تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821095434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات فرش روند رو به رشدي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مرداد ۱۳۹۳ (۱۱:۴۱ق.ظ)
رييس مرکز ملي فرش ايران: صادرات فرش روند رو به رشدي دارد رييس مرکز ملي فرش ايران گفت : صادرات فرش دستباف در سه ماهه ابتدايي امسال با 23.7 درصد افزايش روند رو به رشدي را طي کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، حميد کارگر در نشست خبري بيست و سومين نمايشگاه فرش دستباف ايران افزود : طي اين مدت 57.4 ميليون دلار فرش به خارج از کشور صادر شد و پيش بيني ما اين است که با توجه به برنامه هاي پيش رو و بهبود مناسبات سياسي با کشورها شاهد کم شدن بار تحريمها و رشد صادرات فرش دستباف باشيم و اميدواريم اين ميزان به 400 ميليون دلار در سال آينده برسد.
کارگر با بيان اينکه کمترين ميزان صادرات فرش در دهه هاي اخير با عدد 314 ميليون دلار در انتهاي سال 92 ثبت شده است گفت : هر چند سهم ايران همچنان بالاترين سهم صادرات فرش در جهان است اما برنامه هايي براي بهبود آن داريم که تبليغات ، برگزاري نمايشگاههاي تخصصي در خارج از کشور و اعزام و پذيرش هياتهاي تجاري جزو برنامه ها پيش روي ماست.
وي با برشمردن عوامل داخلي و خارجي تاثير گذار در کاهش صادرات اضافه کرد: بزرگترين مشکل ما تحريم واردات فرش ايران توسط آمريکا بود که از 4 سال گذشته واردات هر گونه فرش به اين کشور با مبدا ايران ممنوع شده بود در حالي که يک چهارم بازار صادراتي ما را شکل مي داد.
کارگر ادامه داد: اين تحريمها پيامدهاي غير مستقيمي هم داشت مثل افزايش هزينه هاي حمل و نقل و بيمه و .. وعلاوه بر اين درحوزه داخل هم مشکلاتي داشتيم مثل اجراي هدفمندي يارانه ها و افزايش هزينه هاي حاملهاي انرژي که باعث مي شد در بخش هايي شاهد کم شدن نظارت و کنترل بر توليد فرش دستباف باشيم و هزينه تمام شده بالا برود.
وي افزود: در کنار آن تغيير سبک و نياز و سليقه مصرف کنندگان در بازارهاي خارجي، نوسانات نرخ ارز، بحرانهاي سياسي کشورهاي عربي و وقوع رکود اقتصادي در کشورهاي اروپايي بازار صادرات فرش دستباف را به رکود کشاند.
رييس مرکز ملي فرش همچنين با اشاره به برگزاري بيست و سومين نمايشگاه فرش دستباف از يک تا 7 شهريور ماه گفت : برگزاري اين نمايشگاه طي سالهاي اخير رنگ و بوي تجاري پيدا کرده بود و با تاکيد مهندس نعمت زاده امسال بنا داريم جدا از جنبه هاي تجاري، وجوه فرهنگي و علمي نيز در فرش ديده شود و فارغ از فضاي تجارت صرف از جنبه هاي ديگر فرش نيز استفاده کنيم.
به گفته وي اين مرکز در نمايشگاه امسال برنامه هاي جنبي را نيز تدارک ديده که دعوت از 120 بازرگان و خريداران عمده فرش دستباف براي بازديد، دعوت از پژوهشگران خارجي در اين حوزه و نيز برگزاري کارگاههاي آموزشي با عناوين تجارت الکترونيک، مقررات تجارت بين المللي با تاکيد بر فرش دستباف، بيمه و سيستمهاي انبارداري، و فنون مذاکرات تجاري، و نيز سالن دکوراسيون و اجراي اپراي فرش و چهارمين جشنواره فرش برتر از جمله اين برنامه هاست.
کارگر همچنين از برگزاري همايش " فرش دستباف؛ برند ملي" در 5 شهريور ماه خبر داد و گفت: فرش ايران به لحاظ ويژگيهاي فرهنگي و هنري و دستاوردهاي تاريخي و .. اين قابليت را دارد که به عنوان برند ملي مطرح شود.
وي با بيان اينکه چين ديگر رقيب فرش ما نيست گفت: اکنون چين پنجمين وارد کننده فرش دستباف ايران شده و ميزان صادرات به اين کشور نسبت به سه ماهه ابتدايي سال گذشته 155 درصد رشد داشته است.
کارگر اظهار کرد: امارات و پاکستان از جمله برترين وارد کنندگان فرش دستباف ايران در صادرات مجدد براي بازار آمريکا هستند.
وي در زمينه شناسنامه دار کردن فرش دستباف ايران نيز افزود : اين موضوع هم موافقين و هم مخالفين جدي دارد اما ما موافق داشتن گواهي اصالت براي فرش هستيم.
اين مقام مسوول يکي از نقاط ضعف اين صنعت را نبود آمار دقيق اعلام کرد و افزود : هيچ مبناي آماري دقيقي نداريم اما با استفاده از شاخصه هايي براي رصد آمار از جمله کارتهاي شناسايي قاليبافي صادر شده و اتحاديه هاي فعال و تعداد اعضا، ميزان واردات و مصرف مواد اوليه، تخمين زده شده که در کشور حدود 3 ميليون متر مربع توليد سالانه فرش دستباف باشد که دو سوم صادر و يک سوم به مصرف داخلي مي رسد.
وي همچنين در ادامه با اشاره به کاهش وزني صادرات فرش دستباف گفت: اين اتفاق لزوما اتفاق بدي نيست چرا که معني آن اين است که ما توانسته ايم فرشهاي نفيس بيشتري صادر کنيم که با وزن کمتر، ارزآوري بيشتري دارند.
کارگر تصريح کرد: پرداخت نقدينگي مستقيم به قاليبافان بخشي از بافندگان را از اين گردونه خارج کرد و بنابر اين تاکيد دارم که حمايت از قاليبافان و اختصاص تسهيلات و يارانه ها بايد به توليد تعلق بگيرد و در تفاهم نامه اخير با صندوق مهر رضا هم پشتيبانان توليد را هدف گرفتيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن