تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820737786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمزمه های احیای دوباره طرح ناباکو با رویکرد اروپا به ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زمزمه های احیای دوباره طرح ناباکو با رویکرد اروپا به ایران آنکارا - ایرنا - طرح بزرگ خط لوله نفت ˈناباکوˈ که به علت مخالفت های آمریکا و غرب از انتقال گاز ایران به اروپا، در سال گذشته از دستور کار خارج شده بود، با بروز بحران اوکراین و گفت و گوهای هسته ای ایران ، دوباره مطرح شده است.


به گزارش ایرنا، طرح 15 میلیارد یورویی ناباکو، به عنوان یکی از طرحهای بزرگ انرژی، گاز ایران و کشورهای آسیای مرکزی را از طریق خاک ایران و ترکیه به بازارهای اروپایی انتقال می دهد.
این طرح که به همراه ترکیه، پنج کشور دیگر نیز در آن سهیم بودند و اقدامات گسترده بین المللی برای اجرایی کردن آن صورت گرفته بود، به دلیل مخالفت های آمریکا با تزریق گاز به خط لوله نابوکو از سوی ایران، به عنوان تنها منبع مطمئن و مقرون به صرفه و پایدار، عملا به صورت یک طرح ناموفق در انتظار تعیین سرنوشت بود.
با مطرح شدن طرح موسوم به ˈترانس آناتولیˈ ( تاناپ) که گاز منطقه ˈشاه دنیز 2ˈ در جمهوری آذربایجان را از طریق ترکیه به بازارهای جهانی انتقال خواهد داد، در اوایل سال گذشته با کناره گیری برخی از شرکای شرکت بین المللی از طرح ناباکو، این طرح عملا به حالت تعلیق درآمد.
اما بروز بحران اوکراین و رودرویی غرب و روسیه ، اروپا با خطر کمبود گاز مواجه شد تا همسو با پیشرفت در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران که لاجرم لغو تحریم های ناحق علیه ایران را به دنبال خواهد داشت، ایران به عنوان گزینه ای حیاتی در راه احیای دوباره طرح مهم ناباکو مطرح شد.
تحلیل گران می گویند که سیاست تعامل سازنده ˈحسن روحانیˈ ، غرب به همکاری انرژی با ایران بسیار خوشبین شده است . آنان پیش بینی می کنند با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها، موضوع احیای طرحهای انتقال انرژی ایران به غرب به طور جدی در دستور کار مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی و منطقه ای از جمله ترکیه به عنوان یکی از گذرگاههای اصلی انتقال انرژی از شرق به غرب، قرار گیرد.
در این راستا با لحاظ تشکیل ˈشورای عالی همکاریهای راهبردی ایران و ترکیهˈ در ماههای اخیر و برگزاری اولین نشست آن در سفر خرداد ماه گذشته حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در راس هیات بلندپایه ای متشکل از وزیران کلیدی کابینه به آنکارا، مکانیزم بسیار مهم و ارزنده ای را برای گفت و گوی نزدیک و مستمر مقامات بلندپایه دو کشور به منظور توسعه و تعمیق همکاریهای دو جانبه، منطقه ای و بین المللی را فراهم کرده است.
ˈکریم اولکرˈ مفسر اقتصادی روزنامه ˈصباحˈ نزدیک به دولت آنکارا در مطلبی در این روزنامه با اشاره به مراجعه غرب به ایران برای گفت و گوی دوباره درباره همکاری انرژی با تهران، گفت: ˈعلی مجیدیˈ معاون وزیر نفت ایران در پاسخ به تقاضای غرب، موضوع احیای طرح ناباکو را مطرح کرده است.
نویسنده با اشاره به گفت و گوی مجیدی با ˈایرناˈ و خبرگزاری ˈایتار تاسˈ روسیه نوشته است: ایران در دوره اخیر مذاکراتی را با هیاتهای اروپایی در این زمینه داشته است.
به نوشته اولکرد، مجیدی تاکید کرده که ایران از گذرگاههای متفاوتی می تواند به اروپا گاز منتقل کند .
طرح خط لوله ناباکو در سال 2002 میلادی مطرح شد. اروپا می خواست با اجرایی کردن این خط لوله گازی ، وابستگی خود به انرژی از روسیه را کاهش دهد. قرار بود با این خط لوله، از مسیر ترکیه سالانه افزون بر 30 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا منتقل شود، ولی به علت فشارهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با هدف منع انتقال گاز از ایران و نامعلوم بودن دیگر منابع تامین گاز، این خط لوله مسکوت باقی ماند.
در طرح ناباکو شش شرکت حضور داشتند که در سال گذشته با کناره گیری شرکت آلمانی، تعداد شرکای آن کاهش یافت . در واقع شرکت آلمانی سهم خود را به شرکت اتریشی که یکی از بانیان اصلی طرح ناباکو بود، فروخت.
ترکیه نزدیک به 30 درصد سهم در این طرح دارد و بخش بزرگی از خط لوله ˈتاناپˈ نیز از قلمروی این کشور می گذرد.
طول خط لوله گاز ناباکو قرار است با اجرایی شدن ، گاز ایران و کشورهای آسیای مرکزی از طریق ایران، ترکیه و با عبور از بلغارستان، رومانی، مجارستان، اتریش به اروپا متصل شود. ظرفیت اسمی انتقال گاز از خط لوله ناباکو 30 میلیارد دلار برآورد شده که گفته می شود با توجه به نیاز 500 میلیارد مترمکعبی اروپا به گاز در صورت احیای دوباره این طرح، امکان تجدید نظر در افزایش ظرفیت انتقال گاز تا بیش از 42 میلیارد مترمکعب وجود دارد.
شرکای شرکت بین المللی ناباکو شامل شرکت ˈبوتاشˈ ترکیه، ˈاو.ام.ویˈ اتریش، ˈام.او.الˈ مجارستان، ˈترانس گازˈ رومانی و ˈبی.ئی.اچˈ بلغارستان و ˈآر.دبیلیو.ئیˈ آلمان است. شرکت آلمانی در اوایل سال گذشته از طرح کناره گیری و سهم خود را به شرکت اتریشی واگذار کرد.
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پس از روسیه دومین صادر کننده بزرگ گاز به ترکیه است.
گاز ایران از طریق خط لوله مستقیمی که بین دو کشور احداث شده به ترکیه منتقل می شود.
در کنار طرح ناباکو، همسو با آزادسازی بازار انرژی در ترکیه، موضوع فعال سازی بخش خصوصی در انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه نیز مطرح شده و گفته می شود یک شرکت ترکیه ای نیز توانسته در این زمینه مجوز لازم را از هیات دولت آنکارا در احداث خط لوله مستقیم بین ایران و ترکیه دریافت کند.
خاورم/2011**1651



23/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن