تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798672443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قبر نوه کریم خان زند در گوشه ای از شیراز خاک می خورد/ کسی از رحیم خان خبری ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > فارس
قبر نوه کریم خان زند در گوشه ای از شیراز خاک می خورد/ کسی از "رحیم خان" خبری ندارد
شیراز – خبرگزاری مهر: قبر نوه کریم خان زند در گوشه یکی از خیابانهای شیراز در حال خاک خوردن است و بدین سان هر روز بر مهجوریت "رحیم خان" افزوده می شود.



به گزارش خبرنگار مهر، در خیابان ساحلی شیراز و در جوار حرم حضرت علی ابن حمزه(ع) مردم شهر شیراز می توانند قبر کسی را ببینند که دور تا دورش میله های فلزی قرار گرفته است. تنها داشته این قبر نیز همین میله های فلزی است که گویی زمانهای قبل برای محافظت از آن نصب شده اند. هر روز مردم این شهر فرهنگی پیاده یا سواره از کنار این قبر رد می شود و شاید هیچوقت به ذهنشان نیز خطور نکرده این قبر متلعق به چه کسی است. بر روی سنگ قبر نیز نوشته هایی دیده می شود اما عنصر زمان کار خود را کرده و چندان قبل خواندن نیست.

این قبر بنا به رویاتی متعلق به پسر کریم خان به نام"رحیم خان" است و بنا به روایت دیگر که مورد قبول بیشتر تاریخ نگاران نیز بوده متعلق به نوه کریمخان هست که البته نام وی نیز رحیم خان بوده است. کارشناسان اعتقاد دارند که این قبر متعلق به رحیم خان فرزند ابوالفتح خان فرزند کریم خان زند است. دوستداران میراث فرهنگی این شهر تاکید دارند برای این دسته از قبور که جزو داشته های فرهنگی و میراثی شهر محسوب می شود می توان نمادی طراحی و اجرا کرد که نه تنها سنگ قبر را از خطر نابودی نجات دهد بلکه باعث شود این دسته از شخصیتها برای مردم بیشتر معرفی شوند. اجرای بنای یادمان بر سر این قبر باعث می شود که شیراز به معنای واقعی کلمه به عنوان شهری با تمدن و فرهنگ بی نظیر شناخته شود که به تمام بخشهای تمدنی و میراثی خود نگاه ویژه دارد.

در این خصوص معاون میراث فرهنگی استان فارس به خبرنگار مهر گفت: در گذشته یکسری بناهای یادمانی برای آرامگاه هایی نظیر حافظیه، سعدی، خیام، عطار و... ساخته شده است. عبدالرضا نصیری گفت: این بناهای یادمانی را اغلب انجمنهای مفاخر ملی طراحی و اجرا کرده اند. وی با اشاره به قبر رحیم خان نیز گفت: نمی توان فقط میراث فرهنگی را متولی این کار دانست.

معاون میراث فرهنگی فارس گفت: البته ما نیز می توانیم کارهایی را برای این قبر انجام دهیم اما آنچنان اعتبارات کم و حجم کارها زیاد است که در عمل شاید نتوان کاری از پیش برد اما خوب بود که ساماندهی به قبر رحیم خان در طرح توسعه حرم احمد ابن حمزه(ع) نیز دیده میشد. نصیری با اشاره به اینکه نیازی نیست طراحی بنای یادمانی برای این کار بسیار سنگین و بزرگ باشد، افزود: می توان با اجرای یک چهار طاقی زیبا، یک بنای یادمانی مناسب برای قبر رحیم خان اجرا کرد. وی در پاسخ به اینکه "اکنون این قبر  در معرض فرسایش قرار دارد و باید برای آن فکری کرد" افزود: با توجه به اینکه جنس سنگ از نوع بسیار خوب است تا دو یا سه سال آسیبی متوجه سنگ قبر نمی شود و در این رابطه می توان بنای یادمانی مناسبی را اجرا کرد.

به گزارش مهر، به هر حال ایجاد بناهای یادمانی و نمادهایی که بتواند مردم را متوجه چنین آرامگاهی کند نه تنها اقدامی ارزنده محسوب می شود بلکه باعث هویت بخشی به تمام اجزای تمدنی این شهر نیز خواهد شد. در این راستا نه تنها میراث فرهنگی بلکه دیگر دستگاه ها نظیر اداره ارشاد و ... نیز می توانند وارد شده و برای ایجاد یک بنای یادمانی با یکدیگر همکاری کنند. ............................. گزارش و عکس: هژیر فتحی  


۱۳۹۳/۵/۶ - ۰۸:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن