تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803866952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منابع زیر زمینی دشت سیستان آب مورد نیاز 300 سال مردم منطقه را تامین می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: منابع زیر زمینی دشت سیستان آب مورد نیاز 300 سال مردم منطقه را تامین می کند زابل- ایرنا- محقق و مدرس دانشگاه گفت : استخراج و بهره گیری درست و مناسب از بستر غنی سفره های آب زیرزمینی دشت سیستان می تواند آب مورد نیاز مردم این منطقه را برای 300 سال تامین کرد.


ˈمهدی کشته گرˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: سفره های زیر زمینی به عنوان منابع آبی مطمئن و قابل اتکا در زمان بحران برای توسعه صنعت و کشاورزی و آشامیدنی منطقه سیستان بشمار می رود.
وی با بیان اینکه سیستان سرزنده و شاداب دیروز، امروز به ماتم کده تبدیل شده است گفت: قهر طبیعت و فقدان تامین منابع آبی، مهم ترین دلیل حال و روز نه چندان خوش سرزمین اساطیری سیستان است.
وی اظهار داشت: اقتصاد سیستان از دیرباز بر پایه کشاورزی، دامداری و صیادی استوار بوده و برای رسیدن به شکوفایی در این مولفه ها نیاز شدید به آب دارد.
این محقق و استاد دانشگاه ادامه داد: همین وابستگی عمیق، کار را به جایی رسانده که سیستانیان در دوران پرآبی شاد و سرزنده و در دوران خشکسالی بدترین روزهای زندگی خود را سپری می کنند.
وی گفت: وابستگی به تامین آب از کشوری که نه ثبات سیاسی مشخصی دارد و نه بر پیمان های بین المللی متعهد است، شرایط زندگی را برای مردم سیستان دشوارتر کرده و این دل آزردگی تا بدان جا پیش رفته که بسیاری از اهالی این منطقه ترک دیار و سرزمین مادری شان کرده اند.
استاد دانشگاه اظهار داشت: آمار تکان دهنده سرشماری نفوس و مسکن در سال های 85 و 90 که نشان از مهاجرت 9 هزار نفر تنها از شهرستان هیرمند دارد و فرمانداری زابل نیز اعلام درباره نرخ مهاجرت در شش ماه نخست سال 92 اظهار نگرانی و شمار مهاجران سیستانی را پنج هزار خانواده اعلام کرده، حساسیت رسیدگی به شرایط زندگی مردم سیستان را دوچندان می کند.
کشته گر اضافه کرد: افزایش تمایل مردم سیستان به مهاجرت علاوه بر آنکه بر شیوه زندگی آنان نقش فزاینده ای دارد به دلیل خالی شدن یکی از استراتژیکی ترین مناطق کشور تهدیدات خاص خود را به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه منابع عظیم آبی در منطقه سیستان دست نخورده و بی توجه باقی مانده است تاکید کرد: شرایط نابسامان و حساس معیشت سیستانیان، کارشناسان را بر آن داشت تا راه های مختلفی برای برون رفت از این معضل را مورد بررسی قرار دهند.
استاد دانشگاه ادامه داد: به سبب آنکه اقتصاد سیستان وابستگی بسیار زیادی به آب دارد و این آب باید از آن سوی مرز تامین شود کارشناسان وزارت نیرو بر آن شدند راه حل هایی را مورد بررسی قرار دهند تا امکان تامین آب در داخل کشور فراهم شود.
وی همچنین با اشاره به نخستین گمانه زنی ها مبنی بر احتمال وجود سفره های زیر زمینی آب گفت: این گمانه در نهایت به این فرجام رسید که در اردیبهشت سال 92 با حضور نمایندگان وزارت نیرو مقرر شد تا شرکت آب منطقه ای سیستان وبلوچستان نسبت به انعقاد و انجام قرارداد بابت تامین آب از عمق زمین اقدام کند.
کشته گر افزود: در این اقدام مقرر شده بود تا یک شرکت خارجی با همکاری وزارت نیرو به آب منطقه ای استان معرفی و این نهاد حصول نتیجه آن را پیگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل این است که در مکاتبات ارسالی از سوی برخی ایرانیان خارج از کشور که کار مطالعه بر روی دشت سیستان را بر عهده داشتند و این امر بر آنان مسجل شده بود که افغانستان همکاری لازم را نخواهد داشت، نشان می دهد که در عمق بین 1200 تا 1800 متری زمین حجم عظیمی از منابع آبی موجود است.
این محقق ادامه داد: این حجم آب تا به اندازه ای است که می تواند به میزان چهار هزار و 500 لیتر بر ثانیه و به مدت 300 سال از آن آب استخراج کرد.
او اضافه کرد: این میزان آب به قدری است که برای مدت های طولانی سیستان را از معضلات امروز نجات خواهد داد این موضوع به عنوان یک منبع آبی مطمئن و قابل اتکا در زمان بحران، توسعه صنعت و کشاورزی را در پی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز در کل منطقه سیستان درباره میزان مصرف روزانه آب شرب مطرح می شود مقدار دو هزار لیتر بر ثانیه است یعنی نصف میزان ادعا شده برای برداشت از منابع زیر زمینی را تشکیل می دهد.
کشته گر گفت: حتی اگر این موضوعات مطرح شود که امکان دارد این حجم مایع موجود، آب غیرقابل شرب و بدون استفاده باشد یا این حجم عظیم مایع در عمق زمین سیستان مربوط به فرآورده های نفتی باشد مهم نیست، مهم آن است که آب وجود دارد و به روش های فعلی امکان تصفیه آن نیز مهیا است.
این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرد دولتمردان بار دیگر این موضوع بسیار مهم را در فعالیت های خود برای بهبود شرایط زندگی در سیستان مد نظر قرار دهند و به صورت شفاف موارد مطرح شده درباره آن را بررسی کنند.
وی بیان کرد: این طرح یکی از موارد قابل تاملی است که اگر به آن پرداخته شود بسیاری از مشکلات سیستان برای همیشه حل خواهد شد از این رو امیدواریم کاروان تدبیر و امید این موضوع مهم را مورد تدبیر ارزنده قرار دهد. ک/3
7312/7307 / 653



22/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن