تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820754771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمک به ارتش لبنان و بازار سمساری غربی - عربی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کمک به ارتش لبنان و بازار سمساری غربی - عربی بیروت – ایرنا – ارتش لبنان باید به کمک هایی بویژه تجهیزات و سلاح های پیشرفته نظامی برای مقابله با دشمنان لبنان بویژه تروریست های تکفیری دست یابد اما این کمک ها اکنون در« بازار سمساری غربی - عربی و معاملات پشت پرده » با مانع برخورد کرده است.


به گزارش ایرنا، 8 ماه قبل « میشل سلیمان» رییس جمهور سابق لبنان از موافقت « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی با پرداخت یک هبه سه میلیار دلاری به فرانسه برای فروش سلاح به ارتش لبنان خبر داد و ساعتی بعد ، سیل ستایش ها از پادشاه سعودی شروع و تصاویر او تحت عنوان « پادشاه خیرخواه» در سطح شهرهای لبنان نصب شد.
اکنون « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل بعداز 3 سال و 4 ماه ترک وطن با کمک یک میلیارد دلاری پادشاه سعودی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان به بیروت بازگشته است تا آن را شخصا بین آنها توزیع کند.
با اعلام این کمک البته این بار توسط سعد حریری، سناریو تکرار و بازار تشکر و سرفرود آوردن در مقابل پادشاه سعودی گرم شد.
منابع خبری گفته اند که سعد حریری تصمیم دارد 500 میلون دلار به ارتش، 400 میلیون دلار به نیروهای امنیت داخلی(پلیس) و یکصد میلیون دلار به نیروهای امنیتی بپردازد.
هرچند برخی طرف های سیاسی این کمک های ادعایی را نوعی بازارگرمی و به نوعی « رشوه» ارزیابی کرده اند اما گروه 8 مارس از جمله حزب الله تاکید کرده اند از هرگونه کمکی از هر کشور جهان به ارتش لبنان بجز رژیم صهیونیستی استقبال می کنند.
اکنون در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان بر این گزینه تاکید می شود که هدف از اعلام کمک یک میلیارد دلاری به معنای بسته شدن پرونده هبه 3 میلیارد دلاری است و این سخن سعد حریری مبنی بر اینکه امکان تحقق این هبه در دوسه سال آینده امکان پذیر نیست و بویژه اینکه فرانسه نمی تواند و یا نمی خواهد در این مدت سلاح ها را تحویل دهد، این گزینه را تقویت کرده است.
درهمین زمینه روزنامه لبنانی« السفیر» اخیرا با بیان اینکه « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه لبنان معتقد است اکنون زمان گشایش درهبه ملک عبدالله و تحویل سلاح ها به ارتش لبنان برای مقابله با گروه های تروریستی تکفیری است، نوشت: فرانسه باید مسئولیت خود را در تاخیر تحقق هبه پادشاه عربستان تحمل کند.
السفیر در عین حال به نقل از یک منبع دیپلماتیک در وزارت خارجه فرانسه نوشت: معامله سه میلیارد دلاری برای مسلح کردن ارتش لبنان محور نشست ها در دو پایتخت فرانسه و لبنان است و به دولت لبنان اطلاع توضیح داده ایم که مسئول تاخیر در امضای پروتکل معامله سلاح در درجه اول سعودی ها هستند.
این منبع فرانسوی افزود: بعداز دیدار یک هیات نظامی فرانسوی از لبنان در چند هفته قبل ، طرف فرانسوی بارها از وزارت دارایی عربستان ( بعداز انتقال پرونده از دفتر پادشاهی به وزارت دارایی) خواستار تعیین زمان برای ملاقات شد اما طرف سعودی تاکنون جوابی نداده است و از طریق سفارت فرانسه در ریاض دریافتیم که در ماه های تابستان امکان تماس با مقامات دولت عربستان بسیار سخت است زیرا بیشتر آنها در مرخصی و تعطیلات بسر می برند.
وی اضافه کرد: حتی برخی از مسئولان شرکت فرانسوی « اوداس» که مامور اجرای این معامله شده است در هفته های اخیر بارها به عربستان سعودی سفر کردند اما به دلایلی تاکنون نتوانسته اند پروتکل نهایی را امضا کنند.
این منبع فرانسوی به السفیر گفت که بخش مسئول در « الیزه» کاخ ریاست جمهوری فرانسه به « خالد التویجری» رییس دفتر پادشاهی عربستان مراجعه کرد و او در آخرین تماس وعده داد این پروتکل حداکثر در پایان ماه کنونی اوت امضا می شود.
السفیر در شماره امروز چهارشنبه خود نیز نوشت : درهمین زمینه منابع لبنانی که پرونده هبه 3 میلیاردلاری و معامله نظامی با فرانسه را پیگیری می کنند ، هشدار داده اند یک مقام لبنانی دارای روابط قوی و مستحکم با یکی از بزرگترین تجار سلاح در اروپا از جمله فرانسه، اکنون وارد این بازار سمساری شده است بویژه موضوع فروش قایق های تندرو فرانسوی به ارتش لبنان را پیگیری می کند.
این منابع به السفیر گفته اند که « یک دستگاه لبنانی برای جلوگیری از این معامله مداخله کرده اما تاکنون به نتیجه روشنی نرسیده است».
این منابع به دولت لبنان هم توصیه کرده اند که در این زمینه « با شفافیت» عمل کند زیرا ادامه این وضعیت شبهه هایی را ایجاد و اتهاماتی را در این معامله سلاح متوجه طرف هایی درعربستان سعودی ، فرانسه و لبنان کرده است.
به گفته این منابع السفیر،« عربستان سعودی ممکن است این وضعیت را بهانه ای برای لغو معامله قرار دهد و این به نفع لبنان نیست بویژه اینکه این سخن در پاریس شنیده شده که ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان خواستار تعویق این معامله تا بعداز انتخابات ریاست جمهوری است هر چند او این ادعا را بطور کلی رد کرده است».
این منابع تاکید کرده اند که « تسریع و یا تعویق معامله نظامی با فرانسه هیچ تاثیری در انتخاب رییس جمهوری لبنان ندارد».
السفیر نوشت: درجده یک خبرنگار از« سعود الفیصل» وزیرخارجه عربستان درباره گزارش اخیر ما در باره هبه 3 میلیارد دلاری عربستان سعودی و احتمال لغو آن سئوال کرد و او در جواب گفت که امنیت برای لبنان اهمیت زیادی دارد.
سعود الفیصل با بیان اینکه « کمک به موسسات امنیتی و سیاسی لبنان در جهت منافع امنیتی ملت لبنان و ثبات این کشور است»، افزود: امیدواریم رسانه های لبنانی به منافع لبنان ضربه نزنند.
خاورم ** 1324



22/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن