تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820326084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه تونل‌های راهبردی حماس، بلای جان صهونیست‌ها شده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چگونه تونل‌های راهبردی حماس، بلای جان صهونیست‌ها شده است؟
در حالی که بیش از سه هفته از زمان آغاز تهاجم نیروهای صهیونیست به غزه می گذرد، تحولات مربوط به درگیری ها در این منطقه به گونه ای پیش رفته که بر خلاف انتظار مقامات ارشد رژیم اسرائیل بوده است. در این زمینه، برخی منابع اسرائیلی با انتشار گزارش های میدانی، نسبت به تغییر عرصه نبرد به داخل سرزمین های اشغالی هشدار داده اند.
کد خبر: ۴۲۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴ - 30 July 2014


در حالی که بیش از سه هفته از زمان آغاز تهاجم نیروهای صهیونیست به غزه می گذرد، تحولات مربوط به درگیری ها در این منطقه به گونه ای پیش رفته که بر خلاف انتظار مقامات ارشد رژیم اسرائیل بوده است. در این زمینه، برخی منابع اسرائیلی با انتشار گزارش های میدانی، نسبت به تغییر عرصه نبرد به داخل سرزمین های اشغالی هشدار داده اند.


به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی و امنیتی رژیم اسرائیل که از زمان آغاز تهاجم نیروهای این رژیم به غزه ارزیابی های متعددی را درباره وضعیت نبرد در این منطقه منتشر می کند، در جدیدترین گزارش خود هشدار داده که نیروهای مقاومت فلسطینی توانسته اند عرصه درگیری ها را به داخل خاک سرزمین های اشغالی بکشانند.


این سایت با اشاره به اینکه نه تن از 10 نفر اسرائیلی که روز دوشنبه هدف نیروهای مقاومت قرار گرفته و کشته شده اند، در داخل خاک سرزمین های اشغالی بوده اند، این موضوع را هشداری جدی برای مقامات نظامی رژیم اسرائیل می داند. به عقیده دبکا، این بدان معناست که حماس توانسته طی سه هفته، با استفاده از عنصر تاکتیکی غافلگیری، عرصه نبرد را از غزه به محدوده راهبردی رژیم اسرائیل بکشاند.


در این اتفاق که در ناحیه «نحال عوز» رخ داده، گروهی از مبارزان فلسطینی با استفاده از تونل های راهبردی حماس، توانسته اند خود را از شجاعیه در غزه به این ناحیه رسانده و صهونیست ها را به هلاکت برسانند. دبکا معتقد است که این واقعه، بدان معناست که عملیات های رژیم اسرائیل علیه شجاعیه همچنان ادامه خواهد یافت و از سوی دیگر، بیانگر آن است که اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه طی تنها چند روز آینده، تمامی تونل های حماس از بین خواهد رفت، حقیقت ندارد. 


این سایت در ادامه به نکات دیگری درباره واقعه روز دوشنبه پرداخته که بیانگر نقاط ضعف رژیم اسرائیل است. یکی از موارد اشاره شده، این است که هرچند تونل مذکور برای نیروهای اسرائیلی شناخته شده بوده، اما آن ها نتوانسته اند در برابر نفوذ نیروهای حماس مقاومت کنند. نکته دیگر اینکه در این حمله، تنها یک تن از نیروهای حماس جان باخته و به این ترتیب، نسبت تلفات طرفین بسیار متفاوت بوده است.


اما موضوع مهم دیگری که مورد اشاره دبکا قرار گرفته، این است که بر خلاف ادعای مقامات اسرائیلی، اصولاً نابود کردن تونل های کار بسیار دشواری است که دلایل آن نیز به شرح زیر است:


1- با توجه به طول زیاد تونل های حماس – که گاه به بیش از یک کیلومتر می رسد و همچنین با توجه به شاخه شاخه بودن این تونل ها، امکان رسیدن مواد منفجره به تمام بخش های این تونل ها وجود ندارد. در نتیجه، وقتی ارتش اسرائیل اعلام می کند که بین 15 تا 17 تونل از مجموع 31 تونل حماس را نابود کرده، این بدان معناست که توانسته تنها بخشی از هر تونل را تخریب کند. 


2- مواد منفجره ای که بتواند در گستره و عمق بیشتری مورد استفاده قرار گیرد نیز وجود دارد؛ اما این خطر وجود دارد که سبب ایجاد لرزش های شدید در زمین شده و به ساختمان های موجود در اطراف تونل ها آسیب جدی وارد کند.


3- تا زمانی که رژیم اسرائیل نتواند به اتاق های جنگ حماس که در عمیق ترین بخش های زیر این تونل ها قرار گرفته دسترسی پیدا کرده و آن ها را نابود کند، هرگز نخواهد توانست از حملات غافلگیرانه نیروهای فلسطینی رهایی یابد. با این حال، در هر شرایطی قطعاً بخشی از مسیرها و مقرهای زیر زمینی حماس کشف نشده باقی خواهد ماند.


4- برخی افسران نظامی رژیم اسرائیلی می گویند اصولاً این احتمال وجود دارد که دلیل تمرکز بیش از حد مقامات ارشد اسرائیلی بر موضوع تونل ها و بیان موضع گیری های مختلف در این زمینه، با هدف عطف توجه افکار عمومی داخلی این رژیم از ناکامی های نیروهایش در زمینه دسترسی به اهداف تعیین شده – به ویژه از بین بردن توان موشکی حماس – انجام می گیرد. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن