تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند نماز بنده‏اى را كه دلش همراه بدنش نيست نمى‏پذيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803169549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داعش ، داعش است چه در سوریه ، چه درعراق!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: داعش ، داعش است چه در سوریه ، چه درعراق!
کد خبر: ۴۲۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶ - 08 August 2014


بغداد-ایرنا-چهار روز دیگر وارد سومین ماه از سخت ترین بحران امنیتی در عراق می شویم، بحرانی که تاکنون هزاران کشته و میلیون ها آواره برجا گذاشته و همچنان ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند.

داعش، بعد از آواره کردن جمعی مسیحیان در دو هفته پیش، از اوایل این هفته، یورش های جدیدی را به مناطق شمالی عراق شروع کرد. این بار اما ایزدی های اقلیتی هدف قرار گرفتند که آیین شان با مسلمانان تفاوت دارد.

داعش ، آنان را به جرم اینکه مسلمان نیستند، مورد هجوم قرارداد و دسته دسته جوانانشان را کشت و زنانشان را به اسارت برد. هزاران هزار تن نیز به کوههای اطراف پناه بردند و از میانشان70 کودک و 50 سالخورده تاب نیاورده و جان دادند.

حالا تعداد آوارگانی که در سراسر عراق و از جمله در مناطق کردنشین شمال کشور سرگردان و بی خانمان شده اند، از مرز یک و نیم میلیون نفر گذشته است.

خیلی ها به مناطق جنوبی از جمله کربلا و نجف و دیوانیه و قادسیه پناه برده اند؛ استان هایی که دیگر توان و ظرفیت پذیرش تعداد بیشتری از جمعیت آوارگان را ندارند.

اعدام های جمعی و کشتارهای کور و وحشیانه هر روزه ادامه دارد و دسته های تروریستی هر روز سراغ خانه های مردم در موصل رفته و دخترانشان را از آنان طلب می کنند.

حالا سد موصل نیز به دست نیروهای داعش افتاده و نگرانی ها تشدید شده است. داعش تمامی تاسیسات و پل ها بر روی رودخانه های دجله و فرات را در استان های شمالی، منهدم کرده است. جاده ها تخریب و شهرها به ویرانه تبدیل شده است.

این وضعیت اکنون دوماه است که بر بخش هایی قابل توجهی از سرزمین عراق و بخش هایی از سوریه جریان دارد و منطقه را به آستانه یک بحران بزرگ کشانده است و بعد از این همه فاجعه پی درپی، رسانه های بین المللی خبر داده اند که گویا قرار است جامعه جهانی تکانی به خود بدهد.

شورای امنیت پنجشنبه شب جلسه ای اضطراری برگزار کرد و از واشنگتن هم خبر رسیده که مقامات آمریکایی سرگرم بررسی گزینه نظامی و از جمله حملات هوایی در عراق هستند.

به نظر می رسد ، برای درک عمق بحران نیاز به دو ماه وقت نبود تا این همه خسارت و تلفات ببار بیاید.

چه خانواده هایی که از هم نپاشید و چه جوامعی که در این دو ماه نابود نشد. این طبیعی است که قربانیان این بحران سوال کنند، چرا دو ماه دست روی دست گذاشتید؟ آیا عملکرد جنایت بار داعش نیاز به بررسی و تحقیق داشت؟

آمریکایی اعلام کرده اند که تازه کار بررسی راههای کمک به اقلیت ها را در شمال عراق شروع کرده اند، درحالی که همین اقلیت ها اگر جامعه جهانی کمی سرعت عمل به خرج داده بود، امروز نیاز به کمک و گدایی نداشتند و در خانه و شهرهایشان زندگی می کردند.

هنگامی که موصل در 20 خرداد ماه گذشته سقوط کرد، زنگ ها به صدا در آمده بود ، اما به نظر می رسد، همه پنبه در گوش داشتند.

اکنون، اما می توان جلوی فاجعه را گرفت ، اما نه به صرف گزینه های روی میز امریکا و اقدامات کمک رسانی برای آوارگان ، بلکه با این بحران باید با یک بسته از اقدامات هماهنگ و توامان برخورد کرد .

آیا آمریکا با عملیات نظامی و بمباران مناطق تجمع داعش و ارسال کمک برای آوارگان می تواند بحران را خاتمه دهد؟ سوال به این جواب ساده است.

حل بحران تروریسم در منطقه بدون اقدامات هماهنگ و توامان زیر حل نخواهد شد، همانطور که ارتش آمریکا در مدت 8 سال اشغال عراق موفق به انجام آن نشد.

1-گروههای تروریستی و از جمله داعش ، بدون حمایت های برخی کشورهای جهان بویژه کشورهایی در منطقه خاورمیانه ، قادر به تاخت و تاز در منطقه نبودند، بنابراین به هرصورت باید ابتدا کشورهای حامی این گروهها را متقاعد کرد که دست از حمایت این گروهها برداشته و در سیاست های منطقه ای خود تجدید نظر کنند.

2-تصویب قوانین و وضع مجازات علیه کشورهایی که بدون دخالت دولت مرکزی و بطور غیر قانونی وارد معاملات نفتی در عراق شده اند. چرا که این معاملات گروههای تروریستی را که به چاههای نفت دسترسی پیدا کرده اند، قدرت مالی می بخشد.

3-مبارزه با باندهای بین المللی قاچاق سوخت و اسلحه که منافع عظیمی در بحران خاورمیانه دارند.

4-بستن گلوگاههای مالی و مسیرهای گردش پول برای گروههای تروریستی از جمله داعش تا شاهرگ حیاتی مالی آنان قطع شود.

5-کنار گذاشتن سیاست ها و رویکردهای مذبذبانه قدرت های بین المللی در منطقه خاورمیانه که این سیاست ها تاکنون نقش مهمی در رشد و توسعه تروریسم در منطقه داشته است.

بطوری که تضعیف دولت و ارتش سوریه به بهانه اینکه یک دیکتاتور بر این کشور حکومت می کند، باعث شد تا این کشور به مامن و پایگاه اصلی تروریست های جهان تبدیل شود.

اکنون نیز بسیاری از کشورهای منطقه و جهان از طرق مختلف برای گروههای تروریستی اعم از النصره و داعش و ... کمک های تسلیحاتی و مالی و لجستیکی ارسال می کنند.

هنوز هم علیه دولت سوریه که ثابت شده در جنگ با تروریسم بسر می برد، در شورای امنیت قطعنامه صادر می شود و مجوزهایی برای کمک بدون دخالت دولت سوریه به گروههای تروریستی !

داعش ، داعش است ؛ چه در سوریه ، چه در عراق! نوری المالکی از دو سال پیش دائم به کشورهای آمریکایی و اروپایی هشدار می داد که به تروریست ها در سوریه کمک نکنید و جلوی کمک های برخی کشورهای منطقه را بگیرید که در غیر این صورت بحران به داخل عراق و سایر مناطق در خاورمیانه سرایت خواهد کرد و سرانجام اینگونه هم شد.

اکنون داعش دو سر دارد که یکی در عراق و دیگری در سوریه است؛ اگر سر آن را در عراق بزنید و سر سوریه بماند، زمانی دیرتر باردیگر در عراق سر برخواهد آورد.

این یک حقیقت است که ملت های عراق و سوریه، به تنهایی هزینه جنگ با تروریسم را می پردازند ، درحالی که برخی کشورها با حمایت های مالی خود از گروههای تروریستی، همچنان بر آتش خاورمیانه می دمند.

در حقیقت حمله به داعش در عراق ، بدون در نظر گرفتن موارد فوق، تنها به مثابه یک مسکن ، آن هم نه از نوع قوی ، بلکه یک مسکن ضعیف است.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن