تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817332315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«براي دورنماي آموزش عالي در کشور، چه برنامه هايي داريم؟»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ شهريور ۱۳۹۳ (۰:۵ق.ظ)
آفرينش: «براي دورنماي آموزش عالي در کشور، چه برنامه هايي داريم؟»
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
اين روزها با توجه به اعلام نتايج اوليه کنکور و فرصت انتخاب رشته، روزهايي پرشور و هيجان و مملو از بيم و اميد براي کساني است که در تب و تاب راه يافتن به دانشگاهند.
اما با وجود اين که هنوز هم رقابت در رشته ها و دانشگاه هاي درجه يک مانند گذشته، از حساسيت زيادي برخوردار است و ورود به رشته محل هايي که رتبه هاي برتر را مي طلبند، با همان دشواري و اضطراب هاي سابق همراه است، به نظر مي رسد بالا بردن ظرفيت ها در رشته محل هاي مختلف و افزودن رشته محل هاي بدون آزمون در ليست انتخاب هاي پيش ‍روي متقاضيان، تا حد زيادي، خيال داوطلبان را حداقل از اين جهت که بالاخره در يکي از انتخاب هاي خود پذيرفته خواهند شد، راحت نموده است.
اگر چه داوطلبان تا اندازه زيادي ترجيح مي دهند در رشته محل هاي با آزمون و بدون شهريه و غيرپولي پذيرفته شوند تا خود و خانواده هاي شان از تحمل فشارهاي فراهم کردن شهريه براي دانشگاه، برکنار و آسوده بمانند اما به هر حال، اين افزايش ظرفيت ها، تب کنکور را به نسبت ساليان قبل، تا حد زيادي پايين آورده است.
اما مساله کنکور سراسري و ورود به مقطع کارشناسي و کارداني، يک سوي قضيه است. جانب ديگر قضيه، موضوع تحصيلات تکميلي و آزمون ورودي آن است که در ساليان اخير به يک باره شمار متقاضيان آن، افزايشي قابل ملاحظه يافته و همين افزايش، موجب شده همان گونه که در مقاطع کارداني و کارشناسي، افزايش ظرفيت و اضافه شدن رشته محل هاي پولي و بدون آزمون را شاهد بوده ايم، اين مساله درمورد مقاطع ارشد و دکترا نيز اعمال بشود و در سال هاي اخير، در مقاطع تحصيلات تکميلي و رشته محل هاي مربوط به آن نيز، ظرفيت هاي بسيار بيش تري نسبت به قبل، ايجاد شده که نمونه بارز آن رشته محل هاي موجود در پرديس هاي پولي و خودگردان دانشگاه ها مي باشد.
در واقع آموزش عالي در حال حاضر، با پديده جديدي با عنوان صندلي هاي خالي در مقطع کارداني و کارشناسي روبروست. در کنار اين امر، وضعيتي را که تا چند سال پيش، درمورد کنکور کارداني و کارشناسي شاهد آن بوديم و خيل داوطلباني که خواستار ورود به اين مقاطع بودند، اکنون در عرصه تحصيلات تکميلي و براي ورود به مقاطع ارشد و دکتراي تخصصي، شاهدش مي باشيم و يکي از راهکارهايي که در حال حاضر براي پاسخگويي به اين افزايش تقاضا در تحصيلات تکميلي، اتخاذ شده، به طوري که اشاره شد، افزايش ظرفيت ها در اين دو مقطع تا حد ممکن و اضافه نمودن رشته محل هاي پولي است که خود، پديده جديدي در آموزش عالي ما هستند.
به علاوه، اين کار، خود، نوعي سود مالي را براي دانشگاه هاي داراي پرديس و رشته محل هاي پولي در برداشته، اگرچه شهريه هاي بسيار زياد اين گونه رشته محل ها و دغدغه هاي داوطلبان در اين رابطه، خود جاي بحث بسياري دارد.
با توجه به همه اين ها، يکي از مواردي که در حال حاضر، آموزش عالي ما و در بُعدي وسيع تر، کل جامعه مان با آن روبروست، مساله افزايش چند برابري متقاضيان تحصيلات تکميلي و به تبع آن؛ موضوع خيل فارغ التحصيلان اين مقاطع در چند سال آينده و دورنمايي است که براي سال هاي بعد چه در سطح آموزش عالي و چه در سطح جامعه، براي آن درنظر گرفته شده است.
اگرچه افزايش شمار فارغ التحصيلان تحصيلات تکميلي، به خودي خود از محسنات زيادي برخوردار است و مي تواند سکوي پرش يک جامعه به سمت رشد و پيشرفت هاي بيش تر به شمار رود، اما سوال اين است که با توجه به اين موارد و تغييراتي که در سال هاي بعد در همين راستا، براي جامعه ايجاد خواهد شد، آيا برنامه يا برنامه ‎هايي هم براي اين شرايط در نظر گرفته شده است؟ و آيا يک دورنماي واضح؛ چه براي آموزش عالي و چه براي کل جامعه در اين رابطه، ترسيم شده است؟
نويسنده:زهرا کيان بخت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن