تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816198211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاندارد: فقط يك مورد تخلف در صنايع لبني محرز شده است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: استاندارد: فقط يك مورد تخلف در صنايع لبني محرز شده است
همزمان با افت 10درصدي فروش محصولات لبني در يك هفته اخير، انتشار خبر شير‌هاي پر‌چرب حاوي روغن پالم، شوك ديگري بر بازار لبنيات وارد كرد، اما در شرايطي كه توليد‌كنندگان وجود پالم را در شير تكذيب مي‌كنند، رئيس سازمان ملي استاندارد از وجود يك مورد تخلف در صنايع لبني خبر داد.


همزمان با افت 10درصدي فروش محصولات لبني در يك هفته اخير، انتشار خبر شير‌هاي پر‌چرب حاوي روغن پالم، شوك ديگري بر بازار لبنيات وارد كرد، اما در شرايطي كه توليد‌كنندگان وجود پالم را در شير تكذيب مي‌كنند، رئيس سازمان ملي استاندارد از وجود يك مورد تخلف در صنايع لبني خبر داد.
شير و فراورده‌هاي لبني جزو كالاهايي هستند كه از ابتداي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بيشترين افزايش قيمت را داشتند به طوري كه در سال 90 در طول يك سال، سه بار قيمت‌ها افزايش يافتند، اما همچنان تخلفاتي، از جمله افزايش قيمت غير‌قانوني، كم‌فروشي و.... در اين صنعت ديده مي‌شود، اخيرا نيز با افزايش قيمت شير خام به 1440 تومان از سوي ستاد تنظيم بازار، اختلافاتي بين دامداران و كارخانجات به وجود آمده و در اين ميان دولت نيز همچنان‌سكوت اختيار كرده است. همچنين در روزهاي گذشته وزير بهداشت در واكنش به آلودگي شيرهاي پرچرب به روغن پالم، اعلام كرد كه مردم شير پرچرب نخرند، انتشار اين خبر از سوي رسانه ملي، بازار لبنيات را به شدت دچار آشفتگي كرده و فروش شير‌هاي پرچرب نيز كاهش يافته است. اكنون در آشفته بازاري كه بوجود آمده و مسئولان به دنبال مقصر مي‌گردند ،رئيس سازمان استاندارد روز گذشته در جمع خبرنگاران، با اشاره به اينكه تاكنون تخلف يك شركت لبني در زمينه استفاده از روغن پالم در توليد محصولاتش محرز شده است گفت: از 124 نمونه گرفته شده از محصولات لبني حدود 20 درصد محصولات از چربي نباتي استفاده كرده بودند كه تنها يك مورد غير مجاز تشخيص داده شد.
نيره پيروزبخت درباره اظهارات اخير وزير بهداشت مبني بر تخلف گسترده صنايع لبني به خاطر استفاده از روغن پالم در توليد محصولاتشان توضيح داد: از 300 فراورده لبني استفاده از روغن پالم تنها در توليد هشت فراورده مجاز بوده و در توليد ساير محصولات غير مجاز است.
وي با بيان اينكه بايد بين روغن گياهي و روغن پالم تفاوت قائل شويم، افزود: در محصولاتي هم كه استفاده از روغن پالم در توليد آنها مجاز است توليدكننده موظف است روي محصول خود عنوان توليد شده با پالم را درج كند.
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا بهتر نبود وزير بهداشت به جاي ايجاد تشويش در جامعه و نگران كردن مردم موضوع را با همكاري سازمان استاندارد پيگيري مي‌كرد، گفت: بهتر است اين سؤال را از خود وزير بهداشت بپرسيد به نظر من نيز بهتر بود در اين زمينه مسائل به صورت بهتري بيان مي‌شد تا جامعه اين چنين نگران نشود.
وي با بيان اينكه سازمان استاندارد و وزارت بهداشت در زمينه نظارت بر محصولات غذايي بايد با يكديگر هماهنگ عمل كنند، گفت: به زودي نتايج دقيق‌تر بررسي نمونه‌هاي محصولات لبني گرفته شده از بازار اعلام مي‌شود اما تا اين لحظه تنها يك مورد تخلف محرز شده است.
پيروزبخت با بيان اينكه در اتحاديه اروپا محصولات اگر داراي روغن پالم باشند بايد روي برچسب آنها درج شده باشد گفت: به عنوان مثال در انگلستان جريمه تخلف در استفاده از روغن پالم بالغ بر 50 ميليون پوند است.
وي با بيان اينكه استفاده از روغن‌هاي گياهي در لبنيات موضوع جديدي نيست افزود: در بيشتر كشورهاي دنيا از روغن‌هاي گياهي و حتي روغن زيتون در لبنيات استفاده مي‌كنند. در ايران نيز به لحاظ آنچه روغن پالم يك روغن ارزان و قابل دسترس است بر اساس مجوز سازمان استاندارد در هشت نوع فرآورده لبني از اين روغن استفاده مي‌شود.
پيروزبخت افزود: اين هشت نوع شامل پنير پروسس آنالوگ، استريت‌هاي مخلوط، پنير تازه با چرب گياهي، پنير خامه‌اي با چربي گياهي، پنير پيتزاي پروسس، شير خشك با چربي گياهي، بستني پروبيوتيك و بستني است.
رئيس سازمان ملي استاندارد در ادامه با اشاره به اينكه در استفاده از چربي‌هاي گياهي، سازمان استاندارد تأكيد نموده كه بايد در نشانه‌گذاري محصولات استفاده از اين روغن قيد شود، اظهار داشت: چنانچه اين نشانه‌گذاري قيد نشود توليدكننده متخلف شناخته شده و در حال حاضر با توجه به قوانين موجود سازمان استاندارد اجازه برخورد با متخلف را دارد.
وي اضافه كرد: از سال 92 يك تحقيق ميداني در مورد 124 نمونه شير و فرآورده‌هاي لبني توسط سازمان استاندارد انجام شده است كه بر اساس اين تحقيقات حدود 20 الي 25 درصد از اين مواد نمونه‌گيري شده داراي چربي گياهي بوده‌اند.
پيروزبخت با اشاره به اينكه چنانچه وزارت بهداشت به اين تشخيص رسيده باشد كه استفاده از چربي گياهي حتي در 8، 9 فراورده لبني غيربهداشتي و غيرمجاز است مي‌تواند يافته‌هاي خود را به سازمان استاندارد منتقل كرده و اين سازمان بر اساس يافته‌هاي علمي وزارت بهداشت تعاريف جديدي از استاندارد فرآورده‌هاي لبني و استفاده آنها از روغن پالم را تدوين نمايد.
رئيس سازمان ملي استاندارد ادامه داد: تاكنون چنين چيزي به سازمان استاندارد ابلاغ و منتقل نشده بنابراين بر اساس استانداردهاي قبل با متخلف در زمينه‌هاي عنوان شده برخورد قانوني خواهد شد.
وي در ادامه به طرح طاها كه سال‌هاست در سازمان استاندارد اجرا مي‌شود اشاره كرد و افزود: امسال رويكرد جديدي در اين طرح نسبت به نمونه‌برداري محصولات داخلي انجام شده است. به نحوي كه چنانچه محصولات موجود در بازار از كيفيت مناسبي برخوردار نباشند طبق قانون سازمان استاندارد برخورد لازم با آنها انجام خواهد شد.
پيروزبخت با بيان اينكه برخي تخلفات شناسايي شده در طرح طاها به دليل نبود علامت استاندارد در تعدادي از محصولات بوده است تصريح كرد: تعدادي ديگر از كالاهاي موجود در بازار با وجود اينكه علامت استاندارد را دارند اما اين علامت جعل شده است كه در نتيجه اين كالاها فاقد استانداردهاي لازم هستند به همين منظور سازمان متخلفين را شناسايي و با آنها برخورد لازم را انجام خواهد داد.
رئيس سازمان ملي استاندارد از تخلف 1200 توليدكننده در سال 92 خبر داده است و گفت: امسال نيز همانند سال گذشته بازرسي‌هاي خود را انجام و در صورت مشاهده اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.
همچنين يك عضو كميسيون كشاورزي مجلس نيز از بررسي مسئله لبنيات آلوده به روغن پالم در اولين جلسه اين كميسيون در هفته آينده خبرداد و گفت: وزارتخانه‌هاي بهداشت،صنعت و تجارت و جهاد كشاورزي بايد جواب قانع‌كننده‌اي داشته باشد و ما نيز در كميسيون موضوع را به صورت جدي بررسي مي‌كنيم. شكرخدا موسوي افزود: بايد بررسي شود كه اين موضوع از چه زماني شروع شده و چرا تاكنون اطلاع‌رساني نشده است.

  مردم شير پرچربي كه پالم دارد، نخورند
همچنين مشاور صنايع شير كشور با بيان اينكه جمله وزير بهداشت بايد به «مردم شير پرچربي كه پالم دارد، نخورند» تصحيح شود، گفت: اگر روغن پالم تا اين اندازه خطرناك است چگونه يك ميليون تن روغن خوراكي وارد كشور مي‌شود كه ۵۰ درصد آن پالم است؟
حسين چمني در گفت‌و‌گو با تسنيم افزود: سخن آقاي وزير بهداشت كه گفته شير پرچرب نخوريد چون روغن پالم دارد بايد اينگونه تصحيح شود كه مردم شير پرچربي كه روغن پالم دارد، مصرف نكنند.
وي اضافه كرد: مردم چگونه اين موضوع را تشخيص دهند؟ تشخيص اين امر با اداره نظارت است كه اين اداره زير نظر خود وزارت بهداشت قرار دارد.
چمني ادامه داد: ما از ديروز كه اين اتفاق افتاده و اين اطلاع رساني غلط در مورد صنعت شير انجام شده بارها اعلام كرديم كه اگر شركتي متقلبانه از هر نوع چربي گياهي استفاده كرده نام آن شركت‌ها را اعلام كنند چراكه تعداد اندكي از فراورده‌هاي لبني مانند تعداد محدودي از انواع پنيرهاي توليدي مجوز استفاده از چربي گياهي را دارند و بر اساس مجوز استاندارد و اداره نظارت وزارت بهداشت توليد مي‌شوند.
مشاور صنايع شير كشور ادامه داد: اين توليدي‌ها موظف هستند اين موضوع را بر‌روي بسته‌‌بندي كالا درج نمايند البته پيدا كردن شان سخت است چون تعدادشان محدود است اما اگر در بازار اين نوع محصولات را پيدا كنيد روي بسته‌بندي آنها درشت نوشته شده با استفاده از چربي گياهي.
چمني با بيان اينكه اين امر كه ما كل صنعت شير را زير سؤال ببريم اقدام درستي نيست، گفت: اين نحوه اطلاع‌رساني نادرست است.
وي افزود: اين مسئله شديداً روي مصرف شير در كشور تأثير مي‌گذارد چراكه مردم نگران مي‌شوند. وي اضافه كرد: موسسه استاندارد معتقد است كه ما فعلا امكانات اندازه‌گيري چربي و تشخيص آن را (با دقت كافي) در كشور نداريم كه بتوانيم قاطعانه در مورد آن اظهار نظر كنيم. ما در نحوه تشخيص مردد هستيم. (يعني مي‌خواهيم بدانيم اين موضوع روغن پالم در شيرپرچرب چگونه تشخيص داده شده است؟)
وي ادامه داد: زماني كه ما شير كم‌چرب توليد مي‌كنيم مردم مي‌گويند اين محصول آبكي و بي‌مزه است.

  متخلفان را به مردم معرفي كنيد
چمني با بيان اينكه كارخانجات متخلف هنوز معرفي نشده‌اند، گفت: اگر وزارت بهداشت به اين موضوع رسيده كه چند كارخانه متخلف وجود دارد اينها را معرفي كند تا خيال مردم راحت شود. چرا يك ميليون تن روغن خوراكي وارد كشور مي‌شود كه 50 درصد آن پالم است؟ در حال حاضر اين روغن‌ها در انبارهاي دولتي و خصوصي كشور موجود است. چرا جلوي واردات آنها گرفته نمي‌شود؟
وي افزود: اصل مصرف چربي در بخش روغن خوراكي است. اين روغن‌ها كه با نظارت دولت وارد مي‌شود جزو كالاهاي اساسي است و ارز دولتي به آنها تعلق مي‌گيرد.  چمني اضافه كرد: مصرف چربي كل صنعت لبنيات 700 هزار تن است كه اگر 5 يا 10 درصد از اين ميزان هم پالم باشد در مقابل يك ميليون تن روغن نباتي و 500 هزار تن پالمي كه وارد مي‌شود اصلاً عددي نيست.



نویسنده : بهناز قاسمي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن