تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819560947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار گرم لواشک فروشی ها در حاشیه جاده های خراسان شمالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بازار گرم لواشک فروشی ها در حاشیه جاده های خراسان شمالی بجنورد - ایرنا - بازار فصلی لواشک فروشی ها در حاشیه جاده های اصلی خراسان شمالی رونق زیادی یافته به طوریکه آن ها در فاصله های نزدیک بساط خود را پهن کرده اند.


به گزارش ایرنا، لواشک فروشان که بخشی از حاشیه جاده را به تصرف خود درمی آورند بساط خود را در این محدوده پهن کرده وبا علامت دادن ها پی در پی سبب حواس پرتی رانندگان می شوند.
اوج فعالیت این قشر از جامعه روزهای گرم تابستان است که به همراه دیگر روستاییان عرضه کننده محصولات باغی اقدام به فروش محصول خود می کنند.
بساط لواشک فروشان که بیشتر در مسیر آشخانه – بجنورد جایی که بیشترین باغ های استان در این مسیر قرار دارد، از صبح زود آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد.
بیشتر لواشک فروشان در حاشیه جاده ای استان را گروه های سنی جوانان و نوجوانان و در برخی موارد بانوان مسن تشکیل می دهند که سبب گسترش این نوع حرفه بدون نظارت متولیان امر شده است.
هرچند این حرفه خطرات ناشی از جانمایی نامناسب در حاشیه جاده ها یا غیر بهداشتی بودن آن برای سلامت خریداران دارد ولی آویز کردن آن بر روی ریسمان جلوه خاصی به این مسیرها داده است.
مسافران و زائران حرم رضوی که از مسیرهای اصلی خراسان شمالی تردد می کنند با توقف خودروهای خود در حاشیه جاده دقایقی را به اصطلاح هوا عوض کرده و خستگی را می گیرند.
علاوه بر این، مسوولان راه و شهرسازی خراسان شمالی از استقرار فروشندگان لواشک در حاشیه جاده ها بدون در نظر گرفتن امنیت خود و خودروهای عبوری، نگران هستند.
آن ها می گویند: جانمایی نادرست لواشک فروشی ها و فروشندگان میوه های فصلی در حاشیه جاده ها، خطرات زیادی را متوجه خودروهای عبوری و همچنین فروشندگان می کند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی عرضه محصولات باغی در حاشیه جاده های اصلی استان را خطر جدی در وقوع تصادفات عنوان کرد و گفت: در هر مسیری از جاده های استان گروهی به صورت خودسر بساط فروش محصولات باغی را برپا کرده اند.
ˈعلی اصغر بدیعی مقدمˈ افزود: امروز عرضه لواشک در حاشیه ها جاده های استان به جمع فروشندگان محصولات باغی افزوده شده که مشکلات را دوچندان کرده است.
وی گفت: رها کردن فروشندگان محصولات باغی و لواشک فروشان در حاشیه جاده های استان خطرساز شده و لازم است برای ساماندهی این قشر با همکاری نهادهای مرتبط اقدام شود.
بدیعی مقدم نقش دهیاران و بخشداران در رفع این معضل در حاشیه جاده های استان را بسیار موثر در ساماندهی فروشندگان محصولات باغی و لواشک فروشان دانست و افزود: این اداره کل آمادگی همکاری برای رفع خطرسازی آن ها دارد.
یک کارشناس مسوول در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: عرضه لواشک در حاشیه جاده ها غیربهداشتی است.
دکتر ˈمحسن رعناییˈ اظهار کرد: عرضه موادغذایی به صورت فله، بهداشتی بودن یا نبودن آن نیاز به بررسی ندارد و طبق قانون بهداشتی نیست.
وی افزود: اکنون هم آویزکردن لواشک در فضای باز و فروش آن در حاشیه جاده های استان که با گذر خودروها، گرد و خاک روی آن می نشیند، جای سووال دارد.
معاون سیاسی امینتی استاندار خراسان شمالی نیز در نشست اخیر ستاد هماهنگی سفرهای استانی از دانشگاه علوم پزشکی استان خواست این موضوع را پی گیری و با هماهنگی فرمانداران نسبت به جانمایی و ساماندهی فروشندگان لواشک و سایر محصولات باغی در حاشیه جاده اقدام کنند.
ˈمحمدرحیم نوروزیانˈ با اشاره به این که بیشتر فروشندگان حاشیه جاده در این استان از این طریق امرار معاش می کنند، افزود: بحث اشتغال این افراد در ساماندهی اتخاذ و تصمیم درست نیز در این زمینه گرفته شود.
خراسان شمالی واقع در شمالشرق کشور هر ساله در فصل تابستان گردشگران و زائران بی شمار از اقصی نقاط کشور از محورهای ارتباطی استان به ویژه جنگل گلستان – بجنورد – فاروج برای حضور در مناطق گردشگری شمال و زیارتی مشهد مقدس گذر می کنند.
شغل عمده روستاییان حاشیه جاده های اصلی خراسان شمالی باغداری است و به دلیل آن ها هنگام شروع مسافرت ها اقدام به پهن کردن بساط خود در مسیر تردد گردشگران و زائران بجنورد – جنگل گلستان و بجنورد- فاروج می کنند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که افزون بر 300 هزار هکتار آن اراضی زراعی و حدود 40 هزار هکتار باغ است.ک/4
623/330



19/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن