محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832977286
مینیاتور (نگارگری) | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: واژه ی ؛ مینیاتور ؛ كه مخفف شده ی كلمه ی فرانسوی ؛ مینی موم ناتورال ؛ و به معنی طبیعت كوچك و ظریف است و در نیمه ی اول قرن اخیر و حدودا از دوره ی قاجاریان و اردزبان فارسی شده، اصولا به هر نوع پدیده ی هنری ظریف( به هر شیوه یی كه ساخته شده باشد ) اطلاق می شود و در ایران برای شناسایی نوعی نقاشی كه دارای سابقه و قدمتی بسیار طولانی است به كار می رود. این هنر كه به اعتقاد اكثر محققان در ایران تولید یافته، بعد به چنین راه برده و از دوره ی مغول ها به صورتی تقریبا تكمیل تر به ایران برگشته و هنرمندان ایرانی تلاش بی شائبه یی را صرف تكمیل و توسعه ی آن كرده اند از جمله هنرهائی است كه قابلیت به تصویر در آوردن تمامی طبیعت را در قالبی كوچك دارد. اما نباید چنین پنداشت چون مقیاس تصاویر در مینیاتور سازی بسیار كوچك است، بنابراین تنها بخش كوچكی از طبیعت را می توان در این نوع تابلوها تصویر نمود، یا چون الهام بخش مینیاتوریست طبیعت است، وی ناچار می باشد فقط مناظری از طبیعت را ترسیم كند. بلكه كوشش در ایجاد والقای هرچه بیشتر زیبایی و تفهیم آن صفت ویژه یی است كه مینیاتورسازی را از سایر انواع نگارگری ایران جدا می كند و مینیاتوریست هنرمندی است كه آنچه را خود می اندیشد یا می پندارد كه بیننده علاقمند به دیدن آن است تجسم می بخشد و به هیچوجه تابع مقررات و قوانین حاكم برفضای نقاشی نیست. مینیاتورهای امروز ایران، همان نقاشی كلاسیك اروپا ( سبك امیرسیونیسم و به دنبال آن شیوه های مدرن نقاشی اروپائی ) است هرچند گروهی نوشته اند كه به هنگام ظهور اسلام، ایرانیان در هنر نقاشی دارای سنتی كهن بوده اند. اما هیچ سند معتبری كه این ادعا را ثابت كند در دست نیست و اصولا این گونه اظهار نظركردن بیشتر منطبق برواقعیت است كه مكاتب مینیاتورهای ایرانی، از قرون بعد از اسلام آغاز شده و در قرون اولیه ی بعداز ظهور اسلام، هنر ایران با ابتكاراتی در خطوط عربی تداوم یافته و بهترین نسخه های قرآن كریم را هنرمندان مبتكر ایرانی نوشته اند و به تزئین و تذهیب مصحف شریف پرداخته اند و طلاكاری حواشی و سرلوحه ی قرآن و طرح های اسلیمی و ختایی و گردش های تركیب بندی آن ها را به شیوه ی مخصوصی كه امروزه آنرا ؛ استیلیزه ؛ می نامیم ابداع كردند و در ادامه ی این ابداع و ابتكار، نقاشی براساس متن كتب و نوشته ها نیز رواج یافت كه مینیاتورهای مكتب بغداد سرآغاز آن است. مكتب بغداد، از آن جهت كه نوعی نقاشی بدوی است تا حدودی نشان از فقدان مهارت و قدرت هنری سازندگانش دارد و بیشتر در بردارنده ی قصه ها و روایات مذهبی است. هنرمندان مكتب بغداد، اكثرا ایرانی بوده اند و معمولا نیز به سفارش و دستور روسای قبایل عرب كتب خطی را با ذوق خود تزئین میكردند و رئش كار آنها به اكثر نقاط دورونزدیك ایران راه یافته بود و تا دوران سلجوقیان كه نقاشی ایران ترقی محسوسی كرد ادامه یافت. بعد از حمله ی چنگیز به ایران و از رونق افتادن بغداد كه مركز تجمع هنرمندان بود و از آنجا كه نخستین فرمانروایان مغول در شمال غربی ایران و در تبریز و مراغه مستقر شدند، خواه نا خواه هنرمندان در آن منطقه گردآمدند و به دلیل علاقه و تمایل مغولان به هنرچینی، جذب ذوق آزمایی در این زمینه شدند. ناگفته نباید گذاشت كه نقاشی به شیوه ی چینی ها، با هجوم مغولان به ایران نیامد، بلكه نقاشی ایران سال ها قبل از تهاجم چنگیز با اسلوب و روش های هنر چین در سراسر خاورمیانه شهرت و اعتبار داشت و در شاهنامه ی فردوسی نیز به این مطلب اشاره شده و احتمال می رود كه تركان سلجوقی مروج این شیوه در ایران بوده باشند. منتهی ایرانیان شیوه ی نقاشی چینی را با دیدخاص هنری خود تلفیق كردند و كاشی هایی كه امروزه نمونه هایی از آن دردست است نشان می دهد كه سال ها پیش از حمله ی مغول به ایران، همان شبك و شیوه و رنگ آمیزی و طراحی كه بعدها به صورت نقاشی كتب مورد استفاده قرار گرفت، در ایران اعمال شده و اگر دست حوادث كتاب خانه های بزرگ ایران را معدوم نكرده بود امروز به راحتی می توانستیم نسخی را كه متعلق به دوران پیش از مغول بوده و همان ویژگی مینیاتورهای مكتب هرات یا مراغه و مكاتب دیگر بعد از مغول را داشته ببینیم. در ابتدای حمله مغولان به ایران، هنر نقاشی به واسطه ی قتل عام هنرمندان رونق خود را از دست داد. ولی بعد از چند سال سران مغول به فكر ترویج هنر افتادند و برای عملی ساختن این منظور عده یی نقاش چینی را از راه مغولستان به ایران آوردند و كوشیدند تا نقاشی چینی را در ایران رایج سازند و هنرمندان ایرانی، اگرچه تحت تاثیر این مساله قرار گرفتند، اما برخلاف نقاشان چینی هرگز طبیعت را به عنوان نهایتی از احساسات و عواطف و به گونه یی مجرد و انتراعی مورد توجه قرار ندادند و بیشتر به انسان و تفكراتی در حالات انسانی پرداختند و به همین جهت است كه كمتر مینیاتور ایرانی را بی صورت و هیات انسانی می توان یافت. از سوی دیگر مینیاتور سازان ایرانی، هرگز پیوندهای خود را با شعر، فرهنگ و شیوه های تفكر بومی نبریده و افسانه ها، اساطیر، قهرمانان ملی، سنن و شیوه های زندگی ایرانی همواره نمودی آشكار در آثار آنان داشته و این وابستگی به زندگی و اعتقادات ملی تا جایی قوی است كه به مینیاتور ایرانی، علیرغم پیوندها و نقاط مشترك فراوانش با سایر مكاتب آسیایی ( از جمله شیوه های نقاشی هندی، چینی و ژاپنی ) وجهه ی خاصی می دهد و باعث تمایزش از هنر سایر ملت ها و ممالك می شود و این وضعیت تا دوران ایلخانیان و تیموریان ادامه داشت و به قدری مورد توجه بود كه یكی از شاهزادگان تیموری به نام ؛ بایسنفرمیرزا ؛ كه خطاطی هنرمند بود، سرپرستی امور هنری را در شهر هرات به عهده گرفت. در آن زمان، شهر هرات مركز تجمع هنرمندان شده بود و معروف است كه فقط در یك اموزشكده ی نقاشی، شصت استاد یه تعلیم هنرجویان و انجام سفارشات محوله اشتغال داشتند. معروفترین استادكاران مكتب هرات ؛ كمال الدین بهزاد ؛ است كه كتاب مصور و معروفی به نام ظفرنامه ی تیموری دارد و به جرات می توان آثار وی را از لحاظ حالت چهره ها، حركت قلم، انتخاب موضوع . نمایش دادن وقایع سرآمد تمام مینیاتور هایی دانست كه قبل یا بعد از او در ایران ساخته شده است. رویهمرفته آثار مینیاتور ایران در مكتب هرات، به علت سابقه ی ممتد و آزادی عمل قابل توجهی كه بعد از مكتب بغداد برای هنرمندان به وجود آمد، تا حدی پیشرفت نمود كه دوره هنرنقاشی و مینیاتور سازی ایران، بعد از دوره ی هرات، با همان شرایط تكمیل یافته ی خود به عصر صفویان منتقل شد و بعد از آنكه تبریز به عنوان پایتخت انتخاب گردید، استاد كمال الدین بهزاد به آنجا دعوت و عهده دار سمت ریاست كتابخانه ی سلطنتی شد و همواره با استادكاران بزرگ این دوره نظیر، آقا میرك، سلطان محمد، حسین پاكوب و عده یی دیگر كوشید تا این هنر را تعالی و تكامل بخشد. سبك و مكتب نقاشی دوره صفویه را در یك تقسیم بندی كلی می توان در دو بخش كاملا جدا از هم مورد بررسی قرار داد. ۱) مكتب تبریز كه تا وقتی پایتخت به قزوین منتقل شد به همان شیوه یی كه ذكر آن گذشت تداوم داشت. مینیاتورهای این دوره، همه در یك نوع و از لحاظ ظرافت كاری و حركت قلم و طرح و رنگ دنباله ی مكتب هرات است و فقط مختصری با آن تفاوت دارد. ۲) مكتب اصفهان كه بعد از انتقال پایتخت به اصفهان شكل گرفت و طی آن سبك و شیوه ی كار دچار دگرگونی هایی كاملا چشمگیر شد كه نمونه ی بارز و مشخص آن نقوش تزئینی مساجد اصفهان، كاخ چهل ستون و عمارت عالی قاپو است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
سورتمه تبریز در انتظار مسافران | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1393 5 9 – شهردار تبریز از اجرای برنامههای جدید گردشگری در شهرداری تبریز همزمان با آغاز دور جدید سفرهای تابستانی خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی آذربایجانشرقی صادق نجفی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد با پایان ماهگردشگری ارمغانی برای جوامع بومی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۳ ۰۵ ۱۶ – گروه گردشگری پرستو فخاریان شنبه آینده روز جهانی مردم بومی است مردمی که امروزه بیش از پیش روی توان و قدرت آنها برای پیشبرد اقتصادهای محلی و ملی حساب میشود گردشگری نیز یکی از ارکان مهم و اساسی است که سالها است مردم بومی را برآن داشته تا با بهرهگیری افالوده شیرازی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
مواد لازم آب نیم لیتر شکر یک و نیم پیمانه گلاب یک چهارم پیمانه رشته برنجی های چینی قابل ذکر اینکه این رشته ها در تمام سوپر مارکت ها یافت میشود طرز تهیه آب و شکر و گلاب را با هم مخلوط میکنیم تا شکر کاملا حل شود و محلول تقریبا حالت اشباع پیدا میکند و کمیکشدار میشود اگربررسي تاثير گردشگري خانه هاي دوم بر سرمايه اجتماعي | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
اثرات گردشگري خانه هاي دوم به سه دسته اقتصادي اجتماعي و زيست محيطي تقسيم شده است در مقاله حاضر مساله اصلي اثرات اجتماعي گردشگري خانه هاي دوم است هدف اين مطالعه سنجش تاثير وجود گردشگري خانه هاي دوم به عنوان يک پديده معاصر در سکونتگاه هاي روستايي بر تغييرات ميزان سرمايه اجتمهتل امام رضا خمين | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
هتل امام رضا ع در ميدان مدرس و در قلب شهرستان خمين و يكي از بهترين قسمت هاي آن است كه امكان دسترسي آسان شما را به ساير نقاط شهري مراكز اداري جاذبه هاي فرهنگي تاريخي همچون بيت حضرت امام خميني ره قلعه سالار محتشم سنگ نگاره هاي پيش از تاريخ و شاهراه هاي اصلي شهر فراهم مي سازدسنگ تراشی (حجاری) | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
حجاري از جمله هنرهاي بسيار قديمي كشورمان ميباشد كه در اكثر مناطق ايران رواج داشته ولي در ساليان اخير بواسطه حضور دستگاه هاي صنعتي شيوه سنتي آن كم رونق شده است اما خوشبختانه در شهر تبريزحجاري سنتي رونقي دوباره يافته و شاهد خلق آثار بسيار زيبا و چشمگيري توسط هنرمندان اين رشته دشواکاوي موانع و محدوديت هاي استقرار بازاريابي رابطه مند در صنعت گردشگري | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
شدت رقابت بسياري از صنايع و به ويژه صنعت گردشگري را ناگزير به پذيرش پارادايم جديد بازاريابي يعني بازاريابي رابطه مند نموده است در اين محيط متلاطم صنايع گردشگري مجبورند شيوه واکنش خود به بازار را تغيير دهند لذا دور از انتظار نخواهد بود که هنگام اجراي برنامه هاي بازاريابي رابطهتل خلاش ایلام | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
نوع هتل دو ستاره گريد T آدرس ایلام خیابان آیت الله حیدری میدان کشوریهتل قصر زنجان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
نوع هتل سه ستاره گريد C آدرس زنجان سبز میدان پشت پاساژ تهرانرنگینک | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
رنگینک یکی دیگر از خوشمزهترین شیرینیهای رمضانی است و در میان ساکنان شهرهای جنوبی کشور – بهخصوص استانهای فارس خوزستان و کرمان – علاقهمندان زیادی دارد در ضمن این شیرینی برای مهمانیهای رسمی افطاری بسیار مناسبی است… مواد لازم برای برای 5 نفر - آرد گندم 500گرم - روغن 30گلستانیها برای پذیرایی از میهمانان آماده شدند | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۳ ۰۵ ۰۶ – دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر گلستان گفت در مرحله دوم سفرهای تابستانی امسال 21 هتل با 1500 تخت 18مهمانپذیر با 680 تخت و 959 کلاس درس در 111 مدرسه استان آماده استقبال و حضور مسافران و گردشگران شده است قربان عباسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایراحساس خوشایندخانم و آقای مولر در ایران | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۳ ۰۵ ۰۶ – تهران – ایرنا – سوزانا فان اردونا و مارتین مولر روز 22 فوریه 2014 میلادی 3اسفند 1392 سفر خود را از روتردام هلند تا نپال که مقصد نهایی این زوج اروپایی است در حالی آغاز کردند که به گفته خودشان بخش ایران آن مبهم ترین بخش بود ایران همواره بارپنیر بورشته | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
مواد لازم برای ۲ تا ۳ نفر پنیر صبحانه ۱۵۰ تا۲۰۰ گرم شوید تازه ساطوری شده ۲ قاشق سوپخوری پرویا ۱ فاشق مرباخوری سر خالی هم شوید خشک برگ سیر تازه اگر در دسترس بود یک قاشق قاشق غذا خوری پر در صورت تمایل تخم مرغ ۲ تا ۳ عدد زردچوبه کمی طرز تهیه ابتدا آب پنیر را با کمی فشار دادنمجتمع آهوان چابکسر | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
یکی از بزرگترین واحدهای اقامتی شمال کشور در چابکسر استان گیلان واقع شده است و با نام مجتمع آهوان در حال سرویس دهی به مسافران است این مجتمع اقامتی و تفریحی در فضایی 18 هکتاری و بسیار سرسبز در کنار دریا و در مجاورت کوه واقع شده است این مجموعه دارای بیش از 212 واحد ویلایی شیک با تچهاردانگه | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
چهاردانگه شهری است در استان تهران ایران و در حد فاصل بزرگراه تهران-ساوه و بزرگراه تهران-قم قرار گرفتهاست این ده به خاطر آب و هوای خنکی که داشت و به خاطر کاریزهای قنات پر آب محلی برای پرورش و رشد انواع نهال از جمله سیب گلاب هلو شلیل انجیر گردو و انار و گیاهان پرچینی و گلهای فسد آویدر | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
سد آویدر سد خاکی آویدر در فاصله حدوداً ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران قرار دارد این سد و دریاچه پشت آن دریاچه در فاصلهای دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که این امر سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شدهاست سد خاکی آویدر در حقیقتشهر نوشهر | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
نوشهر یکی از شهرهای استان مازندران ایران است شهر نوشهر مرکز شهرستان نوشهر در استان مازندران است جمعیت این شهر بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۴۰٬۵۷۸ نفر بودهاست تاریخچه قدیمیترین نام نوشهر سنگ تجن میباشد آغاز شکل گیری نوشهر از روستای گردکل و منطقه شهر پشت بوده است که در-
گوناگون
پربازدیدترینها