تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819906278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبحانی:پیش گرفتن سیاست اعتدال از سوی دولت ها پایانی بر بحران خاورمیانه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سبحانی:پیش گرفتن سیاست اعتدال از سوی دولت ها پایانی بر بحران خاورمیانه است تهران-ایرنا-این کارشناس مسایل بین الملل معتقد است که مدل ایران در تعامل گروه های سیاسی ،توافق بر سر تشکیل یک دولت مورد قبول همه طیف ها و همچنین پیش گرفتن سیاست اعتدال می تواند آرامش را به کشورهای خاورمیانه از جمله عراق بازگرداند.


«محمدعلی سبحانی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره راه حل پایان بحران در خاورمیانه و عراق اظهار داشت: وقتی ایران در چند سال گذشته با مشکلاتی داخلی درگیر بود، در یک تفاهم جامع میان حاکمیت و مردم دولت اعتدال سرکار آمد که اصولگرایان و اصلاح طلبان را پای صندوق های رای آورد.
وی افزود: نتیجه این تعامل این شد که طیف گسترده ای از اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان بر سر تشکیل یک دولت اعتدالی توافق کردند تا کشور را از احتمال بروز مشکلات و خشونت نجات دهند.
مشاور وزیرامورخارجه گفت: ما می توانیم بگوییم پیش گرفتن سیاست اعتدال و تعامل مانند مدل ایران برای منطقه و عراق می تواند بهترین راه حل برای بازگشت آرامش به خاورمیانه باشد.
به گفته این کارشناس مسایل سیاسی، به این ترتیب گروه های مختلف می توانند همدیگر را در شرایط متعادل تحمل کنند و برای منافع ملی با یکدیگر همکاری کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره ورود نیروهای نظامی آمریکا به بحران عراق،اظهار داشت:دولت آمریکا نسبت به عراق از هر منظری که بخواهیم نگاه کنیم، کشور اشغالگر محسوب می شود.
سفیر سابق ایران در لبنان افزود:دولت های اشغالگر حتی اگر در چارچوب وظایف حقوق بین الملل هم تعریف شده باشند، وظیفه دارند بعد از اشغال و تغییر شرایط امنیت و صلح را در این کشورها فراهم کنند.
این کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد: این امر می تواند مبنایی باشد که آمریکایی ها نتوانند نسبت به مشکلات امنیتی گسترده در عراق بی تفاوت باشند.ضمن اینکه این کشور با دولت عراق توافقنامه های متعدد امنیتی نیز دارد.
به گفته سبحانی، اینکه آمریکا زود و یا دیر برای مقابله با نیروهای تروریست داعش وارد شده است به توافق با عراق بستگی دارد و تنها دولت عراق است که می تواند نسبت به این موضوع گلایه مند باشد.
این دیپلمات سابق خاطرنشان کرد:از همان آغاز بحران و حمله گروه داعش، دولت عراق متقاضی دخالت آمریکا برای مقابله با این نیروها بود و دلیل آن هم وجود توافقنامه های نظامی با این کشور بود و در واقع تامین امنیت عراق و کمک به دولت مرکزی وظیفه آمریکا است.
مشاور وزیر امور خارجه عنوان کرد:نکته دیگر این است که ما به عنوان ایران تا این لحظه سیاست منطقه ای خوبی داشته ایم.هرگونه ورود ایران در مساله عراق منجر به حساسیت های بیشتر می شود.
سبحانی با بیان اینکه تفاوت و تنوع قومیتی مذهبی در عراق شرایط این کشور را دشوارتر و پیچیده تر کرده است، افزود:جمهوری اسلامی ایران از زمان شکل گیری بحران عراق سیاست صحیحی را پیش گرفته است،چرا که هرگونه ورود ایران به این کشور به افزایش حساسیت ها در عراق دامن می زد، اما این موضوع درباره آمریکا کمتر است.
وی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین ریشه های بروز بحران در عراق توضیح داد: بروز بحران در عراق و حتی خاورمیانه پیچیدگی ها و دشواری های بسیاری دارد، اگر بخواهیم به ریشه این مسایل بپردازیم من یکی از عمده ترین دلایل آن را اختلافات فرقه ای و مذهبی در این کشور می دانم.
سفیر اسبق ایران در سوریه، فرقه گرایی را ناشی از جهل و نادانی دانست و گفت: این عامل باعث می شود که به جای پرداختن به مسایل ملی ،توسعه و رشد دموکراسی ،تمام نیرو و انرژی مردم و گروه های فعال به مقابله مذهبی با یکدیگر صرف شود.
وی اشغال عراق توسط آمریکا را عامل دوم در بروز بحران عراق دانست و توضیح داد: این اتفاق در هر شکلی که صورت بگیرد ،حساسیت ملت ها را برمی انگیزد و مخالفت ها را افزایش می دهد و نتیجه این می شود که شاهد آشوب و بحران در عراق هستیم.
به گفته وی، اشغال ایجاد عکس العمل،بی انگیزگی در نیروهای ملی و تقویت حس تحقیر می کند و شرایط کشور را ناپایدار می کند.علاوه براین طبیعی است که از نتایج اشغال از بین رفتن قدرت نظامی است.
سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه ملت های منطقه اگر بخواهند سرنوشت کشورشان دچارمشکل نشود،نباید زمینه اشغال را فراهم کنند، عنوان کرد: از راه مشارکت به یک دولت دموکراتیک برسند و نیرویشان را به جای درگیری با نیروی خارجی باید صرف اختلافات درونی کنند.
کارشناس مسایل بین المللی مقابله دولت های دیکتاتوری با خواسته ها و مطالبات دموکراتیک مردم در کشورهای خاورمیانه عامل مهم سوم در بروز ناآرامی در منطقه دانست و گفت: این امر مانع از مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان و ایجاد آرامش و ثبات در کشور می شود.
یادآورشد:بنابراین اگر به دنبال راه حل برای پایان بحران ها و آشوب ها در خاورمیانه از جمله عراق هستیم ،به نظرم آن راه حل بازگشت به مشارکت، تساهل در سطح جامعه و سیاست تعادل و اصلاح طلبی است.
سیام4**9173** 1418



19/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن