تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815353882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: ديروز شريعتي امروز لقمان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: ديروز شريعتي امروز لقمان
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۲۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹ - 05 August 2014


محمد حصیری در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

طنز و جوك ،  پديده اي ست كه يا جهت انبساط خاطر يا فراموشي موقت غم و غصه يا گاها طنز زبان انتقاد مي شود بهر حال در هر فرهنگ و گشوري به وفور رواج دارد. يكي از موضوعاتي كه باعث خلق جوك و ترويج آن مي شود افراط و تفريط ها ست كه گاها دامان يك يا چند قوميت را مي گيرد البته بقول دوستي مي گفت فقط جوك نيست بعضي ها خاطره است. روي هم رفته براي هر كس و هر موضوعي جوك ساخته مي شود . بهر حال  فقط مخصوص ايران و جامعه ما نيست . اما هركجا كه باشد قسمتي از نمك زندگي ست.

از اين كه بگذريم چند وقتي ست نوك پيكان طنز از جايي نامعلوم به سمت اسطورهاي كشورمان هدف قرار گرفته مانند دكتر علي شريعتي. در نظر اول فقط طنز است و به سادگي و با يك لبخند از كنار آن مي گذريم يا حتي خودمان با ارسال آن در قالب پيام كوتاه در ترويج آن سهيم مي شويم .

اما غافل از اينكه با ترويج اين موضوع در حقيقت اسطورهاي ملي يا مذهبي كه  صاحبان تفكرات ناب هستند به سخره گرفته ميشود. به مرور زمان با شنيدن نام دكتر شريعتي يا هر متفكر ديگر بجاي تداعي جملات پند آموز كه موجب فكر كردن ، ياد گرفتن و راهگشايي در كوچه پس كوچه هاي زندگي مي شود ، خنديدن و تمسخر در ذهن تداعي مي شود. به اين و سيله تفكرات ناب و راهگشا از ما گرفته مي شود. ملتي كه تفكر از او گرفته شود ريشه او  قطع مي شود . مانند بوته به ريشه در بيابان بازبچه بادو باران ، طوفان و سيل مي شود. دقيقا به همين علت است كه يك ساعت تفكر از هفتاد سال عبادت بي ريشه نزد خدا ارزشمند تراست.

در اين ميان ما خود با بي توجهي به اين موضوع اينگونه جوك ها را ( با كپي پيست كردن ) ترويج مي كنيم غافل از اينكه تيشه بر ريشه خود مي زنيم. اين ديروزمان بود اما امروز موضوع فراتر از اين رفته و نوك پيكان به اسطورهاي مذهبي نشانه رفته . لقمان كه سوره اي در قرآن به نام او نامگذاري شده (هرچند كه پيامبر نيست) موضوعات جوك و طنز اجتماعي شده . آرام آرام حساسيت اجتماعي پايين مي آيد و فردا نوبت امام حسين يا ائمه ، پيغمبر و قرآن مي شود. صاحبان تفكرات مذهبي كه تفكر و راه آنان ريشه در فطرت آدمي دارند به سخره گرفته مي شوند. اينگونه تفكرات فطري – مذهبي لووس و مسخره مي شود و ريشه تفكر فطري به مرور سست و قطع مي گردد. در آن زمان ديگر تبديل به يك ملت بي ريشه ، پوچ و بي هويت شده ايم ملتي خود باخته، سست و متزلزل كه در برابر كوچكترين هجومي از پيش بازنده خواهيم بود.

بيايد تا هر چيز را در جايش خودش حفظ كنيم و فقط به موضوعات خنده دار بخنديم  تلخند نسازيم و تقدسات را در جاي خود حفظ كنيم.  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن