تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820799960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوانین برای مقابله با پدیده شوم زمین خواری ضعف دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس کل دادگستری گلستان: قوانین برای مقابله با پدیده شوم زمین خواری ضعف دارد گرگان - رییس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه سود پدیده شوم زمین خواری برای سودجویان کمتر از تجارت موادمخدر نیست، گفت: قوانین در خصوص این موضوع ضعف دارد.


به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی. ˈاحمد فاضلیانˈ در گفت و گویی با تشکیلاتی خواندن پدیده زمین خواری، اظهار کرد: جرم تلقی نشدن زمین خواری در عناوین جزایی و عدم مستندسازی املاک و زمین های دولتی از دلایل بروز این پدیده شوم است.
وی اضافه کرد: تجارب بررسی این گونه پرونده ها نشان می دهد که سود ناشی از زمین خواری کمتر از سود حاصل از جرایم مربوط به موادمخدر نیست با این تفاوت که در موادمخدر هزینه ارتکاب به جرم و ریسک پذیری بالا بوده و در زمین خواری این موضوع بسیار کمتر است.
رییس شورای حفاظت از اراضی ملی منابع طبیعی و انفال گلستان تصریح کرد: همین امر سبب شده ورود افراد صاحب نفوذ که از منظر جرم شناسان به مجرمان ˈیقه سفیدˈ معروف هستند به عرصه زمین خواری بیشتر از افراد دیگر باشد.
وی ادامه داد: دسترسی به رانت اطلاعاتی گسترده در حوزه زمین خواری به این اشخاص امکان می دهد که با دستیابی به اطلاعات زمین و املاک قبل از اینکه عموم مردم از آن آگاه شوند، آنها را از مالکان خریداری و با تغییر کاربری سود هنگفتی را کسب کنند.
فاضلیان با بیان اینکه تعریف رسمی برای واژه زمین خواری در قوانین وجود ندارد، گفت: آنچه استنباط می شود این است که زمین خواری به مجموعه اقدام های متقلبانه و غیرقانونی گفته می شود که از سوی اشخاص، گروه ها و تشکل هایی برای تصرف و تجاوز به املاک و اراضی دولتی سر می زند.
وی با اشاره به اینکه موضوعی تحت عنوان زمین خواری در عناوین جزایی نیز تعریف نشده است، گفت: این موضوع در قالب عناوین دیگری همچون تصرف عدوانی و غیره، قابل جستجو است.
رییس کل دادگستری گلستان تصریح کرد: قوانین در این باره بازدارندگی لازم را ندارد و خلاء های قانونی موجب می شود که زمین خواران بتوانند کارهای خود را بهتر پیش ببرند.
به گفته فاضلیان، آشنایی کامل زمین خواران با نقاط کور قانون، داشتن اطلاعات لازم و دور زدن قانون همگی سبب می شود تا کار زمین خواران در ظاهر در بستر قانونی انجام، اما واقعیت این است که با جعل اسناد، رانت اطلاعاتی و اخذ اسناد مربوط به ساخت و ساز، اقدام به دریافت مجوز برای ساخت و ساز اراضی خریداری شده ،می‎کنند.
فاضلیان با بیان اینکه زمین خواری جرم ساده ای نیست، تصریح کرد : این جرم ترکیبی از جرایم مختلف مانند جعل اسناد و مدارک، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصرف عدوانی و فروش مال غیر است.
رییس کل دادگستری گلستان، سرعت کم و فقدان اقدام به موقع برای برخورد با متخلفان را از دیگر دلایل بروز زمین خواری دانست و گفت: یکی از شگردهای زمین خوران این است که بلافاصله پس از در اختیار گرفتن زمین، آن را به قطعات کوچک تقسیم و با اسنادی به ظاهر قانونی، اما در واقع جعلی، اقدام به فروش و واگذاری آنها به مردم می کنند.
فاضلیان معتقد است که فروش فوری این اراضی از سوی زمین خواران به مردم سبب می شود در مرحله برخورد با این دسته افراد با عده زیادی روبرو شویم که این امر سبب بالارفتن هزینه اجرای حکم شده و دسترسی به عوامل اصلی بروز جرم را نیز سخت می کند.
وی با اشاره به اینکه در قانون برای نهادهایی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و راه و شهرسازی برای حفظ و صیانت از اراضی دولتی و منابع طبیعی وظایفی تعریف شده، اما متاسفانه ابزار و امکانات لازم برای اجرای این وظیفه ارائه نشده است، گفت: به این دلیل متخلفان در پیشروی فعالیت های خود یک قدم از دستگاه های مسوول جلوتر هستند.
به گفته وی، علاوه بر تاکید بر اعمال دقت و احساس مسوولیت از سوی دستگاه های مرتبط در این حوزه، باید به دنبال تجهیز این نهادها به منابع و لوازم موردنیاز برای اجرای ماموریت های محوله هم بود.
فاضلیان با بیان اینکه صرفا با تکیه بر قانون نمی توان با پدیده زمین خواری مبارزه کرد، گفت: مقابله با این موضوع نیاز به عزم ملی و تلاش همه دستگاه های متولی مرتبط و حتی مردم دارد.
رییس کل دادگستری گلستان با اشاره به اینکه آثار مخرب زمین خواری در زندگی اجتماعی مردم هم تاثیر می گذارد، ادامه داد: تعرض به منابع ملی و طبیعی، توجه نشدن به حریم رودخانه ها موجب می شود تا همه از زمین خواری متضرر شوند و به همین دلیل باید مردم نیز این موضوع را دغدغه خود بدانند و با دستگاه های متولی همکاری کنند.
وی همچنین با اشاره به برخی ضعف های قانونی،بر لزوم اصلاح این قوانین تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در ماده 64 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع آمده است: ˈ صاحب مستثنیات در اراضی ملی می توانند تا دو برابر مساحت مستثنیات از اراضی اطراف را به عنوان علفچر تملک کنندˈ که در واقع این قانون مجوز تملک بخش قابل توجهی از اراضی ملی را به افراد داده است و این اتفاق بستر لازم را برای زمین خواری فراهم می کند.
فاضلیان تاکید کرد: در ماده 34 همین قانون هم گفته شده ˈکسانی که تا سال 65 مرتکب تصرف غیرقانونی اراضی ملی شده اند، این فرصت را دارند تابرای تصرفات خود سند مالکیت اخذ کنندˈ و در اینجا نیز قانون، تصرفات غیرقانونی را برای اخذ سند مالکیت تایید می کند.
رییس شورای حفاظت از اراضی ملی گلستان با اشاره به اینکه 70 درصد زمین های استان را مراتع و جنگل ها تشکیل می دهند، یادآور شد: این ویژگی زمینه بروز پدیده زمین خواری را در استان تشدید می کند، اما با توجه به سیاست های کلان قوه قضاییه از تمام ظرفیت های موجود برای مقابله با این پدیده استفاده کرده‎ایم.
فاضلیان با تاکید بر اینکه دخالت صِرف دستگاه قضایی نمی تواند عامل قاطعی برای مبارزه با زمین خواری باشد از کم توجهی برخی دستگاه های متولی حافظ اراضی ملی و منابع طبیعی درزمینه مبارزه باپدیده زمین خواری گلایه کرد و گفت: این کم توجهی در دو حالت قابل بررسی است یا اینکه اراده انجام این کار را ندارند تا از امکانات محدود برای اجرای وظایف خود بهره مند شوند یا در مقابله با این جرم ناتوان هستند.
وی همچنین ایجاد مناطق حاشیه نشین در کلانشهرها که از نبود مدیریت صحیح در بخش زمین و مسکن نشأت می گیرد، را از دیگر عوامل بروز پدیده زمین خواری عنوان کرد و گفت: طرح تفصیلی شهرهای استان به روز نیست که این امر سبب واگذاری زمین با کاربری غیرمسکونی به افراد و ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق می شود.
فاضلیان، وجود فساد اداری را از دیگر عوامل وقوع زمین خواری برشمرد و افزود: برخی افراد در حوزه های اجرایی به عنوان ستون پنجم زمین خواران، عمل می کنند.
وی تاکید کرد: شناسایی مهره های اصلی دراین دسته از جرایم و مقابله با پدیده زمین خواری مستلزم تعامل و همدلی تمامی دستگاه های ذیربط است تا بتوان سودجویان را خلع سلاح کرد.
601



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن