تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819109140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبرنگاران خراسان شمالی، تلاش با کمترین مزد و مواجب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خبرنگاران خراسان شمالی، تلاش با کمترین مزد و مواجب بجنورد - ایرنا - خبرنگاران خراسان شمالی سالهاست با رنج و مشقت بار خبری این استان نوپا را به دوش می کشند و حال آنکه به دلیل نداشتن درآمد مناسب به تلاشگرانی بی مزد و مواجبند که تنها عشق به کار اطلاع رسانی تحمل این بار را بر آنان هموار کرده است.


به گزارش ایرنا، اکنون فعالان عرصه خبر در استان خراسان شمالی، نه تنها در این دیار خسته از ناملایمات، بار اطلاع رسانی را بر دوش می کشند، بلکه باید غم نداشتن اجاره خانه، معیشت خانواده و سایر مشکلات روزمره زندگی را نیز با خود حمل کنند.
اگرچه در سنوات گذشته حمایت های بیمه ای و مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنه ای از امید، هر چند کوچک را برای خبرنگاران ایجاد کرده بود؛ ولی کم سو شدن این حمایت ها در سال های اخیر می رود تا این روزنه تنگ را نیز به روی آنان ببندد.
سرپرست خبرگزاری مهر در استان خراسان شمالی مهمترین مشکل خبرنگاران این استان را غم بی پولی برای امرار معاش، عدم برخورداری از حمایت های بیمه ای و بی سامانی زحمت کشان این عرصه می داند.
ˈعلی خادمیˈ در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی می گوید: امروز خبرنگاران استان خراسان شمالی در حالی رنج و مشقت اطلاع رسانی را در این استان نوپا متحمل می شوند که از کمترین امکانات و تجهیزات خبری و معیشتی برخوردارند.
وی اضافه می کند: اکثر خبرنگاران خراسان شمالی فاقد پوشش بیمه ای و دستمزد ماهانه ثابت بوده و این افراد به صورت حق الزحمه ای ماهانه دستمزد ناچیزی از مطبوعات و خبرگزاری ها می گیرند و در صورت نبود خبر نیز دستمزدی ندارند.
وی افزود: در کنار نداشتن دستمزد ثابت، عدم پوشش بیمه ای نیز به آن اضافه شده که رنج بار اطلاع رسانی را برای این گروه بیشتر کرده و آنها در صورت بروز حوادث و یا از کارافتادگی از هیچ درآمدی برخوردار نیستند.
مدیر مسوول هفته نامه نسیم خراسان شمالی می گوید: پیش تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز خبرنگار کمک های مالی اندکی به خبرنگاران داشت و در قالب بیمه هنرمندان و نویسندان از این قشر حمایت بیمه ای نیز می کرد که این حمایتها نیز کمرنگ شده است.
خادمی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یارانه هر چند ناچیز از مطبوعات و نشریات محلی حمایت مالی دارد، ولی خبرنگاران از هیچ یک از این مزایا برخوردار نیستند و باید در این بخش این وزارتخانه اقدامی جدی داشته باشد.
سرپرست دفتر نمایندگی خبرگزاری رسا در خراسان شمالی نیز نداشتن دستمزد ثابت را مهمترین مشکل خبرنگاران می داند.
ˈهادی رحیمیˈ بر این باور است که عدم تامین معیشت خبرنگاران به خصوص در استان های نوپا و ضعیفی چون خراسان شمالی، بر اطلاع رسانی نیز تاثیر گذاشته و کیفیت کار خبری را کاهش داده است.
وی افزود: به نظر می رسد باید دستگاه های متولی در امر اطلاع رسانی و خبری در زمینه ساماندهی خبرنگاران و دستمزد آنها راهکارهایی را پیش بینی کنند تا قلم از سوی برخی سودجویان در خدمت گرفته نشود.
مشاور سابق رسانه ای استاندار خراسان شمالی نیز نداشتن دستمزد حداقلی، عدم برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی و نبود متولی برای ساماندهی را مهمترین مشکل خبرنگاران می داند.
ˈعلی قلیزادهˈ اظهارکرد: این مشکلات موجب شده تا خبرنگاران استان بیشتر در اطلاع رسانی به مسایل ریز و کوچک بپردازند و خبرهای دریافتی و یا رونویسی از روی دست دیگران را در دستور کار خود قرار دهند.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد باید مجلس شورای اسلامی و دولت با همکاری یکدیگر با تدوین قوانین و یا دستورالعمل هایی بحث ساماندهی خبرنگاران را در دستور کار قرار داده و با ارایه دستمزد حداقلی راهکاری برای رفع مشکلات رکن چهارم دموکراسی در کشور ارایه دهند.
رییس انجمن صنفی خبرنگاران خراسان شمالی می گوید: خبرنگارانی که از حداقل دستمزد تعیین شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز محرومند، نمی توانند در عرصه اطلاع رسانی درست کار کرده و رابط بین دولت و مردم باشند.
قلیزاده معتقد است: دولت و به تبع آن دستگاه های ذیربط در استان ها می توانند با دادن مکان برای دفاتر خبرگزاری ها تا حدودی دفاتر نمایندگی این رسانه ها را یاری دهند و آنها نیز بتوانند از صرفه جویی در این بخش به خبرنگارانشان کمک کنند.
وی تعداد دست اندرکاران عرصه خبری در استان خراسان شمالی را 200 نفر اعلام کرد که 25 درصد آنان در بخش خبری فعالیت دارند. ک/4
2712/626



16/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن