تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820329378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرده‌خوانی و نقالی هنری مبتنی بر معرفت و تفکر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پرده‌خوانی و نقالی هنری مبتنی بر معرفت و تفکر است خبر گزاری پانا:مرشد محسن میرزاعلی گفت: اولین درس نقالی و پرده‌خوانی معرفت و خودشناسی است و زمانی موفق می‌شویم که به خود و به تاثیر کار خود ایمان داشته باشیم.
۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد ساعت 12:44



به گزارش پانا به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، مرشد محسن میرزاعلی با حضور در کارگاه آموزش پرده‌خوانی و نقالی کانون کرمان اظهار داشت: نقل یعنی گفتن، نقال کسی است که گفتن را بلد است و برای مردم می‌‌گوید و از زمان پارت‌ها تا امروز نقالی وجود داشته است؛ حتی 4 نقال هم در شاه‌نامه داشته‌ایم و خود فردوسی هم نقال بوده است.
میرزاعلی توجه به مسایل روز را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرده‌خوان دانست و گفت: اگر پرده‌خوان و نقال موقعیت‌شناسی و مخاطب‌محوری را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهد، بدون شک در کارش موفق خواهد بود.
وی زمان، مکان و یاران را سه عنصر مهم در نقالی و پرده‌خوانی برشمرد و افزود: توجه به موقعیت فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و حتی گروه سنی مخاطبان از عوامل موفقیت در این کار است و هنرمند پرده‌خوان باید در موقعیت‌شناسی و مسایل روان‌شناختی مهارت داشته باشد، تا آن‌چه را که ویژگی مهم این هنر است، یعنی تهذیب اخلاقی و روحی در مخاطب خود ایجاد کند.
مرشد میرزاعلی با بیان این‌که پرده‌خوانی مجموعه‌ای کامل از هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، فن بیان، صدای خوش، قصه‌گویی و هنر بدن است، افزود: تسلط کامل بر این فنون و تکنیک‌ها، لازمه‌ی موفقیت و تاثیرگذاری این هنر بر مخاطبان است.
وی، استعداد درونی در کنار تمرین و تجربه را از مهم‌ترین عوامل موفقیت در هنر نقالی و پرده‌خوانی دانست و گفت: یک نقال خوب باید بتواند با تک تک افراد ارتباط برقرار کند و از آن‌چه بیان می‌کند در ذهن مخاطب تصویرسازی کند.
این مرشد با تاکید بر این‌که باید به فرهنگ و ارزش‌های‌مان بها دهیم، ابراز داشت: هنر نقالی در واقع بها دادن به ارزش‌هاست، چراکه در این کار به هیچ فرقه، مذهب و فرهنگی اهانت نمی‌شود، بلکه با نقل و روایت می‌توان از هر اتفاق درس گرفت.
وی، در بیان تفاوت بین نقالی و پرده‌خوانی، با اشاره به این‌که نقالی از شاه‌نامه می‌گوید و پرده‌خوانی از عاشورا و وقایع مذهبی، معتقد است: ۳۶۵ داستان در شاه‌نامه برای هر روز با ابیات و اشعار فردوسی که مناسب نقالی باشد، وجود دارد.
این هنرمند نقال با بیان این‌که نقالی و پرده‌خوانی هنری است که سینه به سینه منتقل شده است، تصریح کرد: نقالی و پرده‌خوانی هنری دشوار است، اما با تمرین و تحقیق و پژوهش در این حوزه می‌توان این هنر سنتی و اصیل ایرانی را برای نسل‌های آینده زنده نگه داشت.
مرشد محسن میرزاعلی، با اعتقاد به این که پرده‌خوانی و نقالی هنری مبتنی بر معرفت و تفکر است، اذعان داشت: اولین درس نقالی و پرده‌خوانی معرفت و خودشناسی است و زمانی موفق می‌شویم که به خود و به تاثیر کار خود ایمان داشته باشیم.
وی با بیان این‌که تفکر کودکان متفاوت با بزرگ‌سالان است، یادآور شد: مربیان کانون که با کودکان و نوجوانان ارتباط مستقیم دارند، می‌توانند در زنده نگه داشتن این هنر اصیل بسیار مؤثر باشند.
لازم به ذکر است کارگاه آموزش پرده‌خوانی و نقالی به همت واحد کارشناسی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با حضور نقال و پرده‌خوان برجسته مرشد محسن میرزاعلی و بیش از 50 نفر از مربیان و کارشناسان کانون کرمان در کانون شماره 5 برگزار شد.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن