تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805617290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا آسمان ایران امنیت ترین فضای خاورمیانه است؟


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: چرا آسمان ایران امنیت ترین فضای خاورمیانه است؟


هم اکنون امنیت پروازهای عبوری بیش از ۶۵۰ هواپیما از فضای کشور به بهترین نحو انجام می شود. این یک نمره بسیار بالایی در بخش هوانوردی و ایجاد امنیت برای هواپیماهای کشوری و لشکری است. پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر؛ گروه سیاسی: فرمانده پدافند هوایی خاتم الانبیا امروز شنبه هجدهم مرداد ماه به خبرنگار ما گفت: بر اساس اعلام سازمان بین المللی هوانوردی ایکائو فضای جمهوری اسلامی ایران امن ترین فضا در منطقه خاورمیانه است. سردار فرزاد اسماعیلی با بیان این خبر گفت: این هم یکی دیگر از افتخارهای شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور است که به آن اذعان شده است.   سردار اسماعیلی افزود: هم اکنون امنیت پروازهای عبوری بیش از 650 هواپیما از فضای کشور به بهترین نحو انجام می شود. این یک نمره بسیار بالایی در بخش هوانوردی و ایجاد امنیت برای هواپیماهای کشوری و لشکری است. وی از ظرفیت بیشتر سیستم های ناوبری جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات خبر داد.
امیر اسماعیلی افزود: انسجام بین پنج عضو هدایت کننده هوافضای جمهوری اسلامی ایران از جمله پدافند هوایی خاتم الانبیاء، سپاه ،نیروی هوایی ارتش ، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور باعث ایجاد فضایی کاملا امن و مطمئن برای پروازهای عبوری شده است.

برای ایجاد امنیت در آسمان یک کشور چه عناصری لازم است؟ بنا به تاکید و دستور مقام معظم رهبری و با پیش بینی به موقع ایشان، از سال های گذشته قرارگاه پدافند خاتم الانبیا به عنوان نیروی چهارم دفاعی کشور به مجموعه نظامی و دفاعی ایران اضافه شد. قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) که در ساختار سازمانی قبلی هدایت وکنترل عملیاتی یگانهای پدافند هوایی نیروهای مسلح را بعهده داشت، در ساختار تشکیلاتی جدید با تحویل گرفتن کامل یگانهای پدافند هوایی نیروی هوایی واعمال فرماندهی کامل بر یگانهای مذکور، با در اختیار گرفتن فرماندهی اطلاعات وشناسایی، شبکه راداری، موشکی وتوپخانهای ودیده بانی وسامانه های پشتیبانی رزمی و عمومی یگانهای مذکور، از طریق سامانه فرماندهی وکنترل پدافند هوایی (adoc -soc -crc -cp ) مسئولیت کنترل عملیات هوایی کشور را بعهده داشته و کلیه جنگ افزارها و یگانهای پدافند هوایی سپاه وارتش نیز کمافی سابق تحت فرامین عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی پدافند هوایی عمل خواهند نمود. اعمال همزمان اصول پدافند عامل و غیرعامل برای ایجاد امنیت در فضای یک کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  پدافند به تدابیری گفته می شود که برای مقاومت در مقابل حملات سیاسی،نظامی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و یا فناوری توسط یک یا چند کشور اتخاذ می شود. مفهوم کلی آن دفع ، خنثی و یا کاهش تاثیر اقدامات آفندی و ممانعت از دستیابی دشمن به اهداف خود است که بر دو نوع عامل و غیر عامل می باشد.

پدافند عامل ، شامل اقدامات مسلحانه و بکارگیری مستقیم تسلیحات و جنگ افزار ، به منظور خنثی نمودن و یا کاهش اثرات عملیات صمانه هوافضایی زمینی ، دریایی، نفوذی و خرابکارانه دشمن بر روی اهداف مورد نظر است.

پدافند غیر عامل در کنار پدافند عامل، مجموعه اقداماتی است که مستلزم بکارگیری مستقیم جنگ افزار و تسلیحات نیست و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات و صدمات به مراکز ثقل نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی جلوگیری نمود و یا میزان این خسارات و تلفات را یه حداقل ممکن کاهش داد.
همچنانکه گفته شد اعمال همزمان این دو می تواند در بالابردن امنیت فضای آسمانی یک کشور بسیار تاثیر گذار باشد.
ایران برای ایمن سازی آسمان خود از چه ابزارهایی استفاده می کند؟ قرارگاه خاتم الانبیا برای تأمین امنیت فضای جمهوری اسلامی ایران از ترکیب سه ابزار و رهیافت  استراتژیک بهره می برد. 1. سامانه راداری 2. پشتیبانی 3. سامانه های موشکی   1. سامانه راداری: این سامانه ها از دو نوع اکتیو و پسیو تشکیل شده اند. رادارهای فعال یا همان active سامانه‌های راداری هستند که در فضا موج منتشر می‌کنند و این موج‌ها بعد از برخورد به هدف بازتاب یافته، دریافت و تجزیه و تحلیل می‌شوند. نوع دیگر رادارها بدون اینکه انتشار موج داشته باشند امواج ساطع شده از رادارهای دیگر از جمله رادارهای دشمن مخصوصآً در مرزها را دریافت و تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آن هدفیابی می کنند که این سامانه ها passive هستند، یعنی هیچ انتشاری ندارند ولی همه انتشارات را می‌گیرند.

وظیفه تثبیت شده پدافند هوایی در زمینه رصد دشمن در قالب کشف، شناسایی و اعلام خبر به یگان های عمل کننده مختلف تعریف می شود. بدین ترتیب در صورت ورود دشمن به فضای خودی یگان های مربوطه که شامل هواپیماهای رهگیر و سامانه های دفاع هوایی هستند واکنش لازم را به موقع نشان می دهند.

بنابراین لازم است چشمان تیزبین پدافند هوایی که همان رادارها هستند بتوانند تا عمق سرزمین های اطراف کشور را دیده، به دقت بررسی نمایند و اهداف را در همان عمق کشف نمایند. در راهبرد آغاز دفاع در خاک دشمن بجز برد سامانه ها، دقت آنها نیز بسیار مهم است حتی مهمتر از کمیت سلاح ها. کشورمان نیز امروزه راهبرد دفاع در عمق را در دستور کار خود قرار داده و ضمن لحاظ کردن آن در طراحی تجهیزات بومی، در بازسازی و ارتقاء سامانه های موجود نیز بر مبنای این امر قرار دارد. رادار در گذرگاه تاریخ انقلاب اسلامی تا سال 1373 که رادار چینی jy-14 که دیجیتالی بود و برای تکمیل فرماندهی و کنترل نوین با درایت شهید ستاری وارد کشور شد از همان سامانه های راداری قدیمی استفاده می شد. این رادار که آنتنی با انتشارات جانبی کم دارد در باند 1.5 تا 2.1 گیگاهرتز کار می کند و برای جستجو و هدفیابی کاربرد دارد. برد آن در حدود 320 کیلومتر و بیشینه ارتفاع قابل پوشش آن 23هزار تا 25 هزار متر است و می توند تا 100 هدف را تشخیص دهد.



خطای این رادار در تشخیص ارتفاع هدف 400 متر در برد 200 کیلومتری و خطای آن در تشخیص فاصله هدف 90 متر است. متوسط زمان بین دو خرابی(mttb) این رادار بیش از 4150 ساعت(بیش از 170 روز) و متوسط زمان برای تعمیر(mttr) ایراد بروز یافته در یک بخش کمتر از 30 دقیقه است که قابلیت اطمینان بالایی محسوب می شود. توانایی های jy-14 در حذف کلاتر ناشی از عوارض زمینی و کارکرد در محیط آلوده به جنگ الکترونیک نیز در حد بالایی است.
رادار چینی جِی-وای-14
 
ورود این رادار و تفاوت های عملکردی آن با نمونه های موجود متخصصان کشور را به این تصمیم رساند که باید حتماً راداری دیجیتالی و ساخت داخل فراهم شود. این امر در نهایت به ساخت رادار ملی با برد 450 کیلومتر در سال 1377 منجر شد که مراحل طراحی و ساخت آن تماماً توسط نیروهای داخلی به انجام رسید. پیش از این کار بزرگ، فرستنده ها، گیرنده ها و برخی از اجزای سامانه های راداری موجود توسط متخصصان تعمیر و در صورت عدم وجود قطعات لازم در اثر تحریم ها، با طراحی آن بخش به صورت بومی، قطعه یا بخش(ماژول) ساخت ایران روی سامانه موجود نصب می شد.




رادار ملی

در واقع هر چند که در دهه 50 انواع رادارهای انگلیسی و آمرکایی، توپ‌های روسی و سامانه‌های هوایی انگلیسی، آمریکایی و سوئیسی و بعد از جنگ نیز سامانه‌های روسی و چینی وارد کشور شد اما تنها راه به کارگیری این سامانه‌ها نگهداری و تعمیر آنها با توانمندی های بومی بود. این اقدامات بود که توانایی ساخت یک رادار کامل را نشان می داد که در عمل با ساخت رادار ملی اثبات شد. در بخش بعدی گزارش مشخصات کلی این رادار را معرفی می کنیم. اما در حال حاضر رادارهای بسیار پیشرفته ای در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا است که رادار غدیر را می توان از آن جمله نامید. سامانه راداری غدیر با برد 1100 کیلومتر و ارتفاع قابل پوشش 300 کیلومتر برای اولین بار سال 1390 مورد استفاده عملیاتی قرار گرفت. این رادار برای کشف اهداف هوایی، هواپیماهای رادارگریز، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک و نیز ماهواره‌های در مدار پایین(لئو) طراحی و ساخته شده است.

این سامانه توانایی کشف موشک های سریع بالستیک را نیز داشته که در این زمینه در رزمایش پیامبر اعظم-6 مورد استفاده قرار گرفت.   2. پشتیبانی آسمان ایران با هواپیماها و جنگنده های متعددی که در اختیار دارد، از طریق پشتیبانی اطلاعاتی که از سیستم های راداری به دست می آورد، امنیت را در فضای کشور برقرار می کند. جمهوری اسلامی ایران در کنار تعداد زیادی از انواع جنگنده‌ و بمب‌افکن‌های چندمنظوره‌ای مانند سوخو، میگ و میراژ و دارای تعداد زیادی از جنگنده اف 4 و جنگنده رهگیر اف-14 یا همان "تام کت" است که چندی قبل نیز برخی از قطعات آن در کشور ساخته شد.


 
در کنار این جنگنده‌ها انجام اورهال آنها نیز برعهده مهندسان و متخصصان صنایع هوایی است که توانسته‌اند با موفقیت بسیاری از هواپیماهای مذکور را بهینه‌سازی و به تجهیزات روز مسلح کنند. ** صاعقه: تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-5 وجود دو سکان عمودی v شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است. هواپیمای صاعقه حدود 10 تا 15 درصد بزرگ‌تر از هواپیماهای اف-5 است. البته دو سکان عمودی v شکل برای کاهش سطح مقطع راداری نیز بکار می‌رود. نخستین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند 1388 در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد.
جنگنده صاعقه

وجود سکان‌های شبیه به اف18 نیز باعث شده تا در برخی گزارش‌ها این هواپیما دارای قابلیت‌هایی مشابه با اف-18 معرفی شود. این جنگنده با سرعت 2 ماخ قابلیت انجام عملیات تا شعاع 560 کیلومتر را دارد و البته سقف پروازی این جنگنده نیز حدود 17000 متر است. ** آذرخش: هواپیمای آذرخش را می‌توان یک جنگنده کوچک مانند اف5 دانست که در آن مساحت بال‌ها کمی افزایش یافته است. بارزترین تغییرات در سکان عمودی آن پدید آمده که می‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل کنترل‌کننده مانورپذیری بسیار و بعضاً خارج از کنترل اف-5 دانست.  
جنگنده آذرخش

  وزن این جنگنده در حالت عادی حدود 8 تن و در حالت بیشینه میان 15 تا 18 تن است و می‌تواند 4000 تا 4500 کیلوگرم مهمات با خود حمل کند و حداکثر سرعت آن 1.6 ماخ است. ** قاهر313: قاهر یک جنگنده جت تک موتوره و تک سرنشینه با دو ورودی هوا در دو طرف کابین خلبان است. طول قاهر کمتر از 16 متر و فاصله دو نوک بال آن کمتر از 11 متر تخمین زده می شود. ویژگی‌های برتر قاهر به شرح ذیل هستند: 1- از دو ورودی و مکنده هوا برای رساندن اکسیژن به موتور استفاده شده است؛ با توجه به زاویه غیر مستقیم ورودی هوا نسبت به موتور، بازتاب راداری آن کاهش یافته، و آن را زاویه‌دار ساخته‌اند تا بتواند انرژی موجی رادار را جذب کند، همانند آن چیزی که در f35 دیده می‌شود. 2-گازهای داغ خروجی موتور قبل از خروج با هوای خنک مخلوط می‌شوند، تا تاثیر گرمایی بر سطح هواپیما کاهش یابد. 3-از مواد جاذب راداری در بدنه استفاده شده است، تا انرژی موجی را جذب و بازتاب راداری آن کاهش یابد. 4- باتوجه به طول و ارتفاع کم 16 و 4 متری که برآورد شده است، هواپیما دارای دو محفظه با ظرفیت دو بمب 2000 پوندی، یا تعداد بیشتری موشک هوشمند کنترل شونده، یا حداقل 6  موشک هوا به هوا در رسته r-17 یا pl-12 می‌باشد.
جنگنده قاهر

مراحل طراحی و ساخت جنگنده بومی قاهر313 توسط دانشمندان و متخصصان اقتدارآفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع انجام شده است تا امروز وظیفه حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی را به عهده داشته باشد. این جنگنده پیشرفته با مشخصات ظاهری منحصر به فرد، دارای سطح مقطع راداری بسیار کم و همچنین قابلیت انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست است. بال این جنگنده در وضعیت  همتراز با کاناراد در دو سوم عقب بدنه جای گرفته و شاید مهم‌ ترین چیزی است که در نخستین نگاه نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. شکستگی قسمت جلویی بال از نقطه‌ای حدودا موازی با لبه کانارادهاست. استفاده از این پیکره‌بندی بال در عرف طراحی در مقابل فدا کردن قسمتی از نیروی برای هواپیما به ثبات جانبی آن کمک می‌کند. البته این موضوع تعداد جایگاه جنگ‌افزارهای خارجی را نیز محدود می‌کند. نیمرخ جنگنده به وضوح شبیه هیچ هواپیمای پنهانکار آشنایی که پیشتر دیده‌ایم نیست؛ با این حال طرح کلی آن از بعضی جهات یادآور پیکره‌بندی طرح مفهومی ایکس 36 شرکت مک‌دانل داگلاس است. بهره‌برداری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سیستم‌های الکترواویونیک پیشرفته از دیگر ویژگی‌های جنگنده قاهر313 است. این جنگنده توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی را دارد و از قدرت تهاجمی بالا برخوردار است همچنین قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگیهای این جنگنده بومی است.   3. سامانه های موشکی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با در اختیار داشتن، سامانه های موشکی پدافندی و موشک های کوتاه برد، میان برد و برد بلند و البته موشک های ضدکشتی و بالستیک، در زمره کشورهای پیشتاز و دارای قدرت بالا، در عرصه توان موشکی قرار دارد. همچنین کشورمان با دارا بودن سیستم توپخانه ای برد کوتاه، متوسط و برد بلند قابلیت انهدام هر گونه تهدید در آسمان سرزمین خود را داراست. در ادامه تنها به چند نمونه از موشک های ایران در حفاظت از آسمان پهناور اشاره می کنیم که هر گونه تهدید را در کمترین زمان منهدم می کنند.
موشک فاتح 110
موشک فاتح 110
موشک خلیج فارس
موشک خلیج فارس
موشک زلزال
موشک زلزال
موشک شهاب 3
موشک شهاب 3
موشک قیام 1
موشک قیام 1
موشک های دوربرد سجیل و قدر سمت چپ
موشک های دوربرد سجیل (سمت راست) و قدر (سمت چپ)  
دانلود   البته این تنها بخشی از توانمندی های پدافندی جان برکفان نیروهای دفاعی کشور است که هر گونه  تهدیدات خارجی را از از فضای کشور به دور ساخته و امنیت پایدار را برای کشورمان به ارمغان می آورند.  

لینک را کپی کنید


شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن