تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816726497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلیعه زندگی مشترکی که با دعای امام رضا (ع) پیوند می خورد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: طلیعه زندگی مشترکی که با دعای امام رضا (ع) پیوند می خورد مشهد - ایرنا - اشتیاق زائران و مجاوران حرم قدسی برای انجام عقد و آغاز زندگی مشترک در بارگاه منور ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) تمام نشدنی است، سال هاست که عقد پای حضرت به یک سنت برای مشهدی ها و یک نذر برای زائران تبدیل شده است.


از گذشته های دور بیشتر خانواده های مشهدی به یمن همسایگی و همجواری با علی بن موسی الرضا (ع) تاکید داشتند که حتما عقد دختر و پسر بالای سر حضرت یعنی در حرم مقدس آن امام انجام گیرد پس در روزی که ساعت بود و شگون داشت زمینه انجام این عقد در حرم فراهم می شد.
از طرف خانواده داماد و عروس شماری از بزرگترها که زندگی مشترک موفقی داشته و همسر مرده یا طلاق داده نبودند، یک جلد قرآن مجید برای عروس می گرفتند، سپس به حرم شرفیاب می شدند و این قرآن را به عروس هدیه می دادند.
مشهدی ها اعتقاد داشتند که نباید هنگام جاری کردن خطبه عقد دختر یا پسر مجردی در بین همراهان عروس و داماد باشد، چون بختشان بسته می شود در عوض همسران خوشبخت فامیل باید در مراسم عقد حضور پیدا می کردند تا به یمن حضورشان زندگی مشترک زوج جوان همراه با سعادت باشد.
عاقد که همان روحانی ویژه مراسم عقد در حرم مطهر بود، خطبه عقد را می خواند و دختر و پسر را عقد می کرد، سپس از طرف خانواده داماد یک هدیه به عروس داده می شد که معمولا انگشتر بود و در نهایت همه از صمیم قلب از امام رضا (ع) برای عروس و داماد طلب خوشبختی و سعادت می کردند.
بعد از مراسم عقد، عروس و داماد به زیارت امام رضا (ع) می رفتند و در پای ضریح دو رکعت نماز حاجت می خواندند و از خداوند طلب خوشبختی می کردند.
امروزه هنوز این رسم قشنگ بین خانواده های مشهدی رواج دارد و مشهدی ها عقیده دارند که با عنایت امام هشتم (ع) زوجین جوانشان زندگی سعادتمند و بادوامی خواهند داشت.
یکی از دوستان به نام ˈالهام.یˈ که اخیرا در پای حضرت عقد کرده بود، در تشریح چگونگی انجام مراسم عقد خود در حرم مطهر رضوی به خبرنگار ما گفت.
ˈهیچ وقت فکر نمی کردم عقد به این قشنگی و مبارکی در حرم مطهر رضوی داشته باشم، آرزویم این بود که عقدی باشکوه به وکالت امام رئوف و اتاق عقدی به بزرگی حرم مطهر داشته باشم، سجاده نمازم سفره عقدم ، یک مشت آب سقاخانه عسل سفره ام، دانه های تسبیح مروارید گردنم و دل زلال همراهانم آیینه سفره ام باشد.ˈ
ˈباورم نمی شد که به سمت عقدگاه در رواق زیبای دارالحجه در حال حرکت هستم، استرس زیادی که همه دختران در هنگام عقد دارند را داشتم، همه بدنم می لرزید اما شوق اینکه دعای خیر حضرت بدرقه آغاز زندگی مشترکمان خواهد بود، از نگرانی هایم می کاست.ˈ
ˈبا لباس و چادری سفید به همراه همسر آینده ام وارد دارالحجه شدیم و منتظر فامیل ماندیم، بوی عود و فضای معنوی و دلچسب حرم روحیه ام را تغییر داده بود، شنیده بودم که خواندن سوره ˈنورˈ در این زمان شگون دارد، بلافاصله قرآن را باز کردم و شروع به خواندن نمودم؛ مشغول خواندن بودم که فامیل ها آمدند و همه چیز برای انجام مراسم عقد آماده شد.ˈ
ˈنزدیک غروب آفتاب بود، گفتند که رو به قبله بنشینیم تا خطبه عقد را بخوانند؛ عاقد به ما نزدیک شد و گفت که پدر عروس و داماد یا قیم ایشان باید حضور داشته باشند؛ کار به شناسنامه ها نداشتند و همان کلامی از حضور ایشان مطمئن شدند.ˈ
ˈقبلا شنیده بودم که هنگام جاری کردن خطبه عقد در حرم رضوی، درهای آسمان به روی زوجین باز و همه دعاهای آنان مستجاب می شود؛ خود را آماده کردم، عاقد شروع به خواندن خطبه کرد؛ انکاح السنتی فمن اعرض عن سنتی فلیس منی... حال عجیبی داشتم، استرس تمام وجودم را فراگرفته بود.
قرآن در دستم بود که عاقد خواندن خطبه را تمام کرد و گفت: بنده وکیلم شما را به عقد دائم آقای ... درآورم؟
نمی خواستم در لحظاتی که قلبم با امام رضا (ع) است به دنبال گل و گلاب بروم، گفتم بسم الله الرحمن الرحیم و دوباره قرآن را باز کردم و چند آیه از سوره نور را خواندم، در آن آیه موسی (ع) با خداوند گفت و گو می کرد...
عاقد برای بار دوم گفت: بنده وکلیم؟
چند آیه دیگر را از سوره نور خواندم، مضمون آیه این بود که موسی از خداوند خواست هارون را یاریگرش نماید، این آیه در نظرم آمد که هارون همان همسر آینده ام است که من از خداوند می خواهم در زندگی مشترکمان یار و همراه من باشد.
عاقد برای بار سوم پرسید: عروس خانم آیا وکیلم؟
فکر کردم دیگر فرصتی نیست تا از بین آیات سوره نور قرآن جمله ای برای خود بیابم تا قلبم را آرام سازد و سعادت و خوشبختی را در فصل نویی از زندگیم نوید دهد.
خود را به امام رضا (ع) سپردم، همان امام رئوفی که در پیشگاه خداوند صاحب قدر و منزلت است؛ گفتم: یا امام رضا (ع) به زندگیم خیر و برکت بده، همسرم را مایه آرامش من گردان و من را غمخوار و پشتیبان وی کن.
به عاقد گفتم: بله
در این لحظه اشک از چشمانم فرو ریخت و سبک شدم، دوست نداشتم از جایم بلند شوم و با دیگران روبوسی کنم. اما دیگران متشاقانه به سمتم آمدند، اول چشمم به پدرم افتاد و به قصد بوسیدن دست او جلو رفتم که ممانعت کرد، مادرم را در آغوش گرفتم و از دوستان دیگر که به من تبریک می گفتند تشکر کردم.
پدرم به من و همسرم دو انگشتر نشان داد، انگشترها را رد و بدل کردیم و در انگشتان یکدیگر قرار دادیم. بعد با خواندن نماز مغرب و عشا و زیارتی دلنشین، نخستین لحظات زندگی مشترکمان را با دعای خیر حضرت همراه نمودیم.ˈ
عید نوروز، فطر، غدیر، قربان، همچنین میلاد ائمه اطهار (ع)، مبعث رسول اکرم (ص) و مناسبت هایی از این قبیل که می رسد دارالحجه حرم مطهر رضوی میزبان عروس و دامادهای زیادی است که از مشهد و سایر نقاط کشور یا کشورهای همجوار به این بارگاه قدسی مشرف شده و با دعای خیر امام رضا (ع) و میمنت و مبارکی حرم ایشان، زندگی مشترک خود را آغاز می کنند.
معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی بر انجام مراسم عقد نظارت دارد اما این عقدها را در جایی ثبت نمی کنند و تنها در شرعی بودن آن و موظف کردن یک روحانی برای جاری کردن خطبه عقد انجام وظیفه می کنند.
مدیر خدمه آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دفتری برای ثبت عقد در حرم مطهر رضوی وجود ندارد و عمدتا آستان قدس در این زمینه نه مسوولیتی دارد و نه ورود پیدا می کند.
ˈمحمد توکلیˈ افزود: تنها روحانیون به صورت نوبتی در طول شبانه روز در دارالحجه حرم مطهر که عقدها در آن مکان انجام می گیرد حضور می یابند و خطبه عقد را جاری می سازند.
وی بیان کرد: ناظرانی که در دارالحجه مستقر هستند، بر نحوه انجام عقد از این منظر که با حضور والدین یا قیم عروس و داماد انجام گیرد و عقد از نوع موقت نباشد، نظارت دارند.
وی اظهار کرد: روحانی که خطبه عقد را جاری می سازد، بعضا شناسنامه های عروس و داماد را کنترل می کند اما این کار الزامی نیست اما ناظرانی از سوی آستان قدس به طور نامحسوس بر نحوه اجرای عقد نظارت دارند که از شرعی بودن آن مطمئن شوند.
وی گفت: در مناسبت های خاص مانند اعیاد یا میلاد چهارده معصوم (ع) دارالحجه حرم مطهر مملو از عروس و دامادهایی می شود که در جوار امام رضا (ع) پیوندی همیشگی می بندند و عقد پای حضرت تقریبا سنتی است که از گذشته های دور وجود دارد و تا سال ها نیز ادامه خواهد داشت./4
7489



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن