محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845108840
سیره معصومین(ع) در برقراری عدالت میان فرزندان
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
سبک زندگی؛
سیره معصومین(ع) در برقراری عدالت میان فرزندان خبرگزاری رسا ـ یکی از اصول مهمی که در تربیت فرزندان اهمیت دارد، رعایت مساوات در برخورد با کودکان در همه حال است. سیره معصومان علیهمالسلام هم گواه همین مطلب است که در میان فرزندان، مساوات را رعایت کرده و زمانی که در میان اصحاب خلاف آن را مشاهده میکردند، فورا تذکر میدادند.
یکی از اصول مهمی که در تربیت فرزندان اهمیت دارد، رعایت مساوات در برخورد با کودکان در همه حال است. سیره معصومان علیهمالسلام هم گواه همین مطلب است که در میان فرزندان، مساوات را رعایت کرده و زمانی که در میان اصحاب خلاف آن را مشاهده میکردند، فورا تذکر میدادند.
در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است: «عدل و انصاف در ذایقه مردم، شیرینتر و گواراتر از آبی است که آدم تشنه بنوشد. در اداره کارها گرچه کوچک باشد، ولی چیزی بهتر از عدل نیست.»[1]
بدون شک بر طبق آموزههای دینی، تبعیض در میان فرزندان، امرى نکوهیده و مذموم است و احادیث فراوانی این عمل را نهى کردهاند. در بعضى از روایات سفارش شده است که والدین حتى باید نگاهشان را بین فرزندانشان به خصوص در ایام کودکی فرزندان، به طور مساوى تقسیم کنند.
البته ممکن است بعضى از فرزندان داراى خصوصیات و امتیازاتى باشند که توجه والدین و محبت آنها به او بیشتر باشد، امّا در این موارد هم سفارش شده است که اگر والدین مىخواهند توجه و عنایت بیشترى به اینگونه بچهها بکنند، دور از چشم دیگر فرزندان باشد، تا شعله حسادت و کینه در میان آنها زبانه نکشد.
در اینگونه موارد مشابه، مىتوان با ادب کامل و به گونهاى که بىحرمتى به والدین نباشد، این موضوع را با آنها در میان گذاشت. چه بسا آنها به این مسأله توجهى نداشتهاند و از تذکر مؤدبانه و دلسوزانه همراه با دلیل و منطق فرزندشان خوشحال شوند و در عمل این مسأله را نیز رعایت کنند.
نکاتی در خصوص عدالت میان فرزندان
· عدالت ورزی در میان فرزندان، مانع از حسادت و کینه ورزی آنها نسبت به یکدیگر خواهد شد.
· بدیهی است که رفتار عادلانه، به معنی برخورد مساوی و یکسان و برابر نیست؛ شاید رعایت عدالت ایجاب کند که پدر برای برخی از فرزندان خود، بر اساس میزان استعداد، ظرفیت و یا جهات دیگر، هزینه بیشتری متحمل شود و این به معنی بیعدالتی نیست؛ امّا لازم است که پدر، دیگر فرزندان را نسبت به اقدام خود توجیه کند.
· رعایت عدالت در بین فرزندان در هر شرایطی معنی خاصی دارد؛ مثلا محبت و بازی با کودک دو ساله یک معنی دارد و محبت و بازی با فرزند ده ساله معنی دیگری. مهم این است که والدین با فکر و اندیشه و تدبیر کامل، رفتار عادلانه را در برخورد با فرزندان انتخاب کنند تا آنان احساس تبعیض نکنند.
عدالت در گرامی داشتن فرزندان
برخی از والدین که در صدد توجیح کردن رفتار خود با فرزندانشان هستند، میگویند: «وقتی ما کودکی را مثلا به خاطر درس خوبش مورد توجه بیشتری قرار میدهیم، باعث میشود که فرزند دیگر، به خود بیاید و بهتر درس بخواند.»
امّا این توجیح، نه تنها در علم روانشناسی، رفتار کاملا غلطی محسوب میشود؛ بلکه آموزههای دینی هم با اینگونه تبعیضها مخالف است و آن را تعبیر به بیعدالتی میکند.
پیغمبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله میفرماید: «إِعدِلُوا بَینَ أولادِکُم کَمَا تُحِبُّونَ أن یَعدِلُوا بَینَکُم؛ میان فرزندان خود به عدالت رفتار نمایید، همان طور که دوست دارید دیگران با شما به عدالت رفتار کنند.»[2]
در روایتی دیگر آمده است که «پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله روزی در حال سخن گفتن با یاران خود بود و در این حال پسر بچهای وارد مجلس شد و به طرف پدر خود که در جمعیت بود، رفت. پدر دستی بر سر او کشید و او را بر زانوی راست خود نهاد. اندکی بعد دخترش وارد مجلس شد و نزد پدر رفت. پدر دستی بر سر او کشید و او را در کنار خود بر زمین نشاند. پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله که برخورد دوگانه پدر با فرزندانش را مشاهده کرد، فرمود: چرا دخترت را بر زانوی دیگر ننشاندی؟ پدر او را بر زانوی خود نشاند. در این هنگام پیغمبر فرمود: اکنون عدالت را رعایت کردی.»[3]
البته منظور از عدالت ورزی، برتری ندادن میان کودکان نیست؛ چه آنکه برخی کودکان از مقبولیت بیشتری نزد والدین خود برخوردارند. همچنانکه رُفاعه اسدی از حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر علیهماالسلام سوال کرد: آیا مردی که پسرانی متعدد از بیش از یک مادر دارد، میتواند یکی را بر دیگران برتری دهد؟ حضرت در پاسخ فرمود: «نَعَمْ، لا بأس به، قد کان أبی علیهالسلام یُفَضِّلُنی عَلی اَخی عبدالله؛ آری، ایرادی ندارد. همانا پدرم، مرا بر برادرم عبدالله بن جعفر برتر مینهاد.»[4]
امّا این برتری دادن برخی بر برخی دیگر، نباید نزد خود کودکان نمود پیدا کند؛ بلکه میبایست در احساسات قلبی والدین پنهان بماند. نباید جز به عدالت با کودکان برخورد شود، آن چنانکه امام جعفر صادق علیهالسلام فرموده است: «پدرم میفرمود: سوگند به خدا که من بر خلاف میل باطنیام با برخی فرزندانم بیشتر خوش رفتاری کرده، آنان را روی زانویم مینشانم و بیشتر به آنان ابراز محبت کرده و تشکر میکنم؛ حال آنکه این همه حق دیگر فرزندانم(منظور امام صادق علیهالسلام) است. لیکن این کارها برای حفظ فرزندم میباشد، تا چنان نکنند که برادران یوسف با یوسف کردند.»[5]
زیرا مراعات نکردن عدالت در میان فرزندان، تاثیرات منفی روحی، بر روی کودکان خواهد گذاشت و بذر کینه و نفرت، در ذهن آنان بارور خواهد شد و در نهایت به دشمنی پایدار و موضع گیری ناسالم هر یک علیه دیگری منجر خواهد شد؛ آن چنان که برادران یوسف با او چنین کردند، آن گاه که [از شدت کینه و نفرت] او را به چاه انداختند.
سیره رفتاری پیغمبر اکرم(ص) در مواجه با کودکان
«هنگامی که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله از سفر باز میگشت، کودکان گرد ایشان را میگرفتند و ایشان به خاطرشان میایستاد. سپس از آنان میخواست که بالا بیایند. برخی از آنان، از جلو و از پشت ایشان، بالا میرفتند و از همراهان خود میخواست که دیگر کودکان را آنان حمل کنند. چه بسا پس از این ماجرا، کودکان افتخار میکردند و به هم میگفتند: پیامبر خدا، مرا در آغوش خود برد و تو را بر پشت خود برد.»[6]
سیره معصومان علیهمالسلام نیز در طول تاریخ بر اساس گسترش عدالت میان کودکان استوار بوده است؛ چه کودکانی که با هم برادر بودهاند و چه خویشاوند. از عبدالله بن عباس نقل است که میگوید: «من نزد پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بودم، در حالی که آن حضرت بر پای راستش حسین بن علی علیهالسلام و بر پای چپش ابراهیم فرزند خودش را نشانده بود و گاهی این را میبوسید و گاهی آن را.»[7]
بله، ابراهیم، پسر پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و حسین علیهالسلام فرزند دخترش بود، و با این همه، آن حضرت اختلاف در روابط را کنار گذاشته و در شیوه رفتار با آنان، فرقی میانشان ایجاد نکرد.
بر اساس روایتی دیگر، «پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بر منبر وعظ و خطابه نشسته بود که حسن و حسین علیهماالسلام را که کودک بودند، دید که آن دو راه میرفتند و سکندری میخوردند و بیم افتادنشان میرفت. پیامبر اکرم صلیاللهعلیه از منبر فرود آمده، آنان را در آغوش گرفت و پیش روی خود نشانید.»[8]
عدالت در ابراز محبت
در حدیثی از امام جعفر صادق علیهالسلام چنین آمده است: «رسول خدا مردی را دید که دارای دو کودک بود و یکی از آنان را در حضور دیگری بوسید و آن دیگری را رها کرد؛ حضرت به عنوان اعتراض فرمود: پس چرا آن یک را نبوسیدی و با آنان یک نواخت رفتار ننمودی...؟!»[9]
عدالت در هدیه دادن
ابن عباس نقل میکند که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «در هدیه دادن، بین فرزندان مساوات را رعایت کنید.»[10] نیز آن حضرت در سخنی دیگر میفرماید: «میان فرزندانتان در بخشیدن عدالت ورزید، همان گونه که دوست دارید فرزندان شما در نیکی کردن و ملاطفت میان شما عدالت ورزند.»[11]
عدم تبعیض میان دختر و پسر
در زندگی معصومان علیهمالسلام نمونههای زیادی داریم که بین دختر و پسر هیچ گونه فرقی نمیگذاشتند؛ چرا که همه فرزندان امانتهای الهی هستند که خداوند سرپرستی و تربیت آنها را به ما سپرده است. در روایتی امام صادق علیهالسلام میفرماید: «پسران نعمتاند و دختران نیکی(یعنی دخترداری نوعی عبادت و کار نیک محسوب میشود) و خداوند از نعمتها سوال میکند و بر نیکیها پاداش میدهد.»[12]
این تفاوت گذاری میان دختر و پسر، پدیدهای است که در بیشتر مناطق رواج دارد؛ چه آنکه پدران و مادران به فرزند پسر بیش از دختر گرایش و تمایل نشان میدهند و خواستههای فرزند پسر را بیشتر برآورده میسازند.
امّا به منظور کم کردن از اهمیت چنین پدیدهای [و مبارزه با آن]، در روایات، به فرزند دختر عنایت ویژهای صورت گرفته است که این خود آموزهای است برای پدران و مادران، چنان که ابن عباس از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل کرده است: «مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَری تحفةً فَحَمَلَها اِلی عِیالِهِ کانَ کَحامِلِ صدقةٍ اِلی قومٍ محاویجَ، وَلْیَبْدَأْ بِالإناثِ قَبْلَ الذُّکُورِ...؛ هر کس به بازار رفته، هدیهای بخرد و برای خانوادهاش ببرد، همچون رساننده صدقه به سوی گروه نیازمندان است و باید زنان و دختران را بر پسران و مردان مقدم بدارد... .»[13]
نکته قابل توجه در این مسأله، این است که تقسیم هدیه و مقدم داشتن فرزندان دختر، هیچ گونه تأثیر منفی بر روحیه پسر بچهها نخواهد گذاشت؛ زیرا آنان این مسأله را امری طبیعی میدانند که به ناچار باید یکیشان مقدم داشته شود؛ زیرا اغلب اوقات پسر بچههایی که از هدایای والدین برخوردار میشوند، چه آنها را مقدم بدارند و چه مۆخر، به تفاوت ایجاد کردن میان پسر بچهها و دختر بچهها توجهی نداشته و معمولا اعتراضی هم نمیکنند.
همچنین، از جمله مصادیق دیگر عدالت میان فرزندان، عدم مقایسه میان کودکان است؛ مقایسه در صفات جسمی، معنوی و روحیشان. لذا، گفتن چنین جملاتی که: فلانی زیباتر یا تیزهوشتر و زیرکتر یا خوش اخلاقتر از فلانی است، ناصواب و نادرست است؛ زیرا چنین سخنانی ریشه کینه توزی را تقویت خواهد کرد؛ چه آنکه مقایسه میان کودکان، به «حسادت و رقابت برخی با برخی دیگر» خواهد انجامید.
عدالت در بازی کردن
سیره پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بر این بود که با همه کودکان بدون فرق گذاشتن بین آنها بازی میکردند. جابر میگوید: «نزد پیغمبر اکرم رفتم. حضرت، حسن و حسین علیهمالسلام را بر پشت خود سوار کرده بود و چهار دست و پا راه میرفت و میگفت: شتر شما چه شتر خوبی است و شما چه سواران خوبی هستید.»[14]
تقسیم مهربانی و دعا کردن
هنگامی که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله مکه را فتح کردند، اهل مکه با کودکانشان نزد ایشان میآمدند و حضرت بر سر همه آنها دست میکشید و بر آنان دعا میکردند.»[15]
منبع:
[1]. اصول کافی، ج2، ص146
[2]. بحارالانوار، ج23، ص113
[3]کتاب العیال، ج1، ص173
[4]. مکارم الاخلاق، ص 221
[5]. مستدرک الوسائل، ج 12، ص 626
[6]. المحجة البیضاء، ج3، ص366
[7]. بحارالانوار، ج 43، ص 261
[8]. بحارالانوار، ج 43، ص 284
[9]. النوادر، ص96، ح43
[9]. کنزالعمال، ج16، ص446
[11]. مکارم الاخلاق، ج1، ص473، ح1624
[12]. اصول کافی، ج6، ص7، ح12
[13]. مکارم الاخلاق، ص 221
[14]. بحارالانوار، ج43، ص285
[15]. مسند احمدبن حنبل، ج5، ص517
عقیل مصطفوی مجد
975/702/ر
۱۳۹۳/۵/۱۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
برقراری عدالت در اقتصاد جهان از مهمترین اهداف نشست «بریکس»
برقراری عدالت در اقتصاد جهان از مهمترین اهداف نشست بریکسسران کشورهای عضو بریکس طی بیانیهای خواستار ایجاد یک نظم اقتصادی جدید و عادلانه در نظام اقتصادی جهان شدند به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای فارس در آمریکای لاتین سران کشورهای عضو بریکس پس از نشست روز گذشته خود با صدور بیانیمخالفت مجلس با یک فوریت اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۸ نمایندگان مجلس با یک فوریت اصلاح بند سه قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی و تخصصی مخالفت کردند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این طرح که به امضای 26 نفر از نمایندگان رسیده بود با 90 راروز قدس، روز عزم جهانی برای برقراری عدالت در زمین است
فیسبوک تویتر Google Cloob خانه کشاورز روز قدس روز عزم جهانی برای برقراری عدالت در زمین است تهران- ایرنا- خانه کشاورز ایران با صدور اطلاعیه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس تصریح کرد روز قدس روز وحدت وعزم جهان برای برقراری عدالت در جای جای زمین است به گزارش ایرنا در اطلاعیهنماینده مجلس: طرح تحول نظام سلامت گامی موثر در برقراری عدالت است
فیسبوک تویتر Google Cloob نماینده مجلس طرح تحول نظام سلامت گامی موثر در برقراری عدالت است اراک- ایرنا- نماینده مردم تفرش فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی گفت طرح تحول نظام سلامت گامی موثر در برقراری عدالت در بین اقشار مختلف جامعه است عباس صلاحی روز یکشنبه در گفت و گویتلاش علی (ع) در برقراری عدالت اسلامی بی نظیر است
فیسبوک تویتر Google Cloob حجت الاسلام فخری تلاش علی ع در برقراری عدالت اسلامی بی نظیر است ارومیه - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت تلاش مولای متقیان علی ع در برقراری عدالت اجتماعی و اسلامی در سطح جامعه آن روز بی نظیر و ستودنی است حجت الاسلام سید محمد فخرروزنامه روسی شانس میانجی گران برای برقراری آتش بس دائمی در غزه را ضعیف دانست
روزنامه روسی شانس میانجی گران برای برقراری آتش بس دائمی در غزه را ضعیف دانست تهران- ایرنا- روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا تحت عنوان فراخوان سازمان ملل متحد و آمریکا برای برقراری آتش بس در نوار غزه نوشت شانس موفقیت میانجی گران بین المللی برای برقراری آتش بس دائمی در نوار غزهسیره معصومین برای احیاء کردن شب قدر
سیره معصومین برای احیاء کردن شب قدر پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود مَنْ حُرِمَها فَقَدْ حُرِمَ الْخَیْرَ کُلَّهُ 2 هر کس از شب قدر محروم گردد از تمام خیرات بىنصیب شده است به این مطلب امتیاز دهید حضرت امام موسی الکاظم ع فرمودند افطارى دادن به برادر روزهمدیرکل کمیته امداد امام خمینی اردبیل: حامیان ایتام 4 میلیارد تومان به فرزندان معنوی خود کمک کردند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی اردبیل حامیان ایتام 4 میلیارد تومان به فرزندان معنوی خود کمک کردندمدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اردبیل گفت حامیان ایتام در استان اردبیل بیش از 4 میلیارد تومان به فرزندان معنوی خود کمک کردند به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل بهروز زلالی عصر اانفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی می شود/ اخلاص و پرهیز از ریا از شرایط انفاق
استانها غرب لرستان حجت الاسلام میرعمادی انفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی می شود اخلاص و پرهیز از ریا از شرایط انفاق خرم آباد - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت انفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی و رفع فقر در جامعهنسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی/ مکاتب فکری راجع به عدالت چه می گویند
دین و اندیشه اندیشکده ها تحلیل دین و اندیشه نسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی مکاتب فکری راجع به عدالت چه می گویند خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه عدالت مفهومی است که هیچ کس نسبت به اصالت و حقانیّت آن تردیدی ندارد ودستیابی به آن به عنوان یکی از اساسی ترین اصول نظام های اجتماعمخالفان عدالت، حامیان جنایت صهیونیست ها
مخالفان عدالت حامیان جنایت صهیونیست ها تنها ایالات متحده با بررسی جنایات جنگی انجام گرفته و در حال انجام در غزه مخالفت کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز سایت خبری "نیویورک تایمز" NYTimes در گزارشی از درخواست شورای حقوق بشر سازماکری در تماس تلفنی با شکری مطرح کرد: حمایت آمریکا از ابتکارعمل مصر برای برقراری آتشبس میان اسرائیل و حماس
کری در تماس تلفنی با شکری مطرح کرد حمایت آمریکا از ابتکارعمل مصر برای برقراری آتشبس میان اسرائیل و حماسوزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای مصری خود بر حمایت واشنگتن از تلاشهای قاهره برای پایان دادن به خصومت میان اسرائیل و حماس تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خمدارک لازم برای برقراری مستمری بازماندگان
مدارک لازم برای برقراری مستمری بازماندگان مدیرکل امور فنی مستمریهای سازمان تأمیناجتماعی مدارک لازم برای برقراری و صدور حکم مستمری بازماندگان واجد شرایط را اعلام کرد خبرآنلاین مدیرکل امور فنی مستمریهای سازمان تأمیناجتماعی مدارک لازم برای برقراری و صدور حکم مستمری بازماندگاندرخشش صنایع دستی ایلام در کشور/ کسب رتبه چهارم در میان 31 استان
فیسبوک تویتر Google Cloob درخشش صنایع دستی ایلام در کشور کسب رتبه چهارم در میان 31 استان ایلام- ایرنا- صنایع دستی استان ایلام که در سالهای اخیر در کشور خوش درخشیده و نامی برای خود دارد مورد توجه سازمان میراث فرهنگی کشور نیز قرار گرفت معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میرفرماندار ویژه میانه: مسوول اجرای صحیح قانون هستیم
فیسبوک تویتر Google Cloob فرماندار ویژه میانه مسوول اجرای صحیح قانون هستیم تبریز- ایرنا- فرماندار ویژه شهرستان میانه با بیان اینکه خط مشی نظام اجرایی منویات رهبری و سیاست های دولت است گفت ما نماینده دولت و مسوول اجرای صحیح قانون هستیم اسماعیل حیدری آزاد روز دوشنبه در مراسم مايران در گروه ميانه قرار گرفت
۳۰ تير ۱۳۹۳ ۱۳ ۱۲ب ظ در قرعه کشي جام ملت هاي هندبال 2015 قطر ايران در گروه ميانه قرار گرفت شب گذشته هتل ريتز شهر دوحه ميزبان رئيس فدراسيون هاي 24 کشور شرکت کننده در جام جهاني 2015 قطر و همچنين دکتر حسن مصطفي رئيس فدراسيون جهاني به همراه لئو کالين رئيس کميته مسابقات آن بودمبناي برنامه ششم، عدالت و رهايي از رکود باشد / فضاي بانکي براي جذب سرمايه مردم فراهم نيست
۳۰ تير ۱۳۹۳ ۱۳ ۳۵ب ظ نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه مبناي برنامه ششم عدالت و رهايي از رکود باشد فضاي بانکي براي جذب سرمايه مردم فراهم نيست تامين اجتماعي توازن در طبقات اجتماعي عدالت رشد اقتصاد و رهايي از وضعيت رکود جزو انتظاراتي است که نمايندگان خانه ملت از دولت براي ت-
گوناگون
پربازدیدترینها