر بريدن جیمز فولی خبرنگار آمريكايي ، اين است كه اين پديده تروريستي در واقع ساخته ایالات متحده و متحدان آن در منطقه است تا از اين طريق حضور فيزيكي نيروهاي نظامي غرب مهيا گردد .
بدون شك داعش براي ظهور و وحشي‌گري‌هاي خود به منابع پولي ، سلاح ، تدارکات ، امکانات و تجهیزات تبلیغات ، و ارتباطات بین المللی ، برای رسیدن به سطح نسبتا بالایی از قالب يك سازمان تروريستي – آنهم در یک دوره کوتاه زماني - نياز داشته است ! .


به راستي آنها اين ملزومات را از كجا گرفته‌اند !؟
در منطقه خاورميانه ، كشورهايي مانند عربستان سعودی ، قطر ، و چندين کشور خلیج فارس نفتي از اين گروه حمايت كرده‌اند .
شاهزاده بندر بن سلطان ، تا همین اواخر ، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان و رئیس فعلي شورای امنیت ملی عربستان ، در ميان اصلي‌ترين حاميان داعش شمرده مي شود . قطر و کشورهای خلیج فارس نیز در حمایت خود از جهادگران راديكالي سوریه نقش مستقيمي داشته‌اند . اگر چه فشار از سوي واشنگتن - به تازگی بنا به ژست رسانه‌اي - اين حاميان را به قطع کمک‌های خود به داعش نسبتا تحت فشا قرار داده است ، اما داعش در حال حاضر يك حقيقت كامل و سازمان توسعه‌يافته (براساس منافع غرب) محسوب مي‌شود . 
هر چند واشنگتن برای موفقیت و گسترش اين پديده تروريستي مسئولیت مستقيم نداشته ، اما هرگز به مقابله واقعي با آن هم برنيامده است . 
آمريكا عملا از زماني كه باراك اوباما اعلام كرد ؛ بشار اسد بايد برود ! ، با گروه‌هايي كه در شكل‌گيري داعش نقش مستقيم داشته‌اند ، رابطه دوجانبه‌اي خوبي داشته است ، و کمک‌های مالی به گروه‌های شورشی را از آن زمان در دستور كار خود داد . آمريكا تاكنون میلیون‌ها دلار کمک آشکار بجز كمك‌هاي مخفيانه به اين گروه كرده است ! . 
جداشدگان ارتش ازاد سوريه با رادیکال‎‌ترين شبه نظامیان افراطي ، داعش را تاسيس كردند .


چه تعدادي از كادر داعش كه در بين گروه ارتش آزاد سوريه بودند ، توسط "مشاوران" آمریکا در كشور همسایه اردن ، آموزش و تجهيز شده بودند ؟.  
اول اينكه ، هرگز پاسخ دقیقي به این سوال ارائه نشده است ، اما تعداد آنها به احتمال بسیار زیاد كم نیست . علاوه بر این ، سناتور رند پل (نماينده كنتاكي) در اين مورد مي‌گويد : برخی از سلاح‌هاي به غارت رفته از زرادخانه قذافی به دست شورشیان سوریه رسیده است . در ادامه اينكه ، اين تسليحات از طريق يك محموله كمك خيريه - مقر تركيه - به شورشيان سوريه رسانده شده است!. 
مسئله دوم اينكه ، حمایت آشكار آمريكا از گروه‌های خاص شورشی سوریه ، بدون شک آنها را در چشم بسیاری از افراطي‌ها بي‌اعتبار ساخته است ، و همين امر آنها را از ارتش آزاد سوريه دور ساخته و به تشكيل داعش سوق داده است . وقتی مشخص شد كه واشنگتن تمايلي به ارائه پشتیبانی هوایی برای اقدامات شورشیان بر روی زمین ندارد ، این اعضاي افراطي از ارتش آزاد سوريه جدا شده و در نهايت داعش را تاسيس كردند . 
مسئله سوم اينكه ، طرف هميشه ساكت در اين ماجراها ، دولت رژيم اسرائيل بوده است . در حال حاضر هیچ شواهدی دال بر حمایت مستقیم اسرائیل وجود ندارد ، بیانیه‌های عمومی برخی از مقامات اسرائیل اين باور را به مخاطب القاء مي‌كند كه تل‌آویو علاقه کمی در جلوگیری از تهدید داعش دارد البته ، بارها از واشنگتن به دخالت مستقيم در باتلاق سوریه خواسته خود را علنا ايراد كرده است .
در یک رویداد عمومی اخیر در موسسه آسپن ، سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده مایکل اورن به صراحت گفت که در صورت درگیری بین جهادگران سنی و دشمن شیعه ایرانی خود ، جهادگران سني از نظر اسرائيل ارجحيت دارند . همه آنها "آدمهای بد" هستند ، اما اورن مي‌گويد ، "ما همیشه می‌خواستيم بشار اسد از قدرت برود.
سال گذشته ، سیما شاین ، وزیر اسرائیل در امور استراتژیک ، گفته بود :
" اينكه بعد از سقوط بشار اسد ، افراطيان به سوريه تسلط داشته باشند گزينه خوبي نيست " ... ما هیچ گزینه خوبی در سوریه نداريم . اما باقی ماندن اسد همراه با ایرانی‌ها نيز (براي منافع اين رژيم) بدتر است . "
واقعيت امر اين است كه سابقه "دسیسه‌گري‌هاي اسرائیل در منطقه " بر كسي پوشيده نيست . اسرائيلي‌ها هميشه در مورد ناآرامي‌هاي سوريه و فرايند گفتگو ، اميد به نتيجه نرسيدن روند صلح آميز بحران سوريه را در سر داشته‌اند .
هدف اسرائیل در منطقه گسترش جنگ و هرج و مرج در تا جايي كه ممکن است ، دشمنان اسلامي خود (شيعه) را جدا از هم نگاه دارد (تفرقه) ، كه هدف اصلي اسرائيل از اين سياست‌هاي خصمانه ضربه زدن به تهران است . 
همانطور که اورن ، با گستاخی كامل ادعا كرده است : نزاع آنها واقعا با اعراب نيست ، بلكه با ایرانیان خصومت دارند ، همان كساني كه از آنها ترس و نفرت دارند و تخریب ايران ، هدف اصلي آنها از دوره آریل شارون بوده است .
متحدان خاورمیانه آمريكا عملا بر اساس سياست ايالات متحده در زمان بوش ، به گسترش راديكال‌هاي سني در منطقه روي آورده‌اند .  این فرايند بخشی از " نوبت اهل سنت "،" و یا تغییر مسیر " در عبارت سیمور هرش بوده است - در سال 2006 - همان استراتژي واشنگتن برای برخورد با آن چه آنها "هلال شیعه " مي‌ناميدند - قلمرو هلالی شکل از ایران ، عراق ، سوریه ، و بخش‌هایی از لبنان تحت کنترل حزب الله - که نئو محافظه کاران آنرا تهدید بزرگ جدید ، پس از شکست صدام حسین ، قلمداد كردند .
جهت گیری طرفدارانه سنی در سیاست گذاران ایالات متحده با تغییر دولت‌ها ، معکوس نشد .  هیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه آمريكا ، و دیوید پترائوس ، مدير سيا ، به شدت برای حمایت بیشتر از شورشیان سوریه لابي‌گري مي‌كردند .
 پروژه " نوبت اهل سنت "،" و یا تغییر مسیر " ، زماني قوت گرفت كه هیلاری ، سوزان رایس ، و سامانتا پاور سفیر سازمان ملل متحد ، اوباما را به تغییر رژیم در لیبی ترغيب مي‌كردند . در این مورد ایالات متحده و متحدان آن در ناتو در نقش نیروی هوایی شبه نظاميان نقش آفريني كردند و با حمايت تسليحاتي در زمين و حمايت ديپلماتيكي در مجامع بين المللي ، در كنار آنها ايستادند تا قذافي را سرنگون كنند . 
پس از آن ، روي كار آوردن سني‌ها در منطقه با سناريوي سوريه آغاز شد . براي تحقق اين امر ، دولت اوباما تصمیم گرفت به اتهام ساختگي استفاده از گاز سمی توسط اسد علیه شورشیان ، به طور مستقیم با طرح بمباران مدل ليبي ، در سوريه دخالت كند . اما اعتراض عمومی آمريكا را از اين امر منصرف كرد .
داعش بدون اجراي طرح " نوبت اهل سنت "،" و یا تغییر مسیر " واشنگتن ، هرگز نمی‌توانست چنين فعاليتي داشته باشد .  
سال گذشته در همين مورد ، ولادیمیر پوتین ، با لحني هشدار دهنده در مورد سناريوي در حال اجرا در منطقه خاورميانه هشدار داده بود : 
"اگر اسد امروز قدرت را ترك كند ، یک خلاء سیاسی قطعا به وجود خواهد آمد - و آن را چه كسي پر خواهد كرد ؟ شاید آن دسته از سازمان‌های تروریستی موفق به اين كار شوند !. هیچ کس نمی‌خواهد این اتفاق بيافتد - اما چگونه می‌توان از وقوع آن اجتناب كرد ؟ از همه مهمتر اينكه ، آنها مسلح و روحيه تهاجمی دارند " .
تمرين براي دخالت ، نكته مهم اين ماجراهاست .
  این دولت نه تنها به مردم آمریکا در مورد ماهیت " آزادی بخش‌هاي" سوريه ، همان كساني كه آمريكا با دلار مالیات مردم آمريكا به تامین بودجه آنها مبادرت داشته است ، دروغ گفته است همان استراتژي فريب افكار عمومي !
 طرح " نوبت اهل سنت "،" و یا تغییر مسیر " به نوعي چنين القاء مي‌گردد كه از كنترل آنها خارج شده است (!) .


اكنون ایالات متحده آمریکا در مورد داعش باید چه کار كند ؟ 
پاسخ این است : اجازه دهد به اسد ، ترک ها ، و روس ها خودشان به آن بپردازند ، از آنجایی که آنها كشورهايي هستند كه به طور مستقیم با تهديد گروه داعش مواجه هستند .


چرا بايد آمريكا بجاي آنها در اين جنگ وارد شود و با داعش بجنگد؟
بر خلاف نظر حزب جنگ طلب و  مداخله‌گر ، اجتناب آمريكا از دخالت نظامي در اين شناريو ، اقدام کلیدي براي نابودی داعش است . تهديد داعش براي منطقه ، مي‌تواند بهانه خوبي براي ورود مجدد آمريكا به منطقه باشد !. 
اين امر چنين تفسير مي‌شود كه ما می‌توانیم مشکل را در وهله اول ایجاد كرده و راه حل آن را نيز ارائه دهيم ، البته نه بدون تحمیل هزینه‌های اجتناب ناپذیر از خطا اولیه مان - آنچه كه در حمله به عراق در وهله اول شاهد بوده‌ايم ! .


*ظهور و فعاليت داعش به نوعي به پاک کردن مرز میان سوریه و عراق با تخريب وضعيت قبلي مبادرت داشته است . ادعای خنده دار اين است كه چگونه ممكن است 17000 مبارز به اين اهداف رسيده باشند ، مگر اينكه كمك‌هايي را از طرف‌هاي پشت پرده دريافت كرده باشند ، نه تنها از عربستان سعودی و قطر ، قاطعانه، از واشنگتن !
آمريكا با ايجاد و مديريت داعش ، به نوعي قرارداد سایکس- پیکات را براي پایان دادن به استقلال عراق (تجزيه اين كشور) ، لغو كرده است . این فرایند زمانی که واشنگتن با قبایل سنی عراق - به امید جلوگیری از شکسته شدن عراق و راندن القاعده به خارج از کشور - متحد شد ، تكميل گرديد . متعاقبا برادران قبایل سنی را در سراسر مرزهای خود ، به مبارزه علیه بغداد و حامیان آمریکایی ترغيب كردند  .
داعش قرارداد سایکس- پیکات را تجزيه نكرد ؛ بلكه آمريكا چنين كاري را انجام داد ، و در حال حاضر مردم منطقه باید با عواقب آن زندگی كنند.
 
پانوشت:
*موافقت‌نامه سایکس-پیکات بر پایه سازش سری ۱۹۱۶ میان دولت‌های پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و فرانسه بود. امپراتوری روسیه نیز با ایشان هم رأی بود تا منطقه نفوذ و کنترل شایسته‌ای پس از سرنگونی احتمالی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول بیابند.
موافقت‌نامه سایکس- پیکو توافقی سری میان بریتانیای کبیر و فرانسه بود که در ماه مه ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد.  این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد. این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌های عثمانی بودند. این توافق‌نامه نامش را از سر مارک سایکس بریتانیایی و فرانسوا ژرژ پیکوی فرانسوی گرفته است .
خطوط مستقیمی که سایکس و پیکو ترسیم کردند در نیمه اول قرن بیستم برای بریتانیا و فرانسه بسیار مفید بودند، اما تأثیرشان در مردم منطقه کاملاً متفاوت بود.
با طرح سایکس و پیکات ، سرزمین‌هایی که از اوایل قرن شانزدهم تحت حکومت امپراتوری عثمانی بود میان انگلیس و فرانسه تقسیم شد:
سوریه و لبنان تحت نفوذ فرانسه، و عراق، اردن شرقی و فلسطین تحت نفوذ بریتانیا
ترسیم مرزهای کشورهای عرب شمال آفریقا در شرح وظایف سایکس و پیکو نبود، اما آن منطقه هم به دو حوزه نفوذ مجزا تقسیم شده بود. مصر تحت نفوذ بریتانیا بود و فرانسه بر مغرب (متشکل از تونس، الجزایر و مراکش) مسلط بود.
 




انتهای پیام./







تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن