تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819290100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بندر چابهار افق روشن پیشرفت و توسعه در شرق کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > سیستان و بلوچستان اعضای گروه دوستی پارلمان ایران و هند:
بندر چابهار افق روشن پیشرفت و توسعه در شرق کشور است
زاهدان-خبرگزاری مهر: نمایندگان اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و هند از جمله نایب رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون‌های عمران، قضایی و حقوقی، اجتماعی و معاون اداره مجامع گروه دوستی به منظور آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسی‌های موجود در بندر چابهار از این منطقه بازدید کردند.



به گزارش خبرنگار مهر، در این بازدید که روز شنبه از مناطق مختلف منطقه آزاد چابهار با حضور مدیران استانی از اسکله‌های صیادی و تجاری بندر چابهار، واحدهای تولیدی و مناطق صنعتی و ظرفیت‌های گردشگری همراه بود در نشست‌های جداگانه در خصوص الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد، وضعیت تجارت با کشورهای جنوب شرقی از جمله هند و موانع و راهکارهای گمرکی و منطقه ازاد بحث و تبادل نظر شد. در نشستی که به همین منظور با حضور نمایندگان اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و هند در بندرشهید کلانتری برگزار شد ظرفیت‌های گردشگری و تجاری این منطقه با حضور کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفت. سیستان و بلوچستان می تواند در عرصه ملی نقش آفرین باشد رییس گروه دوستی پارلمان ایران و هند در این نشست اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان می‌تواند نقش موثری در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه داشته باشد و دروازه ایجاد تحول رو به توسعه استان و کشور شود. جواد جهانگیرزاده بیان داشت: منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار فرصت مغتنمی است تا با تدبیر بیشتر و استفاده از پتانسیل‌های موجود جهش کرده و فعالیت‌های اقتصادی منطقه را رونق بخشد. نماینده مردم ارومیه و قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: در این راستا استفاده از ظرفیت‌های گردشگری، تجاری، ماهیگیری و تقویت نظام گمرکی استان می تواند روند توسعه اقتصادی را در این منطقه و محور شرق سرعت بخشد. وی افزود: قابلیت‌های این منطقه و ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر چابهار به گونه ای است که در صورت شکوفایی و بهره گیری صحیح از آن می‌توان نقش این استان را در عرصه ملی برجسته ساخت. وی قول مساعد داد تا به منظور شتاب گرفتن فعالیت‌های توسعه‌ای در این منطقه با تعامل با مسئولان عالی رتبه و سایر حوزه‌ها در مجلس شورای اسلامی از هیچ کمکی دریغ نکند. جهانگیر زاده ادامه داد: موانع زیادی برای روان سازی فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی در این منطقه وجود دارد که در راستای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص توسعه سواحل مکران باید حل آنها مد نظر قرار گیرد.

طرح الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به زودی در مجلس مطرح می‌شود نایب رییس گروه دوستی پارلمانی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه طرح الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و اراضی شهر جدید طیس به منطقه آزاد چابهار در کمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفته است بیان داشت: این طرح  در نوبت قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. منصور آرامی اظهار داشت: نکات مهم در این طرح، تسری قوانین و مقررات منطقه آزاد بر دو بندر با حفظ حاکمیت و مالکیت است. وی ادامه داد: از طرفی بر اساس این طرح منطقه آزاد باید 50 درصد از درآمد تخلیه و بارگیری و سایر درآمدهای حاصله را صرف زیرساخته ای بندری و منطقه کند. نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: خوشبختانه در چند سال اخیر کارهای بسیار خوبی در منطقه صورت گرفته اما ای کاش با توجه به اهمیت منطقه این طرح زودتر عملیاتی می‌شد تا حلقه لجستیکی بازرگانی که همان مسیر کریدور شمال جنوب است محقق می‌شد. وی با اشاره به طرح الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار نیز گفت: این الحاق یکی از مباحث جدی در این حوزه است و در واقع از ملزومات اصلی توسعه در این منطقه محسوب می شود. وی هدف از سفر خود را به همراه سایر اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و هند به بندر چابهاربازدید از ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری صنعتی و اسکله‌ها و رفع موانع احتمالی عنوان کرد و افزود: بررسی مشکلات و موانع و همچنین تسریع در حل مشکلات علاوه بر توسعه این منطقه و کمک به رونق اقتصادی و معیشت مردم استان می‌تواند در عرصه ملی نیز موثر واقع شود. وی عنوان کرد: با فراهم شدن زیرساخت‌های ضروری همچون خطوط ارتباط ریلی، جاده‌ای، هوایی و راه اندازی تورهای گردشگری می توان موجب ایجاد تحول اقتصادی در این منطقه  و استان شد. وی منطقه عمومی مکران را یک پهنه استراتژیک در کشور عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت های بنادر و منطقه آزاد چابهار می‌تواند در رسیدن به اهداف فرابخشی این مناطق نقش موثری را ایفا کند. عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر اهمیت بازدید گروه پارلمانی کشور هند از چابهار تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های بالقوه منطقه آزاد چابهار و بنادر آن می تواند افق روشنی برای منطقه ترسیم کند.

از بخشی‌نگری باید پرهیز کرد نماینده مردم استان هرمزگان و عضو فراکسیون دریایی و بندری مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از ظرفیت‌های منطقه آزاد با اشاره به نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب به مناطق جنوبی کشور گفت: ظرفیت های دریا و سواحل آن و توجه ویژه به مناطق ساحلی به ویژه چابهار می‌تواند در جذب گردشگری و نیز سرمایه گذاران در بخش های مختلف سهم به سزایی را ایفا کند. محمد آشوری تازیانی در سفر هیئت پارلمانی هند به چابهار هدف از این سفر را اجرای فرامین مقام معظم رهبری در راستای توسعه دریا محور اعلام کرد و افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل فراکسیون دریایی و بندری در تلاش هستند توسعه پایدار دریا به عنوان استراتژی ملی و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری پیگیری کنند. وی بیان داشت: مدیریت یکپارچه ساحلی از مباحثی است که در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه به آن پرداخته و این موضوع بر اساس نیازها و اولویت‌ها پیگیری می‌شود. وی تاکید کرد: بعد از جنگ تحمیلی و آسیب‌پذیری بنادر خرمشهر و امام خمینی کم‌کم نگاه استراتژیکی کشور به پهنه سواحل مکران و خلیج فارس پیش رفت که می‌بایست به این محدوده دو هزار و 200 کیلومتری سواحل توجه ویژه‌ای شود. وی با بیان اینکه متاسفانه خلاء های متعددی در این راستا وجود دارد بیان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی هنوز مطالعات طرح جامع بنادر کشور را به صورت اساسی انجام نداده است در صورتی که با انجام این کار مدیران محلی می توانند بر اساس استراتژی تعین شده حرکت کنند. آشوری تصریح کرد: در برخی از مناطق ساخت بنادر در محدوده جغرافیایی مناطق آزاد و یا مناطق آزاد در کنار بنادر شکل گرفته اند که در این موارد باید یک فهم مشترک مبتنی بر منافع ملی کشور شکل گیرد تا بخشی نگری ما را به سمت اتلاف سرمایه نکشاند.










۱۳۹۳/۵/۲۶ - ۰۹:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن