واضح آرشیو وب فارسی:فارس: منتخبان جشنواره تئاتر تاکید کردند
تئاتر اردبیل از ضعف محتوا و غنای نویسندگی رنج میبرد
برترینهای بیست و دومین جشنواره تئاتر استان اردبیل همگی اذعان دارند که هنر نمایش اردبیل از ضعف محتوا و غنای متنهای نمایشی رنج میبرد و این ایراد را باید خود هنرمندان برطرف کنند.
برترین کارگردان بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: موفقیتهای یک هنرمند که بخشی از آن مربوط به توانمندیهای شخصی است بخش دیگری مربوط به ایجاد امکانات و زیرساختهای مناسب و مهیا کردن برخی از نیازمندیهای هنری است که متاسفانه در استان اردبیل ما در هر دو بخش شاهد نقص و کوتاهی هستیم. غریب منوچهری افزود: ما باید قبول کنیم که در مقایسه با سایر استانها هر چند در اردبیل یکی از انگیزهها و داشتههای درونی و بیرونی را شاهد هستیم اما این انگیزهها کمرنگ شده و روز به روز به تحلیل میرود. وی افزود: ما به سختی میتوانیم به جشنوارههای ملی فجر راه پیدا کنیم و در صورت راهیابی نیز در مقایسه با توان بالای برخی از استانها رقابت ما سخت و سنگین میشود چرا که ما نمیتوانیم روی کیفیت کارها آنگونه که شایسته است اقدام مثبت و حرکت سازنده داشته باشیم و همین امر سبب میشود تا در مقایسه با سایر استانها از جایگاه قوی برخوردار نبوده و نتوانیم رقابتمان را شایسته انجام دهیم. برترین کارگردان اردبیلی بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی خلا به وجود آمده را در هنر نمایش ناشی از هزینهبر بودن و وقتگیر بودن این هنر و کم رغبتی به سرمایهگذاری برای فعالان هنر نمایش اعلام کرد و گفت: اگر پارسآباد در این رشته هنری توانسته موفق عمل کند قطعاً در سایه بروز و ظهور برخی استعدادهای هنرمندان بوده وگرنه پشتیبانیها بسیار کمرنگ و گاه ضعیف است. * بهرهگیری از المانهای بومی در تئاتر استانی نویسنده برتر اردبیلی بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی نیز بیان کرد: ما در نمایش «دل و دشنه» اگر توانستیم موفق عمل کنیم به خاطر بهرهگیری از المانها و نشانهای بومی و محلی بوده که حکایت دیرینگی آذربایجان و منطقه ما را دارد. حمید رستمی ادامه داد: اگر بتوانیم در قالب متن و نمایش از این ظرفیت خوب فولکوریک استفاده کنیم به یقین میتوانیم بهترین آثار را به مخاطبان خود ارائه کنیم به طوری که سعی شده در کنار این برجستگیها و متن دراماتیک و کارگردانی خوب و بازیگری فوقالعاده از ظرفیتهای بومی و سنتی نیز در تدارک این نمایش استفاده کنیم. وی تصریح کرد: ما باید در متن نمایش خود از بن مایههای مرتبط با هویت آیین و آداب و رسوم و برخی شاخصههای دیگر استفاده کنیم تا زمینه برای یک حرکت تحولآفرین فراهم آید. نویسنده برتر اردبیلی بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی افزود: باید به مبانی جامعهشناسی و برخی نشانهگذاریهای منطقهای و محلی در تهیه و تدوین نمایشنامهها توجه کنیم تا مبادا آداب و سنن و رسوم محلی نادیده گرفته شود چرا که این نشانههای جامعه شناختی باید تربیت و تعالی پیدا کند. در مورد راهیابی نمایش دل و دشنه به جشنواره منطقهای تئاتر کشور گفت: امیدواریم در آنجا نیز این اثر فاخر بدرخشد. * بازیگران تئاتر راحتطلب شدهاند اما بازیگر منتخب بیست و دومین جشنواره تئاتر استان اردبیل رمز موفقیت اهالی تئاتر را در پشتکار و تلاش مستمر عنوان کرد و افزود: بنده از یک طرف امسال در جشنواره خوب ظاهر شدم اما از طرفی افسوس میخورم که چرا نمایش «دو خواهر» که بنده در آنجا در نقش یکی از خواهران ظاهر شده بودم به دلیل اثر اقتباسی از متن خارجی « کلفتها» در عرصه رقابت قرار نگرفت. مریم ندایی عنوان کرد: در فراخوان این جشنواره هیچ اشارهای به این موضوع نشده بود و داوران در مرحله بررسی آثار دو اثر نمایشی از استان اردبیل را که اقتباسی از نمایشنامههای خارجی بود کنار گذاشتند که این خود جای تاسف دارد. وی با ابراز خرسندی از راهیابی نمایش «دل و دشنه» به جشنواره منطقهای افزود: مهمترین ضعف و مشکل هنر نمایش به دور از بیان کلیشهای برخی از ضعفهای ساختاری و امکانات به خود هنرمندان برمیگردد چرا که ما خودمان نتوانستهایم ایرداهایمان را به ویژه مشکل نویسندگی قوی و با کیفیت بومی را برطرف کنیم. بازیگر منتخب بیست و دومین جشنواره تئاتر استان اردبیل تصریح کرد: به نظر میرسد تخصصی کار نکردن در این زمینه بزرگترین آفت و آسیب به شمار میرود چرا که نویسندگان ما تخصصی نمینویسند و ضعف نویسندگی عمده مشکلی است که باید به گونهای برطرف شود. ندایی افزود: در کنار آن کم حوصله شدن بازیگران نمایش نیز آسیبآفرین شده به طوری که بازیگران تئاتر در یک ماه فعالیت مستمر مشاهده میشود که با کم حوصلگی روبهرو میشوند. انتهای پیام/62004/صا40
93/05/25 - 14:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]