تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821227668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوغان در یک قدمی پیروزی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امروز برگزار شد؛ اردوغان در یک قدمی پیروزی خبرگزاری پانا: ترک ها دیگر رویای پیوستن به اتحادیه اروپا را از سر بیرون کرده اند، بحران اقتصادی اتحادیه اروپا تردیدهایشان را بیشتر کرد و اردوغان هم با کنایه گفت:˝ بیشتر، این اتحادیه اروپاست که به ترکیه نیاز دارد و نه بر عکس˝ آنکارا پس از نخست وزیری اردوغان در سال 2002 به سرعت مسیر رشد اقتصادی را طی کرد و اگر در آن روزها نخست وزیر ترکیه حاضر بود برای بدست آوردن دل اروپایی ها حتی از دیدگاه هایش درباره حجاب عقب نشینی کند و جایزه کمیته آمریکاییان یهودی را با رغبت بپذیرد حالا دیگر آشکارا آموزه های کمال آتاتورک را زیر پا می گذارد و حتی قرائت اسلامی ˝فتح الله گولن˝ را نیز برای جامعه ترکیه ناکافی می داند. در حالی که ده سال پیش 73 درصد مردم این کشور خواهان پیوستن به این اتحادیه بودند امروزه تنها 44 درصد نسبت به اتحادیه اروپا اشتیاق نشان می دهند.
۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد ساعت 12:39



به گزارش خبرنگار بین الملل پانا، انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه امروز در سراسر این کشور برگزار می شود و طبق پیش بینی ها 53 میلیون نفر در این انتخابات از میان رجب طیب اردوغان نامزد حزب عدالت و توسعه، اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی و نامزد مشترک حزب مردم جمهوری خواه و جنبش ناسیونالیسم و همچنین صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب مردم دموکراتیک یک نفر را بر می گزینند. مطابق آخرین نظر سنجی ها اردوغان به نحو چشمگیری دست بالا را در میان نامزدهای انتخاباتی دارد و انتظار می رود او پس از 12 سال نخست وزیری و زمانی که مطابق قانون اساسی دیگر نمی تواند برای تصدی این پست نامزد شود به عنوان رئیس جمهور ترکیه برای حداقل 5 سال آینده سیاست های خود را پیش ببرد.
اردوغان اکنون بیش از همه بر روی موفقیت های اقتصادی اش مانور می دهد، میزان واردات ترکیه از سال ها پیش بیش از صادرات آن است و کسری تراز تجاری این کشور از 16 میلیلارد به 84 میلیارد دلار در سال 2012 افزایش یافته است.
کنار زدن ژنرال های سکولار نیز از دیگر دستاوردهای چندسال اخیر اردوغان است، اشپیگل در گزارشی درباره اقدامات اردوغان در اینباره می نویسد: "با روی کار آمدن اردوغان، نظامیان کمالیست سکولار با نگرانی او را زیر نظر داشتند اما به این دلیل که اردوغان به اتحادیه اروپا نزدیک می شد و صحبتی از اسلامی کردن کشور به میان نمی آورد آنها نیز تا مدتها واکنشی در برابر وی نشان ندادند. اما بعدها یعنی در سال 2007 بود که ژنرال ها متوجه شدند قدرت اردوغان یک خطر جدی محسوب می شود. دلیل آن هم اظهار تمایل جدی و اصرار اردوغان در مورد انتخاب رفیق حزبی اش یعنی عبداله گل به ریاست جمهوری ترکیه بود. بدین ترتیب ژنرال ها طرح یک کودتا علیه وی را ریختند که البته با واکنش سریع اردوغان روبرو شدند. اردوغان آشکارا نظامیان را ملامت می کرد و سه ماه بعد عبداله گل را روی صندلی ریاست جمهوری نشاند و بدین ترتیب آن پسرک فقیر و سرکش محله کاظم پاشا توانست ژنرال های قدرتمند را ناکام کند."
هرچند در سال های اخیر کاهش رشد اقتصادی ترکیه به 3 درصد و نیز بحران قزی پارک توانسته است محبوبیت اردوغان را با چالشی جدی مواجه کند اما به نظر می رسد نخست وزیر بلند پرواز ترکیه تنها از این دو حوزه مورد انتقاد واقع نمی شود. اردوغان در ماه های اخیر دو متحد سابق خود یعنی "فتح الله گولن" که نفوذ زیادی در قوه قضاییه این کشور دارد و نیز عبدالله گل رئیس جمهور فعلی را نیز به چالش طلبید. مبارزه ای که برای او ارزان تمام نشد و کوتاه زمانی بعد نیروهای پلیس پنجاه عضو حزب عدالت و توسعه و از جمله پسران سه تن از وزرای دولت را به اتهام فساد مالی بازداشت کردند. رهبری این اقدام نیز با دادستان های ترکیه بود، همان کسانی که آشکارا به جنبش گولن وابسته بوده یا به آن تعلق خاطر داشتند. در نهایت آنها بلال پسر اردوغان را نیز به اتهام فساد بازداشت کردند.
اگرچه که اردوغان پس از این جریان نیمی از اعضای کابینه خود را تغییر داد اما هرگز حاضر نشد توضیحی در مورد این رسوایی های مالی ارائه دهد. او به گونه ای رفتار کرد که گویی هرگز با جنبش گولن همکاری نداشته است و در بهار سال جاری بود که شمار زیادی از افراد ارگنکون از زندان آزاد شده و جالب آن که نخست وزیر از دادگاه های ارگنکون به عنوان دسیسه جنبش گولن علیه ارتش یاد کرد.
به هر حال به نظر می رسد مطابق نظر سنجی ها و با تمام مشکلات یاد شده اردوغان به لطف محبوبیتش در میان توده های جامعه ترکیه و نیز شخصیت کاریزماتیکش علی رغم سیاست خارجی فاجعه بار و نیز استبداد رای اثبات شده شانس بالایی برای بدست آوردن پست ریاست جمهوری دارد به گونه ای که تحلیلگران از مدت ها پیش جلوس او بر صندلی ریاست جمهوری را حتمی می دانستند. حال باید منتظر ماند و دید موانعی که اردوغان برای رسیدن به این پست آن ها را نادیده گرفت در آینده ترکیه چه سرنوشتی را برای وی و این کشور آسیایی – اروپایی رغم خواهد زد.  











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن