تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805150294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آبیاری سبزی و صیفی با فاضلاب امسال ریشه کن می شود/ با کشت برنج در تهران به شدت مخالفیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > تهران موسوی خبر داد:
آبیاری سبزی و صیفی با فاضلاب امسال ریشه کن می شود/ با کشت برنج در تهران به شدت مخالفیم
تهران - خبرگزاری مهر: رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: از مجموع 211 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تهران تنها 46.5 هکتار تحت آبیاری با فاضلاب قرار دارد که با برنامه ریزهای صورت گرفته بر آن هستیم تا این میزان را نیز تا پایان سال به صفر برسانیم.



به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد موسوی ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از مساله تامین آب که یکی از نیازهای اساسی بخش کشاورزی است و در سالهای اخیر نیز به دلیل کاهش بارشهای جوی و افت سفره ها زیرزمینی تامین آن با چالش مواجه شده و در اولویت اقدامات جهاد کشاورزی قرار گرفته است، زمین به عنوان دومین رکن اساسی کشاورزی محسوب می شود. این مسئول عنوان کرد: در این راستا جفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات در صدر اقدامات جهاد کشاورزی قرار دارد که این مساله در استان تهران به دلیل گسترش بی رویه شهرها، جمعیت و ساخت وسازهای ناشی از آن، تبدیل روستاها به شهر و... به بحرانی جدی تبیدل شده که همانند غده ای سرطانی روز به روز در حال کسترش است و اراضی استان را می بلعد. 1366 حکم قاضی برای جلوگیری از تغییر کاربرای اراضی کشاورزی در تهران اجرا شد وی ادامه داد: بخش اعظمی از حاصلخیزترین اراضی کشاورزی و باغات استان سالانه تغییر کاربری پیدا می کند که به منظور جلوگیری از این پدیده مذموم و حفظ اراضی کشاورزی در سال 92 و پنج ماه نخست سالجاری بالغ بر هزار و 366 حکم و دستور قضایی در سطح استان اجرا شد. رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: این میزان برابر با 40 درصد کل احکام و دستورات قضایی اجرا شده در سایر استانهای کشور است که به موجب آن 572 هکتار از اراضی کشاورزی استان آزادسازی شد و با توجه به نقش غیرقابل انکار زمین در تامین امنیت غذایی، اهتمام ویژه ای برای برخورد شدیدتر با متخلفان این حوزه وجود دارد. موسوی یکی دیگر از چالشهای مهم بخش کشاورزی را پس از آب و تغییر کاربری اراضی، شکاف قیمتی میان خرید محصول از کشاورز و فروش به مصرف کننده دانست و متذکر شد: بطور متوسط باید بین 60 تا 75 درصد مبلغی که مصرف کننده پرداخت می کند به تولیدکننده تعلق بگیرد اما به دلیل حضر گسترده واسطه ها این سهم کاهش بسایر چشمگیری داشته است.

ایجاد زنجیره های تولید راهکاری اساسی برای حذف واسطه ها این مسئول ایجاد زنجیره های تولید را یکی از ارهکارهای اساسی برای مقابله با این پدیده مذموم برشمرد و بیان کرد: در این راستا تاکنون هفت زنجیره گوشت مرغ با 432 واحد تولیدی و ظرفیت 9.5 میلیون تن قطعه جوجه ریزی در استان ایجاد شده است، در حوزه شیر و گوشت قرمز نیز 10 زنجیره تولید با 13 هزار و 500 راس دام و تولید 425 تن شیر، چهار زنجیره با چهار هزار راس دام و قابلیت عرضه 14 تن گوشت قرمز در روز در سطح استان ایجاد شده است. وی افزود: به منظور حذف واسطه ها از چرخه تولید، در حوزه شیر دامداریهای بالای 500 راس دام و یا تولید روزانه 15 تن شیر می توانند مجوز ایجاد صنایع تبدلیل و تکمیلی در مجاورت واحدهای خود را دریافت کنند. از 211 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تنها 46.5 هکتار تحت آبیاری ناسالم است رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه کشت سبزیجات با فاضلاب اظهار داشت: به منظور کنترل این مساله و جلوگیری از گسترش آن، طی سنوات گذشته طرحی چند بُعدی با عنوان تامین آب سالم و اصلاح الگوی کشت تهیه شد که تمام دستگاه های ذیربط نظیر محیط زیست، شبکه بهداشت، آب منطقه ای، فرمانداریها و... در آن همکاری دارند.

واحدهای آلاینده در مسیر آب کشاورزی پلمپ می شوند موسوی یادآور شد: از مجموع 211 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تهران، 741 هکتار با آب مخلوط سالم و فاضلاب آبیاری می شد که با اقدامات صورت گرفته این میزان در حال حاضر به 46.5 هکتار رسید که با نشستهای آموزشی، توجیهی، اخطارهای شفاهی و کتبی و.... برخی از این افراد الگوی کشت را تغییر دادند و مابقی نیز برخورد قضایی خواهیم کرد. این مسئول از قطع ورود فاضلاب به این اراضی خبر داد و گفت: با واحدهای آلاینده در مسیر آبهای سالم کشاورزی نیز به شدت برخورد خواهد شد، همچنانکه هم اکنون نیز برخی از این واحدها پلمب شده اند. وی ابزار امیدواری کرد: تا پایان سالجاری میزان 46.5 هکتار باقیمانده نیز به صفر برسد، البته کشاورزان با طرحهایی نظیر کشت جایگزین و توسعه زراعت چوب و پنبه حمایت می شوند. رئیس جهاد کشاورزی استان تهران سوالی درباره کشت برنج آلوده در جنوب تهران را این چنین پاسخ داد: به دلیل مصرف بی رویه آب و استفاده فاضلاب در تولید، به جد با کشت برنج در استان تهران مخالف هستیم.

موسوی اضافه کرد: در این راستا ستادی تشکیل شده تا این تولید را به صفر برسانیم و منتظر استعلام مراکز ذیربط در حوزه سلامت هستیم. افزایش 12 برابری خرید تضمینی گندم طی سالجاری وی افزود: حتی اگر این کشت با آب سالم نیز صورت گیرد، به دلیل کمبود آب در تهران و مصرف 16 تا 20 هزار مترمکعبی آب در این استان و با وجود تبخیر بسیار بالا، تولید برنج به لحاظ فنی و علمی منطقی نیست و با الگوی کشت مغایرت دارد. این مسئول در ادامه از افزایش 12 برابری خرید تضمینی گندم در استان تهارن نسبت به سال گذشت خبر داد و عنوان کرد: در سال گذشته شش هزار تن خرید گندم داشتیم که این میزان در سالجاری به 72 هزار تن رسیده، با احتساب 10 هزار تن خرید کارخانجات آرد، 105 تن کارخانجات ماکارونی، سه هزار و 500 تن خرید گندم بذری و 10 هزار تن خود مصرفی گندم، طی سالجاری 95 هزار و 600 گندم در استان تهران تولید شده است.


۱۳۹۳/۶/۱ - ۱۸:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن