تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803965828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجميع بيمه‌هاي درماني؛ ‌درد يا درمان؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تجميع بيمه‌هاي درماني؛ ‌درد يا درمان؟!
اگرچه سازمان بيمه سلامت ايرانيان هم اكنون مدتي است اعلام وجود كرده و رئيس و بودجه مستقل دارد اما هنوز هدف اصلي تشكيل اين سازمان يعني تجميع بيمه‌هاي درمان اتفاق نيفتاده و سازمان‌هاي بيمه‌گر از اجراي اين تكليف قانوني سرباز مي‌زنند. در عين حال اين نگراني وجود دارد كه مبادا ادغام كيفيت ارائه خدمات را از شرايط كنوني هم ضعيف‌تر كند.
نویسنده : زهرا چيذري 


اگرچه سازمان بيمه سلامت ايرانيان هم اكنون مدتي است اعلام وجود كرده و رئيس و بودجه مستقل دارد اما هنوز هدف اصلي تشكيل اين سازمان يعني تجميع بيمه‌هاي درمان اتفاق نيفتاده و سازمان‌هاي بيمه‌گر از اجراي اين تكليف قانوني سرباز مي‌زنند. در عين حال اين نگراني وجود دارد كه مبادا ادغام كيفيت ارائه خدمات را از شرايط كنوني هم ضعيف‌تر كند.

اگر به قانون برنامه پنجم توسعه مراجعه كنيد در مي‌يابيد تجميع بيمه‌ها و تشكيل سازمان بيمه سلامت ايرانيان يكي از تكاليفي است كه در ماده 38 اين قانون به آن تأكيد شده است. در مقابل، با وجود اصرار وزير بهداشت براي تحقق اين مسئله به موازات اجراي مراحل تازه‌تري از طرح تحول سلامت، وزير رفاه ضمن اقرار به اينكه تجميع بيمه‌ها قانون است، ‌با بيان اين جمله كه «تجميع يك‌شبه سبب متلاشي شدن بيمه‌ها مي‌شود»‌نارضايتي خود را از اين قانون آشكار كرد. اين در حالي است كه فقط يك سال تا پايان برنامه پنجم زمان داريم و تكليف تجميع بيمه‌ها براي سال اول اجراي اين قانون است؛ تجميعي كه هدف اصلي آن تحقق عدالت در سلامت و ارائه خدمات يكسان به اقشار گوناگون جامعه است در حالي كه هم اكنون عدالتي در خدمات بيمه‌هاي موجود ديده نمي‌شود.

ادغام بيمه‌هاي درمان در سيماي قانون
چالش با بيمه‌ها تقريباً از زماني كه اين بخش از زير‌مجموعه بهداشت و درمان خارج شد، يكي از اصلي‌ترين موضوعاتي بوده كه مسئولان نظام سلامت با آن مواجه بوده‌اند. دولت يازدهم نيز كم‌كم دارد به همين چالش مبتلا مي‌شود و گله‌هايي از بيمه‌ها را مي‌توان از زبان دكتر سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي شنيد. حالا ديگر وزير بهداشت هم نسبت به تجميع بيمه‌ها اظهار علاقه مي‌كند چراكه به باور وي اين تجميع سبب مي‌شود تا برنامه‌هاي سلامت بهتر پيگيري شود. اما مديران سازمان تأمين اجتماعي با چنين اقدامي مخالفند و براي طرح اين مخالفت هم به تبصره2 ماده 38 قانون يعني همان تبصره‌اي كه ادغام را تكليف كرده است، استناد مي‌كنند. اين تبصره مي‌گويد:‌«بيمارستان‌ها و مراكز ملكي صندوق تأمين اجتماعي كه درمان مستقيم را بر عهده دارند با حفظ مالكيت در اختيار صندوق مذكور باقي مانده و مطابق مقررات به سازمان بيمه سلامت ايران فروش خدمت خواهند نمود.»

استدلال مخالفان ادغام بخش درمان تأمين اجتماعي در بيمه سلامت
به باور مخالفان ادغام، اموال، سرمايه‌ها، املاك، منابع و درآمدهاي سازمان تأمين‌اجتماعي نتيجه دسترنج چند نسل كارگران و حق‌الناس محسوب مي‌شود كه بر اساس موازين قانوني و شرعي از ادغام مستثني شده است. رسول خضري، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين باره مي‌گويد: ‌در ادغام بخش درمان تأمين اجتماعي با سازمان بيمه سلامت، املاك و ساختمان‌هاي تأمين اجتماعي ادغام نمي‌شوند؛ يعني با حفظ مالكيت تأمين اجتماعي بر املاك خود، بخش درمان اين سازمان در بيمه سلامت ايرانيان ادغام مي‌شود. به باور وي، اين ادغام براي آن است كه هر ايراني يك كارت سلامت الكترونيك داشته باشد و عدالت در سلامت اجرا شود و بيمه پايه درمان، پيشگيري، بهداشت و توانبخشي براي همه يكسان باشد. بنا به تأكيد وي در صورت ادغام نيز قاعدتاً بيمه‌شدگان اين سازمان بايد همچنان از خدمات به صورت رايگان استفاده كنند؛ چراكه حق بيمه بيشتري نسبت به كاركنان دولت پرداخت مي‌كنند. محمد حسين قرباني ديگر عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ضمن تأكيد بر اينكه بيمه تأمين اجتماعي هم از ادغام مستثني نيست، معتقد است: پس از ادغام، شرايط درمان ديگر شرايط خاص خود را دارد و همه از يك سطح خدمات برخوردار مي‌شوند.

ادغام بيمه‌ها ضرورتي مشروط
بديهي است ادغام بيمه‌هاي پايه سلامت يك تكليف قانوني براي رفع تبعيض ميان بيمه‌هايي نظير بيمه بانك‌ها، ‌شركت نفت، ‌شهرداري‌ها و ساير بيمه‌هاي رنگارنگي كه صفر تا 100 هزينه‌هاي درماني بيمه‌شدگان را جبران مي‌كنند با بيمه‌هاي ضعيفي چون بيمه خدمات درماني و تأمين اجتماعي مي‌تواند يك راهكار باشد اما با شرايطي. حتي وزير بهداشت هم آذرماه سال گذشته درباره تجميع بيمه‌ها اينگونه اظهارنظر كرده بود: در تجميع بيمه‌ها بايد پرسيد آيا با يكپارچه شدن بيمه‌ها، آنهايي كه راضي هستند مانند سايرين ناراضي مي‌شوند و ناراضي‌ها راضي؟ اگر مي‌خواهيم افرادي را كه از بيمه خود رضايت ندارند، راضي كنيم، بايد پول كافي در اختيار وزارت رفاه قرار دهيم يعني بيمه‌ها منابعي در اختيارشان باشد كه بتوانند تعهدات بيشتري را متقبل شوند و سقف و افراد بيشتري را پوشش دهند. اما اگر مي‌خواهيم با تجميع بيمه‌ها افرادي را كه از بيمه‌هاي تكميلي راضي هستند، ناراضي كنيم، اين به معناي توزيع كمبود و فقر است. بر اين اساس به نظر مي‌رسد براي اجراي ادغام بايد كارشناسي‌شده‌تر قدم برداشت؛ چراكه بعيد به نظر مي‌رسد شهرداري‌ها، ‌بانك‌ها و شركت‌هايي همچون نفت و پتروشيمي و همچنين صدا و سيما از ارائه خدمات مطلوب به كاركنانشان كوتاه بيايند و كاهش خدمات به سطحي پايين‌تر از اين تنها براي بيمه‌شدگان خدمات درماني و تأمين اجتماعي رخ مي‌دهد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن