تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820638163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈشنا مطلقاً ممنوعˈ تابلویی برای رفع تکلیف نه مدیریت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ˈشنا مطلقاً ممنوعˈ تابلویی برای رفع تکلیف نه مدیریت ساری - ایرنا - تابستان، رویای آب و دریا، مسافرت به شمال و حضور در جشن شادمانه آب های خزر، رقصان به روی شانه هر موج اما ناگهان خشم دریای آرام، تومار زندگی اش را به میان امواج خروشانش برد و به خاطره ها پیوست.


مادر نشسته بر ساحل غم و دستان به سوی آسمان برای نجات فرزندش از دریا، کمک می طلبد، فریاد می زند: ˈ دریا - رحمی، کجا می بری فرزندم را کجا؟ هرگز نمی برمت تو را از یاد. ای خدا - مددی. ˈ
قصه مسافرت تابستانی این خانواده اهل کاشان با مرگ فرزندش در دریای خزر تمام می شود ولی این حادثه غم انگیز در سواحل شمالی پایان ندارد زیرا دریا زبان دیگر دارد که بشر باید آن را بفهمد و تهدیدها را تبدیل به فرصت کند.
ادامه غرق شدن شماری از هموطنان حداقل در سه دهه اخیر در دریای خزر، چالشی ملی پیش روی خطه گردشگری شمال کشور است که این موضوع از نگاه مدیریتی نیازمند بررسی دقیق است زیرا دریا همچنان قربانی می گیرد و باید مشخص شود که مشکل در کجای سه ضلعی دریا، مسافر شناگر و مدیریت مسوولان قرار دارد.
به اعتقاد شماری از مسافران و کارشناسان، تقصیر اصلی وقوع این حادثه را نمی توان به گردن مغروقین و یا دریا انداخت بلکه بخشی از این نقصان به نبود برنامه ریزی، نظارت و مدیریت کارآمد نهادهای ذی ربط در استان های شمالی کشور باز می گردد.
در دنیای پیشرفته امروز، قابل قبول نیست که سالانه شماری از هموطنان در دریای خزر غرق شوند و راهکاری برای رفع آن اندیشیده نشود.
این که متولیان ذی ربط در سراسر سواحل شمالی تابلوی ˈ شنا مطلقا ممنوع - خطر مرگˈ، ˈخطر غرق شدگی ˈ را نصب کنند، راهبردی کارشناسی و اصولی نیست بلکه به نظر می رسد نوعی رفع تکلیف باشد.
از مجموع پنج هزار و 789 کیلومتر طول سواحل کشور، حدود 900 کیلومتر آن در استان های شمالی واقع شده است که از این مقدار بیش از 400 کیلومتر در استان مازندران قرار دارد.
گفته می شود 500 تابلو هشدار دهنده خطر شنا و نقاط ممنوعه شنا در سواحل مازندران نصب شده است.
برای نمونه در کشور زلزله خیز ژاپن که سالانه صدها زمین لرزه حادث می شود آیا در نقاط مختلف این کشور تابلوی ˈ مطلقاً سکونت ممنوع ˈ و ˈ خطر مرگ ˈ نصب می کنند یا این که مدیریت کلان این کشور بر مبنای وقوع زمین لرزه، در همه جوانب به ویژه در بخش ساخت و سازها کارشناسی عمل کرده است؟
با این وجود، متولیان ذی ربط در استان های شمالی هر ساله با وجود کمبودها و کاستی های فرارو و با تلاش همه جانبه، طرح های سالم سازی دریا را برای شنای کردن مهیا می کنند و تاکید دارند که افراد فقط در طرح ها شنا کنند.
حال سووال این جاست که با توجه به ورود میلیون ها مسافر به استان های شمای که بیش از حجم طرح های سالم سازی دریاست، آیا توصیه هایی که روی تابلوها درج شده اند از سوی مسافران رعایت می شود؟
امسال 84 طرح سالم سازی دریای در سواحل مازندران فعالیت دارد اما این سوال مطرح است که هر طرح سالم سازی دریا پذیرای چه تعداد مسافر این خطه گردشگری است؟ آیا در برنامه ریزی نهادهای مربوط راجع به این مساله مهم، بحث و بررسی کارشناسی نمی شود؟ یا به مسافران توصیه می شود که فقط در همین طرح ها شنا کنند؟
بنا به آمار مراجع رسمی بیش از 80 درصد مسافرانی که شمال سفر می کنند برای استفاده از دریا به این خطه سرسبز می آیند.
اطلاعات موجود از سواحل دریای خزر نشان می دهد متاسفانه بعد از گذشت بیش از سه دهه از عمر انقلاب اسلامی هنوز در ارایه امکانات خدماتی و رفاهی برای مسافران در سواحل با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم و برنامه ریزی اصولی برای حل این مساله مهم اتخاذ نشده است.
اگر برنامه ریزی در این ارتباط در شهرهای ساحلی شمال کشور صورت گرفته باشد، زیربنایی نبوده است چرا که آمار مغروقین موید نبود برنامه ریزی ها در حل کاستی های این بخش است.
در حالی که امروزه کشورهای مختلف از هر راهبردی در سواحل خود برای جذب گردشگر بهره می گیرند، چرا ایران اسلامی با داشتن سواحل زیبا و کم نظیر نتواند از این ظرفیت بسیار مناسب، بهره ای بیشتر ببرد تا دریا را یک فرصت تبدیل کند.
بنابراین استفاده از دریای خزر در همه جوانب ظرفیتی است که تحقق همه جانبه آن نیازمند مدیریت، برنامه ریزی و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
از این رو ضروری است برای بهره برداری مناسب از دریا حدود 900 کیلومتر ساحل استان های شمالی بویژه در بخش شنا و تفریحات دریایی بیش از پیش برنامه ریزی مناسبی انجام شود.
متاسفانه تاکنون نتوانستیم از سرمایه عظیم این دریا در بحث جذب گردشگر در جوانب مختلف بهره ببریم و برنامه ریزی علمی و عملی با توجه به ظرفیت های منطقه ای اتخاذ کنیم.
دریا و ساحل آن از جمله ظرفیت های مهم در استان های شمالی است که بایستی به طور شایسته از مزایای آن در جهت پیشبرد توسعه ملی و منطقه ای استفاده کرد.
در هر صورت ضرورت استفاده از امکانات تفریحی در استان های دارای ظرفیت های ساحلی امری ضروری است زیرا برآیند ها نشان می دهد که ایران اسلامی در این بخش در مقایسه با دیگر کشورهای دارای این ظرفیت، بسیار عقب است.
کارشناسان می گویند، سواحل دریای خزر در مقایسه با سایر سواحل دیگر کشورهای دنیا از امنیت بیشتری برخوردار است و مدیران ذی ربط می توانند با اتخاذ راهبردی کارشناسی از ظرفیت های موجود این مواهب طبیعی بیش از پیش بهره برداری بهینه کنند.
با وجود کاستی های این بخش از زمان آغاز فصل شنا تاکنون 25 نفر در سواحل مازندران دریای خزر جان خود را از دست داده اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته بیش از 76 درصد کاهش نشان می دهد.
این کاهش آمار مغروقین با تلاش و مدیریت همه جانبه و با مشارکت نهادهای مختلف از جمله استانداری، اداره کل ورزش و جوانان، جمعیت هلال احمر، پلاژداران، فرمانداری ها و شهرداری های نوار ساحلی مازندران محقق شده است.
اگرچه آمار غریق نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما با وجود هشدارها و نظارت نهادهای یاد شده همچنان شاهد غرق شدن شناگران در سواحل مازندران هستیم.
بی احتیاطی، آشنا نبودن به فنون شنا، فراهم نبودن زیرساخت ها و کمبود امکانات و ویژگی های خاص جزر و مد خزر و کمبود طرح های سالمسازی دریا، از جمله دلایل غرق شدگی در دریای خزر اعلام شده است.
بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال های 88 تا 92 به ترتیب 187 ،214،146،188 و 224 نفر در دریای خزر غرق شدند.
کارشناسان شنا کردن در دریای خزر را متفاوت در دیگر آب ها می دانند و علاقه مندان به شنا در این دریا باید چند نکته را رعایت کنند. آنان توصیه می کنند علاوه بر مهارت در شنا باید ویژگی شنا در آب دریا را نیز شناخت و مهمترین نکته، دوری جستن از جریان های ساحلی است.
ستاد ساماندهی دریا در مازندران امسال مسوولیت اجرای طرح سالم سازی دریا به نهادهای مختلف سپرده است.
مدیر کل ورزش و جوانان مازندران در گفت و گو با ایرنا طول سواحل این استان را 475 کیلومتر اعلام کرد و گفت: برای حل مساله غرق شدگی شناگران در دریای خزر باید بخش خصوصی ورود کند و بنابراین سواحل را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
ˈ احمد سعادتمند ˈ افزود: باید بخش خصوصی را حمایت کنیم تا استخرهای کنار دریا با برخورداری از امکانات لازم در سواحل استان مازندران ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: با ایجاد بیش از 50 استخر کنار دریا در سواحل این استان بسیاری از مشکلات موجود برطرف می شود زیرا هر مسافری در هر ساعت شبانه روز می تواند در دریا شنا کند و دغدغه ای نداشته باشد.
وی اظهار داشت: بخش سواحل مازندران با مشکل زیر ساختی مواجه است که با فعال شدن بخش خصوصی نه تنها آمار مغروقین کاهش می یابد بلکه خدمات رفاهی و خدماتی بیشتری به مسافران ارایه خواهد شد.
سعادتمند مساله فرهنگی را به عنوان موضوع قابل بحث در بخش کاهش آمار مغروقین مطرح کرد و گفت: آشنایی همه به فنون شنا و آگاه سازی رسانه ها بویژه رسانه ملی در تحقق این امر بسیار مهم و تاثیرگذار است.
مدیر کل ورزش و جوانان مازندران با بیان این که مجموعه مدیریت استانداری و دیگر نهادهای ذی ربط موجب کاهش آمار مغروقین در سواحل این استان شد، گفت: با اتخاذ تدابیر استانداری و دیگر نهاد دخیل سبب شد تا در امسال آمار مغروقین این استان در مقایسه با سال گذشته حدود 80 درصد کاهش یابد که بی سابقه است.
وی یادآور شد: برای حل مشکلات موجود پیشنهاد شده پنج سامانه نجات غریق در سواحل این استان راه اندازی شود که این طرح در وزارت کشور مطرح شده است.
سعادتمند ادامه داد: مجموعه مدیریت استانداری و دیگر نهادهای ذی ربط با برنامه ریزی اصولی و نظارت بیش از پیش توانسته آمار مغروقین در سواحل این استان را در حد قابل قبولی کاهش دهد.
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به بکارگیری بیش از 500 ناجی غریق در سواحل استان گفت: امسال تمامی ناجیان غریق به امکانات و لباس های ویژه نجات غریق مجهز هستند.
وی به آماده باش بودن یک فروند قایق مجهز به جسدیاب اشاره کرد و افزود: این قایق مجهز به دستگاه دید در شب، فناوری جست و جو تا عمق 30 متری دریا و یک دست لباس کامل غواصی است.
وی تصریح کرد: ناجیان غریق تاکنون هزار و 614 نفر شناگر در حال غرق شدن را در سواحل این استان نجات دادند.
در هر صورت به نظر می رسد که مجموعه نهادهای مربوط باید برای حادثه غرق شدگی در سواحل شمال بویژه در استان مازندران تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند تا مسافران این خطه سرسبز بدون دغدغه و با خاطره خوش سفرشان را سپری کنند.ک/4
621/608/ 2025



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن