تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816859398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناگفته های مذاکرات هسته ای - دکتر سید حسین موسویان*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ناگفته های مذاکرات هسته ای - دکتر سید حسین موسویان* ایران و 6 قدرت جهانی پس از حدود 20 روز مذاکره تصمیم گرفتند اجرای تدابیر برنامه اقدام مشترک را مطابق با زمانبندی پیشبینی شده تا 3 آذر 1393 ادامه دهند.


در 6 ماه گذشته، ایران و قدرتهای بزرگ به تمامی تعهدات شان در برنامه اقدام مشترک به صورت مؤثر و بموقع عمل کرده و در پایان این دور از مذاکرات تصمیم گرفتند که روند توافقات 6 ماه گذشته را ادامه دهند تا حرکتی رو به جلو با هدف رسیدن به توافق پیرامونی برنامه جامع اقدام مشترک را طی کنند.
دو طرف تأیید کردهاند پیشرفتهای ملموسی در برخی از موضوعات داشته، اما هنوز فاصله قابل توجهی درباره برخی موضوعات اساسی باقی مانده که نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد. از مواضع رسمی اعلام شده و گزارشهای رسانههای معتبر این گونه استنباط میشود که پیشرفتها در سه مورد 1) آب سنگین اراک 2) سایت فردو و 3) بازرسیهای مورد نظر آژانس بوده و اختلافات باقیمانده در دو مورد 1) ظرفیت غنیسازی و 2) زمانبندی رفع تحریمهاست.
این گونه به نظر میرسد که امریکا و غرب با ظرفیت غنیسازی داخلی ایران برای تأمین سوخت رآکتورهای تحقیقاتی همچون رآکتور تهران و اراک موافق هستند اما اصرار دارند که سوخت مورد نیاز نیروگاهها همچون نیروگاه بوشهر از بازار جهانی تأمین شود و برای دوره اجرای قرارداد نیز یک زمان مثلاً 15 تا 20 سال در نظر گرفته شود. این در حالی است که رفع کامل و تمام عیار تحریمها در پروسهای طولانی صورت خواهد گرفت. متقابلاً ایران، بحق، اصرار دارد که در مورد سوخت نیروگاه برق بوشهر خودکفا و تحریمها هم فوری و یکجا برداشته شود. این چکیده هر آن چیزی است که در مورد این دور از مذاکرات گفته شده است.
اما ناگفتههای هستهای بیشتر از گفتههای این دوره است. در دو دهه اول انقلاب، چالش اصلی ایران با جهان غرب به رهبری امریکا در موضوع هستهای بر سر پنج موضوع بود:
1) مخالفت غرب با نیروگاه هستهای بوشهر
2) ممانعت غرب از تکمیل تأسیسات تبدیل اورانیوم در اصفهان
3) مخالفت غرب با رآکتور تحقیقاتی تهران
4) ممانعت غرب از دسترسی ایران به بازارهای جهانی سوخت هستهای
5) مقاومت غرب در مقابل صدور هر نوع تکنولوژی صلحآمیز هستهای به ایران.
در یک دهه اخیر دو چالش جدید نیز بر چالشهای هستهای ایران اضافه شد:
1) مخالفت غرب با غنیسازی در خاک ایران
2) مقاومت در مورد وجود تأسیسات آب سنگین در ایران.
ناگفتههای مهمی که متأسفانه هیچ کس از آن حرفی نمیزند آن است که با پایان این دور از مذاکرات و پس از یک دهه مذاکرات هستهای ایران و قدرتهای جهانی، اکنون در شرایطی هستیم که غرب در مورد هر پنج چالش اول به طور کامل کوتاه آمده است. امریکا و غرب دیگر نه تنها با وجود نیروگاه هستهای بوشهر، بلکه با ایجاد نیروگاههای هستهای بیشتر هم مخالفتی ندارند. آنها آمادهاند که درهای بازارهای جهانی سوخت هستهای را برای ایران باز کرده و نه تنها پروژههای هستهای اصفهان و تهران را به رسمیت شناخته، بلکه رآکتورهای تحقیقاتی مدرن در اختیار ایران قرار دهند و درهای تکنولوژیهای صلحآمیز هستهای در زمینههای مختلف پزشکی، کشاورزی و غیره را روی ایران بگشایند. اینها دستاورد اصلی و کلانی است که مسئولان و مردم ایران نباید از آن غافل بوده و حل و فصل اصلیترین چالشهای هستهای دو دهه اول انقلاب را دستکم بگیرند یا خدای ناکرده فراموش کنند.
اما در مورد دو چالش اصلی هستهای یک دهه گذشته نیز سه دستاورد قابل توجه داشتهایم:
1) امریکا و غرب اصل وجود غنیسازی در خاک ایران را پذیرفتهاند و اکنون چانهزنی بر سر حد و حدود آن است.
2) غرب اعلام آمادگی نموده رآکتور تحقیقاتی آب سبک را به جای آب سنگین در اختیار ایران قرار دهد، مسألهای که در گذشته کاملاً مخالف آن بود.
3) اینکه اصل رآکتور آب سنگین را نیز پذیرفته و در مورد تغییرات فنی به منظور حصول اطمینان از نبود امکان تولید بمب هستهای در یک زمان کوتاه چانهزنی میکند.
تیم هستهای ما قادر است در مذاکرات دو الی سه ماه آینده درباره نکات باقی مانده هم راه حلی که هم آبرومندانه و هم در راستای منافع ملی ایران باشد، توافق کند. اما این نکات کلیدی در ارزیابی کلان مسئولان ما از چالش هستهای 35 ساله ایران و غرب بسیار مهم است و لازم است در جمعبندی نهایی مذاکرات با قدرتهای جهانی در نظر گرفته شود. ضمن آنکه نباید فراموش کرد که ایران چه هزینههای سنگینی را تا رسیدن به این نقطه پرداخت کرده است. زمان توافق کلان ایران با قدرتهای جهانی در مورد چالش هستهای، بستن این پرونده در شورای امنیت و رفع کامل تحریمها فرا
رسیده است.
*معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی، سخنگوی پیشین تیم هسته ای ایران، محقق و استاد فعلی دانشگاه پرینستون امریکا و مؤلف دو کتاب جدید «بحران هسته ای ایران» و «ایران و امریکا: گذشته شکست خورده و مسیر به سوی صلح.»
اول ** 1610



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن