تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1800490530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابوبکر البغدادی با تحریک آمریکا به حمله به عراق چه در ذهن دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: فارن افرز: ابوبکر البغدادی با تحریک آمریکا به حمله به عراق چه در ذهن دارد؟ خبرگزاری پانا:همزمان با این پیشروی ها ، اقدامات این گروه بحران شدید انسانی را در میان اقلیت های مسیحی و ایزدی عراق به دنبال داشته و موجی از ترس و وحشت را در سراسر منطقه کردستان عراق به راه انداخته است .
۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد ساعت 09:43



انتخاب نوشت: فارن افرز در گزارشی به قلم باراک مندلسون تحت این عنوان که « چرا داعش به دنبال رویارویی با آمریکاست » نوشت: دولت اسلامی عراق و شام ، داعش ، در حال پیشروی است. این گروه دو ماه پس از حملات گسترده خود در شمال و مرکز عراق اکنون پیشروی به سمت اربیل مرکز کردستان عراق را آغاز کرده است.

به گزارش «انتخاب»، همزمان با این پیشروی ها ، اقدامات این گروه بحران شدید انسانی را در میان اقلیت های مسیحی و ایزدی عراق به دنبال داشته و موجی از ترس و وحشت را در سراسر منطقه کردستان عراق به راه انداخته است .

داعش همچنین به پیشروی های خود در سوریه ادامه داد و حتی ظرف چند روز توانست بخش های شهر مرزی عرسال لبنان را به اشغال خود درآورد.

اقدامات داعش بسیاری را به هراس انداخته و این گروه دشمنان بسیاری پیدا کرده است. نظامیان عراقی ، سوری و لبنانی ، شبه نظامیان شیعه عراقی و لبنانی ، کردهای عراق ، سوریه و ترکیه و نیز نیروهای مخالف سوری اسلام گرا و سکولار برای مقابله با این گروه بسیج شده اند و آمریکا نیز به صف دشمنان داعش پیوسته است.

از چشم انداز نظامی ، تمایل داعش برای مقابله با گروه های مختلف در جبهه های متعدد اقدامی در خور توجه است. این گروه با تضعیف بسیاری از رقبای خود تا حدودی جسورتر شد . تسلیحات پیشرفته و مرگباری که این گروه در مسیر پیشروی در عراق به غنیمت گرفت به تقویت این گروه کمک کرد و داعش در نهایت توانایی حیرت آوری در سازماندهی و استقرار مجدد نیروهای خود همزمان با تغییر نیازهای عملیاتی این گروه نشان داد.

شهرت این گروه در زمینه برخورداری از قابلیت های نظامی و ارتکاب اقدامات وحشیانه رو به افزایش گذاشت و در مقابل تضعیف مقاومت ها در برابر اقدامات این گروه و فرار غیرنظامیان را از هر شهر و منطقه ای به دنبال داشت که داعش در حال پیشروی به آنجا بود.

پیشروی تقریبا بلامانع داعش به سمت اربیل، موجب حیرت کاخ سفید و بسیاری از دیگر ناظران شد. بسیاری پیش بینی می کردند کانون فعالیت های این گروه در عراق ، در بغداد پایتخت که اکثر ساکنان آن سنی هستند متمرکز باشد. آنها همچنین معتقد بودند نیروهای پیشمرگه کرد از توانایی و قدرت کافی برای مقابله با حملات داعش برخوردار هستند و قادر به پیشگیری از پیشروی های این گروه خواهند بود.

اما این پیش بینی ها اشتباه از آب درآمد و دولت اوباما را وادار به مداخله کرد. برخی همچنان معتقدند حملات هوایی آمریکا علیه داعش ممکن است به تضعیف این گروه بینجامد و به همین علت راهبرد داعش ممکن است غیرقابل پیش بینی به نظر برسد.

در واقع اقدامات اخیر داعش ادامه تلاش های اولیه این گروه برای گسترش کنترل خود بر مناطق جدید و منابع طبیعی ، اجرای ایدئولوژی افراط گرایانه و نیز افزایش برتری این گروه در میان گروه های تندرو قلمداد می شود.

در حال حاضر نمی توان گفت که آیا قصد داعش، تحریک آمریکا برای مداخله است یا این ارزیابی اشتباه است. باور این موضوع که داعش متوجه نبود تهدید مرکز منطقه کردستان عراق به منزله به چالش کشیدن ائتلاف آمریکا با کردها و تحریک این کشور به اقدامی مقابله جویانه است دشوار به نظر می رسد.

احتمال می رود داعش این چالش را به عنوان شرایط برد- برد تلقی می کند.

چنانچه آمریکا نمی توانست از متحدان خود محافظت کند، نیروهای داعش قادر بودند به عمق خاک منطقه کردستان عراق پیشروی کنند و بسیاری از ساکنان غیرسنی مجبور به فرار می شدند.

اگر آمریکا تصمیم می گرفت از جانب متحدان خود مداخله کند همچنانکه به این اقدام نیز متوسل شد در آن صورت داعش باید به این باور می رسید که می تواند مواضع خود را در میان گروه های تندرو تقویت کند.

داعش می تواند از حملات هوایی به عنوان مدرکی دال بر آن استفاده کند که واشنگتن در حال راه اندازی جنگ علیه اسلام است و خود را حامی مسلمانان در برابر حملات « صلیبی » نشان دهد.

به طور کلی چنانچه داعش بخش وسیعی از قلب خاورمیانه را به تصرف خود درآورد ، حاکمیت اسلامی را اجرا و با رژیم های مرتد و حامیان آنها مقابله کند القاعده مجبور به حمایت کامل از این گروه خواهد شد.

هواداران داعش از پیشتر از همه جهادیون خواسته اند تا از عمر البغدادی سرکرده این گروه حمایت کنند. در نتیجه احتمال می رود شمار جنگجویانی که با ترک القاعده به داعش می پیوندند افزایش یابد.
علاوه بر این فرماندهان القاعده نیز برای ترک این شبکه و عضویت در داعش تحت فشار قرار خواهند گرفت.

در واقع کشاندن پای آمریکا به مداخله نظامی در عراق خطرات چشمگیر و قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

داعش پاسخی برای حملات هوایی آمریکا ندارد. آمریکا قادر است با حملات هوایی خود ضربات مهلکی به داعش وارد کند که می تواند به تضعیف این گروه بینجامد و با حمایت از نیروهای کرد در جبهه زمینی مانع از پیشروی های داعش در شمال عراق شود.

اما رویکرد محتاطانه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره مداخله خارجی و نیز بی میلی آشکار وی از اینکه بار دیگر گرفتار جنگ عراق شود ظاهرا موجب کاهش خطرات پیش روی داعش شده است.

در واقع به نظر می رسد آمریکا تمایل به مداخله نظامی چندان گسترده ای در عراق ندارد و ترجیح می دهد دامنه این مداخله محدود باشد.

علاوه بر این ، اجتناب اوباما از توسل به هر اقدامی در سوریه بدان معناست که مناطق تحت کنترل داعش صرفنظر از آنچه در عراق روی می دهد به مکانی امن برای این گروه تبدیل خواهد شد.

مداخله در عراق خطرات و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت اما چنانچه آمریکا در این زمینه پیشگام نباشد تهدید های داعش رو به افزایش خواهد گذاشت.

دستیابی به یک راه حل پایدار برای این مسئله، مستلزم تحولات سیاسی عمیق در عراق و سوریه است که واشنگتن نسبت به این مسئله توجه چندانی نشان نداده است.

بعید به نظر می رسد این تحولات به قدری سریع محقق شود که بتواند به تهدیدی فوری پاسخ داد. عملیات هوایی داعش را به میزان قابل توجهی تضعیف خواهد کرد اما حملات محدود آمریکا تنها کمکی جزئی و ناکافی خواهد بود.

مقابله با داعش تا حدودی خشم و نفرت از آمریکا را به دنبال خواهد داشت اما خطر پیشروی های داعش بسیار بیشتر خواهد بود.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن