تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798670205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون وزیر علوم: استیضاح کننده‌ها، برچه مبنایی از رکود علمی حرف می زنند؟/ رشد کمی و کیفی داریم


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


معاون وزیر علوم: استیضاح کننده‌ها، برچه مبنایی از رکود علمی حرف می زنند؟/ رشد کمی و کیفی داریم جامعه > آموزش - معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم معتقد است که تنها یک مرکز برای برای ارائه آمار دارد و با استناد به آن آمار کشور در وضعیت خوبی قرار دارد.

زهرا تالانی: نمایندگانی که به دنبال استیضاح وزیر علوم هستند معتقدند که با سیاسی کاری در دانشگاهها و نا امن شدن فضای علمی کشور، از سال گذشته شاهد یک کاهشی در رشد علمی کشور بودیم و بسیاری از پروژه‌های کلان علمی که در دوره های قبلی کلید آن زده شده بود اکنون کند شده است. اما وحيد احمدی معاون پژوهش و فناوری وزير علوم با آماری که ارائه می کند این ادعا را تکذیب می کند.او معتقد است که نه تنها روند پایداری در زمینه رشد کمی و کیفی علمی داریم بلکه رو به رشد هم هستیم. گفت وگوی خبرآنلاین با معاون پژوهش و فناوری وزير علوم را می خوانید: یکی از دلایل استیضاح وزیر علوم که نمایندگان اعلام می کنند کاهش رشد علمی در دولت یازدهم است. شما آماری دارید که از لحاظ کمی وکیفی رشد علمی در این یکسال چگونه بوده است؟ رشد علمی در جهان استانداردهای خاصی دارد و برای بیان آن هم مراکزی وجود دارند که افزایش یا کاهش آن را اعلام می کنند پس با پژوهشهای معمولی نمی توان این موضوع را مطرح کرد. در سالهای گذشته، مرکز منطقه ‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در شیراز همیشه آمار را اعلام می کرد و همه مراکز هم به آن استناد می کنند، اما اگر الان مرکز دیگری این آمار و شاخصها را اعلام می کند من اطلاع ندارم. اما باید این مراکز معرفی شوند چون این موضوع مربوط به حوزه علمی کشور است و نباید در فضای سیاسی و احساسی با آن برخورد کرد.آماری که در 4 سال گذشته در این مرکز اعلام می شد و الان هم توسط همان مرکز اعلام می شود نشان می دهد که از نظر کمی و کیفی خوشبختانه رشد خوبی داریم که در حوزه کیفی این بیشتر نمایان است.طبق آمار ،سهم تولید علم در دنیا از نظررشد کمی در سال 2011، 1.38 درصد ، در سال 2012، 1.39، 2013 هم 1.39 و در سال 2014 تا کنون 1.06 درصد بوده است. بنابراین عملا شاهدیم که روند پایداری را در این زمینه داریم و امسال هم این رشد کمی قابل قبول است. چون معمولا تعداد مقالات در جهان افزایش پیدا می کند و در کشور ما هم به همین صورت بوده است.
از نظر کیفی چطور؟ چون برخی کارشناسان معتقدند که رشد علمی از لحاظ کمی رشد داشته اما از نظر کیفی شاهد رشد خوبی نبودیم. از نظر کیفیت هم ما شاهد رشد بودیم، چون معیار بررسی کیفی تعداد استناد به مقاله های ارائه شده است. رشد کیفی در سال 2011 ،4.69 درصد، ، 2012، 5.97 درصد، ، 2013، 7.93 درصد است. بنابراین از مرداد سال قبل تا کنون که دولت یازدهم روی کار آمده شاهد رشد خوبی هستیم و آمار 2014 هم هنوز کامل نشده است.
یک شاخص اصلی دیگر در شاخص علم تولید فن آوری و توسعه شرکتهای دانش بنیان است. در گذشته این شرکتها با کاهش اعتبار و عدم حمایت مواجه بودند. الان وضعیت این شرکتها چگونه است؟ مقام معظم رهبری بارها در زمینه توجه به شرکتهای دانش بنیاد تاکید کردند و همواره تولید فن آوری و توسعه شرکتهای دانش بنیان را به عنوان محورهای اساسی رشد علم مطرح کردند. در سال گذشته شاهد این بودیم که اولین کار دولت راه اندازی و شکوفایی صندوق نوآوری و شکوفایی بود که در سالهای قبل به دلیل اختلاف نظرها فعالیت خوبی نداشت. اما دولت سال 92، حدود هزار میلیارد تومان در اختیار آن گذاشت تا این صندوق هه فعالیت خود را آغاز کند و هم به شرکتهای دانش بنیان تسهیلات بدهد. همچنین وزارت علوم و تحقیقات با کمک معاونت علمی و فناوری تفاهم نامه هایی امضا کرد وکارگروه صدور مجوز برای شرکتهای دانش بنیان را هم تشکیل داد. چون قبلا مجوزی برای این شرکتها صادر نمی شد و نمی توانستند ار قانون شرکتهای دانش بنیان استفاده کنند اما از سال قبل تا کنون حدود 700 مجوز به شرکتهای دانش بنیان داده شد و این سیر رو به رشد ادامه دارد. اعتباری هم که وزارت علوم در سال گذشته به این شرکتهای دانش بنیان و پارک علم و فن آوری داد در مقایسه با سال 91 که 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بود در سال 92 حدود 17 میلیارد تومان رسید.
بنابراین الان شرکتهای دانش بنیان وضعیت خوبی دارند و امکان توسعه و ارتباط آنها با بخش صنعت هم وجود دارد؟ بله. از لحاظ اعتبار و ایجاد شرایط رشد و حمایت از شرکتهای دانش بنیان وزارت علوم قوی عمل کرد و اکنون شرکتها با اطمینان خاطر کامل در حال فعالیت هستند. قوانینی که عملیاتی نمی شد مثل قانون مالیاتی، در همین فاصله با امضای تفاهم نامه میان وزیر علوم و وزیر اقتصاد اجرایی و ابلاغ شد.موافقت نامه تسهیلات بیمه ای هم امضا شد که در حال ابلاغ است. بنابراین از لحاط زیرساخت و اعتبار برای توسعه شرکتهای دانش بنیان کمک بزرگی دراین دولت شد و برای تشویق صادرات محصول هم اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است تا با ارتقای محصولات بتوانند محصولاتشان را صادر کنند.
اما یکی از مشکلاتی که در گذشته در مورد شرکتهای دانش بنیان بود عدم ارتباط با بخش صنعت بود و اغلب پروژه ها امکان اجرایی نداشت. الان ارتباط با بخش صنعت چطور است؟ عملا وقتی شرکتهای دانش بنیان فعال شوند پروژه ها را از بخش صنعت می گیرند و در همین فاصله قردادهای زیادی با شرکتهای دانش بنیان و بخش صنعت داشتیم. در سال گذشته شرکتهای سرمایه گذار با شرکتهای دانش بنیان حدود 400 میلیارد تومان قرداد داشتند و موافقت نامه هایی امضا شده است؛ بنابراین این شرکتها از هر لحاظ تقویت می شوند. خوشبختانه توافقنامه هایی هم با وزارتخانه های بزرگ مانند نفت، صنعت و تجارت انجام شده است . مثلا حجم اعتبار با حوزه نفت حدود 500 میلیارد تومان است.با وزارت دفاع هم قراداد بسته شده وبرخی هم در مرحله عملیاتی شدن است. بنابراین رشد علمی که ما در نظر داریم برای تولید محصول و ثروت در حال انجام است و در حال توسعه هستیم و ذره ای هم افت نداشتیم.
تکلیف انجمنهای علمی چه شد؟ در همین فاصله به انجمنهای علمی هم حمایت مالی و اعتباری خوبی دادیم .اعتبار آنها در سال 91 حدود 500 میلیون تومان بوده اما در سال 92 حدود 1میلیارد و 350 میلیون تومان رسید . همچنین برای قطبهای علمی در سال 91 اعتبار حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده اما در سال 92 ما دو میلیارد و 500 میلیو تومان اعتبار دادیم و برای نشریات هم اعتبار سال 92 دوبرابر شده است. تعداد موسسات پژوهشی در سال 91 حدود 674 بودند که در سال 92، به 745 رسید . تعداد انمحنهای علمیهم در سال 91 حدود 289 بود که در سال 92 به 321 رسیده است. بنابراین رشد قابل قبولی داریم.
سال های قبل اخباری برای مشکل در ترخیص وسایل آزمایشگاهی و تجهیز آنها به خاطر مشکلات تحریم شنیده شد. الان با وجود ارتباط خوبی که با کشورهای دیگر به وجود آمده توانسته اید در این زمینه هم کار کنید؟ یکی از راه های رشد علمی هر کشور داشتن آزمایشگاه‌های علمی مجهز و استاندارد است، متاسفانه همانطور که اشاره کردید در سالهای قبل به خاطر تحریم و ترخیص وسایل آزمایشگاهی مشکلات جدی داشتیم .از لحاظ اعتبار سال 91 ما 580 میلیون تومان کمک کردیم اما در سال 92 حدود 29 میلیارد تومان کمک کردیم که با کمک معاونت علمی و فناوری که حدود 20 میلیارد تومان بود این رقم به 60 میلیارد تومان رسید. این حرکت بزرگی بود تا خلا آزمایشگاهها را مرتفع کنند.
بنابراین طبق آمار شما این رکود علمی که برخی نمایندگان مجلس معتقدند به خاطر سیاسی شدن فضای دانشگاهها ایجاد شده وجود ندارد؟ تعجب می کنم که رکود علمی را بر چه مبنایی مطرح می کنند چون رکود علمی تعریف دارد و آمار این را نشان نمی دهد.تعداد مقالات ، ارجاعات و ارتباط با خارج از کشور بیشتر و بهتر شده چون فضای ارتباطی هم با کشورهای جهان بهتر شده است و الان با کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا تبادل علمی انجام می شود، ما پروژهای مشترکی داریم و فرصتهای مطالعاتی هم داشتیم که قبلا کمتر از 100 بود اما امسال به 800 رسیده است.من امیدوارم کسانی که اهل علم هستند به این آمارها توجه کنند چون این آمار وجود دارد و کسی نمی تواند آمار سازی کند.
آینده رشد علمی کشور را چطور ارزیابی می کنید ؟ امیدوارم با همین روند بهتر شود. البته این رشد علمی همه کار دولت نیست و دولت تنها در این زمینه تسهیلات داده و راهگشا بوده است و این یک عزم ملی است. اعتبار پژوهشی که در ستاد وزارت خانه در سال 91 بود، 31 میلیارد تومان بود اما در سال 92 به 115 میلیارد تومان رسید که حدود 4 برابر شده است. بنابراین دولت فعالیت کرده است اما باید بیشتر شود و برنامه این است که حرکت ها قویتر شود.
چندی پیش اعلام شد که 47 طرح کلان ملی که در دانشگاه‌ها مطرح شده بود به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است. آیا این وضوع صحت دارد؟ طرحهای کلان ملی یکی از کارهای خوبی است که در گذشته انجام شد اما این 47 طرح از لحاظ ساختار اجرایی و اعتبار لازم برنامه ریزی لازم را نداشت و برای همین درشروع کار متوقف شد اما الان برای اینکه طرحها با قوت بهتری اجرا شود اولین کار این بود که دستگاههای اجرایی را دخیل کردیم چون دستاورد مهم طرحهای کلان این است که با دستگاههای اجرایی متقاضی ارتباط تنگاتنگ داشته باشند. شورای عالی علوم وتحقیقات در اولین جلسه تصویب کرد که دستگاههای اجرایی 50 درصد هر طرح را بپذیرند و برای ینکه این دستگاهها کارو ساز مناسبی داشته باشند برای هردستگاه کارگروه مناسبی را در نظر گرفت تا طرح ها را ارزیابی کنند و اشکالات اجرایی را برطرف کنند. همان زمان اعلام شد که این طرحها 2700 میلیارد تومان اعتبار لازم دارند که در نظر گرفته نشده بود،و در سال 91 حدود 2 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شد. اما ما30 میلیارد تومان در سال 92 ، اعتبار پرداخت کردیم که حدود 15 برابر می شود.اعلام شد که طرحها متوقف شده اما اصلا اینگونه نیست . تا کنون حدود 23 طرح را دستگاههای متقاضی اعلام حمایت کردند تا سهم خود را پرداخت کنند و در حال پیگیری برای سایر طرح ها هستیم. 47232



یکشنبه 26 مرداد 1393 - 17:33:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن