تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826000400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشروح بخش دوم مصاحبه «سید نصر الله» با الاخبار؛ تشریح انگیزه دخالت حزب الله در سوریه، کمک به مقاومت عراق و تحولات موصل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح بخش دوم مصاحبه «سید نصر الله» با الاخبار؛
تشریح انگیزه دخالت حزب الله در سوریه، کمک به مقاومت عراق و تحولات موصل
دبیر کل حزب الله در بخش دوم مصاحبه خواندنی خود با روزنامه الأخبار ضمن تشریح انگیزه دخالت مقاومت لبنان در تحولات سوریه، به چگونگی کمک به مقاومت عراق در رویارویی به اشغالگران آمریکایی و ظهور گروهک تروریستی «داعش» در عراق پرداخت.

خبرگزاری فارس: تشریح انگیزه دخالت حزب الله در سوریه، کمک به مقاومت عراق و تحولات موصل



به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه الاخبار لبنان، امروز جمعه بخش دوم گفت‌وگوی تفصیلی خود با «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب ‌الله لبنان را منتشر کرده و صفحه نخست نسخه کاغذی خود را به عکس سید اهل مقاومت اختصاص داد. سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه نیروهایی که به جنگ در سوریه رفتند در درجه اول از لبنان و مقاومت در لبنان و کل لبنانی‌ها بدون استثنا دفاع کردند، گفت: حوادث اخیر در عرسال تاکیدی بر این نقطه نظر بود. دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه بازگشت رئیس جریان المستقبل به بیروت می‌تواند آغاز احساس عربستان سعودی مبنی بر  لزوم حل و فصل اوضاع در لبنان و روی کار آمدن رهبران جریان میانه‌رو در مقابل تروریسم باشد، ‌افزود: هر کجا پیروان فکر تکفیری حضور داشته باشند، زمینه حضور «داعش» نیز وجود دارد و این امر در اردن، عربستان، کویت و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وجود دارد. چنانچه کشوری معتقد به حمایت از این جماعت باشد، وقتی نوبتش برسد، داعش به آن کشور رحم نخواهد کرد. وی افزود: هر گاه حزب الله در عرصه‌ای از عرصه‌ها اقدام به ارائه مساعدت کند، این کار را با انگیزه مذهبی انجام نمی‌دهد بلکه چنین گامی را بر اساس «نبرد امت، طرح امت و منافع وطن‌ها و ملت‌ها» بر می‌‌دارد. سید نصر الله با بیان اینکه دبیر کل، رهبر و تصمیم گیرنده حزب الله نیست، تاکید کرد که اساسا تصمیم سیاسی، مواضع و تصمیم‌های اصلی در شورای تصمیم گیری اتخاذ می‌شود و دبیر کل نیز شریک موثری در تصمیم گیری است و نه کسی که به تنهایی تصمیم می‌گیرد. دبیر کل حزب الله لبنان درباره بالا و پایین بردن صدای خود در سخنرانی‌هایش گفت: این مسئله آگاهانه است و به نوع مناسبت و مخاطبان خود مربوط است زیرا هر جا که باید صدا بالا رود، نمی توان آن را با صدای پایین بیان کرد. وی با بیان اینکه دبیر کل، رهبر و تصمیم گیرنده حزب الله نیست، تاکید کرد که اساسا تصمیم سیاسی، مواضع و تصمیم‌های اصلی در شورای تصمیم گیری اتخاذ می‌شود و دبیر کل نیز شریک موثری در تصمیم گیری است و نه کسی که به تنهایی تصمیم می‌گیرد. دبیر کل حزب الله لبنان درباره بالا و پایین بردن صدای خود در سخنرانی‌هایش گفت: این مسئله آگاهانه است و به نوع مناسبت و مخاطبان خود مربوط است زیرا هر جا که باید صدا بالا رود، نمی توان آن را با صدای پایین بیان کرد. مشروح این مصاحبه به شرح زیر است: برخی صحبت‌ها وجود درباره اینکه حزب الله در ابتدا به عنوان یک گروه اسلامی که مرزی ندارد عمل می‌کرد و در مرحله بعدی به جنبش مقاومت ولی با ماهیتی اسلامی تبدیل شد و اکنون پس از جنگ در سوریه تبدیل به جنبش مقاومت فرامرزی تبدل شد و اکنون صحبت‌هایی از حضور نیروهای مقاومت در عراق و یمن می‌شود. آیا این مسئله صحت دارد و تا چه زمانی در این باره توافق وجود دارد؟ جدای از بحث‌های فکری و سیاسی علاقه دارم که موضوعات را به همان شکل که هست بیان کنم، رفتن به نبرد در سوریه در وهله اول دفاع از لبنان و مقاومت در لبنان و کل لبنانی‌ها بدون استثناء بود و حوادث اخیر در عرسال تاکیدی بر این نقطه نظر بود. برخی گفتند که ما وارد یک نبرد پیش دستانه شدیم ولی این تعبیر دقیقی نیست چراکه جنگ در مرزهای ما قرار داشت. امروز برخی از نیروهای 14 مارس سخنان خود درباره حاکمیت و عدم دخالت را متوقف نکرده‌اند، نمی‌دانند که ارتفاعات عرسال که ده‌ها کیلومتر امتداد دارد و ارتفاعات بقاع از ابتدای بحران سوریه توسط افراد مسلح به اشغال درآمد. تا قبل از ورود نیروهای حزب الله آنها در بلندی‌ها عرسال و منطقه بقاع پایگاه‌های نظامی برای آموزش، اتاق‌های عملیات و بیمارستان‌های میدانی ایجاد کردند و در داخل خاک لبنان جمع شدند. می‌گویند شما رفتید و آنها آمدند، برادر، آنها از زمان‌های پیشتر آمده بودند و این یک نبرد پیش‌دستانه نبود. القصیر در مرز لبنان قرار دارد و شکی نیست که اگر نبرد القصیر روی نمی‌داد گروه‌های مسلح وارد هرمل و شمال بقاع می‌شدند. جنگ ما در سوریه نفی کننده بعد ملی مقاومت نبود چراکه ما از مرزهای کشورمان دفاع کردیم، این درست است که ما داخل بخش‌هایی از خاک سوریه هم شدیم ولی اساس نبرد ما در مناطق مرزی لبنان بوده است.   آیا حزب الله احساس می‌کند که نسبت به شیعیان عرب (12 امامی، اسماعیلی،‌علوی‌ها و..) مسئولیت دارد؟ برخی‌ همواره سعی داشتند ما را به سمت این توصیف ببرند. حزب (الله) در عرصه ملی و در سطح منطقه به عنوان مقاومتی در مقابل «اسرائیل» مطرح بود و در این نبرد به دستاوردهای عظیمی دست یافت. دولت‌های عربی و همه گروه‌های سیاسی حتی اگر حزب الله را جدی‌ترین طرفی که رویارویی با طرح صهیونیستی را به دوش کشیده ندانند، آشکارا این حزب را بخشی از قدرت‌های جدی می‌دانستند. و در نتیجه بحثی در ارتباط حزب الله با درگیری‌ با دشمن صهیونیستی و با تحولات میدانی در داخل فلسطین وجود ندارد. بنابراین هنگامی که تحولات اخیر در منطقه روی داد، از این موضوع در منطقه‌ای استفاده شد. در مصر چون موضوع شیعه و سنی وجود ندارد، به عنوان مخالفان و موافقان نظام مطرح شد. در لیبی و تونس نیز چنین است ولی در عراق تا مرز تحریک طائفه‌ای و مذهبی پیش رفتند. کشورها و رسانه‌هایی که عراق را به این روز و حال کشاندند معروفند. این روند تحریک آمیز حتی در زمان اشغال عراق توسط آمریکا و بعد از خروج نظامیان آمریکایی نیز وجود داشت. وقتی تحولات سوریه شروع شد، درگیری‌ها را با تحریک و سخنرانی‌ها و بسیج افراد مسلح از همه مناطق جهان، یک درگیری طائفه‌ای و مذهبی جلوه دادند. در خصوص حزب الله، هنگامی که مساعدتی و یا کمکی در عرصه‌ای از عرصه تقدیم کند، این کار را نه بر اساس انگیزه‌های مذهبی بلکه بر اساس آنچه «نبرد امت و طرح امت و مناطع وطن‌ها و ملت‌هایمان» می‌نامیم، انجام می‌دهد. برای نمونه، وقتی آمریکایی‌ها عراق را اشغال کردند، بخش بزرگی از ملت عراق به علت ظلم صدام حسین، محاصره و جنگ‌های متوالی با رویکرد مقاومت نبودند. چنین امری طبیعی است زیرا ملت مشغول شده بود ولی این امر هم پنهان نیست. چه کسی گفتمان سیاسی، ارتباطات و تماس‌هایش را از همان روز نخست تا برقراری ارتباط با مقاومت عراق بویژه با با شیعیان، به کار گرفت؟ حزب الله برای تعامل با شیعیان نرفته است، بلکه رفته با هر پتانسیل در دسترسی برای مقاومت با اشغالگری آمریکا در عراق فعالیت کند. مقاومت در عراق راه افتاد و بخش بزرگ آن (مقاومت شیعی بود). به عبارت دیگر گردان‌هایی که عملیات مقاومت را اجرا می‌کنند وابسته به فرزندان شیعه عراق بودند. بخش عظیمی از این عملیات به تصویر کشیده است ولی شبکه‌های عربی «الجزیره» و «العربیه» با پخش آن فیلم‌ها مخالفت کردند، آیا چنین امری عجیب نیست؟ چرا؟ برای اینکه نمی‌خواهند به حضور مقاومتی از میان شیعیان با مقاومت عراق اعتراف کنند و چنین امری تهمتی به اهل سنت نیست بلکه اتهامی به برخی از رژیم‌های (عربی) است. بنا براین آنها در ابتدا نه با تحولات سوریه و لبنان، بلکه با موضوع عراق آغاز کرده و به تحریک مذهبی پرداختند. بر اینکه مقاومت در لبنان شیعی است پافشاری می‌کنند. ما به آنها می‌گوییم که این مقاومت لبنانی، ملی و برای همه لبنانی‌هاست. به صورت تصادفی شیعیان در مرزهای لبنانی رژیم اشغالگر ساکن بودند و برای همین است که مبارزه می‌کنند ولی طرف مقابل اصرار می‌کند که ما یک مقاومت شیعی و یا ایرانی و یا غیره اصرار می‌کند. هر کسی می‌خواهد بر این توصیف اصرار کند، بگذار کارش را بکند ولی ما از همان ابتدا تاکید کرده‌ایم که حضور ما در سوریه با انگیزه‌های مذهبی و گروهی نبوده است. ما در عراق نیز بر اساس انگیزه‌های غیر طائفی و غیر مذهبی کمک کردیم. ما به جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین و سایر گردان‌های مقاومت که سنی هستند، کمک کردیم. برخی‌‌ها تلاش‌ دارند که رویکرد حزب الله در قبال آرمان فلسطین را مذهبی جلوه دهند. ما می‌گوییم که هر جا (بحث) دفاع از فلسطین و دفاع از محور مقاومت و دفاع از مردم باشد و هر جا بتوانیم که حضور داشته باشیم و کمک کنیم، این کار را می‌کنیم. اگر حزب الله اراده دفاع از ملت و قضیه امتش را داشته باشد، چنین امری جنایت و یا گناه نیست. حزب الله آماده است که چنین  کاری را بکند. این سئوال را باید از دیگران پرسید که «چرا مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرید و دفاع نمی‌کنید؟». اگر حزب الله در «القصیر» و «القلمون» نمی‌جنگید، تحولات اخیر لبنان به «عرسال» محدود نمی‌شد بلکه (افراد مسلح) «البقاع» را تسخیر می‌کردند و به کوه و عکار و سواحل (دریای مدیترانه) می‌رسیدند و نبرد اصلی در بیروت و مناطق جنوبی لبنان رخ می‌داد. این امر حتمی است که شهید شدن (رزمندگان مقاومت) برای پاسداری از جان‌ها، ناموس، خون و اموال واجبی عقلی، دینی، شرعی، اخلاقی، ملی و انسانی است. در حال تکمیل... انتهای پیام/

93/05/24 - 14:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن