تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819856499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گشانی روستایی با بافت پلکانی در دامنه های الوند/ روستاهای هدف گردشگری همدان همچنان در برزخ بودجه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش تشریحی - تصویری مهر/
"گشانی" روستایی با بافت پلکانی در دامنه های الوند/ روستاهای هدف گردشگری همدان همچنان در برزخ بودجه
همدان - خبرگزاری مهر: همدان دارای 27 روستای هدف گردشگری است که روستای گشانی با بافت پلکانی و منحصر به فرد از جمله این روستا ها است، اما متاسفانه این روستا با داشتن ویژگی های منحصر به فرد فاقد امکانات خدماتی و رفاهی لازم برای جذب گردشگر و ماندگاری در آن است.



به گزارش خبرنگار مهر، یکی از جاذبه های هر منطقه و هر استانی که می تواند مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود بکشد وجود جاذبه های طبیعی و سنتی در آن منطقه است که روستاهای هدف گردشگری نیز جزو جاذبه های طبیعی و سنتی هر منطقه محسوب می شوند که استان همدان نیز به عنوان یکی از پنج شهر گردشگری ایران از این موضوع مستثنی نیست. طبیعت منحصر به فرد روستا های هدف گردشگری استان همدان، بافت تاریخی و سنتی روستا ها و محصولات متنوع این روستا ها از جمله مواردی است که می تواند به عنوان یک ظرفیت عظیم در گردشگری استان همدان محسوب شود. استان همدان دارای 27 روستای هدف گردشگری است که هر کدام از این روستا ها در شهرستان های استان همدان قرار دارند و از طرفی گردشگری و توسعه آن در استان همدان به عنوان یکی از اولویت های توسعه استان همدان مطرح شده که برای دست یابی به این هدف توجه به پتانسیل های مختلف استان همدان از جمله روستا های هدف گردشگری باید مد نظر قرار گیرد. اما متاسفانه با وجود این پتانسیل ارزشمند در استان همدان و تنوع مختلف روستا های هدف گردشگری استان همدان، آن طور که شایسته است به این روستا ها رسیدگی نشده است و روستا های هدف گردشگری استان همدان به جزء دو روستا فاقد امکانات رفاهی و خدماتی لازم برای جذب گردشگر است.

از جمله روستا های هدف گردشگری استان همدان می توان به روستای گشانی واقع در شهرستان تویسرکان اشاره کرد که خبرنگار مهر بازدیدی از این روستا داشته است. روستای گشانی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان ، در 25 کیلومتری شهر تویسرکان و35 کیلو متری شهر همدان از جاده گنجنامه واقع شده است. منطقه روستای گشانی با توجه به کوهستانی بودن آن در برگیرنده دره ها، ارتفاعات و باغات بوده و از چشم انداز های زیبا و منحصر به فردی برخوردار است و اراضی این روستا از شمال و شرق به ارتفاعات الوند و از غرب به اراضی روستای آرزووج و از جنوب به اراضی روستای سنجوزان منتهی می شود. هنگامی که وارد روستا می شوی خیابان ها و کوچه های سنگ فرش شده و چشمه ای که از وسط خیابان ها و کوچه های روستا عبور می کند توجه هر بییننده ای را به خود جلب می کند، بافت پلکانی زیبا و منحصر به فرد روستای گشانی و درختان گردو که اطراف روستا را پوشانده است از جمله ویژگی های این روستا است. اما با وجود این همه زیبایی نکته مهمی که در روستای هدف گردشگری گشانی به چشم می خورد نبود حتی یک تابلو راهنما برای گردشگر و نبود امکانات خدماتی مانند سرویس بهداشتی و یا سطل زباله و یک سری امکانات اولیه برای گردشگر و نبود امکانات اقامتی برای گردشگر است در صورتیکه اگر گردشگری وارد این روستا شود علاوه بر اینکه از امکانات خدماتی برخوردار نیست نمی تواند اطلاعاتی و یا راهنمایی از این روستا داشته باشد. چنانچه حتی اگر گردشگری ساعات شب به این روستا برسد چون روستا فاقد امکانات اقامتی بوده ناچار است جاده کوهستانی روستا را شبانه پیموده تا به مقصد برسد.

از طرفی اگر این روستا آن طور که باید شناخته شده باشد و زیر ساخت هایی چون امکانات خدماتی و رفاهی برای گردشگر فراهم شده باشد با وجود محصولاتی مانند گردو و آلو و صنایع دستی مانند فرش می تواند منبع درآمد و اشتغال برای روستاییان باشد. در همین زمینه سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: روستای گشانی دارای 120 هکتار اراضی آبی است و عمده محصولات کشاورزی این روستا گندم، جو و یونجه است. میثم الوندی با بیان اینکه مساحت باغات این روستا بیش از 18 هکتار است، افزود: درجنوب غربی روستای گشانی و فاصله 16 کیلومتری منطقه حفاظت شده خان گرمز قرار دارد. وی در ادامه سخنانش ابراز داشت: این روستا دارای 741 نفر جمعیت بوده و از طریق شهر های همدان، اسد آباد و تویسرکان با جاده ای آسفالت قابل دسترسی است. سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان با اشاره به اینکه فاصله روستا از شهر تویسرکان 17 کیلو متر است، عنوان داشت: باغات روستای گشانی دارای محصولاتی چون گردو، سیب، آلو و آلبالو است. الوندی ادامه داد: مهمترین ویژگی روستا بافت پلکانی و قدیمی روستا است که شیب عمومی آن از شمال به جنوب بیش از 20 درصد است. وی اظهار داشت: از نمای شرقی روستا به خوبی می توان بافت پلکانی روستا را مشاهده کرد و از ارتفاعات موجود در روستا می توان به کوه دره دراز در شمال روستا و یاروم تپه در شمال و تپه یاس در جنوب غربی اشاره کرد. سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان در مورد صنایع دستی مردم روستا گفت: با توجه به بافت سنتی و فرهنگ بومی و محلی روستای گشانی فرش و تولید ابزارآلات کشاورزی از دیگر صنایع دستی است.

الوندی با بیان اینکه این روستا در سال 87 به عنوان روستای هدف گردشگری استان همدان انتخاب شد در مورد تامین امکانات رفاهی و خدماتی برای گردشگر در روستای گشانی، افزود: در داخل روستا یکی از خانه های قدیمی روستا به عنوان خانه کاشانه انتخاب و در حال حاضر مرمت می شود و هنوز آماده نشده و برای کسب مجوز اقدام شده است. وی در این مورد عنوان داشت: از نظر امکانات رفاهی یک سرمایه گذار بخش خصوصی در گوشه پیل یک مجتمع تفریحی توریستی برای پذیرایی از مسافران ایجاد کرده است که نزدیک به دو سال است که راه اندازی شده است. مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در مورد برنامه های روستای هدف گردشگری گفت: مهمترین موضوع در رسیدگی به روستا های هدف گردشگری در استان همدان جذب سرمایه گذار است. ریحان سروش مقدم عنوان داشت: دولت کار سیاست گذاری و برنامه ریزی را انجام دهد و تامین فضا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم می کند. وی با اشاره به اینکه بخش دولتی تنها می تواند در جذب اعتبارات عمرانی دخیل شود، عنوان داشت: تسهیل دریافت تسهیلات برای سرمایه گذار بخش خصوصی از جمله مواردی برای روستا ها باید انجام داد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در مورد نبود امکانات رفاهی و خدماتی در روستای هدف گردشگری روستای گشانی و نبود تابلو راهنما در این روستا گفت: متاسفانه تا کنون در مورد روستای هدف گردشگری اقدام خاصی انجام نشده است. سروش مقدم ابراز داشت: روستای گشانی تویسرکان به دلیل جاذبه‌های ارزشمند مانند بافت پلکانی، فضای بکر و طبیعت زیبا و صنایع دستی به عنوان روستای گردشگری هدف شناخته شده است. وی متاسفانه برای روستاهای هدف گردشگری استان همدان تاکنون تامین اعتبار نشده و کاری هم در این روستا ها برای تامین زیر ساخت ها انجام نشده است. ریحان سروش مقدم با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری استان همدان تنها به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده اند و کاری در آنها انجام نشده است، بیان داشت: جذب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در روستا ها و ایجاد خانه و کاشانه در روستا ها با استفاده از خانه های روستایی از جمله اهداف برای روستا های هدف گردشگری است.

وی با تاکید بر اینکه باید بر روی روستا های هدف گردشگری بیش از پیش تمرکز داشته باشیم، افزود: امسال هم اعتباری برای روستا های هدف گردشگری تعلق نگرفته است و به دنبال جذب اعتبارات ملی در این زمینه هستیم و باید پیگیر این موضوع بود. مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه 27 روستای گردشگری در همدان وجود دارد که می توانند در صورت جذب سرمایه گذار موجب توسعه خدمات برای گردشگران باشند، گفت: همدان و روستاهای گردشگری آن با ظرفیت های بسیار و قدمتی همپای تاریخ، می تواند سهم به سزایی در توسعه گردشگری استان داشته باشد . سروش مقدم بیان داشت: سیمین، ورکانه، خاکو، حبشی، گشانی، گیان، علیصدر، کاج، پیروز، اشتران و قلعه جوق از جمله روستای هدف گردشگری در استان همدان هستند که در صورت معرفی بیشتر  آنها می توانند  جایی در بسته‌های سفری برای بازدید گردشگران باز کنند. سرمایه گذار بخش خصوصی که مجتمع تفریحی توریستی گوشه پیل را در کنار روستای گشانی ایجاد کرده بود، عنوان داشت: بنده با مشکلات فراوان این مجتمع را با سرمایه ای بیش از 900 میلیون تومان ایجاد کرده ایم که در حال حاضر ظرفیت پذیرایی 200 نفر را دارد. محمد سرتیپی ابراز داشت: فاز دوم و احداث سویئت های اقامتی از دیگر برنامه های مجتمع تفریحی توریستی گوشه پیل است.

نبود تابلو های راهنما در مسیر رسیدن به روستا و یا تابلویی برای وجود مجتمع تفریحی گردشگری گوشه پیل از دیگر نکاتی بود که باید مد نظر قرار داد. با توجه  به اهمیت توسعه گردشگری در استان همدان و از آنجا که روستا های هدف گردشگری به عنوان یکی از پتانسیل های گردشگری استان همدان محسوب می شوند توجه به زیر ساخت ها و امکانات خدماتی و رفاهی برای گردشگر در این روستا ها از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کرد.




۱۳۹۳/۵/۲۲ - ۰۹:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن