تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798525678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همدان قطب ورزش پهلوانی و زورخانه ای/ زورخانه ای مدرن در شان پهلوانان همدان ساخته شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش مهر/
همدان قطب ورزش پهلوانی و زورخانه ای/ زورخانه ای مدرن در شان پهلوانان همدان ساخته شود
همدان – خبرگزاری مهر: ورزش پهلوانی و زورخانه ای نماد فرهنگ ایرانیان و ریشه دار تاریخی کهن وغنی است که در این عرصه همدان نیز یکی از قطب های ورزش پهلوانی و ورزش زورخانه ای است اما احداث زورخانه ای مدرن در شان پهلوانان این دیار نیازی است که بیش از پیش احساس می شود.



به گزارش خبرنگار مهر، ورزش پهلوانی و زورخانه ای با بیش از 300 سال قدمت در همدان نیز مانند سایر استان ها فعال است و علاقه مندان و ورزشکاران خاص خود را دارد. زمانی که نام ورزش پهلوانی و زورخانه ای به گوش مردم می خورد و گوش آنها را نوازش می دهد مردم به یاد شجاعت، مردانگی و عدالت می افتند و یاد از علی(ع) آن امام همام می کنند که همیشه در مقابل ظلم و شر می استادند و از حق دفاع می کردند. نگاهی به تقویم رسمی کشور نشان می دهد که برای این ورزش نیز جایگاهی در نظر گرفته شده و یکی از روزهای مردادماه به نام این ورزش ثبت شده است. اما در بررسی وضعیت ورزش پهلوانی و زورخانه ای در استان همدان دبیر هیئت باستانی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در یازدهم مرداد سال 90، شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسبت فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای ابلاغ نهایی شد که روز 17 شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و و ورزش زورخانه ای در تقویم ثبت شود و این اتفاق افتاد. لطف الله خاکساری افزود: 17 شوال مصادف با سالروز نبرد حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق است.

خاکساری اظهار داشت: 17 شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در سال قبل در یونسکو به ثبت رسید. دبیر هیئت باستانی استان همدان اضافه کرد: هر ساله به مناسبت هفده شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مراسم گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای در همدان برگزار می شود. حمایت از ورزش باستانی در همدان کم است وی عنوان داشت: ورزش پهلوانی و باستانی در همدان بسیار فعال است و ورزشکاران زیادی را در خود جای داده اما متاسفانه زورخانه ای که در شان این پهلوانان باشد تاکنون در همدان ساخته نشده است. خاکساری با بیان اینکه همدان در ورزش های زورخانه ای و باستانی یکی از قطب های کشور است، گفت: استان همدان هر ساله در مسابقات قهرمانی در رده های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در رتبه های اول تا سوم کشور قرار دارد. دبیر هیئت باستانی استان همدان ابراز داشت: اولین بازوبند پهلوانی توسط پهلوان علی میرزای همدانی در زمان قاجار به کشور ایران آورده شد. خاکساری با بیان اینکه استان همدان دارای پهلوانان زیادی بوده است، اضافه کرد: از جمله این پهلوان ها می توان به پینه همدانی، علی میرزای همدانی، احمد کوه کش، سید احمد بطائی، پهلوان گودرزی، پهلوان قیاسی، پهلوان سید میرزا آقا سجادی، محمد قاسم بکتاش تویسرکانی و عزت الله بیات اشاره کرد که همگی به رحمت ایزدی پیوسته اند و از پهلوانان نامی ایران زمین بوده اند. استان همدان دارای 18 زورخانه فعال است دبیر هیئت ورزش باستانی استان همدان عنوان داشت: استان همدان دارای 18 زورخانه فعال است و چهار سالن نیز در این راستا فعالیت می کنند و همچنین در شهرستان های فامنین، رزن و مریانج نیز سالن هایی در دست احداث است. خاکساری در ادامه گفت: در حال حاضر در مریانج، فامنین و رزن نیز زورخانه در حال احداث است تا ورزشکاران علاقه مند به ورزش پهلوانی و زورخانه ای بتوانند در این سه مکان نیز به این ورزش بپردازند. وی با بیان اینکه تاکنون چندین نامه برای حمایت از ورزش باستانی و زورخانه ای توسط وزارت کشور، شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی بر اساس ماده 9 آیین نامه که مقرر شده برای گسترش ورزش پهلوانی هیئت باستانی و زورخانه ای حمایت شود اما تاکنون از سوی مسئولان استانی هیچ اقدامی نشده است، اذعان داشت: با آمدن آقای نیک بخت که یک استاندار ورزش دوست است امید می رود که وی دستور ساخت یک زورخانه مدرن را برای همدان دهند.

دبیر هیئت ورزش باستانی استان همدان اظهار داشت: در راستای ساخت زورخانه ها در استان ها و شهرستان های کشور شهرداری و اداره ارشاد اسلامی پیش قدم می شوند اما متاسفانه در همدان از این مسئله فرار می کنند. وی افزود: نامه ای برای احداث زورخانه ای که در شان همدان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران زمین به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است که آنان نیز تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند. خاکساری بیان داشت: هیئت ورزشی استان از لحاظ منابع مالی مشکلاتی دارد و با اینکه ورزشکارهای خوبی به کشور و جهان معرفی کرده است از آن به خوبی حمایت نمی شود. همدان دارای زورخانه ای مدرن برای پهلوانان نیست وی با بیان اینکه در استان های دیگر ارگان ها و نهادهای دولتی به ورزش پهلوانی و زورخانه ای نگاهی ویژه دارند و از آن حمایت می کنند، گفت: در استان های دیگر زورخانه های مدرن ساخته شده است اما متاسفانه در همدان تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است. خاکساری با بیان اینکه از لحاظ منابع مالی هیئت باستانی همدان در حد صفر قرار دارد، ابراز داشت: در سال گذشته تیم باستانی و زورخانه ای همدان در کشور موفق شد چهار مدال طلا، نقره و برنز را کسب کند. دبیر هیئت ورزش باستانی استان همدان عنوان داشت: در زورخانه علی میرزا در روزهای زوج به خردسالان و نونهالان آموزش ورزش پهلوانی و زورخانه ای داده می شود. خاکساری در ادامه گفت: شب ها بعد از نماز مغرب و عشاء نیز ورزش باستانی و زورخانه ای برای عموم مردم آزاد است و علاقه مندان می توانند به این ورزش بپردازند. وی با بیان اینکه در زورخانه علی میرزای همدانی برنامه های آموزشی زیادی برگزار می شود، اذعان داشت: در روزهای فرد نیز کشتی پهلوانی از ساعت 18 برقرار است و ورزشکاران به کشتی پهلوانی می پردازند. دبیر هیئت ورزش باستانی استان همدان اظهار داشت: آموزش ورزش پهلوانی و زورخانه ای برای علاقه مندان به این ورزش رایگان است. یکی از مرشدان استان همدان نیز گفت: همدان دارای پهلوانان بسیار خوبی است و از این حیث دارای پتانسیل بالایی است و باید در این راستا به پهلوانان توجه شود.

وی ابراز داشت: بسیاری از استان ها دارای زورخانه مدرن هستند که متاسفانه همدان از این غافله به دور مانده است و باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود. این مرشد همدانی اذعان داشت: در کل استان همدان 18 زورخانه وجود دارد که هر کدام از آنها دو مرشد دارند و در همدان نیز شش مرشد فعال و صاحب مقام هستند. وی با اشاره به اینکه همدان به اندازه کافی دارای مرشد است و در این راستا مشکلی ندارد، اظهار داشت: مرشدان استان همدان در زورخانه ها از شعرهای عرفانی و حماسی استفاده می کنند. این مرشد همدانی با بیان اینکه اکثر مرشدان از شاهنامه استفاده می کنند، افزود: مطالب ارائه شده توسط مرشدان دارای سبک خاصی است و تمام حرکات یک خواندن جداگانه دارد. با توجه به مطالب ارائه شده امید است تا در همدان نیز مانند سایر استان های کشور مردم همدان و خصوصا ورزشکاران فعال در رشته باستانی و ورزش زورخانه ای  شاهد زورخانه ای در شان پهلوانان استان باشند و همچنین امید می رود که فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای بیش از پیش مطرح شود و مردم همدان در همین راستا شاهد همایش هایی در استان باشند تا جوانان و نوجوان با روش و منش پهلوانی بیشتر آشنا شوند.


۱۳۹۳/۵/۲۳ - ۱۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن