تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803314368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آکتائو قزاقستان،گزینه جدید و مطمئن برای صادرات - میترا عبدالهی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: که گام های نخست برای آغاز روابط اقتصادی با این منطقه برداشته شده است، آکتائو قزاقستان،گزینه جدید و مطمئن برای صادرات - میترا عبدالهی بندر آکتائو در استان مانگستائو قزاقستان در ساحل دریای خزر با موقعیت بین المللی و ممتاز، گزینه ای جدید و مطمئن برای صادرات محصولات کشورمان به ویژه خراسان رضوی به شمار می رود که البته گام های نخست برای برقراری روابط اقتصادی با این منطقه برداشته شده است.


از نظر سرعت و سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه در حاشیه خزر در ردیف نخست مناطق توسعه یافته قزاقستان قرار دارد، از بعد امنیتی، ثبات سیاسی و منابع مالی از وضعیت مطلوبی برخوردار و همه شرایط ایده آل برای سرمایه گذاری مطمئن و سودآور در آن فراهم است.
طی نشستی که اخیرا مدیران عامل منطقه ویژه اقتصادی آکتائو و مسوولان سرخس داشتند، مسیر ریلی از سرخس به آکتائو بهترین گزینه برای تبادلات تجاری از شمال شرق کشورمان به این منطقه شناخته شد.
با توجه به امکانات عظیم تخلیه و بارگیری و عدم نیاز به تعویض واگن ها در منطقه ویژه سرخس می توان در کوتاه ترین زمان ممکن کالا را به بازارهای پر مصرف آسیای میانه و قزاقستان رساند و بندر آکتائو می تواند مهمترین مرکز پخش کالا برای سرخس در آسیای میانه باشد.
منطقه ویژه آکتائو در زمینه تامین واگن های روسی و منطقه ویژه اقتصادی سرخس در زمینه تامین کالاهای مورد نیاز برای صادرات به قزاقستان می توانند مشارکت مثمرثمری داشته باشند.
تراز مبادلات بازرگانی ایران با قزاقستان در سال گذشته به 126 میلیون دلار، مثبت بوده و بر اساس آمار اعلام شده در این مدت 210 میلیون دلار کالا از ایران به قزاقستان صادر و 84 میلیون دلار کالا از قزاقستان به ایران وارد شده است.
قزاقستان جزو 10 کشور اصلی مقصد صادراتی خراسان رضوی است و در سال گذشته 20 درصد از میزان صادرات کشور به قزاقستان از طریق این استان انجام شد.
طی سال گذشته 27 هزار و 735 تن کالا به ارزش 37 هزار و 386 دلار از استان خراسان رضوی به قزاقستان صادر شد که شش درصد سهم وزنی و 18 درصد سهم ارزشی از صادرات کل کشور به قزاقستان را شامل می شود.
اقلام عمده وارداتی از قزاقستان به کشور شامل ماشین آلات صنعتی و تجهیزات مربوطه ، تولیدات فلزی، پوشاک، انواع مواد غذایی و لبنی، دارو و تجهیزات پزشکی، میوه و تره بار ، انواع شکلات، انواع ماشین آلات راه سازی، انواع ماشین آلات کشاورزی، انواع اتومبیل ، تجهیزات برقی، مصالح ساختمانی ، تنباکو و غلات است .
در مقابل صنایع غذایی و مصالح ساختمانی عمده صادرات کشور بویژه خراسان رضوی به کشور قزاقستان را شامل می شود که عمده این جابجایی از طریق خط ریلی انجام می گیرد.
با وجود این میزان مبادلات تجاری، یکی از مهمترین مشکلات بخش صادرات خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه، کمبود واگن است که تاکنون به طور کامل رفع نشده است و بر همین اساس آکتائو بهترین گزینه برای برون رفت از مشکلات حمل و نقل ریلی از خراسان رضوی به مقصد کشورهای آسیای میانه است.
ایجاد ارتباطات اقتصادی بین خراسان رضوی و بندر آکتائو، امکان جابجایی کالا از این استان از طریق بندر امیرآباد استان گلستان به بندر آکتائو و سپس کشورهای آسیای میانه را فراهم می سازد.
موقعیت استراتژیک بندر آکتائو که با بنادر آستاراخان و ماهاچ قلعه در روسیه، بندر باکو در آذربایجان، بندر ترکمن باشی در ترکمنستان و بنادر شمالی ایران ارتباط دارد، امکان تردد کشتی را از کانال ولگا به دریای سیاه و دریای مدیترانه فراهم می کند و از این منظر برای خراسان رضوی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این موقعیت ویژه بندر حاشیه خزر موجب شد تا به منظور توسعه روابط تجاری – اقتصادی دو کشور ایران و قزاقستان ، طی تفاهم نامه ای بین استانداری مانگستائو و خراسان رضوی، هیاتی برای نخستین بار از این استان هفته گذشته به بندر آکتائو اعزام شود.
هیات اعزامی متشکل از 14 نفر از مسئولان و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی در طول اقامت در بندر اکتائو با رئیس و همچنین شهردار این بندر تجاری دیدار کرد و در ادامه از تاسیسات و امکانات بندر ، کارخانه تاسیسات آب شیرین کن و منطقه ویژه اقتصادی بازدید و در سمینار مشترک فرصت های سرمایه گذاری استان های مانگستائو و خراسان رضوی حضور یافت.
با سفر این هیات و مذاکرات مسوولان دو استان خراسان رضوی و مانگستائو، انتظار می رود توسعه روابط اقتصادی، سرمایه گذاری خراسان رضوی در این بندر، صادرات کالا از طریق این بندر به کشورهای آسیای میانه و تامین نیازهای اقتصادی بندر آکتائو در دستور کار طرفین قرار گیرد و نتایج آن به روابط مطلوب و پایدار بین دو استان ختم شود.
در بندر آکتائو مالیات بر درآمد، زمین و اموال، مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات و واردات کالا برای سرمایه گذاران صفر است و این بندر ظرفیت های اقتصادی بسیار برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی خراسان رضوی دارد.
صنایع شیمیایی، تولیدات پتروشیمی، صنایع متالوژی، تولید انواع فلزات، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات و تجهیزات، مواد معدنی، تولید کالاهای چرمی و ساخت لوازم الکتریکی به عنوان فعالیت های اولویت دار بندر آکتائو محسوب می شود که امکان سرمایه گذاری فعالان اقتصادی خراسان رضوی در آن مهیا است.
صنعت چرم یکی از چهار اولویت اول سرمایه گذاری در بندر آکتائو است که باتوجه به تجربه صنعت گران استان خراسان رضوی به عنوان یکی از زمینه های مناسب و سودآور قابل اجرا توسط سرمایه گذاران ایرانی است.
از سویی خراسان رضوی نیز دارای ظرفیت های ویژه در تولید و دانش فنی در صنایع بسته بندی، تولیدات رنگ ساختمانی، صنایع تبدیلی، خدمات کشاورزی و دامداری، محصولات چوبی و نانو صنعتی و مصالح ساختمانی است که بندر آکتائو به این فعالیت های اقتصادی نیاز دارد و از اولویت های سرمایه گذاری در این بندر به شمار می رود.
خراسان رضوی همچنین در صادرات خدمات فنی و مهندسی دارای ویژگی است و مهندسین این استان می توانند حضور فعال در پروژه ساخت شهرک های مسکونی در حال توسعه بندر آکتائو و مناطق پیرامون آن داشته باشند.
از سوی دیگر عمده توجه استانداری مانگستائو برای توسعه مناسبات و روابط با خراسان رضوی بر محورهای احداث گلخانه و انتقال تکنولوژی و تجهیزات برای تولید سبزیجات ، میوه و گل در مانگستائو ، تامین مواد غذایی و محصولات کشاورزی و همکاری برای تولید و پرورش ماهی و مرغ مورد نیاز این استان و گسترش همکاری های بندری و افزایش مبادلات دریایی استوار است.
جدا از مزیت های اقتصادی بندر آکتائو، وجود منطقه ویژه اقتصادی آن و ارتباط دو سویه با منطقه ویژه اقتصادی سرخس خراسان رضوی یک امتیاز بسیار قابل توجه در بخش توسعه صادرات به شمار می رود.



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن