تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 20 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821905644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشکلاتی از جنس خبر/ آنانی که بهای حقیقت را به بقای خود ترجیح می دهند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر گزارش می دهد؛
مشکلاتی از جنس خبر/ آنانی که بهای حقیقت را به بقای خود ترجیح می دهند
ساری – خبرگزاری مهر: در حالی از خبرنگاران به عنوان طلایه دارای جبهه آگاهی، چشم بینا و زبان گویای مردم یاد می شود که این قشر نیز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، مشکلاتی از جنس بی مهری و بیکاری.



به گزارش خبرنگار مهر، ورود سیل عظیم جوانان جویای کار و بدون داشتن تخصص لازم به حرفه خبر و خبرنگاری در استانها،علاوه بر آنکه بر پیکره اطلاع رسانی آسیب می زند، گویای نوعی بیکاری پنهان در حوزه خبرنگاری است.
 
با این حال، 17 مرداد یادآور آنهایی است که بهای حقیقت را به بقای خود ترجیح داده اند و به رغم مشکلات فراوان در حوزه اطلاع رسانی، تلاش می کنند.
 
جمعی از خبرنگاران فعال در استان مازندران با گرامیداشت روزخبرنگار و طرح مسائل صنفی و شغلی خواهان توجه مسئولان برای رفع مشکلات فراروی شدند.
 
مهدی پور عرب خبرنگار و سرپرست خبرگزاری پانا در مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سابقه 22 ساله خود در عرصه مطبوعات و خبرگزاری اظهار داشت:یکی از مشکلات خبرنگاران عدم باور پذیری مسولین از سختی کار خبرنگاران و آسیب پذیر بودن این قشر است که ملموس نیست.
 
پور عرب گفت: خبرنگاران از 365 روز تمام روزهای سال مگر در ایام تعطیل رسالت خبرنگاری خود را انجام می دهنداما یک روز که با شهادت شهید صارمی به نام این قشر نام گذاری شده و می خواهند به مشکلات و مسائل خودشون بپردازند اما مسئولان نسبت به این امر کوتاهی می کنند و حتی مسئولان حوزه فرهنگی نیز به دغدغه ها اهمیت نمی دهند.
 
وی در خصوص نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و رسانه های مجازی مازندارن گفت: امسال حجم وسیعی ار رسانه ها و مطبوعات استان شرکت کرده اند ولی بازدید مردمی به دلیل عدم اطلاع رسانی در سطح شهر و تبلیغات صدا و سیما بسیار ضعیف بوده است.
 
جاوید عباسی خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان این که مشکلات حوزه خبر بسیار زیاد است گفت: قسمتی از این مشکلات به خود خبرنگاران باز می گردد که به دنبال سوژه های ناب و تازه نیستند.
 
وی گفت: اگر مشکلات مردم و جامعه توسط خبرنگار منعکس و پیگری شود و نتیجه بخش باشد بسیار رضایت بخش است.
 



عباسی  با اشاره به اینکه درآمد مالی خبرنگاران بخصوص خبرنگاران حوزه خبرگزاری رضایت بخش نیست تاکید کرد :برخی مواقع برای تهیه خبر 5 تا 10 هزار تومان هزینه می کنم در حالی که مبلغی که برای همان خبر دریافت می کنم سه الی 4 هزارتومان است.
 
وی گفت: خبرنگاران خبرگزاریها باتوجه به زحمتی که متقبل می شوند و تمام خبرهای دستگاهها را به صورت ساعتی و به روز تامین می کنند به گونه ای بسیاری از رسانه ها هم خبرهای مورد نیاز خود را از خبرگزاریها تامین می کنند اما دریافتی رضایت بخشی ندارند .
 
این فعال عرصه اطلاع رسانی تاکید کرد: بسیار دیده شده است که رسانه های مکتوب  ازقبیل هفته نامه ها و روزنامه ها از مطالب خبرگزری برداشت کرده اند و بابت آن پولهایی با مبالغ بالا به عنوان رپرتاژ دریافت کرده اند، درحالی که دریافتی خبرنگاری که زحمت خبر ،تنظیم و ویرایش آنرا کشیده است سه یا 4 هزار تومان بوده است.
 
عباسی خاطر نشان کرد یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران خبرگزاری این است که بسیاری از سازمانها مراسم و یا برنامه های خود را خارج از محدوده شهر ویا در مسافتی  طولانی از  مرکز شهر برگزار می کنند که رفتن به این برنامه ها هزینه ای سنگین و کرایه ای را می طلبد که با توجه به نرخ اخبار در خبرگزاری فقط هزینه  دو چندان است.
 
وی افزود : اگر سازمانهایی که برنا مه ها را در مکانی دور و خارج از شهر برگزار می کنند با قرار دادن یک دستگاه ماشین برای حداقل چند خبرگزاری فعال استان  می توانند از بسیاری از هزینه های اضافی بر دوش خبرنگار بکاهند.
 
ضرورت پالایش خبرنگاران
 
رقیه نعلبندانی  یک فعال خبری در مازندران نیز گفت: یه عده رکورد و ضبط صوت به دست در بین خیل عظیم خبرنگاران جمع می شوند، در حالی که این عده خبرنگار نیستند و خبرنگار نما هستند و اداره کل ارشاد  این موضوع را مطرح می کند  و حال آنکه چرا پالایش انجام نمی شود.
 



 
این خبرنگار عرصه خبر خاطر نشان کرد : در عرصه خبرنگاری ورود آنقدرآزاد است که حتی یک  فرد با تحصیلات بسیار پایین بدون اینکه حتی بتواند یک جمله خبری بنویسد وفقط یک آگهی بگیر و بازاریاب است وارد این عرصه می شود و با خبرهایی که به صورت رابطه ای از روابط عمومیها می گیرد پول آنچنانی دریافت می کنند.
 
این خبرنگار ادامه داد: اینجا است که ارشاد اسلامی باید پاسخگو باشد و وقتی عده ای دلال کاغذ با پرداخت پول و سرمایه ، مدیر مسئولی چندین نشریه را برعهده می گیرد بدون اینکه هیچ محدودیتی وجود داشته باشد، اداره کل ارشاد اسلامی باید پاسخ گو باشد.
 
وی با اشاره به اینکه دو سال هدیه روز خبرنگار قطع شده و دولت از پرداخت هدیه روز خبرنگار شانه خالی کرده است افزود: چرا کمیسیون فرهنگی مجلس این موضوع را بررسی نمی کند.
 
این خبرنگار آزاد گفت: هزینه ها انجام شده در همه حوزه ها از دید هیچ خبرنگاری پنهان نمی ماند ولی هدیه روز خبرنگار از دید همه پنهان شده و این در حالی است که با دستمزدهای پایین، خبرنگاران بعد از یک سال تلاش خبرنگار منتظر هدیه این روز است که متاسفانه در این مدت دوسال هیچگونه کاری در این حوزه نشده  است.
 
رضا هاشمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مازندران گفت: در چند سال اخیر شاهد  مشکلات عدیده ای در حوزه صنفی خبرنگاران هستیم و تمام مدیران مسول نشریات مکتوب و خبرگزاریها و رسانه های مجازی باید نسبت به این موضوع که مسئولان ارشاد اسلامی اظهار می دارند خبرنگار نماها زیاد شده اند پاسخ گو باشند.
 



 
خبرنگار خبرگزاری ایرنا  با بیان این که بخش دیگر مربوط به خود سرپرستان و سردبیران نشریات است افزود: این اشخاص از فیلتر اداره کل ارشاد اسلامی فقط با داشتن شرایط اولیه رد می شوند، در حالیکه بسیاری از اینها یا دلال کاغذ هستند و یا برای دریافت یارانه کاغذ، سرپرستی چندین نشریه را قبول می کنند  و عده ای هم به خاطر زبان بازی و یا بازاریابی به آنها بها داده می شود و به سمت سردبیری و سرپرست هم می رسند، در حالی که الفبای نوشتن و خبرنگاری را هم بلد نیستد.
 
وی در پایان تاکید کرد: در نتیجه وقتی سرپرستها و مدیران مسول و سردبیرها از فیلتر درست مطبوعات عبور کنند در به کار گیری خبرنگاران هم دقت و حساسیت بیشتری به کار گرفته می شود.
 
سردبیر روزنامه دیار سبز در این گفتگو با بیان این که خبرنگاران واقعی با تمام عشق و علاقه به کار فعالیت می کنند اظهار داشت: با تمام سختیها و مشقتها سعی می کنیم کار اطلاع رسانی رابه نحو شایسته انجام دهیم.
 
رقیه عالی خاطر نشان کرد: تنها خواهشم این است که مسئولان امر و متولیان، توجه ویژه ای به مسائل حقوقی، قراردادی و وضعیت اشتغال خبرنگاران در دفاتر نشریات و خبرگزاریها داشته باشند که آیا به حق و حقوق آنها رسیدگی می شود.
 
وی افزود : به دلیل نبودن قانون کار در عرصه خبر و نبود قرار داد مکتوب خبرنگاران از دریافت حق الزحمه قانونی خود محروم هستند و حقوق آنها متناسب با ساعات  کارو تلاش آنها نیست.
 
وی با اشاره به این که در بسیاری از دفاتر از نیروی کار در ساعات طولانی بهره کشی می شودگفت: در پایان ماه هم با پرداخت حقوقی بسیار ناچیز سر و ته آن را تمام می کنند.
 
سردبیر هفته نامه نهضت شمال خواستار تشکیل خانه خبرنگار شد و تصریح کرد: اگر این خانه تشکیل شود بسیاری از مسائل خبرنگاران توسط خودشان حل و رسیدگی خواهد شد.
 
حدود 800 فعال رسانه ای در مازندران فعالتی دارند.



۱۳۹۳/۵/۱۷ - ۱۱:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن