تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819492832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دروازه سلامت کشور بی دروازه بان مانده است-هومن محمدکرمی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دروازه سلامت کشور بی دروازه بان مانده است-هومن محمدکرمی بندرعباس-ایرنا- هرمزگان و مرکز آن به دلیل ورود انواع کالاهای مورد نیاز کشور، به دروازه اقتصادی ایران مشهور شده و مواد خوراکی و بهداشتی و آرایشی نیز که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارند در این فهرست وارداتی جای دارند که با توجه به ورود بی کنترل آنها می توان گفت دروازه سلامت کشور بی دروازه بان مانده است.


با صرف کمی وقت در بازارهای بندرعباس می توان انبوهی از مواد خوراکی از نوشیدنی ها و شکلات ها تا پودرهای شربت گرفته تا انواع چاشنی ها و سس ها و چیپس و پفک های خارجی را دید که به صورت عمده برای انتقال به سایر شهرهای ایران و یا در قالب خرده فروشی در حال عرضه اند.
بازار لوازم آرایشی و بهداشتی نیز از انواع کرم ها و محصولات تقلبی و غیرمجاز مورد استفاده بانوان برای زیبایی اشباع شده و این درحالیست که تقریبا تمامی این کالاها مشمول استاندارد اجباری و داشتن پروانه بهداشتی هستند.
هرچند گاه به گاه ، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و یا مرکز بهداشت یک یا چند قلم از این کالاها را به عنوان اجناس غیرمجاز در قالب اطلاعیه به مردم معرفی می کنند و یا با مراجعه به فروشگاه های عرضه کننده این کالاها اقدام به جمع آوری آنها می کنند اما با توجه به انبوه کالاهای موجود در بازار می توان این گونه کارها را اقداماتی سمبلیک دانست که در خوش بینانه ترین حالت مانند برداشتن کاسه ای آب از همان دریایی است که این اجناس از آنها گذشته و به بندرعباس و پس از آن به سراسر کشور می رسد.
گفته های پزشکان متخصص پوست و مو مبنی بر افزایش بی سابقه تعداد افرادی که به دلیل استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد دچار حساسیت و عوارض مختلف شده اند گواه روشنی از تاثیر بی دروازه بان ماندن دروازه سلامت کشور بر جامعه است.
بی تردید نمی توان انتظار داشت دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه های وابسته به آن با توسل به ابزارهای قهریه تمامی مسوولیت جمع آوری لوازم بهداشتی و آرایشی و خوراکی غیرمجاز و خطرناک را بر عهده بگیرند و محدودیت های حقوقی و پرسنلی و سخت افزاری نیز به آنان چنین امکانی نمی دهد اما بی متولی ماندن این بخش نیز قابل توجیه نیست.
در یک نگاه کلی دولت مسوولیت سلامت مردم را بر عهده دارد و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از کارهای بدیهی و ابتدایی است که می تواند در این بخش انجام شود.
البته تجربه نشان داده این گونه اطلاع رسانی ها و آگاهی بخشی ها و هشدارها زمانی جدی گرفته می شود که با دلایل و شواهد مستند و با ذکر نوع صدمه ها و آسیب های احتمالی به جامعه هدف منتقل شود.
از سوی دیگر در یک رویکرد کلان با توجه به اهمیت موضوع لازم است تمامی دستگاه های تاثیرگذار از جمله گمرک،نیروی انتظامی ،دستگاه قضایی در این زمینه با حساسیت و تعامل بیشتری وارد میدان شوند.
هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که ناآگاهی و بی اطلاعی مردم از یک سو،روزمرگی و بی تفاوتی نهادهای مسوول و سوداگری و سودجویی واردکنندگان و فروشندگان این کالاها مثلثی شود که مردم هرمزگان و ایران را در چنبره سرطان و دیگر بیماری ها و عوارض کوتاه مدت و بلندمدت گرفتار کند.ک/4
7192/668



23/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن