تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804922442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عوامل مؤثر بر کاهش بهاي نفت و برگزاري نشست اضطراري توسط اوپک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ شهريور ۱۳۹۳ (۲۳:۱ب.ظ)
عوامل مؤثر بر کاهش بهاي نفت و برگزاري نشست اضطراري توسط اوپک گروه بين الملل خبرگزاري موج
بهاي نفت همواره تحت تأثير پاره اي از مهم ترين تحولات جهاني است، به عبارتي موارد زيادي در بازارهاي جهاني وجود دارد که مي تواند تعادل بازار نفت را بر هم زند که از جمله آنها مي توان به نگراني هاي ژئوپليتيک اشاره کرد و اين موضوع هم اکنون تأثير عمده اي در تحولات بازارهاي جهاني نفت خام دارد. در حال حاضر کاهش تقاضاي نفت و افزايش عرضه آن از سوي کشورهايي نظير آمريکا و ليبي موجب کاهش بهاي نفت خام در بازارهاي بين المللي شده است و اگر قيمت به سطوح بسيار پايين تر قرار گيرد، سازمان اوپک جلسه اضطراري براي رسيدگي به اين مسأله تشکيل مي دهد.
تحليلگران معتقدند صرف نظر از عوامل كوتاه مدت موثر بر قيمت نفت، از جمله كاهش ارزش دلار، مهم‌ترين عاملي كه باعث رشد قيمت نفت مي شود، پيش‌بيني رشد قابل‌ ملاحظه تقاضا براي اين ماده خام در جهان؛ به ‌ويژه از سوي اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه آسيايي است. واقعيت اين است كه اقتصاد جهان به رشد خود ادامه مي‌ دهد و رشد تقاضا براي تمامي مواد خام تحقق خواهد يافت و نفت نيز از اين قاعده مستثنا نيست.
قيمت نفت خام برنت در سال 2014 روند رو به افزايش داشت تا اينکه از 19 ژوئن روند نزولي پيدا کرد و از 115 دلار در هر بشکه به 100 دلار رسيد. يکي از دلايل کاهش قيمت جهاني نفت عدم شفافيت در بازار است به طوري که توليدکنندگان نفت خارج از اوپک آمار دقيقي از توليد و صادرات نفت خود ارائه نمي‌کنند تا اعضاي اوپک بتوانند براين اساس برنامه ريزي کنند.
افزايش توليد نفت اوپک به 30.4 ميليون بشکه در روز که بخشي از اين نفت را عربستان توليد کرده است تا کاهش توليد عراق را جبران کند از جمله دلايل کاهش بهاي نفت است، اما؛ يکي ديگر از دلايل افت قيمت افزايش توليد نفت در ايالات متحده است که اين کشور مشخص نمي کند که ميزان توليد نفتش دقيقا به چه مقداري است.
از سوي ديگر گسترش مذاکرات مثبت بين ايران و کشورهاي 5+1 موجب شده تا برخي از کارشناسان انرژي بر اين باور باشند که با اين شرايط به نظر مي رسد صادرات نفت ايران از 1.3 ميليون بشکه در روز به 1.8 ميليون برسد که پيش بيني اين افزايش صادرات نيز مي‌تواند از دلايل کاهش قيمت جهاني نفت باشد.
در زير به سه عامل اساسي افت بهاي نفت در بازارهاي جهاني که موجب نگراني کشورهاي عضو اوپک شده است به اختصار اشاره مي شود.
افزايش توليد نفت در آمريکا
مؤسسه نفت آمريکا (اي پي آي) در گزارش ماهانه خود با اشاره به افزايش توليد نفت در اين کشور، اعلام کرد که واردات نفت آمريکا در ماه ژوئيه به پايين ترين سطح در 19 سال اخير رسيده است. به گفته اين نهاد صنعتي، آمريکا در ماه ژوئيه روزانه 9.06 ميليون بشکه نفت وارد کرده که پايين ترين سطح از سال 1995 تاکنون بوده است.
توليد نفت خام آمريکا براي ششمين ماه به بيش از هشت ميليون بشکه در روز افزايش يافت که به بالاترين سطح از سال 1986 تاکنون رسيد. مؤسسه پي آي در واشنگتن، همچنين اعلام کرد که بسياري از آمارهاي نفتي ما در ماه گذشته حد نصاب جديدي را نشان مي دادند. واردات نفت خام و فرآورده هاي نفتي در ماه ژوئيه به پايين ترين سطح در چند دهه اخير رسيد. اي پي آي، مجموع واردات آمريکا 12 درصد نسبت به پارسال کاهش يافته است.
واردات نفت خام با 7.2 درصد کاهش نسبت به سال 2013 به طور ميانگين به 7.49 ميليون بشکه در روز رسيد که پايين ترين سطح در 19 سال اخير را نشان مي دهد. توليد نفت خام در مقايسه با سال 2013 با 14 درصد افزايش به 8.5 ميليون بشکه در روز رسيد. مجموعه اي از حفاري هاي افقي و شکست هيدروليک در اکتشاف ذخاير محصور در منابع شيل (رسي)، از جمله حوزه باکن در داکوتاي شمالي و ايگل فورد در تگزاس سبب افزايش توليد نفت آمريکا شده است. بر اساس گزارش اي پي آي، ظرفيت پالايش آمريکا در ماه گذشته به 16.6 ميليون بشکه رسيد که بالاترين سطح در ماه مشابه بوده است.
افزايش توليد نفت در ليبي
از سوي ديگر بازگشت نفت ليبي به بازار هاي جهاني موجب کاهش قيمت سبد نفت اوپک شده است. شرکت ملي نفت ليبي پس از گذشت يک سال از بسته شدن بزرگترين بندر صادراتي نفت ليبي به دليل نا اميني هاي اين کشور در يک سال اخير يک تانکر نفتکش نفت ليبي را از اين بندر به بازار هاي جهاني صادر کرد. توليد اين کشور به حدود 554 هزار بشکه در روز رسيده است که دليل آن رشد توليد بيشتر از حد انتظار از بزرگترين ميدان نفتي اين کشور، الشراره است.
افزايش توليد نفت توسط اين عضو سازمان کشورهاي صادر کننده نفت در طول چند هفته گذشته درحالي صورت مي گيرد که تا مدت ها قبل به دليل عمليات هاي نظامي توسط گروهک هاي معترض در اين کشور در حال شکل گيري بود.
سخنگوي شرکت ملي نفت ليبي از کاهش توليد 600 هزار بشکه نفت توسط اين کشور در طول يکسال گذشته خبر داده بود، اما؛ اخيرا اعلام کرده است براي بازگشت توليد نفت ليبي به رقم ها قبل بايد کمي منتظر ماند، اما؛ در شرايط فعلي مي توان روزانه 100 هزار بشکه نفت بيشتر توليد کرد. پس از توافق ميان دولت و شورشيان به منظور پايان دادن به محاصره پايانه هاي نفتي، توليد نفت خام ليبي بهبود يافته است.
کاهش تقاضاي جهاني نفت
علاوه بر افزايش عرضه نفت به بازارهاي جهاني، نبايد از تأثير کاهش تقاضاي اين سوخت بر افت قيمت آن غافل بود. بهاي نفت در بازارهاي بين المللي به سبب نگراني هاي مربوط به تقاضا پس از شاخص هاي نه چندان مطلوب اقتصادي در آسيا و اروپا در بازاري که با عرضه زياد نفت مواجه شده است، کاهش يافت.
بنا بر اعلام دبيرخانه اوپک، تقاضا براي نفت خام اين سازمان در سال 2014 با کاهش 300 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته به سطح 29.6 ميليون بشکه در روز رسيده است.
اين کاهش تقاضا براي سه ماهه‌ اول و دوم برخلاف مشابه سال گذشته به ترتيب روند کاهشي روزانه معادل 200 هزار و 400 هزار بشکه را نشان داد. پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي نفت اوپک، در سومين سه ماهه‌ 2014 نيز کاهشي معادل 200 هزار بشکه در روز را تجربه کند. پيش‌بيني ها از کاهش بيشتر اين تقاضا در آخرين سه ماهه‌ 2014 و برخلاف زمان مشابه سال گذشته خبر مي‌دهد که احتمالا اين کاهش رقمي معادل 700 هزار بشکه در روز است.
بنابراين سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) پيش بيني مي کند، رشد تقاضاي نفت در نيمه دوم سال 2014 از آنچه قبلا انتظار داشت کمتر باشد. همچنين بنا به اعلام اوپک عرضه نفت در سال 2015 تحت فشار کمتري قرار خواهد داشت؛ زيرا با وجود افزايش رشد اقتصادي جهان، توليد عظيم نفت سنگين در آمريکا موجب کاهش تقاضا براي نفت اين سازمان مي شود.
سارا دهاز














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن