واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فیلمساز و کارگردان کشور:
داستان فیلمها تنظیمکننده و بهبوددهنده رفتارهای اجتماعی است
فیلمساز و کارگردان کشور گفت: داستان فیلمها تنظیمکننده و بهبوددهنده رفتارهای اجتماعی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، بیژن میرباقری بعد از ظهر امروز در کارگاه «فیلمنامه در فیلم کوتاه داستانی و تجربهگرا» با بیان اینکه داستان از مبنای کلامی و فلسفه آن شکل میگیرد، افزود: جامعهای که داستانهای قویتری داشته باشد آداب اجتماعی والاتری خواهد داشت. وی تصریح کرد: برای اینکه داستانها کارکرد اجتماعی داشته باشند و آداب اجتماعی را تغییر دهند باید در فیلم سازی از داستانهای قوی استفاده کرد. فیلمساز و کارگردان کشور تاکید کرد: انسان برای تصحیح آداب اجتماعی و رفتاری نیازمند داستان است و جوامعی که داستان گویی در آنها ضعیف است آداب اجتماعی ضعیفتری نیز دارند. میرباقری اظهار داشت: یکی از کاردهای داستان از دیرباز زنده نگاه داشتن آیینها بوده و آیینها برای زنده ماندن از کار کرد داستان استفاده کرده و با ماندگار شدن آیینها آداب اجتماعی جوامع شکل گرفته است. وی خاطر نشان کرد: در بیشتر داستانهای مکتوب جوامع بشری انسان از ابتدا به مقوله داستان برای بیان نیازها و آداب خود نیازمند بوده است. فیلمساز و کارگردان کشور با اشاره به تاریخچه داستان گویی ادامه داد: حوزه داستان در کتاب تورات توسعه مییابد و در قرآن نیز وجوهات دیگری را به خود میگیرد. میرباقری با تاکید بر اینکه در مذهب نیز از داستان برای تغییر آداب اجتماعی و فرهنگی انسانها استفاده میشود، گفت: در طول تاریخ شکلهای گستردهای از داستان وجود داشته و داستان پردازیها کارکردهای متفاوت و توسعه یافتگی عظیمی به خود گرفته است. وی بیان کرد: در طول تاریخ در روند توسعه داستان معمولاً داستانها از حالت واقعی خارج و به مقوله تخیل وارد شدند که در عرصه داستان گویی نویسنده در بین این دو قرار دارد. فیلمساز و کارگردان کشور تصریح کرد: حیطه داستان حیطهای است که در یک سمت آن تخیل و در سوی دیگر واقعیت قرار دارد و هر چه فاصله بین تخیل و واقعیت بیشتر باشد عرصه داستان گویی متعالیتر خواهد بود. میرباقری در مورد چگونگی انتخاب مضامین داستان نیز اظهار داشت: زمانی مضامین یک داستان شکل نابتری خواهد داشت که مضامین انتخاب شده واکنشی از مصادیق زندگی باشد. وی افزود: پاسخ به یک سوال در بستر اجتماعی و جواب دادن به آن میتواند یک مضمون برای ساخت یک فیلم خوب باشد. فیلمساز و کارگردان کشور با تاکید بر انتخاب مضامین جهانشمول برای فیلمنامه بیان کرد: در انتخاب مضامین باید به این نکته توجه کرد که مضامینی انتخاب شوند که جامعه آماری بیشتری را در بر بگیرند . میرباقری خاطر نشان کرد: برخی از مضامین ظرفیت و جنبه تبدیل شدن به یک فیلم را ندارند و اگر وارد عرصه فیلم شوند، فیلمساز نمیتواند نتیجه خوبی از آن مضمون بگیرد. وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه حوزههای داستان گویی ضعیف شده و داستان رو به انحطاط است و اغلب از داستانهای سطحی، کپی برداری و با موضوعهای ترجمهای داستانهای خارج بهره گرفته میشود، گفت: امروزه معمولاً فیلمهایی موفق و مطرح میشوند که از داستان گویی یک سویه و یا روایت یک شخصیت فراتر رفته و تلقی فیلمساز آن را به جریان دوسویه تبدیل کند. فیلمساز و کارگردان کشور ادامه داد: فیلمساز برای موفقیت فیلم خود باید شخصیت عاقلانه خود را در فیلم جلوه و نشان دهد و داستان فیلم را از حالت یکسویه خارج کند که این مهم باعث میشود فیلمها به طور ناخودآگاه متفاوت شوند. میرباقری با بیان اینکه فیلم تجربی اندیشهای متفاوت را به زبان سینما به نمایش میگذارد گفت: فیلمنامه تجربهگرا به برقرار کردن ارتباط کمک میکند. وی اظهار داشت: فیلم و یا داستان گویی تجربی فیلم و یا داستانی است که جهان جدیدی که تجربه نشده و امکان تجربه آن وجود ندارد را خلق کند. انتهای پیام/87002/ذ40
93/06/04 - 18:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]