تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814698483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام اول برای کاهش آلایندگی نیروگاه شهید رجایی برداشته شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین علیپور خبرداد:
گام اول برای کاهش آلایندگی نیروگاه شهید رجایی برداشته شد
قزوین- خبرگزاری مهر: مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: با پیگیری های موثرمسئولان استان و موافقت وزراتخانه های نیرو و نفت طرح گوگرد زدایی و استفاده از سوخت گاز به جای مازوت در دو نیروگاه شهید رجایی در قزوین و شازند اراک به عنوان پایلوت کشوری اجرا می شود.



به گزارش خبرنگار مهر، صدرالدین علیپور به مناسبت هفته دولت با تشریح مهمترین کارهای انجام شده در حوزه محیط زیست خبر خوشی را در زمینه اقدام برای کاهش آلایندگی نیروگاه شهید رجایی به خبرنگاران استان داد.

علیپور در این نشست خبری که چهارشنبه شب برگزار شد اظهارداشت: محیط زیست شاخص توسعه کشور است و باید با عزم همگانی برای تحقق اهداف پیش بینی شده در این حوزه گام برداشت.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: بر اساس ماهیت صنعتی قزوین و نزدیکی به پایتخت و اعمال محدودیت برای استقرار صنعت در شعاع 120 کیلومتری این منطقه مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته و گاهی بی توجهی به مسائل زیست محیطی مشکلات عدیده ای را برای مردم فراهم کرده است.

علیپور یادآورشد: اگر زون بندی صنعتی در استان در گذشته جدی گرفته می شد امروز با مشکلات کمتری روبرو می شدیم اما در شرایط کنونی برای صیانت از سلامت مردم و نعمتهای خدادادی در رعایت مسائل زیست محیطی جدی هستیم و مسامحه نخواهیم کرد. راه اندازی بانک اطلاعاتی صنایع

وی بیان کرد: در چند ماه گذشته چند کار مهم در اولویت برنامه های مدیریت محیط زیست قرار گرفت که راه اندازی و جمع آوری بانگ اطلاعات صنایع بر اساس آمارهای واقعی از آن جمله بود که امروز بیش از 500 واحد صنعتی در سامانه بانک وارد شده اند و تمامی اطلاعات مورد نیاز برای پایش آنها ثبت و ضبط شده است.

علیپور یادآورشد: این آمار براحتی در دسترس بازرسان ومسئولان محیط زیست است تا با رصد آن بتوانیم میزان آلایندگی و تولید و سایر اطلاعات را در هر زمان به صورت آنلاین حتی در مرکز در اختیار داشته باشیم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهارداشت: آمایش صنعتی از دیگر برنامه های اجرا شده در استان است که از اساسی ترین کارها در استقرار صنایع تلقی می شود که از بروز مشکلات زیست محیطی در آینده نیز جلوگیری خواهد کرد.

این مسئول اضافه کرد: در فاز اول آموزش افراد پیش بینی شده و در فاز دوم گزارش زیست محیطی همراه آمایش خواهد بود تا وضعیت آب، هوا، خاک، آب و منابع زیرزمینی و استقرار واحدها بخوبی مشخص شود.

اجرای طرح الکولوژیک صنعتی

علیپور اجرای شهرک های صنعتی بر اساس اکولوژیک را از دیگر کارهای مهم انجام شده در استان ذکر کرد و اظهارداشت: هر چند در احداث و استقرار شهرک های صنعتی یک سری موارد استاندارد رعایت می شود اما کافی نیست و اکولوژیک به ما می گوید در استقرار واحدها چگونه عمل کنیم و پسماندهای هر واحد می تواند به عنوان سوخت برای واحد دیگر قابل استفاده باشد و دیگر انباشت نشود و آلودگی نیز نداشته باشد.

وی بیان کرد: یک سایت مجزا برای دفع و دفن بهداشتی پساب های صنعتی راه اندازی خواهد شد که بخشی که قابلیت صادرات، سوزاندن و یا تجزیه شدن دارند مشخص شده و یا به پساب عادی تبدیل می شود و هر صنعت خواهد تواسنت پساب خود را برای دفع ساماندهی کند.


علیپور گفت: علیرغم جلسات مشترک برای رفع آلودگی سیمان آبیک هنوز به اقدام مناسبی نرسیده ایم اما پیشنهاد سوزاندن پساب در کوره ها مطرح شده که از خاکستر آن هم استفاده شود که روش اکولوژی است که برای نمونه لاستیک و روغن سوخته می تواند در کوره به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.

نیروگاه رجایی قزوین پایلوت کاهش آلودگی

وی افزود: با نشست های تخصصی و چهار جلسه با مدیرعامل مشکل گوگرد زدایی و تبدیل سوخت مایع به گاز مطرح شد که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده با موافقت وزیران نیرو و نفت و رئیس سازمان محیط زیست کشور مقرر شد طرح گوگرد زدایی و استفاده از سوخت گاز به جای مازوت در دو نیروگاه شهید رجایی در قزوین و شازند اراک اجرایی شود که این اتفاق خوبی برای مردم استان است.

علیپور تصریح کرد: با مشکلات محیط زیست استان و نیز تنگناهای کشوری آشنا هستیم اما در سلامت مردم از رسالت خود کوتاه نمی آئیم و برای رفع آلایندگی این واحد بزرگ نیروگاهی که نقش استراتژیک در کشور دارد در سال گذشته نیز جرائم سنگینی تعیین شد که امیدواریم برای رفع آلایندگی آن با جدیت اقدام شود.

اجرای طرح مسیر سبز با مشارکت شش استان کشور
       
علیپور در ادامه از اجرای طرح مسیر سبز به عنوان کار ویژه زیست محیطی در استان نام برد و اظهارداشت: با هماهنگی شش استان تهران، البرز، قزوین، گیلان، مازندران و گلستان این طرح در حوزه محیط زیستی مناطق پر تردد اجرا می شود که اطلاع رسانی مناسبی برای نحوه اجرا در فازهای مختلف نیز صورت گرفته است.

وی گفت: در این طرح با در نظر گرفتن اکو سیستم های استانهای مختلف استفاده از انرژی خورشید، ایجاد فضای سبز، جلوگیری از قطع درختان، ایجاد ایستگاههای تفکیک زباله، معرفی جاذبه های گردشگری و زیست محیطی مورد توجه قرار می گیرد که خوشبختانه این طرح در قزوین از پیشرفت بهتری در مقایسه با سایر استانها برخوردار است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: تعداد ایستگاههای پایش استان در حال حاضر سه مورد است که جوابگوی نیازها نیست و باید حداقل سه ایستگاه دیگر به آن اضافه شود.

این مسئول اظهارداشت: قزوین به صورت آنلاین وارد سیستم پایش شده و همزمان با چهار استان کشور از جمله البرز، گیلان، کردستان، سمنان، در این سیستم قرار گرفته است که پایش همایش برای ذرات معلق صورت می گیرد.

وی افزود: انتخاب مدیرکل محیط زیست به عنوان مشاور زیست محیطی استاندار بستر خوبی برای پیشگیری از آلودگیهای استان در بخشهای صنعتی فراهمکردذه و بیانگر جدیت استاندار در این حوزه است.

علیپور یادآورشد: مدیریت سبز در ادارات استان را اجرا می کنیم که در این مسیر هر دستگاهی که کارنامه زیست محیطی موفق در صرفه جویی انرژی، آب، برق، سوخت، داشته باشد و در استفاده از انرژی های نو مانند خورشید پیشگام باشد مورد حمایت و تشویق قرار خواهد گرفت.

ایجاد مناطق جدید حفاظت شده در طارم و الموت

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهارداشت: در محیط زیست طبیعی ارتقاء وضعیت مناطق حفاظت شده در دستور کار است که در حال حاضر میزان وسعت مناطق حفاظت شده استان مطلوب نیست و پناهگاه حیات وحش و پارک ملی در استان نداریم که باید این وضعیت ارتقاء یابد.

علیپور تصریح کرد: در سفر استانی رئیس جمهور گذشته مصوب شد طارم و الموت به مناطق حفاظت شده تبدیل شوند که این کار به دبیرخانه شورای عالی محیط زیست ارسال شده که اگر مصوب شود امکان ویژه ای برای جلوگیری از تخریب محیط زیست فراهم می شود.

وی از تاسیس باشگاه محیط زیست دراستان هم خبر داد و گفت: دو یا سه باشگاه محیط زیستی در استان تاسیس خواهد شد که نظارت و کنترل آلودگیها را با شدت بیشتری دنبال خواهد کرد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: با راه اندازی اکوتورها در الموت تلاش می کنیم افراد بیشتری برای دیدن وحوش به مناطق طبیعی استان راغب شوند که در این راستا شاهد افزایش 15 درصدی وحوش از جمله پلنگ، قوچ و میش، کل، بز و گونه های شاخص پرندگان هستیم که در صیانت از هما به عنوان شاخص زیستی استان هم مصمم هستیم.

استخرهای پروش ماهی کنترل می شود

علیپور در ادامه از کنترل و نظارت بر فعالیت استخرهای پرورش ماهی خبرداد و اظهارداشت: استخرهای پرورش ماهی در الموت با دو مشکل اساسی روبرو هستند که ورود گونه های پرورشی مهاجم و آلودگی غذایی استخرها و انتقال آن به آب رودخانه ها از آن جمله است که با استفاده از فیلترهای خاصی این آلودگیها باید برطرف شود.

وی ساماندهی زباله و پساب های بیمارستانی را از دیگر رویکردهای این اداره دانست و تصریح کرد: با تشکیل کارگروهی از متخصصان کار رصد و شناسایی بیمارستانها و مطب های استان که زباله های غیربهداشتی تولید می کنند آغاز شده که با همکاری دستگاههای اجرایی دیگر از جمله معاونت سیاسی استانداری، دادگستری، دادسرا و دانشگاه علوم پزشکی تا یک ماه دیگر اطلاعات لازم برای ساماندهی اصولی زباله های بیمارستانی انجام خواهد شد.   


۱۳۹۳/۶/۵ - ۲۲:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن