تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815396380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت قدرت تشخيص هنر خوب از بد را ندارد/ فعاليت هاي هنري اقتصادي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مرداد ۱۳۹۳ (۱۲:۳۱ب.ظ)
دولت قدرت تشخيص هنر خوب از بد را ندارد/ فعاليت هاي هنري اقتصادي مي شود با توجه به قابليت هاي فراوان در حوزه هاي فرهنگ و هنر بايد از ميراث غني کشور استفاده و صنايع دستي را از بعد اقتصادي ساماندهي و داراي ارزش افزوده کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سيد سپهر قاضي نوري دبير ستاد توسعه فناوري هاي نرم و هويت ساز در بين خبرنگاران با اشاره به فعاليت هاي اين مرکز اظهار داشت: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از زمان تاسيس تاکنون صرفا در حوزه هاي علوم پايه، مهندسي و تا حدي پزشکي ورود پيدا کرده بود و در نتيجه در مباحث و علوم هنري به کلي در اين معاونت به فراموشي سپرده شده بود.
وي ادادمه داد: امروز که در بحث فناوري هاي نرم مطرح مي شود اصحاب هنر هنوز با خبر نيستند و نمي دانند که اين معاونت اين گونه فعاليت ها شروع شده و تاکنون هر مقداري که براي آشناسازي هنرمندان تلاش شده نتوانستيم که اين حمايت ها را براي هنرمندانو عملي سازيم زيرا تاکنون افراد زيادي براي کمک و حمايت به سراغ اين معاونت نيامده اند.
معاونت سياست گذاري علوم و فناوري رياست جمهوري تصريح کرد: بايد شرکت ها و نهادهاي هنري با خبر شوند که اين معاونت وارد عرصه جديدي شده است و حمايت از حوزه هاي هنري نيز در دستور کار قرار گرفته است؛ در طوب سال هاي گذشته براي ماموريت هاي مهمي که مد نظر بود معاونت اقدام به تاسيس ستادهاي فناوري در 13 حوزه مهم کشور کرد.
وي افزود: اين ستادها در حوزه فناوري هاي نوظهور مانند فناوري زيستي و نانو، بخش هاي مهم مانند صنايع دريايي و هوايي، بخش هايي از جنس مشکلات کشور مانند بهينه سازي مصرف سوخت و خشکسالي کرده بود.
قاضي نوري با اشاره به اينکه اين ستاد عمده تمرکز خود بر علوم پايه بود، اظهار داشت: ستاد توسعه فناوريهاي نرم و هويت ساز فرض بر اينکه مي خواهد اقتصاد را وارد فعاليت هاي فرهنگي و هنري کند و اين جريان را عملياتي سازي کند اقدام به حمايت هاي کافي براي بخشهاي هنري و صنايع دستي کرده است.
وي افزود: منطق اين ستاد با ستادهاي ديگر کاملا متفاوت است و به علوم پايه کاري ندارد؛ قابليت هاي زيادي در حوزه فرهنگ و هنر است که بايد ميراث فرهنگي و صنايع دستي که جزء ميراث غني کشور است را بر اساس نيازهاي اقتصادي کشور ساماندهي کنيم که تاکنون اين اقدام اجرايي نشده است.
وي گفت: احتياج داريم که پتانسيل هاي بزرگ که در صنايع دستي و هنري کشور که دارا هستيم را تبديل به چرخه اقتصادي کنيم زيرا اگر اين فعاليت ها چرخه اقتصادي نداشته باشد صنايع دستي کشور مواجه با تعطيلي مي شود، بسياري از رشته هاي صنايع دستي کشور آثاري مابين هفت تا 10 هزار سال دارند و نبايد تاريخ اين رشته ها را فراموش کنيم.
قاضي نوري با اشاره به نقش پژوهش در صنايع هنري کشور گفت: در چند سال تصور بر آن بود که پژوهش تنها با منابع مالي دولتي امکان پذير است ولي امروزه شاهد آن هستيم که پژوهش تبديل به يک اقتصاد در کشور شده و بسياري از سرمايه گذاران با سرمايه گذاري در بخش هاي پژوهشي استفاده هاي اقتصادي زيادي را برده اند و ما مي خواهيم همين اتفاق در حوزه هنر نيز بيافتد.
وي تاکيد کرد: هنرمندان نبايد فقط محصولاتي را توليد کنند و سپس به فکر حمايت هاي دولتي باشند بلکه بايد فعاليت هاي هنري چرخه اقتصادي نيز داشته باشد.
وي افزود: با اشاره به اينکه هنر هم بايد اقتصادي شود، گفت: کشورمان در بخش هنر صاحب سبک بوده و در گذشته نيز در اوج خود قرار داشته امروز بايد با تجاري سازي در حوزه فرهنگ و هنر و همچنين اشتغالزايي مناسب و با حمايت از فروش اين نوع محصولات کشورمان را از اين بعد حمايت کنيم.
قاضي نوري با اشاره به ضعف دولت در اين حوزه گفت: در گذشته بودجه نيم درصدي را دستگاه هاي عمراني بايد صرف خريد صنايع دستي و محصولات هنري مي کردند، اين اقدام نتيجه موفقي نداشت زيرا دولت قدرت تشخيص هنر خوب از بد را ندارد. مامور خريد نمي تواند درک کند که هنر خوب چيزي هست يا اينکه مصرف کننده چه هنري را براي خريد مي پسندد.
دبير ستاد توسعه فناوري هاي نوم و هويت ساز با اشاره به حوزه هاي کاري و فعاليتي تحت حمايت اين سناد گفت: حوزه هاي نظير صنايع دستي، توريسم، ميراث فرهنگي، موزه داري، مکان هاي باستاني، فيلم، موسيقي و غيره تحت حمايت هاي ستاد قرار گرفته اند.
وي با اشاره به اينکه ستاد به دنبال رفع خلاء ها در حوزه هاي هنري است، تصريح کرد: طبق مطالعات انجام شده عمده ارزش افزوده در قبل از توليد يعني طراحي و پس از توليد يعني بازاريابي و فروش است؛ اما متاسفانه شاهد آن هستيم که 99 درصد سرمايه گذاري ها تنها در بخش توليد است و در بخش بازاريابي و فروش کمترين سرمايه گذاري را شاهد هستيم.
وي گفت: در دوره جديد و صنعت راهبردي معاونت هنوز در نقش خود به فعاليت در بخش علوم انساني به جمع بندي مناسب نرسيده است زيرا علاقه مندي نداريم پول و منابع را ابتدا خرج کنيم و سپس به يک جمع بندي کامل دست بيابيم .
قاضي نوري در پايان با اشاره به بسته هاي حمايتي ستاد نيز اشاره اي داشت و گفت: بسته هاي حمايتي تحت نظر ستاد شامل بسته طراحي، صادرات، برندينگ، اصالت فرهنگي، نوآوران در توسعه فناوري، نوآوران در حمايت از توليد مواد اوليه مورد نياز، نوسازي، توسعه بازار و ليزينگ، استانداردسازي و بسته توليد علم جزو بسته هاي حمايتي ستاد نام گرفته اند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن